- SPOILER: TOON
[A007] Afsluitdijk
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: [A007] Afsluitdijk
Dit bord naar Breezanddijk is verdwenen:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- zandpaadje
-
- 2x2 autosnelweg

Afgelopen zaterdag een paar foto's gemaakt bij Kornwerderzand.
1.De Lorentzsluizen kijkend richting Noord-Holland

2.Zoom. Ginds bij de mobiele torenkraan/vouwkraan wordt gewerkt aan de vismigratierivier. De onderdoorgang is inmiddels klaar, en beide bouwkuipen zijn met elkaar verbonden

3.Kijkend richting Friesland. Alle verkeer gaat nog steeds 2-0 over de zuidelijke draaibrug. Op de achtergrond wordt gewerkt aan de keersluis aan de Waddenzee zijde

4.Die tijd komt er ook weer aan...

5.Overzichtsplaatje van de spuisluizen

Dit filmpje van 2 weken geleden brengt het e.e.a. ook wel mooi in beeld: https://www.youtube.com/watch?v=LtD7VlbkOZs
Tot slot hebben de wegenwerken zich nu uitgebreid naar wegvak Kornwerderzand -

-
- 2x2 autosnelweg
Inmiddels is de verkeersvoering nog maar weer eens enigszins aangepast, vooral dichter bijGuteFahrt (27-4-2022) schreef:Tot slot hebben de wegenwerken zich nu uitgebreid naar wegvak Kornwerderzand -Zurich. Beide rijbanen slechts 1 rijstrook beschikbaar, Vmax 70 en verkeer vanaf Noord-Holland naar Harlingen gaat via de vluchtstrook gescheiden met een betonnen barrier.

43 foto's toegevoegd aan bestaand album:

Zie de spoiler voor een samenvatting (eerst 2 plaatjes off-topic qua wegenforum):
- SPOILER: TOON
-
- Wegnummerfotograaf

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
De fietsbus rijdt tussen Kornwerderzand en het busstation van Den Oever. Moeten fietsers tussen Zurich en Kornwerderzand gebruik maken van de parallelweg aan de IJsselmeerzijde? Of is op dit deel het fietspad nog wel geopend?
-
- 2x2 autosnelweg
Als ik het mij goed herinner kon buitendijks fietsen op dat deel tot dusver überhaupt niet. Ging via de parallelwegen (beide kanten). Die zijn wel berijdbaar.
Vanavond/vannacht volgt overigens weer eens een afsluiting van de Afsluitijk.
edit: het kon voorheen tot halverwege Kornwerderzand - Zurich.

-
- 2x2 autosnelweg

Ik denk dat @ibodejoode ons wijzer kan maken hoe je recent, nu en in de nabije toekomst naar Kornwerderzand kunt fietsen.
Vreemd dat dit op de websites van zowel het project Afsluitdijk, het Wadden Experience Center en het Kazemattenmuseum niet wordt uitgelegd.
-
- 2x4 autosnelweg
Je kunt altijd via één van de parallelbanen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- stadsweg
Het is op het ogenblik een rommeltje tussen Zurich en Kornwerderzand.Schelpenpaadje schreef:Grappig, ik heb altijd gedacht dat tussen de A7 en de dijkhoogte een fietspad lag in plaats van een tweede parallelweg
![]()
Ik denk dat @ibodejoode ons wijzer kan maken hoe je recent, nu en in de nabije toekomst naar Kornwerderzand kunt fietsen.
Vreemd dat dit op de websites van zowel het project Afsluitdijk, het Wadden Experience Center en het Kazemattenmuseum niet wordt uitgelegd.
Voor de toekomst is het duidelijk. Langs de gehele Afsluitdijk kan dan zowel binnendijks (IJsselmeerzijde) als buitenzijde (Waddenzee) gefietst worden. Tussen Zurich en Kornwerderzand ligt nu al inmiddels gereed maar afgesloten buitendijks dus een fietspad en aan beide zijden van de A7 een parallelweg. Dus 3 fietsmogelijkheden.
Parallelweg noordzijde A7 is nu open en fietspad zuidzijde volgens mij ook, maar het blijft een rommeltje. Om de haverklap zijn ze her en der aan de parallelwegen bezig. Maar er komen fietsers naar het museum, dus....
Omdat wij als Kazemattenmuseum belanghebbende zijn (bereikbaarheid) moet ik zeggen dat we te maken hebben met 2 stroperige, burocratische organisaties te weten RWS en Level (de aannemerscombinatie). Dit speelt al van het begin van de werkzaamheden. Voorbeeld: toen wij een rondleiding hadden met een club van Level vertelden zij voor ons museum interessante dingen. Toen we daar meer over wilden weten moest alles ineens via hun voorlichtingsbureau en zelfs met hulp van onze voorzitter bleef het doodstil van die afd. voorlichting.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik kom er de laatste tijd regelmatig (ook deze avond weer) en ervaar het helemaal niet als een rommeltje. Parallelwegen gaat prima. Paar plaatjes:
RIMOB

Spuisluizen en Kornwerderzand

De Lorentzsluizen welteverstaan

Zoom naar museum

Brug open. Ook voor de brandweer

Draaibruggen en werken aan keersluis

Verkeersvoering

Materieel

Ondersteunend materieel

RIMOB

Spuisluizen en Kornwerderzand

De Lorentzsluizen welteverstaan

Zoom naar museum

Brug open. Ook voor de brandweer

Draaibruggen en werken aan keersluis

Verkeersvoering

Materieel

Ondersteunend materieel

-
- 2x5 autosnelweg
Een rood-wit chevronbord? Nog nooit gezien.
In welke situaties wordt dat toegepast?
In welke situaties wordt dat toegepast?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
Is gebaseerd op een RIMOB waarbij een permanent kopschild groenwit moet zijn en een tijdelijk kopschild roodwit. Zo benadruk je de tijdelijkheid van de situatie.
-
- 4x5 autosnelweg
Voor tijdelijke situaties bestaan toch juist gele borden?
Deze is hier een paar jaar geleden wel eens voorbijgekomen.

Gele chevron knooppunt Buren by European Roads, on Flickr
Deze is hier een paar jaar geleden wel eens voorbijgekomen.

Gele chevron knooppunt Buren by European Roads, on Flickr
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg

Voor mij is het niet zo interessant. De discontinuïteit moet zijn benadrukt en dat moet duidelijk zijn.
-
- autoweg

Dat commentaar sloeg meer op het feit dat die dingen er vervolgens maanden staan; hoe lang moet het duren om een standaardbord als dat (of een UIT-bord) leverbaar is? En zorg als RWS er voor dat je ook een stuk of wat van die veelvoorkomende typen op voorraad hebt staan.
-
- 2x2 autosnelweg
GuteFahrt schreef: ↑vr 13 mei 2022, 15:30 Als ik het mij goed herinner kon buitendijks fietsen op dat deel tot dusver überhaupt niet. Ging via de parallelwegen (beide kanten). Die zijn wel berijdbaar.
![]()
Bedankt voor jullie antwoorden.ibodejoode schreef: ↑vr 13 mei 2022, 22:45Het is op het ogenblik een rommeltje tussen Zurich en Kornwerderzand.Schelpenpaadje schreef:Grappig, ik heb altijd gedacht dat tussen de A7 en de dijkhoogte een fietspad lag in plaats van een tweede parallelweg
![]()
Voor de toekomst is het duidelijk. Langs de gehele Afsluitdijk kan dan zowel binnendijks (IJsselmeerzijde) als buitenzijde (Waddenzee) gefietst worden. Tussen Zurich en Kornwerderzand ligt nu al inmiddels gereed maar afgesloten buitendijks dus een fietspad en aan beide zijden van de A7 een parallelweg. Dus 3 fietsmogelijkheden.
Parallelweg noordzijde A7 is nu open en fietspad zuidzijde volgens mij ook, maar het blijft een rommeltje. Om de haverklap zijn ze her en der aan de parallelwegen bezig. Maar er komen fietsers naar het museum, dus....
Omdat wij als Kazemattenmuseum belanghebbende zijn (bereikbaarheid) moet ik zeggen dat we te maken hebben met 2 stroperige, burocratische organisaties te weten RWS en Level (de aannemerscombinatie). Dit speelt al van het begin van de werkzaamheden. Voorbeeld: toen wij een rondleiding hadden met een club van Level vertelden zij voor ons museum interessante dingen. Toen we daar meer over wilden weten moest alles ineens via hun voorlichtingsbureau en zelfs met hulp van onze voorzitter bleef het doodstil van die afd. voorlichting.
Ik hoef niet zo nodig met de fietsbus over de Afsluitdijk. Een retourtje Kornwerderzand in een fietstocht opnemen lijkt me wel een keer aardig. Alleen is het dan wel zo leuk dat je heen en terug niet via dezelfde weg hoeft.
Jammer dat de projectorganisatie niet duidelijker communiceert wanneer welke routes beschikbaar zijn. Ter plaatse zal het wel aangegeven staan maar daar heb je thuis niet zoveel aan.
-
- 2x4 autosnelweg
Die kan je gewoon binnen 1 a 2 dagen hebben hoor.
RWS heeft zelf helemaal niets op voorraad.
Nee, er ging toch echt ook een discussie over zwart op geel.
-
- autoweg
Buitendijks fietsen is wellicht wel leuk.. maar ook vrij onzichtbaar voor al het andere verkeer over de dijk, bij calamiteiten of vervelende zaken, mijn inziens.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Er zijn genoeg fietspaden in Nederland waar geen zicht op is door autoverkeer.
Als een fietspad niet (sociaal) veilig voelt, bijvoorbeeld in het donker of op andere rustige momenten, dan is er doorgaans wel een veiliger alternatief. Zo ook bij de Afsluitdijk.
Sowieso vraag ik me af wat je hebt aan verkeer je met 100+ kilometer per uur voorbijraast en amper bij je kan komen wanneer je op het fietspad aan de A7-zijde iets overkomt.
Dat je aan de wadkant geen langsrazend verkeer hebt maar een wijds uitzicht over de zee zou voor mij een reden zijn om die kant te kiezen. En als je in vrij korte tijd meerdere keren de lange rechte dijk over gaat kun je straks kiezen voor afwisseling.
-
- 2x2 autosnelweg
Switchen kan ook wel denk ik. Deels buitendijks, deels binnendijks. Dat je bijv. bij Breezanddijk of 't Monument wisselt.
-
- 2x2 autosnelweg
De Afsluitdijk is straks een kleine schakel in een veel langere buitendijkse fietsroute door Noord-Holland, Friesland en Groningen
https://lc.nl/friesland/harlingen/Wadde ... 79663.html
https://lc.nl/friesland/harlingen/Wadde ... 79663.html
-
- 2x4 autosnelweg
Je kunt vanaf de rijbaan prima op het fietspad komen daar. Dat hebben helaas velen al gedemonstreerd.Schelpenpaadje schreef: ↑ma 16 mei 2022, 7:49Sowieso vraag ik me af wat je hebt aan verkeer je met 100+ kilometer per uur voorbijraast en amper bij je kan komen wanneer je op het fietspad aan de A7-zijde iets overkomt.
-
- 4x5 autosnelweg
Een paar keer tijdens een "volsperrung'' de dijk beklommen. Dat is toch een behoorlijke klim. En je moet wel wat lenigheid hebben om over de vangrails te stappen. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- dorpsstraat
Vanochtend rond 10u reed me een fietser tegemoet op de brug bij Kornwerderzand. 

-
- 2x2 autosnelweg
Dat is niet handig.
Over de brug bij Kornwerderzand gesproken, daarvandaan is deze foto gemaakt, vanaf het wandelpad naar het museum kijkend ri. IJsselmeer

Idem. Er wonen enkele tientallen mensen in het dorp

Kazemat en veel megamolens

Old school

Nogal een steen

Info steen

Zicht op Makkum-strand en vakantiegebied

Links Kop Afsluitdijk. Kijkrichting noord vanaf Kornwerderzand

Info stenenpark Kornwerderzand

bruggen A7

Afsluitdijk Wadden Center

Over de brug bij Kornwerderzand gesproken, daarvandaan is deze foto gemaakt, vanaf het wandelpad naar het museum kijkend ri. IJsselmeer

Idem. Er wonen enkele tientallen mensen in het dorp

Kazemat en veel megamolens

Old school

Nogal een steen

Info steen

Zicht op Makkum-strand en vakantiegebied

Links Kop Afsluitdijk. Kijkrichting noord vanaf Kornwerderzand

Info stenenpark Kornwerderzand

bruggen A7

Afsluitdijk Wadden Center

-
- 2x2 autosnelweg
Voor een inkijkje in het dagelijks leven op een voormalig werkeiland, zie deze aflevering van de serie Nederland Waterland, vanaf 4:20:
https://www.npostart.nl/nederland-water ... ON_1306993
-
- 2x5 autosnelweg
Ik kon het hier niet zo snel terugvinden, maar de kosten van de aanpassingen aan de dijk zijn van 900 miljoen, naar 2 miljard gegaan:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... %2Ft.co%2F

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... %2Ft.co%2F
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x4 autosnelweg
Echt... Hoeveelste DBFM-contract is dit nu, dat financieel compleet in de soep loopt?