[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » ma 13 jun 2022, 10:19

Even voor de niet kenners van de situatie op dit moment. Ter plaatse van de spuisluizen en de bruggen rijdt het verkeer al ruim 2 jaar in 2 richtingen over de zuidelijke rijbaan. De noordelijke rijbaan is in gebruik voor werkverkeer vanwege de versterking van de dijk rond de spuisluizen en de aanleg van een keerwand in de vaarroute.

Overigens het was 16.00, stralend weer. Verkeer uit Den Oever wordt op tijd gewaarschuwd dat je van 2 naar 1 rijstrook gaat. Dus iemand moet met grote snelheid op de file of langzaam rijdend verkeer zijn ingereden. Remlichten zijn moeilijk te zien. 's middags / 's avonds op die plek rijdend met zonlicht achterop voel ik mij daar ook niet happy als ik de laatste in de file ben. Ik houd daar altijd ruim afstand met mijn voorganger.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 jun 2022, 15:53

Een mooie dag met warme temperaturen vandaag.

Oftewel er zijn weer eens problemen met de koeling van een brug in de Afsluitdijk:
https://lc.nl/friesland/Koelproblemen-o ... 60190.html

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » wo 15 jun 2022, 18:27

Die brug heeft helemaal geen koeling.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » wo 15 jun 2022, 20:57

Dat is nou juist het probleem :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 jun 2022, 21:44

Attietattie schreef: wo 15 jun 2022, 18:27 Die brug heeft helemaal geen koeling.
Vandaar dus dat ie te warm wordt :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door boe! » wo 15 jun 2022, 21:53

En het was vandaag 'slechts' 20 graden rondom de Afsluitdijk. Dat gaat nog wat worden als het echt warm wordt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » zo 03 jul 2022, 20:40

Fotootje van gisteren, bij Den Oever.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » za 09 jul 2022, 21:23

Leeuwarder Courant (9-7-2022) schreef:Een vrachtwagenchauffeur nam in de nacht van vrijdag op zaterdag omstreeks 2.00 uur een wel heel groot risico: hij nam op de A7 bij Kornwerderzand de verkeerde afslag en bleef achttien kilometer lang tegen het verkeer in rijden omdat hij niet kon keren.

De chauffeur belandde bij de werkzaamheden aan de Afsluitdijk in de verkeerde baan, ondanks dat de borden de juiste richting aangaven. Hij reed in de baan die bedoeld was voor verkeer komend vanuit Noord-Holland. Hij reed door, terwijl hij wist dat hij fout zat, meldt de politie op Instagram.
https://lc.nl/friesland/sudwest-fryslan ... 08306.html

^Puntje van orde... :o
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Durashift » za 09 jul 2022, 22:28

Zal dan ook wel geen held in achteruitrijden geweest zijn. :wall:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » zo 10 jul 2022, 8:16

Tsja.

In ieder geval een soort van (klein) wonder dat het een soort van goed is afgelopen...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » zo 10 jul 2022, 10:04

Het is wel kritiekloos het persbericht van de politie overnemen. Er wordt wel heel makkelijk gesteld dat de bebording goed en adequaat is. En ik vraag me ook af of de chauffeur het echt wist dat hij tegen het verkeer inreed. Dat zou inderdaad wel heel erg gevaarlijk zijn. Ik sluit niet uit dat er sprake is van oververmoeidheid in combinatie met weinig wegbekendheid en een wat chaotische situatie bij de werkzaamheden. Als ik er rijd klopt de bebording overigens wel, maar het is geen week hetzelfde en het is altijd onoverzichtelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » zo 10 jul 2022, 10:30

^^ De situatie waar het fout is gegaan staat er volgens mij al een half jaar op en bestaat uit signalering, markering, bebording (snelheid 50) en bakens. En is nog overzichtelijk ook, zeker vanuit de vrachtwagen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 sep 2022, 15:33

De financiering van een nieuwe sluis bij Kornwerderzand, inclusief vernieuwing van de bruggen, is rond:
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... rzand-rond

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » do 22 sep 2022, 19:13

Het vernieuwen van de bruggen zit volgens mij in de deal omdat ze eerder vervangen worden dan de technische levensduur. Afijn, altijd mooi hoe lang de partijen elkaar in een wurggreep houden voor een bedrag dat maar een fractie van de totale bouwkosten bedraagt. Ons bin sunig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » ma 26 sep 2022, 17:20

Vanochtend naar Kazemattenmuseum geweest en constateerde dat het gedeelte Kornwerderzand - Kop Afsluitdijk gereed qua asfalt en belijning gereed en open is. Ook de op/afritten afslag Kornwerderzand. Verkeer rijdt nog wel op rechter rijstrook vanwege afwerken weghalen barriers vangrail cs in middenberm maar ik verwacht eind vande week beide rijbane weer elk 2 stroken beschikbaar.

Overigens wordt er bij het museum en rond de bruggen (zuidzijde) al langere tijd druk gespit en gegraven met omleg/verwijderen oude en aanleg nieuwe kabels en leidingen t.b.v. de nieuwe bruggen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » ma 26 sep 2022, 17:58

Richting Friesland morgen. Richting Noord-Holland inderdaad vrijdagnacht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » ma 26 sep 2022, 22:06

ibodejoode schreef: ma 26 sep 2022, 17:20 Vanochtend naar Kazemattenmuseum geweest
Die is volgens hun website niet open op maandag :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door keokiracer » ma 26 sep 2022, 22:08

^^ Dat maakt niet uit als je er werkt :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » di 27 sep 2022, 10:38

Attietattie schreef: ma 26 sep 2022, 17:58 Richting Friesland morgen. Richting Noord-Holland inderdaad vrijdagnacht.
Oh nee. Er wordt deze dagen op rechts nog een doorsteek je verwijderd. Eind deze week dus inderdaad.

Op links gaat het verkeer vandaag van de vluchtstrook naar de rijbaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » di 27 sep 2022, 19:21

Palance schreef:
ibodejoode schreef: ma 26 sep 2022, 17:20 Vanochtend naar Kazemattenmuseum geweest
Die is volgens hun website niet open op maandag :)
Op afspraak zijn er rondleidingen buiten openingstijden. Dus een aantal geintereseerden tegen betaling rondgeleid.

Daarnaast is op maandag de groenploeg 6-7 man aan het werk en vandaag idem de technische ploeg. Zonder hun werk kan het museum niet open. Wordt weleens vergeten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » do 29 sep 2022, 19:20

Ik heb vandaag het kazemattenmuseum bezocht (vandaar dat ik zo actief de openingstijden op had gezocht :) )

Ik vond het een mooi en indrukwekkend museum, veel groter dan wat ik ervan had verwacht.
De grootste uitdaging is toch wel de looproute van de parkeerplaats in Kornwerderzand naar het museum: Pal langs de A7 en dan nog 2 keer wisselen (langs de zuidkant van de rijbaan naar de noordkant en weer terug naar de zuidkant) via stalen trappen en onder de A7 door. Plus dat het brugdek nat was (gekoeld?) zodat we wel wat spetters van langsrijdend verkeer meekregen. Het is voor mensen die slecht ter been zijn niet handig, maar dat is het museum zelf ook niet (daar kan het museum allemaal weinig aan doen trouwens).

Ik heb tot 2 keer toe wel gezien dat er een verkeersstop was voor verkeer vanuit Friesland vlak voor de brug bij de Lorentzsluis. Het duurde allemaal te lang om te zien waarom die stop er was, maar ik had beide keren wel het idee dat het minstens een kwartier duurde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » do 29 sep 2022, 19:50

Palance schreef:De grootste uitdaging is toch wel de looproute van de parkeerplaats in Kornwerderzand naar het museum: Pal langs de A7 en dan nog 2 keer wisselen (langs de zuidkant van de rijbaan naar de noordkant en weer terug naar de zuidkant) via stalen trappen en onder de A7 door.
Is dat niet ook tijdelijk? Het is toch de bedoeling dat het fietspad aan de Waddenzeekant wordt heropend en een voetpad aan de IJsselmeerkant gaat lopen. Eigenlijk zou er gewoon een extra brug gebouwd moeten worden voor langzaam- en bestemmingsverkeer voor het museum.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » do 29 sep 2022, 19:53

Met rijbaan bedoel ik enkel de zuidelijke rijbaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » do 29 sep 2022, 20:17

Palance schreef: do 29 sep 2022, 19:20 Ik heb tot 2 keer toe wel gezien dat er een verkeersstop was voor verkeer vanuit Friesland vlak voor de brug bij de Lorentzsluis. Het duurde allemaal te lang om te zien waarom die stop er was, maar ik had beide keren wel het idee dat het minstens een kwartier duurde.
Voor het verwijderen van barrier aan het eind van de afzetting op HRL.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » zo 02 okt 2022, 12:58

Wouter N14 schreef: do 23 mar 2017, 9:38 ^^
In het originele ontwerp dat Lely voor de Afsluitdijk maakte zou de Afsluitdijk niet bij Cornwerd, maar bij Piaam aansluiten op de Friese kust. Een staatscommissie onder leiding van Nobelprijswinnaar Lorentz berekende dat de getijslag (het verschil tussen eb en vloed) sterk zou toenemen als de dijk zou aansluiten bij Piaam. Toename van de getijslag zou de stroomsnelheden doen toenemen en de aanleg van de dijk bemoeilijken. Ook bleek de ondergrond op het geprojecteerde tracé van de Afsluitdijk niet ideaal voor de aanleg van een dam. De commissie Lorentz adviseerde daarom de Afsluitdijk iets noordelijker aan te leggen, waardoor de toename van de getijslag minder werd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Afsluitdijk
In het Kazemattenmuseum trof ik deze kaart aan met de oorspronkelijke planning
Afbeelding

De Abschluszdeich
Afbeelding

En nog 3 plaatjes van de brug bij de Lorentzsluizen en de aansluiting bij het museum.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » zo 02 okt 2022, 20:15

Vinny schreef:
Palance schreef:De grootste uitdaging is toch wel de looproute van de parkeerplaats in Kornwerderzand naar het museum: Pal langs de A7 en dan nog 2 keer wisselen (langs de zuidkant van de rijbaan naar de noordkant en weer terug naar de zuidkant) via stalen trappen en onder de A7 door.
Is dat niet ook tijdelijk? Het is toch de bedoeling dat het fietspad aan de Waddenzeekant wordt heropend en een voetpad aan de IJsselmeerkant gaat lopen. Eigenlijk zou er gewoon een extra brug gebouwd moeten worden voor langzaam- en bestemmingsverkeer voor het museum.
Ik ben nu 8 jaar vrijwilliger van het museum en loop met medecollega's en bezoekers al 8 jaar de route via de trappen.

Bezoekende kinderen vinden het geweldig, maar voor ouderen is het een crime.

Een aantal van ons hebben vrijstelling om vlak voor de brug af te slaan. De onderhoudsploeg. Zie laatste foto. Zij moeten een oranje knipperlamp op het dak plaatsen en hebben een ontheffing van RWS. Wel moeten ze vanuit Friesland doorrijden naar Breezandijk, daar keren en weer terug ri. spuisluizen. Ik heb helaas geen ontheffing.

Over planning en tijdelijk: vervanging bruggen was gepland 2025, werd 2030 en nu hoor ik weer 2028. Dus tijdelijk voor mij wordt dan 8+6 jaar!

We hebben dan wel een goede toegang. Op de zuidelijke (bascule)brug komt een parallelweg. We zijn nog open tot eind oktober, dus welkom.

Maar tot slot: asfalteren cs Kop Afsluitdijk - Kornwerderzand is gereed dus weer 2x2 en 100 km/h.

Verder verwacht ik dat voor de lente / zomer 2023 zowel bruggen als spuisluizen weer 2x2 open zijn. Belangrijkste struikelblok is dat de keersluis (50 m breedte!) ten noorden van de huidige noordbrug pas medio april 23 (na stormseizoen) geplaatst kan worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » zo 02 okt 2022, 22:04

ibodejoode schreef: zo 02 okt 2022, 20:15Een aantal van ons hebben vrijstelling om vlak voor de brug af te slaan. De onderhoudsploeg. Zie laatste foto. Zij moeten een oranje knipperlamp op het dak plaatsen en hebben een ontheffing van RWS. Wel moeten ze vanuit Friesland doorrijden naar Breezandijk, daar keren en weer terug ri. spuisluizen.
Dan moeten ze dat wel doen ook he. ;)
ibodejoode schreef: zo 02 okt 2022, 20:15Maar tot slot: asfalteren cs Kop Afsluitdijk - Kornwerderzand is gereed dus weer 2x2 en 100 km/h.
's Nachts 130 zelfs, op een groot gedeelte. ;)

Er staat nog wat vanaf Zurich richting KWZ. Maar dat gaat er morgen af. En op en na de sluizen richting Breezanddijk is het 70 in verband met een inrit en uitrit voor werkverkeer voor de vismigratierivier.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » zo 02 okt 2022, 22:23

ibodejoode schreef:Over planning en tijdelijk: vervanging bruggen was gepland 2025, werd 2030 en nu hoor ik weer 2028
Daar is blijkbaar nu financiering voor gevonden en kan het dus weer wat eerder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Jackbauer1350 » ma 03 okt 2022, 12:57

Op die trappen onder de bruggen is wel gaaf om daar te wandelen en aan de andere kant van de rijbaan te komen, paar jaar geleden keer gedaan.
Maar voor mensen die minder goed ter been zijn de trappen inderdaad niet echt fijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
DSCN8930 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN8938 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
Onder het brugdek aan de oostzijde by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
Noordelijke draaibrug. by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN8949 by DutchRoadMovies, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » ma 03 okt 2022, 13:51

Jackbauer1350 schreef: ma 03 okt 2022, 12:57 Op die trappen onder de bruggen is wel gaaf om daar te wandelen
Inderdaad. Normaal sta je daar niet bij stil.
Tenzij de brug open is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie