Spits-, plus- en bufferstroken

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Attietattie » wo 15 sep 2021, 8:55

Dion schreef: ma 13 sep 2021, 23:42Klopt, maar artikel 73 RVV heeft het expliciet over rijstrook. Een gesloten spitsstrook is een vluchtstrook en dus geen rijstrook, ergo heeft een groene pijl hierboven geen werking.
Als er een groene pijl boven staat, kan ik alleen maar concluderen dat het een rijstrook is omdat artikel 73 het expliciet over rijstrook heeft.
Steyn_E schreef: wo 15 sep 2021, 0:17Dusdanig verwarrend dat je waarschijnlijk onder een boete uitkomt.
Dat sowieso. Maar dat geldt ook al voor alleen de tekstwagen met 'spitsstrook open'.
Steyn_E schreef: wo 15 sep 2021, 0:17Hoe zit het trouwens bij een plusstrook zoals in Zwolle; die is namelijk wél een rijstrook (onderbroken markering). Stel dat de stroom uitvalt en alle kruizen worden blanco, mag je die strook dan wél gebruiken als er geen :L7: staat?
Uiteraard. Het is namelijk een plusstrook (bestaat niet), noch een spitsstrook (= een vluchtstrook en een vluchtstrook heeft een doorgetrokken streep). Het is een afgekruiste rijstrook. Geen kruis = open.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door IQ[] » wo 15 sep 2021, 11:58

Snelwegfreak schreef: ma 20 apr 2020, 8:47 Kantelwalspanelen kunnen maximaal drie standen tonen. Het is daarmee logisch dat ze destijds alleen de standen hebben gekozen die daar qua maximumsnelheid voor kwamen.
Is dat nog steeds zo? Die langs de A2 in Limburg hebben er namelijk vier:
  • 130
  • 100
  • 100 met geopende spitstrook
  • 100 met spitstrook vrijmaken

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 sep 2021, 12:26

^^ Heb jij die laatste stand recentelijk nog gezien? Ik uitte enige tijd geleden hier op ergens op het forum mijn twijfel over de aanwezigheid van "100" (bij gesloten spitsstrook), maar die heb ik in een van de afgelopen weken ook gezien (na eerder "130" en "100 / spitsstrook open"). Ben benieuwd of die vierde mogelijkheid dus bestaat.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door IQ[] » wo 15 sep 2021, 12:53

Dat is inderdaad een goede terechte vraag. Het is een aanname. Ik heb redelijk recent nog een wel spitstrooksluiting meegemaakt, maar vaak gaat deze zo snel, dat ik de kantelwalsen van de afritten niet meekrijg. Dat was in het verleden ook eigenlijk al zo, de afstand tussen de afritten is dan net te lang om het te kunnen zien. Wel een omzetting van gesloten spitstrook 100 > gesloten spitstrook 130 gezien.

De blanco stand heb ik nooit gezien in de recente jaren (op die bij de afrit Born richting Maastricht na, die permanent blanco is) en heeft wellicht de 130 gekregen toendertijd als verduidelijking?

Edit: de post over de blancostand van WouterN14 was tussentijds alweer verdwenen :mrgreen:
Nog een aanvulling over die blanco bij Born: ik heb hem ooit eenmaal in werking gezien, jaren geleden. Men kan de spitstrook daar sluiten, dat zag er toen heel raar uit, want het was de enige aankondiging.
Laatst gewijzigd door IQ[] op wo 15 sep 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3334
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door sven_engelen » wo 15 sep 2021, 12:56

^^ De 1e 3 standen heb ik zelf ook gezien. De 4e stand twijfel ik aan.
Svenlo

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Egbert » do 16 sep 2021, 12:00

Dion schreef: ma 13 sep 2021, 15:31 Een :DVMGP: heeft geen enkele juridische status en geldt alleen als verduidelijking voor de weggebruiker.
(Behalve dat de rijstrook gebruikt mag worden, maar een vluchtstrook is geen rijstrook)
Enkel het C23-01 bord kan aangeven dat de vluchtstrook geen vluchtstrook, maar spitsstrook is.
Artikel 1 RVV schreef: spitsstrook: de vluchtstrook die als rijstrook is aangewezen blijkens bord C23-01 van bijlage 1;
vluchthaven of vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
Artikel 76 RVV schreef:
1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a.indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
(...)
Alleen is de vluchtstrook wel een beetje grijs gebied.
vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;

rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
Bij een klassieke vluchtstrook kan ik nog wel verschil zien in wegdek met een normale rijstrook. Vluchtstroken zijn vaak wat ruwer en hebben geen kantstreep, maar daar waar spitsstroken liggen zijn vluchtstroken niet te onderscheiden van rijstroken. Ze zijn in hetzelfde asfalt uitgevoerd en hebben een kantstreep. Niet te onderscheiden van een rijstrook.
Moeten we dan aan gaan nemen dat de meest rechter strook van een autosnelweg een vluchtstrook is?

Gebruikersavatar
RdG
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 31 okt 2022, 12:25
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door RdG » wo 19 jul 2023, 14:19

Wordt een beetje een bump voor het topic, maar ik zag dit voorbij komen waar ik graag op wou reageren.
IQ[] schreef: wo 15 sep 2021, 11:58
Snelwegfreak schreef: ma 20 apr 2020, 8:47 Kantelwalspanelen kunnen maximaal drie standen tonen. Het is daarmee logisch dat ze destijds alleen de standen hebben gekozen die daar qua maximumsnelheid voor kwamen.
Is dat nog steeds zo? Die langs de A2 in Limburg hebben er namelijk vier:
  • 130
  • 100
  • 100 met geopende spitstrook
  • 100 met spitstrook vrijmaken
De rotatiepanelen/kantelwalsborden in Limburg hebben 3 standen:
  • 130
  • 100
  • 100 met geopende spitsstrook
Het beeld ‘spitsstrook vrijmaken’ is niet aanwezig op dit traject.
De kleinere borden in de middenberm die enkel de snelheid tonen hebben de beelden 130, 100 en 100.

Hier een foto van de lamellen van een rotatiepaneel met enkel de snelheid:
Afbeelding
Volg mijn werk op Twitter!

Plaats reactie