Dion schreef: ma 13 sep 2021, 23:42Klopt, maar artikel 73 RVV heeft het expliciet over rijstrook. Een gesloten spitsstrook is een vluchtstrook en dus geen rijstrook, ergo heeft een groene pijl hierboven geen werking.
Als er een groene pijl boven staat, kan ik alleen maar concluderen dat het een rijstrook is omdat artikel 73 het expliciet over rijstrook heeft.
Steyn_E schreef: wo 15 sep 2021, 0:17Dusdanig verwarrend dat je waarschijnlijk onder een boete uitkomt.
Dat sowieso. Maar dat geldt ook al voor alleen de tekstwagen met 'spitsstrook open'.
Steyn_E schreef: wo 15 sep 2021, 0:17Hoe zit het trouwens bij een plusstrook zoals in Zwolle; die is namelijk wél een rijstrook (onderbroken markering). Stel dat de stroom uitvalt en alle kruizen worden blanco, mag je die strook dan wél gebruiken als er geen staat?
Uiteraard. Het is namelijk een plusstrook (bestaat niet), noch een spitsstrook (= een vluchtstrook en een vluchtstrook heeft een doorgetrokken streep). Het is een afgekruiste rijstrook. Geen kruis = open.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Snelwegfreak schreef: ma 20 apr 2020, 8:47
Kantelwalspanelen kunnen maximaal drie standen tonen. Het is daarmee logisch dat ze destijds alleen de standen hebben gekozen die daar qua maximumsnelheid voor kwamen.
Is dat nog steeds zo? Die langs de A2 in Limburg hebben er namelijk vier:
Heb jij die laatste stand recentelijk nog gezien? Ik uitte enige tijd geleden hier op ergens op het forum mijn twijfel over de aanwezigheid van "100" (bij gesloten spitsstrook), maar die heb ik in een van de afgelopen weken ook gezien (na eerder "130" en "100 / spitsstrook open"). Ben benieuwd of die vierde mogelijkheid dus bestaat.
Dat is inderdaad een goede terechte vraag. Het is een aanname. Ik heb redelijk recent nog een wel spitstrooksluiting meegemaakt, maar vaak gaat deze zo snel, dat ik de kantelwalsen van de afritten niet meekrijg. Dat was in het verleden ook eigenlijk al zo, de afstand tussen de afritten is dan net te lang om het te kunnen zien. Wel een omzetting van gesloten spitstrook 100 > gesloten spitstrook 130 gezien.
De blanco stand heb ik nooit gezien in de recente jaren (op die bij de afrit Born richting Maastricht na, die permanent blanco is) en heeft wellicht de 130 gekregen toendertijd als verduidelijking?
Edit: de post over de blancostand van WouterN14 was tussentijds alweer verdwenen
Nog een aanvulling over die blanco bij Born: ik heb hem ooit eenmaal in werking gezien, jaren geleden. Men kan de spitstrook daar sluiten, dat zag er toen heel raar uit, want het was de enige aankondiging.
Laatst gewijzigd door IQ[] op wo 15 sep 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dion schreef: ma 13 sep 2021, 15:31
Een heeft geen enkele juridische status en geldt alleen als verduidelijking voor de weggebruiker.
(Behalve dat de rijstrook gebruikt mag worden, maar een vluchtstrook is geen rijstrook)
Enkel het C23-01 bord kan aangeven dat de vluchtstrook geen vluchtstrook, maar spitsstrook is.
Artikel 1 RVV schreef:
spitsstrook: de vluchtstrook die als rijstrook is aangewezen blijkens bord C23-01 van bijlage 1;
vluchthaven of vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
Artikel 76 RVV schreef:
1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing:
a.indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
(...)
Alleen is de vluchtstrook wel een beetje grijs gebied.
vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
rijstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
Bij een klassieke vluchtstrook kan ik nog wel verschil zien in wegdek met een normale rijstrook. Vluchtstroken zijn vaak wat ruwer en hebben geen kantstreep, maar daar waar spitsstroken liggen zijn vluchtstroken niet te onderscheiden van rijstroken. Ze zijn in hetzelfde asfalt uitgevoerd en hebben een kantstreep. Niet te onderscheiden van een rijstrook.
Moeten we dan aan gaan nemen dat de meest rechter strook van een autosnelweg een vluchtstrook is?
Snelwegfreak schreef: ma 20 apr 2020, 8:47
Kantelwalspanelen kunnen maximaal drie standen tonen. Het is daarmee logisch dat ze destijds alleen de standen hebben gekozen die daar qua maximumsnelheid voor kwamen.
Is dat nog steeds zo? Die langs de A2 in Limburg hebben er namelijk vier:
130
100
100 met geopende spitstrook
100 met spitstrook vrijmaken
De rotatiepanelen/kantelwalsborden in Limburg hebben 3 standen:
130
100
100 met geopende spitsstrook
Het beeld ‘spitsstrook vrijmaken’ is niet aanwezig op dit traject.
De kleinere borden in de middenberm die enkel de snelheid tonen hebben de beelden 130, 100 en 100.
Hier een foto van de lamellen van een rotatiepaneel met enkel de snelheid:
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Op de A9 zijn vorige week 27 bekeuringen uitgedeeld aan automobilisten die onnodig links bleven rijden en geen gebruik maakten van de spitsstrook. Het is niet vaak dat je ervan leest dat hiervoor bekeuringen worden uitgedeeld.
A50 Arnhem - Apeldoorn idem dito. Je kunt daar het beste rechts inhalen. Maar ja, dat mag ook niet.
Op de A12 komende vanuit Utrecht richting Arnhem zijn er een paar rode kruizen van de plusstrook kapot; net na Maanderbroek (dus niet zo ver voor het einde van die strook). Je ziet het verkeer hier ook direct op rijden.
Op de A7 tussen Purmerend en Zaandam zijn nieuwe camera's geplaatst, ik neem aan voor de spitsstrook. Maar het waren er wel erg veel, ongeveer elke 100 meter.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht.Freek de Jonge
Opgemerkt in Spanje op de AP-7 rond Girona: Ook een variant op de spitsstrook? https://maps.app.goo.gl/SExVH4R9KSeVe3A17 https://maps.app.goo.gl/3vW4YQWngcnRSHjg7
Het is geen tijdelijke rijstrook, maar je mag er maar 80 km/h op. Lijkt vooral bedoeld om te voorkomen dat files bij afritten terugslaan naar de hoofdrijbaan (want die staan er wel in de spits). Bij de opritten ligt er een doorlopende streep om turbulentie te verminderen voor het doorgaand verkeer. Dus een spitsstrook in de zin dat bij filevrije omstandigheden niemand de strook zal gebruiken vanwege de 80 km/h, behalve om in -en uit te voegen. Daarmee wordt min of meer hetzelfde bereikt als "onze" spitsstroken. Anderzijds lag er voorheen al doorlopend 2x4, dus het is eerder een maatregel voor de veiligheid dan capaciteit.
Het zal vast al ergens een keer benoemt zijn maar zatermiddag werd de spitstrook op de A1 nabij knp. Eemnes (richting A'dam) afgesloten op het moment dat ik er juist nét op wilde.
Mij viel op dat het kantelwalsbord in de berm in oksel van afrit Laren de tekst Spitstrook vrijmaken toonde en de witte pijl op rechts was dus naar links gebogen.. Heb ik nog nooit eerder gezien bij het 'uit bedrijf' halen van een spitsstrook.
Dat was de standaard beeldstand bij ontruiming van de spitsstrook voordat de maximumsnelheid overdag werd verlaagd naar 100. Die beeldstand is op veel plekken vervangen door een spitsstrook dicht met maximumsnelheid 100 zodat bij een dichte spitsstrook 2 snelheden getoond kunnen worden. De A1 bij Naarden is permanent 100 dus daar hoefde niets vervangen te worden.
Vandaag was ik per ongeluk (ik moest ergens voor uitwijken) op een gesloten plusstrook terechtgekomen. Ik was er binnen enkele seconden weer vanaf, maar er staan natuurlijk veel camera's. Kan ik nu gelijk een boete verwachten, of worden die camera's enkel gebruikt om obstakels te detecteren?
Nee, die camera's zijn niet gerechtigd om opsporing te doen.
'Toevallig' staat er nu ook een filmpje op Dumpert van zo'n camera die, versneld, ruim twee minuten beeld laat zien van rode kruis negeerders die de afrit Schiedam-Noord op de A20 willen nemen. Daar had men aardig wat prenten kunnen uitschrijven maar zover ik weet mogen die camera's daar niet voor gebruikt worden.
Het zou wel kunnen dat, nu de beelden openbaar gepubliceerd zijn, de politie meekijkt en misschien wel tot actie overgaat? Zoals ze wel vaker doen n.a.v. sociale media publicaties.