Spits-, plus- en bufferstroken

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 06 nov 2005, 18:42

Het gedeelte van de nieuwe plusstrook tussen knp. Beekbergen en Deventer-Oost is tussen knp. Beekbergen en Twello richting Deventer klaar. Hier het eindresultaat:

Direct na knp. Beekbergen. Zo voegt het verkeer uit de richting Arnhem en Zwolle voortaan van rechts in. Mooi gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

De bewegwijzering is nog niet aangepast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De IJsselbrug bij Deventer.
Afbeelding

Het kuiltje in de brug is hier duidelijk te zien.
Afbeelding

Na de IJsselbrug moet nog nieuw asfalt gelegd worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook deze bewegwijzering is nog niet aangepast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

700 meter na Deventer-Oost loopt de plusstrook ten einde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 06 nov 2005, 19:09

Die plusstrook ziet er niet echt supersmal uit of zo. Waarom hadden ze het niet net ff ietsje breder kunnen maken zodat het een gewone 2X3 weg zou worden?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 06 nov 2005, 21:03

Kan je bij afrit 23 ook naar de N200? :lol:

Best netjes nog, alleen die bewegwijzering mag inderdaad snel wat aan gedaan worden! Ik zou snel in de kluts raken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 06 nov 2005, 21:22

Ik rij zeer regelmatig over dit weggedeelte (vanavond nog) en heb me vanaf het begin van de werkzaamheden (na afgelopen zomer) verbaasd dat er tussen de brug bij Deventer en afrit Twello nog helemaal niets gebeurd is. Er zijn 2 afzonderlijke gedeeltes waar nu (bijna) een spitsstrook ligt, maar er tussen dus een paar kilometer waar nog niet eens een schop de grond in is gegaan (aan beide kanten). Bizar gewoon, waarom niet meteen het hele stuk aangepakt? Weet iemand misschien wat de reden hiervan is?
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 06 nov 2005, 22:25

Ik denk dat men het in gedeelten doet om zo ervoor te zorgen dat je niet op het hele stuk met die werkzaamheden zit en aan die 70km/h om zo de overlast nog enigszins beperkt te houden.

Een plusstrook is natuurlijk altijd beter dan niks maar een normale verbreding naar 2x3 zou nog beter zijn geweest (en goedkoper in aanleg). Maar ja, met al die achterlijke ellenlange procedures die je dan in dit land allemaal moet lopen vanwege het miljø en ondertussen staat Nederland maar in de file :evil:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 06 nov 2005, 22:54

Taurus schreef:Ik denk dat men het in gedeelten doet om zo ervoor te zorgen dat je niet op het hele stuk met die werkzaamheden zit en aan die 70km/h om zo de overlast nog enigszins beperkt te houden.
Volgens mij heb ik elders op dit forum gelezen dat inderdaad een maximum van 4 komma zoveel kilometer is waarop je een snelheidsbeperking tot 70 km mag instellen. Daarom had men ook gekozen op de A16 om de weg zodanig te houden dat een snelheid van 90 mogelijk was. Dat was voor mij een eye-opener, en daarom heb ik het onthouden, alleen niet de plek waar ik het gelezen heb hier op het forum.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 07 nov 2005, 10:33

Ik ga mee met de rest, dit is veel te veel werk voor wat het eindresultaat betreft. Maak er dan meteen een 2x3-weg van.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 07 nov 2005, 13:32

Ik had liever gewoon 2x3 gezien.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » ma 07 nov 2005, 13:37

Afgelopen zaterdag reed ik op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Ook hier zijn ze al aardig ver met de aanleg van de plusstroken.
Ik vind het ook wel gaaf dat de stukken snelweg met plusstrook ook worden voorzien van openbare verlichting :D

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » ma 07 nov 2005, 19:06

Ik vind het ook wel gaaf dat de stukken snelweg met plusstrook ook worden voorzien van openbare verlichting
Ik hoor bij de (denk ik kleine) minderheid die helemaal niet zo blij is met al die nieuwe wegverlichting. Ik rij liever in het donker. 8-)
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 07 nov 2005, 20:18

overdrive schreef:
Ik vind het ook wel gaaf dat de stukken snelweg met plusstrook ook worden voorzien van openbare verlichting
Ik hoor bij de (denk ik kleine) minderheid die helemaal niet zo blij is met al die nieuwe wegverlichting. Ik rij liever in het donker. 8-)
Dat was dus bij een gewone verbreding niet nodig geweest, al dat licht. Ik rij ook liever in het donker en op veel plekken kan dat ook best.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 nov 2005, 9:53

De Verkeersinformatiedienst schreef:De aanleg van de spitsstroken op de A2/A67 Randweg Eindhoven heeft de doorstroming van het verkeer sterk verbeterd. De files zijn met bijna 70 procent afgenomen, ondanks de toename van het verkeer in de spits met ruim 30 procent. De reistijd voor de automobilist is met 5 tot 20 procent afgenomen.

Sinds juli 2004 heeft het verkeer op de randweg de beschikking over een extra rijstrook tijdens drukke perioden. Mede door aanvullende maatregelen is ook knooppunt Leenderheide vrijwel zonder files. Deze resultaten komen uit evaluatieonderzoek van Rijkswaterstaat. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft de cijfers aan de Tweede Kamer gemeld in de voortgangsrapportage Spoedwetprojecten Wegverbreding (ZSM).

In de voortgangsrapportage ZSM wordt verder aangegeven dat van de spoedwetprojecten voor wegverbreding er nu vijf in gebruik zijn (A4 Leidschendam – Prins Clausplein, A12 Prins Clausplein – Voorburg, A50 Heteren – Valburg en de twee eerder genoemde spitsstroken bij Eindhoven A2/A67 Batadorp – Leenderheide), één project later dit jaar wordt geopend (A20 Capelle – Terbregseplein) en er naar verwachting vier projecten in 2006 worden geopend (A27 Gorinchem – Noordeloos, A13 Zestienhoven – Delft, A50 Arnhem-Centrum – Beekbergen, A1 Beekbergen – Deventer-Oost). In de begroting Verkeer en Waterstaat is al gemeld dat tot en met 2007 niet de totaal geplande 300 kilometer extra wegverbreding, maar 200 kilometer wordt aangelegd. De vertraging komt door de problematiek rond de luchtkwaliteit.

Om op korte termijn een besluit over de vertraagde projecten te kunnen nemen, is aanvullend onderzoek nodig. Hiermee gaat Verkeer en Waterstaat na welke projecten voldoen aan het (nieuwe) Besluit Luchtkwaliteit. Voor zes projecten is dit onderzoek door TNO bijna afgerond. Het onderzoek naar de overige 17 spoedwetprojecten start binnenkort. Daarom is nu nog niet duidelijk of deze projecten op korte termijn kunnen worden gerealiseerd.

Wel kan een eerste indicatie worden gegeven op basis van verkeerscijfers. Hierbij wordt de vermindering van de files door de projecten aan de ene kant en de verkeersgroei door de projecten aan de andere kant tegen elkaar afgewogen (zie voor een overzicht van de projecten de bijlage bij de voortgangsrapportage). Pas wanneer de Wet Luchtkwaliteit van kracht wordt, is er volledige duidelijkheid over de planning van de projecten. Om vertraging zoveel mogelijk te beperken, onderzoekt het ministerie de mogelijkheid om de verloren tijd in te lopen bij de aanbesteding en uitvoering.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 09 nov 2005, 12:15

Ik mis de A1 Hoevelaken-Barneveld. Foutje?
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 09 nov 2005, 13:02

overdrive schreef:Ik hoor bij de (denk ik kleine) minderheid die helemaal niet zo blij is met al die nieuwe wegverlichting. Ik rij liever in het donker. 8-)
Ik ook, vandaar dat ik blij ben dat op sommige snelwegen de verlichting 's nachts uit gaat. Helaas wordt er op net zoveel snelwegen nu weer verlichting bijgeplaatst.
Rainier

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 09 nov 2005, 15:01

Chrizz schreef:
De Verkeersinformatiedienst schreef:artikel
Hehe, de A13 wordt 3+4 zie ik. Zullen de milieufreaks leuk vinden :twisted:

En ik mis ook de A4 Schiphol - Burgerveen als spitsstrook.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 09 nov 2005, 17:33

Zo blijkt maar weer dat het enige wat echt helpt tegen files is een uitbreiding van het aantal rijstroken is.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 10 nov 2005, 18:09

Op Radio 1 was daar deze week een discussie over. Leidt het aanleggen van meer rijstroken tot een betere doorstroming? "Nee" volgens de milieubranche. Dat extra asfalt zal n.l. weer opgevuld worden door mensen die het openbaar vervoer verlaten en weer met de auto gaan rijden. "Vindt u dan dat er in Nederland geen centimeter asfalt meer bij mag komen?" "Ja, het moet met de bestaande wegen en een grote impuls in het openbaar vervoer." Daarna ben ik naar Radio 3 gegaan.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 10 nov 2005, 20:02

Spitsstroken moeten wachten

Pas wanneer de Wet Luchtkwaliteit van kracht wordt, komt er meer duidelijkheid over de planning in de aanleg van de spitsstroken. Dat meldt minister Peijs (Verkeer) vandaag aan de Tweede Kamer in de voortgangsrapportage Spoedwetprojecten Wegverbreding.


Van 23 projecten wordt nader onderzocht wat de gevolgen zijn voor de luchtkwaliteit, waarbij de vermindering van de files wordt weggestreept tegen de te verwachten verkeersgroei.

Van de spoedwetprojecten, een initiatief van Peijs’ voorganger De Boer, zijn er inmiddels vijf in gebruik. Dat zijn:

-A4 Leidschendam-Prins Clausplein

-A12 Prins Clausplein-Voorburg

-A50 Heteren-Valburg

-A2/A67 Batadorp-Leenderheide

-A2/A67 Randweg Eindhoven

Door de twee laatste is het fileleed rondom Eindhoven sterk verminderd, schrijft de minister. De opstoppingen zijn met bijna 70 procent afgenomen, ondanks een groei van het spitsverkeer met ruim 30 procent. Dat scheelt de automobilist 5 tot 20 procent reistijd.

Dit en volgend jaar verwacht de minister nog vijf spitsstroken te kunnen openen. Dat zijn:

-A20 Capelle-Terbregseplein (dit jaar nog)

-A27 Gorinchem-Noordeloos

-A13 Zestienhoven-Delft

-A50 Arnhem Centrum-Beekbergen

-A50 Beekbergen-Deventer Oost

Van de nader te onderzoeken 23 projecten hoopt het ministerie de verloren tijd in te lopen bij de aanbesteding en de uitvoering.

Bron: Nieuwsblad Transport
Hoe zit het nu met de spitsstrook op de A1 tussen knp. Hoevelaken en Barneveld? Gaat die ooit nog open?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 10 nov 2005, 21:12

De spitsstrook tussen Hoevelaken en Barneveld gaat waarschijnlijk in de zomer van 2006 open. Begin 2006 moet de WAB genomen zijn (Tracebesluit). Het beroep op de WAB moet binnen 3 maanden behandeld zijn. Als de WAB onherroepelijk is, kan de spitsstrook per direct in gebruik genomen worden.

Hieronder staat de link naar de kamerbrief (voortgangsrapport spoedwet wegverbreding.)

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cend/ ... 442204.doc

Veel projecten hebben 2 - 3 jaar vertraging. De laatste projecten moeten in 2009 opgeleverd gaan worden. Ruim 3 jaar vertraging door de idiote wetgeving m.b.t. luchtkwaliteit.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 nov 2005, 21:16

Ik las ergens dat Nederland het enige land is dat de Europese richtlijnen mbt luchtkwaliteit heeft omgezet in wetgeving.

Is dit waar?

Nederland moet altijd het braafste jongentje van de klas zijn. Soms is dit goed, maar we zijn nogal doorgeschoten...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 10 nov 2005, 21:25

Chrizz schreef:Ik las ergens dat Nederland het enige land is dat de Europese richtlijnen mbt luchtkwaliteit heeft omgezet in wetgeving.

Is dit waar?

Nederland moet altijd het braafste jongentje van de klas zijn. Soms is dit goed, maar we zijn nogal doorgeschoten...
Nee, Nederland heeft de richtlijnen niet eens in de wetgeving opgenomen. Sterker nog, de Tweede Kamer heeft niet eens over deze richtlijnen gepraat. Het ministerie van Vrom heeft de richtlijnen in een ministeriele regeling opgenomen. Hierbij heeft VROM een grote fout gemaakt door de richtlijnen aan de ruimtelijke ordening te koppelen. Nederland is het enige land die deze koppeling gemaakt heeft. Van Europa hoeft dit niet, omdat hiermee het probleem niet opgelost kan worden. Pronk heeft destijds de ministeriele regeling goedgekeurd en naar de kamer gestuurd. De Kamer heeft in 1999 hier geen (de VVD uitgezonderd) aandacht aan besteed. Achteraf gezien niet zo slim, want de gevolgen zijn inmiddels bekend.

MvG
Rogier de Groot

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 26 dec 2005, 16:51

Hier een paar foto's van vandaag van de A1 en de A50.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/079/

De vreemde situatie met de tijdelijke markering op de A1 is weer aanwezig helaas richting Amsterdam.

Op deze twee foto's geldt de witte bewegwijzering. Op de linkerrijstrook mag je nog niet komen.
http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/079/ ... 003-a1.jpg
http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/079/ ... 007-a1.jpg

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Bericht door rbtvdijk » wo 11 jan 2006, 18:52

Mooie Foto's Frits!

Het is een mooie weg geworden vind ik.
Alleen ze moeten op bepaalde stukken nog wat vangrails aanbrengen rechts van de openbare verlichting

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 11 jan 2006, 19:42

De extra rijstrook begint richting Hengelo al aardig op te schieten. Maar hoe zit het nu richting Amsterdam? Daar zijn ze nog niet mee begonnen. Of komt er richting Amsterdam geen rijstrook bij?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » wo 11 jan 2006, 20:08

Frits schreef:De extra rijstrook begint richting Hengelo al aardig op te schieten. Maar hoe zit het nu richting Amsterdam? Daar zijn ze nog niet mee begonnen. Of komt er richting Amsterdam geen rijstrook bij?
Hier beginnen de werkzaamheden pas in maart. In mei moet het project voltooid zijn. Dan worden alle systemen in een paar weken tijd getest en eind juni wordt de plusstrook in gebruik genomen.

MvG
Rogier de Groot

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » wo 11 jan 2006, 20:44

Frits schreef:
-A50 Beekbergen-Deventer Oost
Slordig... :roll:

Mascotte
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:04
Locatie: Oosterhout

Bericht door Mascotte » wo 11 jan 2006, 23:03

rbtvdijk schreef:Mooie Foto's Frits!

Het is een mooie weg geworden vind ik.
Alleen ze moeten op bepaalde stukken nog wat vangrails aanbrengen rechts van de openbare verlichting
hmmm, volgens rijkswaterstaat:
Rijkswaterstaat schreef:Op de A50 Apeldoorn richting Arnhem staan lichtmasten vlak naast de rijstrook, is dit niet gevaarlijk?


Vanwege ruimtegebrek is het noodzakelijk dat deze lichtmasten 'aan de verkeerde kant van de geleiderail (vangrail)' staan. Deze nieuwe lichtmasten zijn echter van een zeer bijzonder materiaal gemaakt en zullen bij een aanrijding 'zacht' aanvoelen. Dat klinkt misschien vreemd, maar de lichtmast zal op een bepaalde manier knikken en in stukken uiteenvallen waardoor de schade aan auto en overig verkeer minimaal zal zijn.
:arrow: Bron

en nog wat over die lampjes:
Rijkwaterstaat schreef:Om te voorkomen dat het gebruik van de wegverlichting nadelig effect heeft op de fauna op de Veluwe worden de volgende mitigerende maatregelen genomen:
- de wegverlichting zal alleen worden gebruikt wanneer een spitsstrook geopend is of wordt en er onvoldoende daglicht is voor de visuele inspectie en bewaking van de spitsstrook en/of een veilig gebruik van de weg;
- er worden dimbare verlichtingsarmaturen aangebracht (reductie tot minder dan 50%) en het licht wordt afgeschermd naar boven en zijdelings naar berm/omgeving;
- ter plaatse van de ecoducten Terlet en Woeste Hoeve worden lagere verlichtingsmasten geplaatst (niet hoger dan circa 10 meter) om lichtuitstraling naar de ecoducten te voorkomen.
:arrow: Bron
... ? ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 12 jan 2006, 15:29

Vind ik vreemd. Het zijn allemaal dure (of onveiligere) maatregelen die met een reguliere derde rijstrook niet genomen hadden hoeven worden. :)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 12 feb 2006, 19:13

Een kleine update van de aanleg van de spitsstroken op de A1 tussen knp. Beekbergen en Deventer-Oost.

Nieuwe driebaans bewegwijzering bij de afrit Voorst:
Afbeelding

Testen van de signalering. Iedereen ging er maar vanuit dat je gewoon 120 mocht.
Afbeelding

De afrit Twello.
Afbeelding

Nog steeds het testen van de signalering.
Afbeelding

Welkom in de provincie Overijssel.
Afbeelding

De afrit Deventer. Zo leeg is de A1 bijna nooit.
Afbeelding

De afrit Deventer zit voortaan geweven aan de afrit Deventer-Oost.
Afbeelding

Deventer-Oost: met wat knip- en plakwerk kan zo'n bord wel een tweede leven beginnen.
Afbeelding

Na Deventer-Oost eindigt de spitsstrook.
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 12 feb 2006, 20:05

Testen van de signalering Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie