{idee} Utrecht: tunnel St Josephlaan (1+1, 2m hoog)

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

{idee} Utrecht: tunnel St Josephlaan (1+1, 2m hoog)

Bericht door Matthijs » zo 21 okt 2007, 17:43

Die nieuwe idee bouwt voor op mijn Wegenplan voor Utrecht en Tramplan voor Utrecht. (Zie onder.)

Volgens het ene plan komt er een 'Spoorlaan' vanaf de A2 (Lage Weide) parallel aan het spoor Utrecht-A'dam tot aan het centrum te lopen. Volgens het andere plan komt er een tramlijn in Zuilen, over de Oudenoord-Royaards van Hamkade-Prins Bernhardlaan.
Deze tramlijn kruist de 'stadsverdeelring' (Marnixlaan). Om een hoge snelheid te bereiken voor de tram, wil men waarschijnlijk dat deze voorrang heeft. Dat lijkt me echter bij de drukke en belangrijke Marnixlaan een erg slecht idee.
Een oplossing kan zijn om een tramtunnel aan te leggen, maar als je toch een tunnel bouwt, lijkt een autotunnel mij veel verstandiger. Leidt dmv een tunneltje het belangrijkste verkeer onder de kruizing door. De belangrijkste verkeersstroom is dan weggenomen, waardoor de tram wel voorrang kan hebben op het overige verkeer. Voor het autoverkeer lijkt me dit veel voordeliger dan een tramtunnel.

Als je dan toch zo'n tunnel aanlegt, kun je 'm wellicht gelijk doortrekken tot voorbij de A'damsestraatweg en onder de St Josephlaan door. Zo ontlast die gevaarlijke kruizing, en de te drukke Josephlaan (waar de huizen erg dicht op de drukke weg staan). Kortom: 3 vliegen in één klap.
Na het spoor sluit de tunnel enkel aan op de NOUW-3 (Spoorlaan) richting A2. Zo promoot deze tunnel gelijk het gebruik van deze weg vanuit Overvecht e.o.

Afbeelding

Om de kosten te drukken zou ik de tunnel slechts in 1+1 uitvoeren, en dan ook slechts 2 m hoog. Vrachtverkeer zal nog steeds bovenlangs moeten rijden, maar volgens mij is het bulk van het verkeer gewoon auto's. 1+1 is niet breed, maar aangezien het verkeer in de tunnel goed kan doorrijden lijkt me dit breed genoeg om een groot deel van het verkeer af te vangen.

Ofwel: veel voordelen met een relatief beperkte en goedkope tunnel. Aanleg kan wmb gewoon met 'cut and cover'. De tunnel hoeft niet per se te worden geboord.
Op het kaartje is ook een alternatief trace te zien langs het Julianapark, maar hiervoor zal wel een huizenblok moeten worden gesloopt.

Wat denkt men ervan?

(Voor degenen die niet weten waar het is, het is hier (Google Maps))

Wegenplan
Afbeelding

Tramplan
Afbeelding

Stefan
verkeersader

Re: {idee} Utrecht: tunnel St Josephlaan (1+1, 2m hoog)

Bericht door Stefan » zo 21 okt 2007, 20:39

Die tunnel mag best wat hoger, vooral omdat er steeds meer hogere auto's (denk aan SUV's) erbij komen. Ook in het kader van de verkeersveiligheid mag die tunnel best wat hoger...

Verder kan je het plan voor een tramlijn al van tafel vegen. Als er één stad tramonvriendelijk is, dan is Utrecht het wel. De plannen voor een tramlijn naar De Uithof liggen ook al sind eind jaren '80 in de kast, maar het is de gemeente gelukt om die plannen ook in de kast te houden.

Daarbij denk ik dat de kosten voor dit plan niet gering zullen zijn. Mijns inziens is het verstandiger om eerst de Noordelijke Ringweg zodanig te reconstrueren dat dit ook een echte snelweg wordt.
Jaren tachtig, prachtig!

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 21 okt 2007, 20:42

2 meter lijkt me nog steeds voldoende. Zelfs SUV's halen dat echt niet. (En anders rijden ze maar gewoon bovenlangs.)
Stefan schreef:Daarbij denk ik dat de kosten voor dit plan niet gering zullen zijn. Mijns inziens is het verstandiger om eerst de Noordelijke Ringweg zodanig te reconstrueren dat dit ook een echte snelweg wordt.
Tja, daarin heb je wel gelijk.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » zo 21 okt 2007, 20:47

Matthijs schreef:2 meter lijkt me nog steeds voldoende. Zelfs SUV's halen dat echt niet. (En anders rijden ze maar gewoon bovenlangs.)
En wat als er auto's in die tunnel op elkaar botsen (niet onwaarschijnlijk). Hoe moet de takelwagen daar dan bijkomen?

Ik zie meer in het plan om de Sweserengseweg - Burgemeester Norbruislaan op te waarderen in combinatie met de Noordelijke Rondweg. De Sweserengseweg - Burgemeester Norbruislaan kunnen best verbreed worden zodat Zuilen een betere ontsluiting met het snelwegennet krijgt.
Laatst gewijzigd door Stefan op zo 21 okt 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaren tachtig, prachtig!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 21 okt 2007, 20:49

Ik ben helemaal eens met de stelling dat een autotunnel beter is voor doorstroming en milieu dan een tramtunnel. In die zin vind ik je zoekrichting de juiste.

2 meter doorrijhoogte is echter wel èrg laag. Daar krijg je waarschijnlijk bij MPV's en SUV's al hele rare rem-effecten.
Verder is de Marnixlaan daar zo breed dat mijns inziens 2x2 best mogelijk is, waarbij de linkerrijstroken versmald worden tot 2,90 m en de rechter rijstrook tot 3.10 m, met barriers en zonder redresseerruimte. Geen tussensteunpunt toepassen, en je totale te overspannen breedte bedraagt ongeveer 14 meter. Dat is volgens mij met wat opheffen van parkeervakken op de Marnixlaan best maakbaar.

Over je idee om de Marnixlaan richting Spoorlaan af te leiden: daar kijk ik nog eens naar. Ik ben er nog niet uit of dat echt verstandig is, omdat je dan wellicht die route te aantrekkelijk maakt t.o.v. de N230. Persoonlijk heb ik het Overvecht-verkeer uit oogpunt van overlast liever op de Zuilensering dan dwars door de stad. :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » zo 21 okt 2007, 20:59

De ontsluiting van Utrecht-West is niet echt ideaal te noemen. Ik ben bang, wanneer de nieuwe afslag Leidsche Rijn/Lage Weide (via de NOUW) open gaat, dat het rond de Vleutenseweg een puinhoop gaat worden. Daarbij gaat de "Koffieknoop" ook nog eens op de schop en is de Vleutenseweg (helaas niet meer) berekend op een grote toestroom aan verkeer. In dat opzicht heb je wel gelijk dat er een goede verbinding moet komen van de A2 richting stad.
Jaren tachtig, prachtig!