[TRANSRAPID] Laatste kans...

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Schenker
verkeersader

Re: [TRANSRAPID] Laatste kans...

Bericht door Schenker » ma 31 mar 2008, 18:26

Het systeem is nu helemaal kansloos in de rest van de wereld. Iedereen zal nu zeggen "als uw systeem echt zo geweldig is, waarom gebruikt u het zelf dan niet?".

Ik zou er best een ritje mee willen maken hoor, lijkt me fantastisch! Maar vanuit economisch oogpunt is de Transrapid zwaar onverantwoord.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 04 apr 2008, 18:36

De Duitsers hebben gewoon een simpel rekensommetje gemaakt:

Kosten: € 3,4 miljard
Baten: ???
Feit: er ligt al een normale spoor- (S-Bahn) en snelweg verbinding tussen het vliegveld en München
Uitkomst: economisch gezien onverantwoord en gezien de bovengenoemde verbindingen overbodig
Conclusie: geschrapt

Hulde! In ons land doet de uitkomst van zo'n kosten-baten analyse er bij het OV niet toe. Het betreft het OV en dat is al reden genoeg het project tóch door te zetten... :neenee:
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 04 apr 2008, 18:45

Schenker schreef:Het systeem is nu helemaal kansloos in de rest van de wereld. Iedereen zal nu zeggen "als uw systeem echt zo geweldig is, waarom gebruikt u het zelf dan niet?".
Oneens. Je hebt natuurlijk de kostencomponent, maar een belangrijk nadeel van het Maglev-systeem in Duitsland en de rest van Europa is dat hij op geen enkele manier kan worden ingepast in het bestaande netwerk en je ook met het bestaande materiaal niets kunt. Bij een reguliere spoorlijn of een HSL kun je er je bestaande treinen overheen sturen, die ook van het bestaande netwerk afkomen (bijvoorbeeld rechtstreekse verbinding Stuttgart - München Flughafen in plaats van moeten treinen van Stuttgart naar München om vervolgens over te moeten stappen op een Transrapid). In landen waar spoorinfrastructuur volledig ontbreekt, zou de analyse mogelijk heel anders uitpakken. Niet voor niets ligt er wél een Maglev-baan in China.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 04 apr 2008, 21:21

^^ Dat laatste wat je noemt is niet waar. Er ligt inderdaad een Maglev, maar meer dan een prestige project is het niet, net als de HSL hier.

Wat veel logischer was geweest, was de metro doortrekken naar Shanghai airport. Niet alleen was daar overstappen mee voorkomen, ook had de prijs per ritje €0,30 geweest in plaats van de €4 nu. De bewuste Chinees die dit er doorheen heeft gedrukt, wil nog meer lijnen. De bevolking is zeer tegen, vanwege de verandering van de omgeving en het feit dat ze er vrijwel nooit gebruik van kunnen maken omdat het voor hen te duur is. Het zou een bodemloze put worden.

Je redenering over bestaande infrastructuur lijkt logisch. Maar denk je niet dat dat wel erg hoog gegrepen is in een keer? Als een land wordt opgebouwd, gebeurt dat doorgaans met relatief goedkope technologie, het materieel is dan vaak tweede hands. Ik denk dat alleen de rijke landen überhaupt zich een transrapid zou kunnen veroorloven. In financiele zin dan, in economische zin is het een ramp.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 apr 2008, 21:23

Ik zie wat oliestaatjes nog wel eens een maglev aanleggen. Het valt me nog mee dat Dubai niet zoiets heeft. (toch één en al prestige daar).

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 04 apr 2008, 21:28

Hajo schreef:De Duitsers hebben gewoon een simpel rekensommetje gemaakt:

Kosten: € 3,4 miljard
Baten: ???
Feit: er ligt al een normale spoor- (S-Bahn) en snelweg verbinding tussen het vliegveld en München
Uitkomst: economisch gezien onverantwoord en gezien de bovengenoemde verbindingen overbodig
Conclusie: geschrapt

Hulde! In ons land doet de uitkomst van zo'n kosten-baten analyse er bij het OV niet toe. Het betreft het OV en dat is al reden genoeg het project tóch door te zetten... :neenee:
De kosten/baten analyse zal in Nederland echt wel gemaakt worden, maar dan wordt er bewust met de getallen geknoeid om belachelijk hoge bedragen te verantwoorden. Dit naar een resultaat toe redeneren heb ik een docent op de TU eenmaal zien doen..shocking. Ik ben het helemaal met je eens dat dat anders moet hier.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 apr 2008, 11:29

Schenker schreef:Je redenering over bestaande infrastructuur lijkt logisch. Maar denk je niet dat dat wel erg hoog gegrepen is in een keer? Als een land wordt opgebouwd, gebeurt dat doorgaans met relatief goedkope technologie, het materieel is dan vaak tweede hands. Ik denk dat alleen de rijke landen überhaupt zich een transrapid zou kunnen veroorloven. In financiele zin dan, in economische zin is het een ramp.
Eens. Het zou dus vooral gaan om rijkere landen zonder spoor-infra. Chris noemt oliestaatjes, maar ook in Noord-Amerika en Australië zou het een optie zijn. Juist met de grote afstanden daar valt er grote winst te boeken. Maar goed, voorlopig is de technologie nog veel te duur. En terwijl ik over Australië schrijf, bedenk ik me nog een verder nadeel. In Australië wordt spoor buiten de grote steden primair gebruikt voor goederenvervoer. Er gaan wel eens wat passagierstreinen overheen, maar de lijnen in de Outback liggen er bovenal om de in het binnenland gedelfde grondstoffen naar de havens aan de kust te brengen. Met de aanleg van een Maglev-lijn, sluit je die vervoersstroom natuurlijk wel uit.

Wat betreft de projecties van zogenaamde deskundigen: helemaal eens. Die deskundigen zijn vaak zelf voorstanders of zijn ingehuurd door voorstanders met het voorspelbare resultaat. Na de Betuwelijn -doorgedrukt op basis van projecties van de Rotterdamse haven, die warm voorstander was- hadden we toch beter moeten weten. Maar deze week zie je weer een rapport van bouwer BAM liggen over een treinverbinding tussen Utrecht en Breda, en wederom valt een meerderheid van de Tweede Kamer als een blok. Leren we het dan nooit?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 apr 2008, 11:44

Maglev's moet je denk ik ook zien ter vervanging van drukke vliegcorridors, en niet per se van bestaande intercity's of andere treinvormen.

Zo is een maglev voorgesteld op Los Angeles - Las Vegas en San Diego - San Francisco meen ik. Ook op Washington - New York zou zo'n lijn nut kunnen hebben, door stops in Baltimore en Philadelphia. Nadeel is altijd dat allerlei grotere randgemeentes van agglomeraties ook stops gaan eisen, zoals Trenton, Wilmington en Newark wellicht.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 05 apr 2008, 14:17

Zou de capaciteit voorlopig nog geen nadeel zijn? Ik heb althans begrepen dat verschillende treindelen niet gekoppeld kunnen worden. En vanwege veiligheid is de volgsafstand vrij groot.

Ook hier het finaciele aspect het belangrijskte, vliegen is veel goedkoper. Van deze streek heb ik geen analyse gezien, wel van de westkunst, voor New York Boston en wat daar langs de kust ligt. Zelfs een conventionele TGV is vanwege de infrastructurele kosten veel duurder dan voor vliegen. Overigens vind ik dat in dit geval niet echt een nadeel, want voor zulke relatief korte afstanden is de emissie van een vliegtuig zo hoog dat er best wat voor een trein te zeggen valt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 apr 2008, 14:53

De Acela express (soort HSL, maar stelt weinig voor) rijdt van Boston naar Washington, en schijnt toch een aardig marktaandeel te hebben op die corridor.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 apr 2008, 18:36

Voor een vluchtje in het noordoosten van de Verenigde Staten sta je tegenwoordig langer in de rij voor de security dan dat je vliegt. En daar komt dan het verder al bekende tijdsverlies van vliegen nog bij (2x van stadscentrum naar vliegveld, 2x taxiën op het vliegveld, inchecktijd). Qua tijdwinst is er veel te halen door in deze regio snelle treinen aan te bieden. Maar ja, de kostenkant van het verhaal...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 05 apr 2008, 21:16

Chris schreef:De Acela express (soort HSL, maar stelt weinig voor) rijdt van Boston naar Washington, en schijnt toch een aardig marktaandeel te hebben op die corridor.
Dat is gewoon een Zweedse X2000 die over bestaand spoor rijdt, de al sinds de jaren '30 geheel geëlectrificeerde North-East corridor.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 05 apr 2008, 23:39

En zo snel is die Acela Express nou ook weer niet. Hij rijdt over gewoon spoor en is door de kantelbaktechniek sneller, maar in de regio New York is het spoor niet in beheer van Amtrak en mag de kantelbaktechniek niet worden gebruikt.

Het is wel een hogesnelheidstrein (de enige in de VS), maar daar is ook alles mee gezegd. Op topsnelheid zal-ie waarschijnlijk nooit rijden. (De Portugese hogenselheidstrein Alfa Pendular heeft dan tenminste nog een stukje van een kilometer of 10 waar-ie de maximumsnelheid van 220 km/u kan halen).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 apr 2008, 1:55

Volgens mij is de gemiddelde snelheid van de trein even hoog als die van de IC Zwolle - Groningen (en dat is nou ook niet bepaald een snelle jongen) ...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 apr 2008, 12:07

Voor Nederlandse begrippen is het snel, Vinny :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 apr 2008, 12:25

Dan kan ik de Beneluxtrein ook wel een hogesnelheidstrein gaan noemen :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 apr 2008, 12:52

Vinny schreef:Volgens mij is de gemiddelde snelheid van de trein even hoog als die van de IC Zwolle - Groningen (en dat is nou ook niet bepaald een snelle jongen) ...
Outside of stations, Acela runs at speeds between 75 mph (120 km/h) and 150 mph (241 km/h), depending on track conditions. On the average, it is significantly slower than most other high-speed trains elsewhere in the world (e.g., Shinkansen, TGV, ICE, AVE).
De trein doet ongeveer 6.40 uur tot 7.45 uur over de 734 kilometer. Dit komt neer op een gemiddelde snelheid rond de 100 kilometer per uur of daarboven. Dat is inderdaad hetzelfde als Zwolle - Groningen, maar echt te vergelijken is het niet, aangezien die IC maar 1 maal stopt, en de Acela Express stopt in Boston (2 stations), Westwood, Providence, New London, New Haven, Stamford, New York, Newark, Iselin, Trenton, Philadelphia, Wilmington, Baltimore en Washington.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 apr 2008, 20:48

Tja, iets dat harder kan rijden dan 200 km/u is al een hogesnelheidstrein, zoals de Cisalpino's in Zwitserland en Italië, Pendolino's in Finland en de Alfa Pendular in Portugal.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » ma 15 dec 2008, 11:39

Parool (13-12-2008) schreef:Zweeftreinbaan dicht

BERLIJN - De testbaan van de Transrapid-magneetzweeftrein in het Duitse Lathen, vlak over de grens bij het Groningse Ter Apel, gaat in juli dicht. Siemens en ThyssenKrupp, de concerns die samenwerken in Transrapid, willen zich verder richten op de verkoop van de supersnelle trein. In de ontwikkeling van de zweeftrein zijn in drie decennia miljarden euro overheidsgeld geïnvesteerd, maar alleen het Chinese Sjanghai heeft het dusver aangedurfd een traject voor de magneettrein aan te leggen en in gebruik te nemen. Naar verluidt wil alleen de deelstaat Nedersaksen nog geld geven om de tien tot vijftien miljoen euro per jaar kostende testbaan als toeristische trekpleister te behouden. De Bondsregering ziet af van verdere subsidies aan het project.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 26 jul 2013, 18:59

Even een kleine, subtiele kick van dit topic. :)

Er wordt momenteel een haalbaarheidsstudie gedaan naar de aanleg van een Transrapidlijn op het Spaanse eiland Tenerife. In Spanje is er momenteel immers geld genoeg, dus dan kan je aan dit soort extraatjes gaan denken.

Dit is de lijn:

Afbeelding

Hier een artikel over de studie en hier een site over het gehele project.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 26 jul 2013, 19:38

Ze zweven daar maar weer lekker verder.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 26 jul 2013, 19:46

Na de ingebruikname van de Transrapid gaat men zeker het andere OV opheffen en auto's verbieden op het eiland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer