[TRANSRAPID] Laatste kans...

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [TRANSRAPID en RONDJE RANDSTAD] Laatste kans...

Bericht door Vinny » do 20 sep 2007, 21:23

rond half twaalf zie je niet gek meer dan een aantal bovengemiddeld verlichte kassen en een eindeloze rij straatlantaarns :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg

Re: [TRANSRAPID] Laatste kans...

Bericht door R4 » di 25 sep 2007, 16:53

Het Laatste Nieuws schreef:Duitse monorailtrein Transrapid in eigen land in dienst

Na jaren van aarzelingen heeft Duitsland beslist om een Transrapid-trein in dienst te nemen. De monorailtrein, die zijn commerciële intrede volledig in de mist zag gaan door een dodelijk ongeval, is een paradepaardje van de Duitse industrie.

De verbinding voor de monorailtrein (zonder wielen en zonder bestuurder), die vanaf 2014 de Duitse stad München zal verbinden met haar luchthaven, gaat gepaard met een investering van 1,85 miljard euro. De verbinding is 37 kilometer lang en zal afgelegd kunnen worden in 10 minuten, in plaats van de 40 minuten die vandaag nodig zijn.

Vorig jaar botste in Duitsland een Transrapid bij een test aan 170 kilometer per uur op een werfvoertuig, waarin twee arbeiders onderhoudswerkzaamheden uitvoerden. Het ongeval kostte 23 mensen het leven, maar was te wijten aan een opeenstapeling van fouten en nalatigheden van de overheidsdienst Verkeer van Nedersaksen. De Transrapid zweeft op een magnetisch veld en kan snelheden halen tot 450 kilometer per uur.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 25 sep 2007, 19:21

Geraamd op € 1,85 miljard. Jaja. :roll:

Dat project gaat uiteindelijk dus wel meer dan € 5 miljard kosten... :shutup:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 26 sep 2007, 12:41

[url=http://www.verkeerskunde.nl/moxie/actueel/nieuws/met-magneettrein-naar-mnc.shtml]www.verkeerskunde.nl[/url], 26-9-2007 schreef:
Met magneettrein naar München zweven

Datum 26-9-2007

München krijgt een magneetzweefbaan. Dat zijn de deelstaat Beieren, het Konsortium Transrapid München en Deutsche Bahn onlangs overeengekomen. De magneetzweeftrein zal het centrum van de stad met de luchthaven verbinden. Door de snelheid van 350 kilometer per uur, kan de reiziger in minder dan tien minuten het traject van 37 kilometer afleggen. De bouw start medio 2008 en de verbinding zal in 2014 operationeel zijn, aldus Siemens Nederland.

In Duitsland wijzen tegenstanders waaronder de Bund Naturschutz op de hoge kosten van de verbinding, ruim 1,85 miljard euro. Naar aanleiding van de keuze in München voor magneetzweeftreintechnologie benadrukt Siemens Nederland echter dat een dergelijke verbinding ook voor de Randstad een goede oplossing is. Met ABN AMRO, Koninklijke BAM Groep, Ballast Nedam en Fluor maakt het bedrijf deel uit van het Consortium Transrapid Nederland. Dit consortium heeft in 2005 een vervoersconcept bij de Nederlandse overheid ingediend, gebaseerd op magneetzweeftreintechnologie: de RandstadRapid. Het concept gaat uit van een hoogfrequente, metroachtige verbinding tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Almere, Amersfoort, Lelystad en de luchthaven Schiphol. Daar waar de RandstadRapid kruist met de snelwegen en het regionale openbaar vervoer, worden overstappunten aangelegd. Daar kunnen automobilisten vóór de file overstappen op een magneetzweeftrein.Daarnaast werden met de noordelijke provincies en de Duitse deelstaat Niedersachsen studies uitgevoerd naar de verbinding Amsterdam - Groningen - Bremen en Hamburg. Samen met de overheid bekijkt het consortium ook de verbinding van Schiphol via de Zuid-as naar Almere en Lelystad.

Alleen in China is tot nu toe een commerciële magneetzweeftrein in gebruik, op een traject van 30 kilometer tussen Shanghai, stadsdeel Pudong en de luchthaven.
In het Duitse Lathen, vlakbij de Nederlandse grens, is een testbaan aangelegd. Daar verongelukte op 22 september 2006 een trein tussen een testrit en kwamen 23 mensen om het leven. Het ongeluk werd waarschijnlijk veroorzaakt door een menselijke fout.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 26 sep 2007, 12:56

Nee, dáár zitten we nou echt op te wachten. :shutup:
Dat project is enkel goed om de zakken van de projectontwikkelaars en fabrieken te vullen. Die dus ook in de media om het hardst kwaken. Hopelijk zit de les van de Betuweroute en de HSL nog een beetje in het achterhoofd van de politiek...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 27 sep 2007, 19:21

^^ Nu nog een beetje, maar over vier jaar is iedereen het vergeten. Politiek is niet vooruitzien. Politiek is een paar jaar lang je straatje schoonvegen, kijken of je nog eens wat vriendjes of vriendinnetjes een leuke burgemeesterpost kan bezorgen en natuurlijk proberen om zo geil mogelijk in de camera te kijken en af en toe wat populistische uitspraken doen teneinde te proberen om je verblijftijd met nog een paar jaartjes te rekken. Wie er 8 jaar geleden minister van verkeer en waterstaat was? Dat weet toch 99% van de bevolking niet meer...

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 27 sep 2007, 20:24

Lubbers toch?Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 28 sep 2007, 9:33

Het laatste woord over een magneetzweeftrein in Munchen is nog niet gezegd.

-De financiering is nog lang niet rond en men vraagt zich af of deze lijn wel voor minder dan 2 miljard euro aangelegd kan worden.
-De burgemeester van München is tegen de aanleg van deze verbinding omdat deze onnodig zou zijn.
-De aanleg van de magneetzweefbaan is een stokpaardje van de vertrekkende minister-president van Beieren Edmund Stoiber. Stoiber is 15 jaar aan de macht geweest en wil blijkbaar een blijvende herinnering achterlaten.

Het zal mij niet verbazen als het hele project nog wordt afgeblazen.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » zo 21 okt 2007, 23:25

Gegroet, ik ben een nieuwkomer. Mijn naam is al gevallen. Willem van der Pol. :biertjes:
Een paar reacties op voorgaande berichten.

1) Wanneer de Transrapid weer zal zweven op de testbaan in Lathen is nu - medio oktober - nog niet bekend. Er moeten nog juridische procedures afgewikkeld, i.v.m. het ongeluk. Er zullen ook de nodige aanvullende veiligheidsmaatregelen genomen worden om het ongeluk te voorkomen. Zo wil men het testen en het recreatieve baangebruik gaan scheiden.
Het type dat is binnengebracht is de Shanghai uitvoering die van binnen is aangepast aan inzet in een stedelijke omgeving. Om de ontwikkelingen te volgen het beste van tijd tot tijd op http://www.transrapid.com(de duitse taalversie is actueler) kijken.

2) De AMT magneetzweeftrein (Maglev) is in alle opzichten betaalbaarder dan alles wat we tot nu toe gewend zijn.
Het ontwerp is dusdanig dat de totale aanlegkosten (baan, stations, trein, veiligheidssystemen en treinbesturingssysteem, maar exclusief evt. kosten voor onteigening en tunnels) beneden de 20 miljoen dollar per mijl blijven. Dat is omgerekend naar de huidige dollar/euro omrekenkoers ongeveer 8,8 miljoen euro per km. De aanlegkosten zijn daarmee lager dan van een gewone spoorverbinding ! De voertuigen zijn evenmin duur. Bij benadering 2,8 miljoen euro per voertuig, dat is qua kosten vergelijkbaar met een moderne tram (2 miljoen euro).
De onderhoudskosten zijn altijd veel lager, door het vrijwel geheel ontbreken van bewegende onderdelen die kontakt maken. Er is alleen nog een 'borstel' die langs een zijrail glijdt, die de stroom overbrengt. Die slijt heel langzaam en moet ééns in de zoveel tijd - tegen lage kosten - vervangen worden.
Het stroomverbruik van magneetzweeftreinen ligt altijd lager dan van de railuitvoeringen daarvan. In dit geval gaat het om een magneetzweeftrein met een maximum kruissnelheid van 250 km/uur. Bij de Transrapid kan die liggen boven de 400 km/uur.
Dit is de website van AMT: http://www.american-maglev.com

Ik hoor graag van jullie.

Willem van der Pol

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 21 okt 2007, 23:33

ik, eerder in deze draad schreef:Wat Van der Pol er niet bijvertelt, is dat de baan weliswaar goedkoper is, maar dat de voertuigen héél duur zijn, net zoals het onderhoud daarvan. Wat je dus bij de aanleg bespaart, betaal je in de jaren erna aan exploitatielasten tienvoudig extra. Het AMT-systeem is trouwens gebaseerd op de Japanse maglev-technologie.

Hier kun je meer info vinden over AMT
Ik had al eerder inhoudelijk gereageerd. De exploitatiekosten van een systeem als jij voorstelt zijn aanzienlijk - en daarbij komt nog mijn verdere argumentatie die ik al eerder heb genoemd in de draad over de Zuiderzeelijn: met voor- en natransport erbij nemen de reistijdvoordelen enorm af, en solitaire systemen die niet combineerbaar zijn met bestaande missen een stuk aanloopsynergie als het gaat om het overstaploze feeden van het systeem.

De stroomconsumptie van de technologie waarbij elk individueel door stroom gevoed voertuig zichzelf omhoog trekt (magnetische aantrekkingskracht tussen ongelijke polen) is trouwens behoorlijk hoger dan die van de Transrapid, waarbij de baan een deel van de motor vormt en het voertuig opduwt (magnetische afstoting van gelijke polen). Over het verschil van deze twee benaderingswijzen van de Maglev-technologie is trouwens ook een heel interessante TV-documentaire gemaakt, die regelmatig op Discovery en/of NGC wordt uitgezonden.

Overigens nog een vraagje: hoe zit het met de fijnstofemissie van die borstels ?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 21 okt 2007, 23:56

Zo'n voertuigje als afgebeeld op de Amerikaanse site heeft een capaciteit van zo'n 40 personen (Ik neem aan dat zo'n klein gevalletje dus 2,8 miljoen moet kosten :?: ). Wil je een vervoersprestatie van formaat neerzetten, dan zul je treinen van 20 van dergelijke voertuigen elke 5-10 minuten moeten laten vertrekken. Over wat voor investering praten we nu bij een 'Rondje Randstad' ? Hoe wil je de personenstromen op de stations verwerken ? Met welke vervoermiddelen wil je voor- en natransport regelen, en kan dat überhaupt voor de gewenste vervoersprestatie ? Want zo'n enorme investering voor iets totaal afwijkends doe je uiteraard niet als je het fileprobleem in de Randstad er niet 'eventjes' mee "oplost", toch ? Kortom: hoe ga je 20-30 miljard reizigerskilometers per jaar waarmaken ?

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » ma 22 okt 2007, 1:07

Beste Rene,

(dit kan een dubbel antwoord zijn, mijn zonet verstuurde reactie is ergens in de bittenbak verdwenen)

De exploitatiekosten zijn NIET hoog. Want:
- geen dure treinen
- efficient stroomverbruik - 53% van de remenergie wordt teruggewonnen bij AMT, er is nauwelijks energie nodig om te zweven en al helemaal niet om een zweeftrein in beweging te zetten
- geen bestuurder - want volautomatische besturing
- geen lege treinen - capaciteitsinzet naar gelang vraag
- geen onderhoudslast vanwege slijtage/ vierkante wielen/ draadbreuk in de bovenleiding/ trillingen/ etc.
- geen fijn stofemissies door remmen of dieseluitstoot (slijtage sleepkontakt is verwaarloosbaar)
- snelheid wordt niet opgevoerd boven de 250 km/uur. Dus geen energieverlies aan voornamelijk aerodynamische krachten.
(daarom vind ik het systeem van AMT beter van schaal voor trajecten als Schiphol - Lelystad en Rondje Randstad).

Veel energie nodig om op te heffen ?
Beide systemen van AMT en Transrapid werken met aantrekking naar de rails vanaf de onderkant.
Systemen die werken op afstoting zijn theoretisch gezien altijd instabiel.
De benodigde energie bij AMT is laag omdat het voertuig minder weegt dan een trein. Ook bij de Transrapid blijft het gewicht van het voertuig beperkt. (Buisconstructie)

Kosten van de trein zijn overigens niet 8 miljoen. Ik had het over 8 miljoen euro per km voor aanlegkosten.
Dat is extreem laag. Reken het maar om naar de ca. 70 km voor een traject Schiphol - Lelystad.
Bedenk dan dat voor de aanleg van de Zuiderzeelijn gesproken wordt over vele miljarden. Ik heb zelfs getallen van 6 en 8 miljard gehoord. En 2/3 van de kosten zijn sowieso voor alle betonconstructies en de kosten voor de stations.

De inhoud van de trein is groter dan ie lijkt. Van binnen telt hij 56 vierkante meter. Ik ga uit van ongeveer 100 zittende passagiers per voertuig. Over feedering en frequentie - zie mijn komende reactie.

Willem van der Pol

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 10:08

Uitgaande van een voertuigbreedte van ongeveer 2,75 meter heb je het bij 56 m2 over een lengte van 20,6 meter.
Als ik zo naar het plaatje op de site van AMT kijk, dan geloof ik dat echt niet. Als dat voertuig een meter of 10-12 lang is, dan heb je het echt wel gehad - en ik zet er zelfs vraagtekens bij of de lengte van een gewoon metrorijtuig gehaald wordt. Op het plaatje afgaand zie ik een voertuig van een meter of 8 lang, en dus een oppervlak van een meter of 22-24 m2. Wil je daar mensen in vervoeren zonder ze als haringen in een ton te zetten, dan is 100 echt véél te veel. Je mag echt blij zijn als je met 30-40 stoelen van een minimum-comfort wegkomt.

Verder is het zo dat normale spoorwegen niet-gemotoriseerde (tussen)rijtuigen kennen. In dit systeem moet elk rijtuig voor de eigen (opwaartse) tractie zorgen. Daarom zet ik ook vraagtekens bij het energieverbruik.

Verder "geen lege treinen": daar geloof ik niet in. Want afrangeren kost tijd en wissels, bovendien heb je altijd tegenspitsbewegingen en spitsbewegingen die op (deel)trajecten altijd leiden tot inefficiëntie. Veel wissels brengt een element in het geheel dat niet zo goed scoort, want die bewegende onderdelen vergen heel veel onderhoud door slijtage. Zeker als de hele betonbaan moet meebewegen.

Slijtages van sleepcontacten: ik vroeg er niet voor niets om. Bij 140 km/h is één pantograaf voor een conventionele trein genoeg. Dat levert een minimale emissie op, want er zit nu eenmaal altijd een vorm van slijtlaag op een schuitje. Bij 250 km/h (of meer) en voor elk tractierijtuig een eigen borstel praat je toch over andere slijtage.

Dan hebben we nog het aspect van het magnetisme: gaat dat samen met dichtbebouwde omgevingen. We weten dat het magnetisme wat een simpele hoogspanningsleiding of radiozendmast oplevert mensen al ziek kan maken als je er langdurig aan wordt blootgesteld.

Blijft tenslotte toch mijn vraag hoe je in vredesnaam een behoorlijke vervoersprestatie zou willen neerzetten. Want elke 5 minuten een trein betekent ook dat je stations daarop aangepast moeten zijn. Dan volstaat echt geen smalle betonnen loopplank met een trappetje, lift en roltrap. Dan heb je wat meer nodig. Plus de vraag voor welke modaliteit je kiest als voor en natransport. Kies je voor stations nabij de NS-stations, zodat je het reguliere OV kunt gebruiken als voor- en natransport ? Dan kan ik je nu al op een briefje geven dat je je vervoersprestatiedoelstelling nooit gaat halen. Kies je voor stations langs de snelweg ? Dan geef ik je op een briefje dat je een probleem krijgt met aftransporteren, want men gaat echt niet 30-50 km verderop een auto huren. Kies je voor beiden, dan verlies je tijd en capaciteit op je netwerk.

Kortom: vertel me maar eens hoe je je vervoersconcept gedacht had.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 11:23

Ik zal een voorzetje doen ("achterkant sigarendoos").
Stel je gaat voor het concept van een Rondje Randstad met in elk van de vier grote steden één station.
25 miljard reizigerskilometers per jaar, gemiddeld 50 km/reizigersbeweging maakt
500 miljoen reizigersbewegingen per jaar, en dat komt neer op zo'n
1,7 miljoen reizigersbewegingen per werkdag. Dat is per station zo'n
400.000 - 450.000 reizigersbewegingen per werkdag.
Ter indicatie: Amsterdam CS verwerkte in 2003 elke werkdag zo'n 200.000 reizigersbewegingen.

Voor elke 50 reizigerskm moet je minstens zo'n 75 (maar waarschijnlijk eerder 90) zitplaatskilometers leveren, laten we immers reëel blijven. Dat betekent dus een jaarlijkse productie van minstens 75 miljard zitplaatskilometers.
Daarvan gaat 60% tijdens de spits, zijnde 45 miljard zitplaatskilometers. Een trein rijdt het rondje met 4 stops in een uur. Elk uur rijden 12 treinen per richting, in totaal rijden er dus elk uur 24 treinen rond.
45 miljard / 250 werkdagen = 180 miljoen zitplaatskilometers over 6 spitsuren is 30 miljoen zitplaatskilometers per spitsuur.
Een rondje is 250 km, dus dat is 120.000 verplaatste zitplaatsen per uur. Daarvoor staan 24 treinen beschikbaar. Elke trein moet dus 5000 zitplaatsen bieden. Dat zijn ongeveer 125 gekoppelde units die op de AMT-site staan afgebeeld.

Is een treinlengte van 125 units reëel ? Nee. Perronlengtes van 1 tot 1,5 kilometer...
Is een hogere frequentie reëel ? Tot op zekere hoogte, je moet ook rekening houden met in - en uitstappen. Het kost in elk geval bij elk station extra wissels. Stel we gaan naar elke 2 minuten en kortere treinen, dan moet de capaciteit van een trein 2000 zitplaatsen zijn, altijd nog zo'n 25 gekoppelde units. Daarvoor heb je 250 meter perronlengte nodig, waarbij voor een vlot proces van in- en uitstappen een goede spreiding over de perrons, maar ook een goede aan- en afvoer nodig is.
Stel jezelf het langste perron van Utrecht CS weer, waar aan beide zijden van het perron elke 4 minuten een trein van maximale lengte aankomt en vertrekt...
Het station heeft voor beide richtingen zo'n perron, dus bedenk zelf maar hoeveel mensen je station te verstouwen krijgt.

Hoe krijg je al die mensen op je stations, en hoe krijg je ze er weer weg ?
Met het bestaande OV ? Nee. Met de auto ? Wordt ook een probleem.
Dus: méér stations. Maar dan ook: lagere capaciteit, lagere gemiddelde snelheden.
Hoe meer stations, deste kleiner het totale deur-tot-deur reistijdvoordeel.

Initiële aanlegkosten: 250 kilometer dubbel"spoor": € 5 miljard (baan)
Initiële materieelkosten: 24x125x€2,8 miljoen = € 8,4 miljard.
In totaal dus minstens € 13 miljard, uiteraard zonder allerlei risico's, meerkosten tunnels en noem maar op.
Een godsvermogen dus, en zeker niet goedkoop.

Stel je gaat uit van rijden met 8-wagenunits in een 5-minutendienstregeling.
Dan is je vervoersprestatie hooguit een schamele 1,6 miljard reizigerskm/jaar.
Materieelkosten dalen tot € 0,5 miljard, in totaal altijd nog een uitgaaf van € 5,5 miljard.
Kijken we naar de jaarlijkse groei van de totale verkeersprestatie, dan is zo'n lage capaciteit voor een totaal nieuw en altijd nog enorm duur systeem volstrekt onaanvaardbaar. Echt veel te laag.

Hoe meer stations en/of hoe lager de vervoersprestatie, hoe minder interessant het wordt om in een ander systeem te investeren dan in de bestaande systemen: weg en rail.
Kortom: hoe denk je de vervoersprestatie te gaan halen, op een reële manier ?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 22 okt 2007, 11:29

Dit is wel iets meer dan een sigarendoosredenering, René :blauweduim:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 12:11

Ik heb me nog verrekend ook. :wall:

Met de hogere frequentie praat je namelijk niet over treinlengtes van 25 units, maar over 50.
Dat is natuurlijk nog steeds te lang; perronlengtes van een halve kilometer...
Met 25-unit treinen die elke 2 minuten in beide richtingen over de baan suizen kom je dus onmogelijk aan 25 miljard rkm, hooguit aan 10-15 miljard rkm op jaarbasis.
Waarmee het systeem van minimaal € 13 miljard ook nul komma nul restcapaciteit heeft voor de toekomst... :roll:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 22 okt 2007, 13:30

Om de in- en uitstaptijd te verkorten zou je ook 2 perrons kunnen gebruiken per rijrichting. Het ene perron om in te stappen, het andere om uit te stappen. Dat zie wel eens in pretparken, en dat geeft een hoge doorstroming :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 13:49

Natuurlijk kan dat. Dan krijgt een AMT-station dus 5 perrons.
Perron 1: aankomst spoor 1 rijrichting 1
Perron 2: vertrek sporen 1 en 2, rijrichting 1
Perron 3: aankomst sporen 2 en 3, respectievelijk rijrichtingen 1 en 2
Perron 4: vertrek sporen 3 en 4, rijrichting 2
Perron 5: aankomst spoor 4, rijrichting 2.
Elk perron moet je bij zulke vervoersstromen toch wel over de hele lengte voorzien van een behoorlijk aantal snelle roltrappen en liften, anders krijg je de stromen niet verwerkt. De kosten voor de stations zullen daarmee ook wel aardig wat meer worden dan die van een simpele betonnen plank...

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » ma 22 okt 2007, 15:32

Al die berekeningen komen in de richting. Maar op sommige plaatsen schieten we door. We zijn het met elkaar eens dat minder dan 1 miljard euro voor Schiphol - Lelystad lager is dan wat andere modaliteiten bieden ? Bij het Rondje Randstad ga ik uit van een tracé van 200 km (ik ga niet langs Amersfoort, en Utrecht - Amsterdam heeft momenteel voldoende NS capaciteit), waarvan een deel al met het bovenstaande gerealiseerd is, maar laten we aannemen dat het Rondje in zijn geheel apart wordt aangelegd. Aanlegkosten voor de baan zijn dan 200 x 8 miljoen/km is 1,6 miljard. Bij een dubbele baan (2 sporen heen, 2 terug) is dat 3,2 miljard. (Dus geen 5 miljard.) Dat klinkt misschien veel, maar is ongeveer gelijk aan de totale jaarlijkse kosten van de huidige files (extra brandstofverbruik autoverkeer + economisch verlies vrachtverkeer). Maar voor we verder op de cijfers ingaan eerst nog een andere vergelijking.

Er staan elke zomer lange files van auto's die naar het strand van Scheveningen willen. Scheveningen krijgt in de zomer zo'n 30.000 tot 40.000 bezoekers per dag te verwerken. Bij vuurwerkfestivals loopt dit aantal op tot 240.000. Dus zien we elke zomer tienduizenden auto's filerijden, op zoek naar die ene vrije parkeerplek aan het strand. Daar blijft het niet bij. Het aantal woningen en bedrijven aan de kust wordt nog steeds opgevoerd. Dus nog meer verkeer en een Total Block van het verkeer in Scheveningen in de zomer. Wat is het plan om hier wat aan te doen ? DAT IS ER NIET. Na verloop van tijd komen er wel wat tunnels bij in Den Haag en er verschijnen (onrendabele) transferia aan de rand van Den Haag als paddestoelen, maar een eerste groot overleg over hoe zo'n transferium om automobilisten aan te trekken eruit moet zien (bijvoorbeeld aan het Malieveld) heb ik nog niet aangekondigd gezien.
Dat is treurig, maar is er feitelijk niets aan te doen ? We praten hier over niets anders dan capaciteitsgebrek. (laten we luchtvervuiling nog even buiten beschouwing) In landen met een vooruitziende blik legt men in drukke metropolen een monorail aan. Bijvoorbeeld Hawaii heeft zo'n monorail, die vracht én personen vervoert. Oogt nog aantrekkelijk ook.
Ook Scheveningen zou baat hebben bij zo'n oplossing, maar het is vrijwel niet meer inpasbaar. Er kan nog een poging worden gedaan met 'light-rail', maar dan ontstaan er verkeerskluwen bij het Kurhausplein. Mijn woonstad Leiden zit overigens nu ook met zo'n probleem in zijn maag. Light-rail door het centrum, waar de ruimte ontbreekt.

Over wat er wel kan, zie mijn volgende bericht.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » ma 22 okt 2007, 15:45

Het echte probleem is dus niet of er geen goede modaliteiten beschikbaar zijn, maar of er wel of niet goede Ruimtelijke Ordening is (geweest) en of er een visie is om uit het moeras te komen. Ook belangrijk is om te denken vanuit mogelijkheden op lange termijn (dus innovatie een kans te geven) en niet alleen te praten over kosten, zonder de grotere baten daar tegenover te zetten.
In mijn visie is de stationscapaciteit in de Randstad geen knelpunt. Het Rondje Randstad komt te lopen langs vele stations die nu al veel reizigers verwerken of gaan verwerken. Schiphol - ZuidAs (!) - Leiden - Utrecht, en vlak langs de binnenkort uitgebreide stations Den Haag CS en Rotterdam. Mijn visie wijkt dus af van die van Siemens, omdat die vooral aparte terminals langs de rijksweg projecteert. Dat levert teveel voor- en natransport op. We kunnen juist profiteren van de strategische ligging van de huidige stations. Natuurlijk maakt dat de aanleg op korte termijn duurder, maar op de lange duur is het veel goedkoper en rendabeler.

Nog even over magnetisme. Dat is bij Siemens en AMT geen punt. De sterkte hiervan ligt in hetzelfde bereik als die van de natuurlijke aardmagnetisch veld aan het oppervlak. Andere vragen beantwoord ik in komende berichten.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 16:39

1. Als je dwars door de binnensteden wilt, dan zullen de kosten vèr boven de € 5 miljard gaan. Inpassingskosten. Je rekent jezelf rijk.

2. Het autosysteem verwerkt 150 miljard personenverplaatsingskilometers per jaar. Graag zou ik nu van je weten hoeveel reizigerskilometers je denkt te produceren voor de investering èn de jaarlijkse exploitatiekosten. Dan kun je pas een goede vergelijk maken. Als je denkt dat de files door jouw systeem helemaal worden opgelost en dat dit daarom de investering van de jaarlijkse filekosten rechtvaardigt, dan maak je dus een volstrekt onterechte vergelijking.

3. Op exceptionele gebeurtenissen als strandseizoenen en evenementen valt geen enkel financieel exploitabel systeem te bouwen. Hosanna-verhalen in die richting verwijs ik dan ook direct naar het rijk der fabeltjes.

4. Er simpelweg vanuit gaan dat stationscapaciteit geen punt is, is als je over grote aantallen praat een vorm van "je kop in het zand steken." Ben je soms bang dat de extra kosten aan de stations je plannetje almaar duurder maken en zet je daarom liever oogkleppen op ?

5. Als je uitgaat van de bestaande OV-knooppunten, dan kun je de grote reizigersaantallen die zo'n investering zouden rechtvaardigen wel op je buik schrijven. Wat dat betreft geef ik juist SIemens gelijk. Je moet proberen nieuwe markten aan te boren, anders is zo'n project volstrekt zinloos.

6. Als je geen compleet rondje bouwt, dan zal kopmaken op de eindpunten voor een dramatische capaciteitsreductie zorgen. Plus dat je markt nog verder verwatert, de mensen zullen niet op extra overstappen zitten te wachten.

7. Voor combinatie met bestaande stations zul je terecht komen bij NS Poort (het voormalige NS Vastgoed). Zij zullen niet zomaar een concurrent van hun eigen verbindingen toestemming geven een station op hun terrein te zetten. Zeker niet als die de reizigersstromen op hun stations doen vastlopen. Dat betekent dat je qua exploitatie vastzit aan NS of een dochtermaatschappij, danwel een maatschappij waarin NS een belangrijke deelneming heeft. Naast de existentiële vraag of NS er überhaupt wel op zit te wachten, beperk je hiermee de mogelijkheden voor een zo goedkoop mogelijke aanbesteding van de exploitatie.

Op weer een ronkend verhaal voor een nieuwe modaliteit zit ik (en volgens mij velen met mij) niet te wachten. Miljarden euro's belastinggeld in beroerd onderbouwde visie's steken, daar hebben we toch inmiddels hopelijk maatschappelijk wel van geleerd de afgelopen jaren...
Geef mij maar harde cijfers en een exploitatieplan om je verhaal kracht bij te zetten. Voorlopig zie ik die echter nog niet.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 16:53

willemtell schreef:Het echte probleem is dus niet of er geen goede modaliteiten beschikbaar zijn, maar of er wel of niet goede Ruimtelijke Ordening is (geweest) en of er een visie is om uit het moeras te komen.
Afgerond 0,2% van het landoppervlak is snelwegasfalt. Zonder dat afgeronde getal te verhogen kan met extra asfalt heel wat emissies worden bespaard die nu in files nodeloos worden uitgestoten. Maar hoewel de prestatie van het wegverkeer het 8-voudige is van het OV, krijgen ze maar de helft van de uitgaven toegewezen. En dat terwijl de verkeersomvang nog jaarlijks groeit, want de bevolking neemt nog altijd toe en het bouwen van woningen en kantoren gaat ook nog altijd vrolijk door.

Met nog zo'n zweeftreinproject erbij dat om geld schreeuwt, is er minder geld beschikbaar voor andere modaliteiten. Want denk niet dat er meer geld beschikbaar komt. Wil dat maatschappelijk interessant zijn, dan moet je met je vervoersprestatie dus echt in de buurt gaan komen van cijfers die er voor het wegennet toe doen. Met 10-15 miljard rkm/jaar praat je feitelijk nog altijd over een druppel op een gloeiende plaat. Je kunt een deel van de groei van de komende jaren opvangen, maar het huidige fileprobleem los je niet op. Met 30 miljard rkm/jaar zou je aan een lichte verlichting van het fileprobleem kunnen denken (maar nog altijd niet oplossen). Vergeet ook niet dat deze nieuwe modaliteit ook weer zijn eigen voor- en natransport oproept, en dat de totale vermindering van de autoprestatie slechts een deel is van de extra prestatie van de nieuwe modaliteit. Met 30 miljard rkm mag je blij zijn als je de helft aan echte personenverplaatsingskilometers per auto bespaart. Maar de kans dat je met een Rondje Randstad met dit systeem ooit die waarde gaat halen, is zo goed als nul. Daarvoor worden de treinen en perronlengtes véél te lang, en de reizigerslogistiek van de stations veel te druk. En dan hebben we het nog niet eens over de kosten gehad...

Nee, als het geld dan toch naar mass-transit moet, dan denk ik dat zelfs de investering van 8 miljard in de conventionele rail-plannen van Aad Veenman qua vervoersprestatie tot op heden nog altijd beter verdedigbaar is dan dit zweeftrein-plan.

Rene
4x5 autosnelweg

[TRANSRAPID en RONDJE RANDSTAD] Laatste kans...

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 17:38

(Titelwijziging)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 okt 2007, 20:22

Ik heb zelf wel wat zitten puzzelen met een TransRapid dienstregeling Amsterdam - Groningen. Hierbij ben ik uitgegaan van een uurlijkse verbinding non-stop. Daaromheen kunnen de stop-Magneetzweeftreinen worden ingevoerd. Zo kan eens per uur een stopMZB Amsterdam - Groningen worden ingelegd, die vlak na vertrek van de directe non-stop verbinding vertrekt. In aanvulling hierop rijden versterkingsritten: Amsterdam - Almere - Lelystad en Groningen - Drachten - Heerenveen. Emmeloord krijgt in deze opzet een uurlijkse verbinding met Amsterdam en met Groningen. Dienstregelingstechnisch valt dat net in te passen. Je hebt dan wel een structuur die grote gelijkenissen vertoont met het treinsysteem. Op de meeste stations heb je slechts twee perrons en twee doorgaande en twee stoppende 'sporen' (magneetbanen) nodig.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 okt 2007, 20:27

Maar de vervoerwaarde zal in dat geval dan ook weinig groter zijn geweest dan van een gewone spoorwegverbinding.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » ma 22 okt 2007, 21:38

Reactie op inzending Rene van 16:25.

Ik lees de gebruikelijke kort door de bocht redeneringen. Simpel, maar bij lange na geen oplossing voor de problemen waar het over gaat. Dat wegverbredingen op sommige stukken snelweg noodzakelijk zijn geloof ik graag en dan neem je inderdaad niet veel extra landoppervlak in beslag. Maar het is natuurlijk even waar dat grotere vervoersstromen over de wegen ook inhouden dat op- en afritten vergroot moeten worden, dat er veel extra kunstwerken nodig zijn om al dat verkeer af te wikkelen en dat dat alles veel onderhoud vergt. Ook een pleidooi voor langere vrachtwagens voor meer wegvervoer krijgt met dit type obstakels te maken: bruggen en viaducten moet vergroot en verzwaard worden en dat tot in lengte van dagen. Ondertussen nemen de totale omvang aan emissies niet af, maar toe. (ook geluid) We hoeven niet te theoretiseren. Er zijn landen genoeg waar je kunt zien waar wegverbreding toe leidt. Zo kun je in Amerika zien dat 5 baanssnelwegen op een moment ook vollopen. De maximum snelheid daalt naar 80 km/uur. En de verkeersdrukte begint daar soms al om 5 uur 's ochtends. Ongelukken leiden daar tot massale opstoppingen. Afgezien van capaciteitsvergroting van de snelwegen moet je het verkeer ook nog afwikkelen naar bedrijventerreinen en woonwijken. Als je alleen maar wilt asfalteren krijgt de Noordelijke Randstad die nu nog enige rust, groen en stilte biedt straks hetzelfde karakter van een asfaltvlakte als het gebied tussen Rotterdam en Dordrecht nu al is. Het is bekend dat grote multinationale bedrijven wegtrekken uit dit type verkeersdrukke gebieden. Ze verplaatsen hun hoofdkantoren naar metropolen die ook ruimte voor ontspanning bieden en een kwalitatief aantrekkelijk landschapsbeeld weten te behouden.

Ik denk overigens dat als er toch aan wegverbreding wordt gedaan, dat in de Randstad maar heel beperkt hoeft.
Even belangrijk is dat er in hoog tempo lange tunnels komen in de snelwegtracé's. Want het zijn de flessehalzen die moeten worden weggenomen. De aanleg van die tunnels kan bekostigd worden met groene tol - te heffen via GSM, maar dat is een ander onderwerp.

Een extra complicatie is dat alle woon-werkverkeer niet zo direct in onze steden is af te wikkelen. Zo zitten we in Den Haag nu al vast in het centrum. De ringwegen van Amsterdam en Rotterdam zitten verstopt. De wegen naar Scheveningen staan niet af en toe vast, maar gedurende 50 zomerse dagen. Ook Zandvoort veroorzaakt gedurende de hele zomer verkeershinder tot in Haarlem. Helpt wegverbreding daartegen ?
Er zijn in feite maar drie mogelijkheden in en rond de steden: 1) een grootschalig netwerk van tunnels aanleggen. Tunnels zijn echter 5 x duurder dan viaducten en niet alle snel aan te leggen. En dan nog. Brussel telt vele tunnels, maar in de spits zit nog steeds alles vast.
2) Het aanleggen van transferia en de automobilist de kans te geven over te stappen op alternatief vervoer (magneet-)trein of snel vervolgtransport. In mijn visie positioneer ik transferia (net als Siemens) bij enkele verkeerspleinen, maar benut ook de bestaande hoofdstations. Zodat automobilisten kunnen kiezen hoe hun reis te vervolgen. Meer stops betekent uiteraard langere reistijd. Een magneettrein echter trekt sneller op dan een gewone trein, kan met 2 minuten tussentijd vertrekken en heeft een hogere kruissnelheid. De reistijd blijft dus kort genoeg. In de praktijk vinden de reizigers de korte frequentie van bijv. 2 minuten belangrijker dan bijv. 5 minuten reistijdwinst doordat je harder dan 250 km/uur gaat zoals met de baan van Siemens. Die overigens behoorlijk wat duurder in aanleg is. En hoge snelheid is duurder.
3) Innovatieve oplossingen zoals "Tangent cabs en Superbussen", die de behoefte aan voor- en natransport verminderen. Die concepten moeten nog wat verder uitgewerkt worden, maar verdienen zeker een kans.
- ik laat bewust rekeningrijden buiten beschouwing. Nog afgezien van het feit dat ik niet houd van een omgeving volgehangen met camera's en permanent betalen voor weggebruik, veronderstelt het rekeningrijden een alternatief voor de automobilist. En ook dat kan alleen de magneetzweeftrein voor elkaar krijgen.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » ma 22 okt 2007, 23:08

(vervolg)

Of er nu aparte transferia gebouwd moeten worden of stations uitgebreid, als er zeer veel passagiers langs komen betekent dat altijd dat er veel aan verdiend kan worden. De stations en vastgoed zijn nu al de grootste inkomstenbron van de NS. Daarom kunnen de ontwikkelkosten van de stations/ transferia dus nooit een struikelblok vormen.
Het is zinloos om alleen over kosten te praten en of zaken duur zijn. We hebben het hier over investeringen.
Een magneetzweefbaan kan gekoppeld aan uitgifte aan rechten op vastgoedontwikkeling betaald worden uit private gelden. Kom daar maar eens om met de claim van 11,5 miljard die Ad Veenman legt. (Terwijl die plannen maar in een beperkt deel van Nederland oplossingen bieden en zeker niet de problemen met feedering en voor- en natransport oplossen die je zelf aanvoert.)

Overigens is bij de ontwikkelingen van de plannen voor het ondergrondse ZuidAs station al voorzien in een reservering voor een magneetzweefverbinding. Er is geen enkele animositeit tussen spoorbedrijven en magneetzweefinitiatieven. In Duitsland betaalt Deutsche Bahn mee aan de aanleg van de baan in München.

Op het punt van voldoende capaciteit om reizigers- en transportkilometers op te vangen en op stations af te voeren heb je uiteraard een goed punt te pakken. Met bijvoorbeeld de Transrapid kun je ineens enorm aantal reizigers vervoeren. 1170 (in 10 secties), dat is meer dan 2 x de capaciteit van de Airbus A 380. (550 passagiers) Voor AMT zal eenzelfde verhouding lengte/ bezetting gelden. Om die lengte op te vangen zullen er slimme oplossingen moeten komen. Ik denk dat de treinlengtes beperkt moeten blijven, zeg 3 secties per keer. Het zal nodig zijn om banen in de hoogte te stapelen, in plaats van veel perrons naast elkaar. Voor de aansluiting trein/auto geen slechte oplossing want beide type voertuigen kunnen goed klimmen. Dergelijke perrons kunnen geïntegreerd worden met hoge gebouwen, waarvan bijvoorbeeld de onderste 8 verdiepingen tevens parkeergarage zijn. Het charmante van een magneetzweeftrein is dat hij een station binnen kan lopen zonder trillingen te veroorzaken. Het opsplitsen van de baan naar perrons op verschillende niveau's zal voor het binnenlopen van het station moeten plaatsvinden. Bij AMT is de wissel gewoon een soort draaischijf. Bij Transrapid buigt de hele baan. Ik vind dat een moeilijke constructie. Misschien dat er een slim iemand in Nederland een oplossing voor weet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 okt 2007, 23:10

De stations en vastgoed zijn nu al de grootste inkomstenbron van de NS.
LOL 2 euro voor een bakkie heet slootwater :P

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 29 nov 2007, 11:10

[url=http://www.nu.nl/news/1335353/30/Zweeftrein_Randstad_hoeft_Rijk_niets_te_kosten.html]www.nu.nl[/url], 29 november 2007 schreef: Zweeftrein Randstad hoeft Rijk niets te kosten

Uitgegeven: 29 november 2007 09:34
Laatst gewijzigd: 29 november 2007 10:07
DEN HAAG - Binnen tien jaar kan de Randstad beschikken over een supersnelle metroverbinding, zonder dat het de overheid geld hoeft te kosten. Dat stelt het Consortium Transrapid Nederland, waarin Siemens Nederland, ABN Amro, de Koninklijke Bam Groep, Ballast Nedam en Fluor samenwerken. In eerste instantie willen de bedrijven voor 2,2 miljard euro een magneetzweefverbinding aanleggen van Almere via een brug en een tunnel door het IJmeer via Amsterdam naar Schiphol. De lijn kan vervolgens in fases in de hele Randstad worden aangelegd. De kosten bedragen dan circa 5 miljard euro. Het consortium heeft een jaar lang gewerkt aan een gedetailleerd plan, dat donderdag werd aangeboden op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens Martin van Pernis, voorzitter van het samenwerkingsverband, is "absoluut geen sprake" van luchtfietserij. "Het is een reëel voorstel, we hebben in ons plan alle procedures en financiële zaken meegenomen", aldus Van Pernis.

Begroting
Het is geen toeval dat de bedrijven juist nu met hun verhaal naar buiten treden. Volgende week bespreekt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor volgend jaar, waarbij ook vooruit wordt gekeken naar de bereikbaarheid van Nederland in de toekomst. De ondernemingen achter de magneetzweeftrein wijzen op studies van onder meer de OESO waaruit blijkt dat de Randstad de concurrentie met andere grootstedelijke Europese regio's verliest als de bereikbaarheid nog verder verslechtert.

Automobilisten
De ambities van het kabinet wat betreft filebestrijding en investeringen in openbaar vervoer zijn volgens het consortium goed, maar gaan niet ver genoeg. "Ons systeem biedt automobilisten een extra keuze", stelt Van Pernis. "We gaan er vanuit dat reizigers steeds meer zullen kiezen voor een combinatie van auto en snel openbaar vervoer, in plaats van alleen reizen met de auto of met de trein. In het openbaar vervoer zijn we nu te afhankelijk van een spoorsysteem, dat soms kwetsbaar is. Als we ons plan realiseren, is er straks een betrouwbaar alternatief voor de gewone trein."

Topsnelheid
De magneetzweeftrein is volgens de initiatiefnemers superieur aan andere spoorsystemen. "Hij trekt veel sneller op en remt veel sneller af dan andere treinen en bereikt veel sneller zijn topsnelheid", somt projectontwikkelaar Erik van der Heijden een aantal voordelen op. "Je kunt veel stops maken en toch een stuk sneller blijven ten opzichte van andere vervoersvormen. Daarnaast is de baan gemakkelijker in te passen in het landschap door het lagere gewicht en kunnen veel steilere hellingen en scherpere bochten worden genomen."

Bestemming
De zweeftrein haalt in het buitengebied 350 kilometer per uur en in de bebouwde kom 200 kilometer per uur, zodat de geluidsoverlast binnen de perken blijft. De treinen zweven twintig uur per dag, zeven dagen per week om de zes minuten naar hun bestemming en maken per rit acht stops. Dat gebeurt op nieuwe stations op kruispunten met snelwegen, waar automobilisten hun voertuig snel en veilig kunnen stallen om verder te reizen met de zweeftrein. De prijs van kaartjes komt te liggen tussen de NS-tarieven voor eerste en tweede klasse.

Consortium
De lijn Almere-Schiphol kan volgens het consortium eenvoudig worden uitgebreid naar de rest van de Randstad. De kosten lopen dan op naar ruim 5 miljard euro. De bedrijven zijn ook bereid om dat bedrag op te hoesten en een lijn aan te leggen die de grootste vier steden verbindt met andere belangrijke steden als Gouda, Amersfoort, Almere en Lelystad. Als tegenprestatie wil het consortium een concessie om de lijn over een periode van vijftig jaar te exploiteren. "Over zo'n periode kunnen we onze investeringen terugverdienen", aldus Van Pernis.

Randstad
Het is niet de eerste keer dat de magneetzweeftrein naar voren wordt geschoven. Twee jaar geleden probeerde Siemens de politiek al eens warm te maken voor een rondje Randstad. Destijds kwam het project niet van de grond. Van Pernis verwacht dat de tijd nu wel rijp is voor de komst van de zweeftrein. "In Sjanghai rijdt hij al en in München gaat hij over een paar jaar rijden. Wij durven het hier te financieren. Dit snelste metronetwerk ter wereld zal de Randstad vooruit helpen."
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 29 nov 2007, 11:14

Waar hoorden we dat eerder ?

De Betuweroute hoefde het Rijk niets te kosten, de banken en transporteurs zouden in de rij staan voor financiering en gebruik. Jaja. :roll: