[TRANSRAPID] Laatste kans...

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [TRANSRAPID en RONDJE RANDSTAD] Laatste kans...

Bericht door Wouter N14 » do 29 nov 2007, 12:38

[url=http://www.engineeringnow.nl/redactie/redactie_detail.asp?iNID=11267]www.engineernow.nl[/url], 27 november 2007 schreef: Consortium wil magneettrein Lelystad-Schiphol

27 november 2007 - 16:12 / infrastructuur
RandstadRapid, een supersnelle magneetzweeftrein tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, gedeeltelijk door een tunnel onder het IJmeer, biedt het meeste perspectief om het verkeersinfarct op deze lijn te bestrijden. Het Rijk hoeft niet per se mee te betalen. Dat staat in een plan dat Siemens Nederland, ABN Amro, Ballast Nedam en Bam donderdag presenteren. Topman Martin van Pernis van Siemens Nederland schetste dinsdag op het hoofdkantoor van zijn onderneming in Den Haag alvast de grote lijnen van het plan. Bestaande plannen gaan uit van extra spoor langs de bestaande infrastructuur. ,,Ons alternatief gaat dwars door het IJmeer en via het Centraal Station in Amsterdam, deels in een tunnel, deels over een brug”, aldus Van Pernis. ,,Op die manier hinder je de scheepvaart niet en krijg je een supersnelle verbinding tussen de steden.” Het project kan worden aangelegd zonder bijdrage van het Rijk. ,,Als ze lang aandringen, doen we het zelf'', zei Pernis. Volgens hem kan het bedrijfsleven de aanleg betalen en terugverdienen via de exploitatie van de lijn. Een magneetzweeftrein, die zich met snelheden tot 500 kilometer per uur verplaatst over een magneetveld, biedt volgens de bestuursvoorzitter van Siemens Nederland grote voordelen ten opzichte van 'gewone' treinen. ,,De zweeftrein is veel sneller en is gemakkelijker in te passen.” De magneetzweeftrein heeft in tegenstelling tot treinen die over rails rijden geen enkele moeite met flinke hellingen en bochten en kan ook boven bestaande wegen en spoor zweven over een eigen baan.

Lightrail-verbinding
Volgens Van Pernis hoeft echter niet per se te worden gekozen voor de zweeftrein, die vooralsnog alleen reizigers vervoert tussen de luchthaven en het stadscentrum van Shanghai. ,,Je kunt ook kiezen voor een lightrail-verbinding of een RER-lijn, zoals we die kennen uit Parijs.” De werkgeversorganisatie VNO/NCW en Bouwend Nederland steunen de plannen van het consortium. Donderdag treden de initiatiefnemers naar buiten met meer details. Van Pernis noemde geen bedragen, maar de aanleg van een magneetzweefbaan, tunnels en bruggen vergt zeker een investering die in de miljarden euro's loopt. Siemens pleit al langer voor de aanleg van trajecten voor de magneetzweeftrein, bijvoorbeeld op de onlangs door het kabinet afgeschoten Zuiderzeelijn en voor een snelle verbinding tussen de grootste steden in de Randstad. Anderhalf jaar geleden presenteerde het bedrijf samen met de onderneming ThyssenKrupp nog een plan voor een lijn tussen Lelystad, Amsterdam, Schiphol en Leiden. Daarin moest de overheid maximaal 2 miljard euro bijdragen.
Afbeelding
En de officiële website van RandstadRapid: http://www.randstadrapid.nl/

Misschien een eigen topic van maken?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » do 29 nov 2007, 13:08

Het lijkt me inderdaad een apart onderwerp. Het zijn er eigenlijk twee: De SAAL verbinding, (Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad (luchthaven), dat een Schiphol gerelateerd traject is en Rondje Randstad (dat volgens veel oplossingen geen rondje is, maar een stelsel van hoefijzers) Voorlopig maar even samennemen, want ze zijn moeilijk los van elkaar te zien. Siemens heeft eerder al Leiden - Schiphol - Almere - Lelystad voorgesteld. Nu gaan ze ook langs Amsterdam CS, wat een advies mijnerzijds is. Althans in de uitvoering die ik voorsta en waarbij de Transrapid niet mijn voorkeur heeft, maar een ander type magneetzweeftrein.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 29 nov 2007, 14:13

Welk type magneetzweeftrein dan wel?

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » do 29 nov 2007, 23:31

Dat is de magneetzweeftrein waar ik het hierboven (pag. 2) over gehad heb.
Neem eens een kijkje op http://www.american-maglev.com
Deze magneettrein is niet een hogesnelheidsconcept, maar is ontworpen voor een topsnelheid van 250 km/uur.
Het zijn kleinere treinstellen voor ca. 110 zittende passagiers (of 220 staand) die bijv. om de 2 minuten kunnen vertrekken. Op het SAAL traject vervoer je dan 30.000 passagiers per dag, bij meer aanbod koppel je meer treinen aan.

Ook korte stops zijn mogelijk, hoewel niet teveel natuurlijk. Beide typen zweeftreinen hebben hun sterke kanten.
De Transrapid lijkt me beter geschikt voor een traject met een paar stops op minimaal 15 km afstand en daarna langere stukken. Zeg Den Haag - Gouda - Utrecht - Arnhem - Ruhrgebied. Ongeveer zoals de TGV in Frankrijk wordt ingezet.
Een 'Chicago loop' kan natuurlijk ook: de HSL laten vertrekken over een stuk van het Rondje.

De Metroliner van AMT is uitstekend geschikt voor regionaal vervoer. Deze kan bijvoorbeeld tegen heel lage kosten ingezet worden op het Zuiderzeelijn traject. (Goedkoper dan gewoon spoor.) Betrokken partijen hebben echter geweigerd deze mogelijkheid in de plannen op te nemen. De Partij voor het Noorden wilde het laatst nog (nov. 2007) in de hoorzitting voor de leden van de Tweede Kamercommissie VenW naar voren brengen, maar kreeg geen spreekrecht toebedeeld !

Het Haagse bestuur blijft zich hardnekkig baseren op de verouderde informatie van 2 jaar geleden. En wordt daarin niet gecorrigeerd door de grote partijen uit het Noorden. :shoot:
Met de zweeftrein van AMT kun je eerst vervoerwaarde creëren en vastgoedontwikkeling op gang brengen. Om daarna een hogesnelheids(zweef)trein toe te voegen, bijvoorbeeld Amsterdam - Scandinavië. Cogito ergo sum. :EU:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 30 nov 2007, 9:20

willemtell schreef:Het zijn kleinere treinstellen voor ca. 110 zittende passagiers (of 220 staand) die bijv. om de 2 minuten kunnen vertrekken. Op het SAAL traject vervoer je dan 30.000 passagiers per dag, bij meer aanbod koppel je meer treinen aan.
15.000 (aantal reiziger/richting) * 11% (spitsuurbelasting) = 1650 reizigers in de spits op het drukste deeltraject. Daar breek je echt geen potjes mee als het om het oplossen van het fileprobleem tussen Diemen en Muiderberg gaat, de woninggroei van Almere en Lelystad en werkgelegenheidsgroei in Amsterdam als gegeven beschouwende. Het is dus absoluut geen alternatief voor een wegverbreding. Kortom: heel veel geld, amper baten. En wie nog in het sprookje gelooft dat er geen overheidsgeld bij hoeft, die loopt echt met molentjes rond. Immers, als dat het geval zou zijn geweest, had een private onderneming toch allang een exploitatiemaatschappij opgericht en de nodige ruimtelijke en bouwvergunningen aangevraagd ? Nee, ze brengen het in de publiciteit op het moment dat ze kunnen denken te plukken uit de financiële ruif van de afgeblazen Zuiderzeelijn, dat zegt meer dan genoeg.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » vr 30 nov 2007, 16:50

Beste Rene,

Lees de laatste zin van het citaat nog eens.
De treinen zijn maar 20 meter lang. Je kunt er dus heel wat meer tegelijk van een perron laten vertrekken.
De capaciteit in de spits kun je ook opvoeren door treinstellen in te zetten met meer staanplaatsen.
Groeit het reizigersaanbod dan maak je perrons boven elkaar. Eerst +1, dan +2. Zoals in Antwerpen.
30.000 reizigers is op zich al substantieel. Het is de verwachte groei op de snelwegen naar de ZuidAs vanuit het Oosten tot 2015. En kan de Randstad dus tot die tijd bereikbaar houden.

Overigens ben ik geen tegenstander van plaatselijke wegverbreding. Op de korte termijn bij sommige flessehalzen voorlopig best nuttig. Het is tamelijk onzinnig om de huidige problemen met maar één oplossing te willen bestrijden. Naar tijd en plaats goede combinaties zullen het werk doen. Maar zonder goede Ruimtelijke Ordening die rekening houdt met mobiliteitsontwikkkeling ben je nergens. En juist die gedegen RO aanpak is de laatste jaren losgelaten vanuit een blij-dat-ik-rij gedachte. Die quasi liberale consumptiegedachte is één van de belangrijkste oorzaken van de huidige problemen.

Ik denk dat het volgende bij Amsterdam moet gebeuren:
1) spitsheffing.
2) Schiphol plaatst 100.000 vluchten uit naar Lelystad.
Beide zaken vereisen een zwaar SAAL traject. Magneetzweefbanen kunnen dat aan en zijn als enige snel aan te leggen.

Met deze maatregelen krijg je een zeker herstel van de woon-werkbalans rond Amsterdam

De problemen bij Muiden worden mede veroorzaakt doordat er geen goede verbinding is langs de A1 (Amsterdam - Enschede) Daarom ook zijn er meer magneetzweefbanen nodig. Niet alleen volgens het voorstel van Siemens.
Een schets van een oplossing in de Noordvleugel is te vinden in mijn artikel in het vakblad Milieu nr. 7 .
"De snelle route naar klimaatneutraal vervoer" . Een digitale versie wordt toegezonden als je een e-mail stuurt naar randstadfrequent@live.nl

Voor de magneetzweefbaanoplossingen liggen er momenteel meerdere concrete aanbiedingen. Als de SAAL corridor openbaar wordt aanbesteed, verwacht ik van AMT zeker een aanbod. Private financiers zijn bereid er in te stappen.
Dat geldt zelfs voor de net onlangs afgewezen Zuiderzeelijn. Risico's op overschrijdingen zijn in te calculeren.
Een alternatief voor plaatselijke wegverbreding zou kunnen zijn om terplaatse meer wegen boven elkaar aan te leggen.
Waarom is er eigenlijk geen consortium die met zo'n voorstel komt ?

Het krijg een hekel aan die eeuwige discussies in dit land. Laten we gewoon beginnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 nov 2007, 22:44

Op het SAAL traject vervoer je dan 30.000 passagiers per dag,
Nou ja, de zuidtangent vervoert een dergelijke hoeveelheid reizigers 'as we speak' ook, dus heel erg onder de tafel ben ik niet van dit getal. Zal toch minstens het drievoudige moeten zijn wil het enig fileoplossend vermogen hebben. Overigens ben ik wel van mening dat zelfs in de huidige situatie met VIRM-VI gekoppelde inzet behoorlijk meer capaciteit is dan er gebruikt wordt op de Flevolijn (gedeeltelijk komt dat natuurlijk in de Noord-Oost terecht wanneer de Hanzelijn gereed is, maar toch)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 nov 2007, 23:05

De zuidtangent vervoert 10.000.000 reizigers per jaar. Dat zijn er gemiddeld 27.397 per dag. Oftewel 13.697 individuele reizigers per dag.

Dat is natuurlijk niet weinig, maar het staat in geen verhouding tot de 74.460.000 x 1,2 = 89.352.000 reizigers over de A10-zuid. (of 122.400 individuele reizigers per dag). Als je de A9 daar nog bij op gaat tellen (60.000.000 reizigers) dan heb je 148.920.000 reizigers per jaar op die corridor. Dit gegoochel met cijfers laat ook zien dat het OV als fileoplossing niet werkt, de orde van grootte is gewoon te verschillend.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 nov 2007, 23:12

De zuidtangent maakt gebruik van de A 9 LOL
Overigens heeft de A 10 corridor weinig met de Zuidtangent vandoen Chris. De Zuidtanget bedient de relatie Haarlem - Hoofddorp (N 201) - Schiphol (A 4) - Amstelveen - Amsterdam Zuid Oost (A 9)

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 30 nov 2007, 23:43

^^ De A10 heeft wel van doen met Lelystad/Almere-->Amsterdam. 30.000 reizigers per dag zal inderdaad weining oplossing beiden voor de file.

De snelheid van het systeem is leuk een aardig, maar hét zwakke punt van OV (voor en natransport) wordt niet opgelost. Het enige wat erop vooruit gaat, is de reistijd in de trein. Van Almere naar Amsterdam Centraal is 20 min, 2x per uur. Vaker kan, maar dan wordt het 30 minuten. De mogelijkheid met overstap laat ik even weg, want dat is vervelend wegens kans op missen van je volgende trein. Naar Amsterdam Zuid is 31 min. Deze snelle magneettrein kan daar grofweg de helft van maken, dus zo'n 10-15 minuut. De rest van je transport blijft hetzelfde, laten we uitgaan van 15 minuten voortransport (fiets) en 25 minuten natransport (tram of bus). Met de fiets kun je de tijd nog kort houden, maar wachten op een tram of bus kan zo oplopen tot 10 minuut als je pech hebt. In totaal ben je in de huidige situatie ongeveer 65 minuut bezig, dat zou dan naar 50 tot 55 minuut gaan.

Het apparaat ziet er erg cool uit, maar deze mate van tijdswinst staat wat mij betreft in geen enkele verhouding tot wat het kost.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 nov 2007, 23:59

Tja, dan komen ze met die kreten van "halvering van de reistijd". Tja dat is interessant op een TGV reis naar Marseille, maar niet echt op Almere - Amsterdam ofzo.

Het enige OV wat echt een goed alternatief is, is in mijn ogen een groot metronetwerk. Dat is voorbehouden aan miljoenensteden als Madrid, Paris, Berlin of London. Heel veel steden vallen daarbuiten, en dan neemt de aantrekkelijkheid van het OV als alternatief snel af.

Een rondje Randstad klinkt natuurlijk erg gaaf, maar als je dan per se veel geld wilt uitgeven aan het OV, doe dat dan in de vorm van een metronetwerk ofzo. Ik zie persoonlijk niet zo wat de meerwaarde van een megasnelle trein is ten opzichte van de intercity, de afstanden in de Randstad zijn natuurlijk erg klein, en zoals Schenker aangeeft wegen de enorme kosten niet op tegenover de beperkte reistijdwinst, ook al halveert die (van station tot station).

In grote landen zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje of Italië hebben dergelijke grote lange-afstandsprojecten aanmerkelijk meer zin dan in Nederland, waar je met 2 uur zowat het land uit bent, en grensoverschrijdend verkeer is nu eenmaal niet zo veel. Daarom zijn die kreten als "superverbinding naar Scandinavië" ook inhoudsloos gelul.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 01 dec 2007, 10:54

Mwah, ik zat de site van de CNL eens te bekijken. De trein naar Kopenhagen doet er een nacht en een dag over. Dat is wel veel...

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » za 01 dec 2007, 19:34

willemtell schreef:Maar zonder goede Ruimtelijke Ordening die rekening houdt met mobiliteitsontwikkkeling ben je nergens. En juist die gedegen RO aanpak is de laatste jaren losgelaten vanuit een blij-dat-ik-rij gedachte. Die quasi liberale consumptiegedachte is één van de belangrijkste oorzaken van de huidige problemen.
Met je eerste zin ben ik het roerend eens, maar wat bedoel je met je laatste 2 zinnen? Klinkt als geitenwollensokkenpraat.
Meer bitumen!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 02 dec 2007, 11:55

Ach je kunt het altijd nog gooien op het post-modernisme ;)
SPOILER: TOON

Het post-modernisme betekent niets, je kunt het dus te pas en te onpas in werkstukken, tentamens en dergelijke gebruiken. Niemand zal er over vallen, terwijl het een best heel intellectuele indruk geeft. Bovendien kun je het ook overal de schuld van geven...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 02 dec 2007, 11:58

Vinny schreef:Mwah, ik zat de site van de CNL eens te bekijken. De trein naar Kopenhagen doet er een nacht en een dag over. Dat is wel veel...
Moet er niet onderweg van e-loc naar een dieselloc worden gewisseld en is er niet deels sprake van een boottrein?

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » ma 03 dec 2007, 2:28

Ik merk dat getallen een eigen leven gaan leiden. Over het traject Schiphol - Lelystad nog maar eens welke vervoersaantallen we over praten bij magneetzweeftreinen.
Omdat dit een druk traject is kun je uitgaan van 3 treinen die per keer tegelijk vertrekken. Gezamenlijke lengte is 60 meter, dus past ruim binnen de 90 meter perronlengte van een Randrailstation.
Bij vertrek om de 2 minuten kom je op 10.000 reizigers per uur per richting.
Ook bij de Transrapid vind je die capaciteit terug. (Met 10 treinen per keer, dus veel langere perrons)
Ik spreek hier over zittende passagiers. Staand kunnen er nog meer mee.
Bij Transrapid zit je aan de maximum capaciteit. Bij AMT kun je die nog opvoeren.

De Noordelijke wegen naar Amsterdam hebben een capaciteit van 7.000 voertuigen per uur per richting (Ca. 8.400 passagiers).
Aangezien die wegcapaciteit vol zit, is er geen ruimte meer om de groei naar 10.000 voertuigen in 2010 op te vangen.
- omdat de bezettingsgraad tegen die tijd ongeveer 1 zal zijn, komt dat neer op 10.000 passagiers per uur per richting.
De ordegrootte is dus volledig vergelijkbaar en in theorie is er dus voldoende capaciteit om de filevorming op te heffen.

Op het ringwegenstelsel van Amsterdam zit natuurlijk verkeer dat binnenstroomt vanuit de hele Randstad. Daarvoor is dan ook de Randstad Rapid. Hoewel ik vind dat in het Siemens concept nog een goede verbinding Amsterdam - Apeldoorn (langs de A1) ontbreekt.

Wat ik aan de toepassing in de SAAL corridor bij Siemens niet begrijp zijn de vele korte stops vanaf Schiphol. (1. Schiphol, 2. NW terminal, 3. ZuidAs, 4. Bijlmer, 5. Diemen, enz.) Steeds met tussenafstanden van een paar km. Daar lijkt me zo'n snelle trein niet rendabel te kunnen worden ingezet. En 200 km/uur haal je zo helemaal niet. En daarbij is er ook nog geen directe zweefbaanverbinding met Amsterdam CS.

Het Rondje Randstad is feitelijk een verbetering t.o.v. het metrostelsel van veel metropolen. Ondergrondse ruimtes zijn bijna nooit plezierig. Je ziet dan ook veel van die stelsels in onbruik raken of haveloos worden. (Newcastle, Brussel)
Terwijl men juist bovengronds meer gaat benutten. (Parijs - tram en fiets)
Bovendien kunnen metro's en light-rails niet te ver doorgetrokken. Te oncomfortabel.

Wat er mis is met sprinters, intercities en hogesnelheidstreinen is dat deze teveel energie verbruiken. Bovendien is de aanleg vaak erg duur, bijvoorbeeld de betonnen baan van een HSL, maar die wordt gewoon op de belastingbetaler afgeschreven. De aanleg van een HSL wordt er vaak doorgedrukt door onderbudgettering toe te passen.

Intensievering van het bestaande spoor wordt ook overdreven. Een 2 minuten frequentie kan eenvoudigweg niet met het bestaande spoor, ook al verdubbel je in de Randstad. Je krijgt alleen op de hoofdstations een hogere frequentie die in die richting komt. Als sprinters heel vaak moeten stoppen als nu gepland wordt, bijvoorbeeld in het stedenbaan concept, dan rijzen de operationele kosten de pan uit. Plus dat het allemaal voertuigen met bestuurder zijn. Dus ook structureel hoge personele kosten. Het pLan van Prorail is gewoon voor een deel gebakken lucht.

Inderdaad is het succes van OV afhankelijk van zoveel mogelijk point to point verbindingen realiseren.
Daarover een volgende keer meer.

Overigens moderator: kan de titel gewoon Rondje Randstad heten ? Transrapid is een merknaam en Laatste kans lijkt me wat pessimistisch. Persoonlijk ben ik de overtuiging toegedaan dat er over 2 jaar bijna geen trein meer verkocht zal worden. Als de zweeftrein doorbreekt is het gauw gebeurd met die oude technologie. Een betere ondertitel lijkt me: Hoe snel komt het er....

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 03 dec 2007, 8:31

Ik vind de titel van dit topic prima, het is hier geen uithangbord voor de Transrapid :hm:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 03 dec 2007, 13:11

Er bestaat ook nog een topic hierover uit 2005: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... a&start=30 Misschien kunnen ze samengevoegd worden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 dec 2007, 16:04

waldo79 schreef:
Vinny schreef:Mwah, ik zat de site van de CNL eens te bekijken. De trein naar Kopenhagen doet er een nacht en een dag over. Dat is wel veel...
Moet er niet onderweg van e-loc naar een dieselloc worden gewisseld en is er niet deels sprake van een boottrein?
Locwissels zijn nodig in Emmerich en Padborg. Daarnaast wordt er nog wat gerangeerd in Hannover, waar rijtuigen uitgewisseld worden met de trein Basel/München-Kopenhagen/Warschau/Moskou. Dat kost ook wat tijd. De nachttrein gaat al enkele jaren niet meer met de boot mee, maar rijdt om via Flensburg, Kolding en Odense (over de Grote Belt-verbinding).

Daarnaast valt het wel mee. De trein vertrekt om 19:03 vanuit Amsterdam en komt om 09:59 aan in Kopenhagen. En de slaaptijd is ook reistijd. :)

Je kunt ook nog altijd met de dagtrein. IC naar Osnabrück, daar overstappen op een IC naar Hamburg en daar overstappen op een EC of ICE naar Kopenhagen. De EC's en ICE's gaan wel mee op de boot.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 dec 2007, 16:19

Hmmm, de NS-internationaal planner geeft dit nu ook weer. Toen ik een paar weken geleden wilde boeken (op de website van de CNL zelf) gaf hij een aankomttijd van 19:59 aan (en een erg hoge prijs). Misschien dat ik het toch doe deze kerstvakantie.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 04 dec 2007, 17:09

Coen Tunnel schreef:
waldo79 schreef:
Vinny schreef:De trein naar Kopenhagen doet er een nacht en een dag over. Dat is wel veel...
Locwissels zijn nodig in Emmerich en Padborg.
Bedoel je niet Benthem ipv Emmerik ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 dec 2007, 17:39

Nee, de CNL gaat via Emmerich de grens over en stopt op diverse plaatsen in het Roergebied.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 04 dec 2007, 17:51

Tja, als je dan persé de halve wereld mee rondgezeuld wilt worden...
Ongetwijfeld zijn er snellere mogelijkheden met dagtreinen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 dec 2007, 18:33

Klopt. Maar minder comfortabel omdat je moet overstappen. ALS ik naar Kopenhagen ga deze kerstvakantie met de trein dan neem ik natuurlijk de nachttrein. Ik wens niet op een ongelegen moment over te moeten stappen met veel baggage op een station met de uitstraling van een eendenvijver... ;)

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » di 04 dec 2007, 18:54

Binnenkort is het leed voor de automobilist geleden dankzij een mooie nieuwe brug naar Denemarken.
Na lange tijd zal er ook wel een betere spoorverbinding komen.
Dat is de huidige dominante logica. Verbeteringen op autogebied worden vanzelfsprekend gevonden.
Iedereen gaat voor het nieuwste van het nieuwste.
Bij de trein is iedere vernieuwing onderwerp van cynisme. Of er is een berekening die zegt dat het niet uit kan.
Ook als dat wel zo is. Persoonlijk vind ik dat we moeten ijveren voor een magneetzweefbaan Amsterdam - Stockholm.
Dat is zo'n 1300 km. Dat levert het volgende reischema bij gemiddeld 200 km/uur bij een vertrektijd van 12.00 hr:
Amsterdam - Groningen (1 uur) - Hamburg (2 uur) - Kopenhagen (3.30 uur) - Stockholm (6.30 uur)
In 6,5 uur naar Stockholm, tegen een redelijke prijs, dat is toch een aanmerkelijke verbetering ? Of moet het sneller ?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 dec 2007, 19:00

Misschien moet je eerst maar eens marktonderzoek doen. Ongetwijfeld is er ook een mooie lijst te maken van een zweeftrein naar Moskou of Kiev, maar de grote vraag is, is hier vraag naar?

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 04 dec 2007, 19:17

^^ Dat wilde ik net zeggen. Het is een leuk idee, maar een oplossing voor een niet-bestaadn probleem.

Bovendien willemtell, waarop baseer je dat maglev prima betaalbaar is? Voor zover ik weet is het schrikbarend duur. Als je er veel voor terug krijgt kan het interessant zijn, maar voorlopig is dat niet het geval. Zie Shanghai waar het slecht ee prestige object is en flink verlies wordt geleden.

Zoals ik eerder al zei lost maglev niet HET probleem op van OV: voor- en natransport. Ik denk dat zolang dat niet het geval is, de overgrote meerderheid van de mensen een sterke voorkeur voor individueel vervoer zal houden. Mijzelf inclusief.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » di 04 dec 2007, 20:18

Spoorverbindingen hoeven niet vanaf dag 1 rendabel te zijn. Als ze dat binnen 5 jaar worden is dat mooi meegenomen.
De meeste Amerikaanse spoorverbindingen in de Mid-West zijn immers aangelegd nog voor er überhaupt steden waren !
In de praktijk hebben (snelle) spoorverbindingen een sterke opbloei van een regio tot gevolg als er tegelijk ook in de regio geïnvesteerd wordt. Dat is het geval in Hamburg en (in mindere mate) ook bij Groningen.
Er is ook een groeiend aanbod voor goederenvervoer in die regio.

In mijn visie moet het vliegverkeer op korte en middellange afstand (zeg tot ongeveer 1500 km) binnen continentaal Europa vervangen worden door magneetzweefverbindingen. Scheelt een factor 5 in CO2 uitstoot. Topsnelheid wel ongeveer op 250 km/uur begrenzen anders stijgt het energieverbruik drastisch. Aangezien een magneettrein snel optrekt en afremt, haal je op die manier met gemak 200 km/uur kruissnelheid. Bij gewone treinen (HSL's) ligt het energieverbruik altijd hoger. Bij magneettreinen is het zelfs betaalbaar geheel groene stroom toe te passen.

De magneetzweeftrein van AMT is voor dit type snelheid tot 250 km/u ontworpen. Aanleg en exploitatie kost minder dan gewoon spoor.
Potentieel reizigersaanbod zijn de vliegpassagiers als er een klimaattax wordt geheven. (Die besteedt wordt aan de conversie naar magneettreinen) In vergelijking met vliegen ben je vaak weer sneller omdat je tussen stadscentra kunt reizen. De HSL verbindingen door Europa worden steeds beter en populairder. Daarom verwacht ik dat het rendabel zal worden.

Reizen zonder overstap is natuurlijk het mooist. (Hoewel per fiets naar een station gaan een mens gezond houdt.)
Waar onze steden te krap zijn is het beste alternatief waarschijnlijk een soort bustrein, die gedeeltelijk als trein rijdt, op een betonnen pad, en in de steden op verzoek bepaalde haltes afrijdt. Dit is een idee van Emeritus Hoogleraar Vervoertechniek J. Evers. Min of meer terug te zien in het Phileas project in Eindhoven en de Superbus van Ockels, hoewel die beide busvormen niet helemaal uit de verf zijn gekomen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 05 dec 2007, 15:35

Het klinkt allemaal mooi en het zal fantastisch zijn qua techniek, maar ik vrees dat we ons geld beter kunnen besteden.

Het wegverkeer kan nu al geheel over land Kopenhagen bereiken (via de E45/E20). De brug over de Fehmarnbelt is op zijn vroegst pas in 2018 klaar. Om dat nu binnenkort te noemen...

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » wo 05 dec 2007, 16:39

Sorry, ik dacht dat die brug er snel zou komen.
Qua kosten is de zweeftrein altijd goedkoper op langere afstand.
Ook de CO2 uitstoot is vele malen minder. Zie mijn artikel in Milieu nr. 7 "De snelle route naar klimaatneutraal vervoer".
(Wordt op verzoek toegezonden na een e-mailtje naar randstadfrequent@live.nl )

Zweeftreinen leveren een lijnvormige belasting op en veroorzaken geen trillingen. (Zoals zwaar vrachtverkeer, denk aan de Ecocombi's) De brugconstructies zijn dus eenvoudiger en daarmee goedkoper. In principe kun je nog beter de auto's over die brug heen shuttlen met een zweeftrein dan ze zelf te laten rijden. Aan dat idee wordt in Duitsland gewerkt.

Overigens is een retour met de auto naar Stockholm vanuit Amsterdam verre van goedkoop. Heen en terug is dat 2600 km. Hoeveel gaat dat straks niet kosten bij een prijs van 100 dollar voor een vat olie ? En hoe lang doe je daar wel niet over ? Persoonlijk vind ik die lange afstanden rijden niet erg aantrekkelijk. Je zit steeds maar tegen het asfalt aan te koekeloeren.