[TRANSRAPID] Laatste kans...

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [TRANSRAPID en RONDJE RANDSTAD] Laatste kans...

Bericht door Chris » wo 05 dec 2007, 16:52

willemtell schreef:Je zit steeds maar tegen het asfalt aan te koekeloeren.
Tja, dat lees ik wel vaker in Pro-OV voorstellen. Op zich niks mis mee, maar blijkbaar vindt niet iedereen het erg, getuige de honderdduizenden Nederlanders die elke zomer naar Zuid Frankrijk, Italië, of Spanje kachelen. Zeker in vakanties is tijd niet de allerbelangrijkste factor (zoals op zakenreizen).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 dec 2007, 17:38

Ja en op een magneetzweefbaan zit je naar magneetjes te koekeloeren. Ook zo interessant :? En je mist de bewegwijzeringsborden en hectometerpaaltjes die het leven soms ook wel leuk maken op de snelweg ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 05 dec 2007, 17:44

@willemtell:
Is dat artikel in Milieu niet te deeplinken?

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » wo 05 dec 2007, 19:28

Kan een moderator me vertellen hoe ik een bestand beschikbaar kan stellen. Hoe kan ik uploaden ? Met een bericht mee, of met ftp naar een server verzenden ?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 06 dec 2007, 7:59

^^ Je moet het bestand inderdaad ergens anders zien te hosten. Hier staat een hele waslijst van mogelijke opties (of gewoon op een eigen ruimte is ook goed natuurlijk ;) ).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2008, 10:50

Zweeftreinen zijn niks. De aanleg is duur en er is een compleet nieuwe infrastructuur voor nodig. HSL's kunnen op gewoon spoor rijden en zijn flexibeler in te zetten. Bovendien, als de gemiddelde snelheid 200 km/u is: dat haalt een HSL ook wel. Sneller zelfs, op sommige trajecten.
Persoonlijk vind ik dat we moeten ijveren voor een magneetzweefbaan Amsterdam - Stockholm.
Dat is zo'n 1300 km. Dat levert het volgende reischema bij gemiddeld 200 km/uur bij een vertrektijd van 12.00 hr:
Amsterdam - Groningen (1 uur) - Hamburg (2 uur) - Kopenhagen (3.30 uur) - Stockholm (6.30 uur)
In 6,5 uur naar Stockholm, tegen een redelijke prijs, dat is toch een aanmerkelijke verbetering ? Of moet het sneller ?
De X2000 tussen Kopenhagen en Stockholm doet er nu vijf uur over. Voor een versnelling van twee uur een compleet nieuwe infrastructuur aanleggen is onzinnig. Bovendien: hoeveel mensen willen er nu naar Stockholm? Misschien dat een zweeftrein een toekomst heeft in Japan, en zelfs daar betwijfel ik het. De Nozomi's gaan al razend snel.
René schreef:Tja, als je dan persé de halve wereld mee rondgezeuld wilt worden...
Ongetwijfeld zijn er snellere mogelijkheden met dagtreinen.
Maakt dat wat uit? Slapen moet je toch. Een nachttrein doet er nu eenmaal langer over dan een dagtrein, maar is ook comfortabeler. 14 uur overdag in een trein is vervelender dan 14 uur in een nachttrein. Overigens kan het inderdaad sneller met dagtreinen: IC naar Osnabrück, IC naar Hamburg, ICE of EC naar Kopenhagen.

Een trein die via het Roergebied gaat levert veel meer op dat een trein die bij Bad Bentheim de grens over gaat. Bovendien moet er in Hannover gecombineerd worden met delen uit Basel en München. Je zou de trein inderdaad langs Bad Bentheim, Osnabrück en Bremen kunnen leiden, maar dat is veel duurder. En Amsterdam-Kopenhagen zonder het Roergebied erbij levert gewoon te weinig op.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » di 08 jan 2008, 12:47

Waar gáát dit over ?

Loopt de aanbevolen route van Amsterdam naar Stockholm via het Ruhrgebied ?
Is 14 uur reistijd beter dan 6,5 uur ?

Op dit type traject gaat het erom wat het vliegtuig concurrentie aan kan doen.
Wereldwijd wordt steeds meer onderkend dat de magneetzweeftreinen (maglev's) het enige betere alternatief vormen voor vliegtuig, auto of trein - waar er sprake is van congestie of noodzaak tot lange afstandverplaatsing.
Voor de belangrijkste argumenten zie onder andere http://www.new-energy.tv met een item over het niewste type Amerikaanse Maglev of http://www.randstadrapid.nl over het voorstel van Siemens en partners.

In Japan heeft de spoorwegen zojuist voorgesteld om alle HSL treinen op termijn te vervangen door magneetzweeftreinen. Zij plannen nieuwe verbindingen met een snelheid van 500 - 550 km/uur.
Zie: http://www.eumaglev.eu onder "News".

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2008, 13:00

Als je goed las had je kunnen zien dat ik eerst op René reageerde en daarna op jou.

14 uur reistijd in een nachttrein vind ik persoonlijk fijner dan 6,5 uur overdag. Als ik tenminste lekker kan liggen slapen in de nachttrein.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 jan 2008, 13:00

^^ Heb je ook gelezen wat dat Japanse idee kost?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 jan 2008, 13:02

45 miljard dollar voor 290km dus.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 08 jan 2008, 13:03

Voor dat geld kun je in Nederland wel een snelweg aanleggen :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 jan 2008, 13:23

Dat is het equivalent wat we in Nederland aan 12,4 jaar wegenbudget besteden.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » di 08 jan 2008, 13:53

Ja, die orde grootte van besteding is andere koek dan wat we gewend zijn. Maar de Japanse NS verwacht in 8 jaar de opgedane schuld te hebben weggewerkt. Het interessante is dat ze claimen een beter commercieel model te hebben dan de Chinezen (en Siemens) in Shanghai. Uit oogpunt van energieverbruik (tegengaan klimaatverandering) is voor een treinennet harder dan 300 km/uur niet nodig lijkt me. De reistijden in Europa met een Maglev zijn dan nog steeds veel sneller dan we gewend zijn van de gewone trein/HSL/auto en komen in de buurt van die van vliegtuig. Bij lagere snelheden wordt ook de prijsstelling van de Maglev vergelijkbaar met het vliegtuig. En dan heb je een concurrent.

Ik denk niet dat het huidige net van HSL's in Europa zich verder zal uitbreiden dan het huidige kernnet.
Het vliegtuig gaat al die andere verbindingen overnemen, als dat niet al het geval is. Europa gaat bij autonome ontwikkeling gewoon Amerika achterna. Dat betekent dat in 2030 80% van alle vluchten binnen het continent zijn.
En 50% van alle CO2 uitstoot wordt door vliegverkeer veroorzaakt. De andere modaliteiten zullen een stuk schoner worden, maar bij het vliegtuig is verbetering moeilijk en het aantal vliegbewegingen gaat verdubbelen tussen nu en 2025.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 jan 2008, 14:02

En 50% van alle CO2 uitstoot wordt door vliegverkeer veroorzaakt
Weilanden genereren ook flinke CO2 uitstoot. Toch wordt de mens in dezen maar al te graag als verantwoordelijk voor alle wereldse problemen aangewezen :P
Japanse NS
Japanse Nederlandse Spoorwegen? Japanse spoorwegen...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 jan 2008, 14:35

Ik denk niet dat het huidige net van HSL's in Europa zich verder zal uitbreiden dan het huidige kernnet.
In Spanje zijn ze nog van plan zo'n 10.000 kilometer aan te leggen.

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » di 08 jan 2008, 14:44

Ik beheers geen Japans, internationaal worden ze aangeduid als Japanese Railway. Een private onderneming met aandeelhouders. De Japanse staat draagt geen cent bij aan die voornoemde miljarden. Ik denk dat de aandeelhouders dwars gaan liggen omdat lange termijn investeringen de koers drukken. Dat is denk ik ook de reden waarom in Angelsaksiche landen de trein-infrastructuur zo beroerd is. Hoewel in Engeland het besef begint door te dringen dat het anders moet.

En wat die weilanden betreft: veenweidegebieden dragen ongeveer 10% bij aan de totale CO2 uitstoot van Nederland. (Niet van Europa - dat percentage is veel lager). Door in weilanden en naastgelegen natuurgebieden (laagvenen) met een hoger grondwaterpeil te werken in combinatie met onderwaterdrains kun je de oxidatie van veen afremmen en de daling van Hollands Midden belangrijk verminderen. Dat kost echter geld en dat heeft men er niet voor over. Het resultaat is een strijd die we op termijn gaan verliezen: door de kust uit te bouwen en te versterken en daarachter een diepe put te laten ontstaan, gaat het zandkasteel Nederland een keer instorten. Zoals iedereen weet die geprobeerd heeft een zandkasteel in de vloedlijn te redden. Maar we hadden het over vervoer ......

willemtell
zandpaadje

Bericht door willemtell » di 08 jan 2008, 15:21

Chris schreef:
Zeker waar, in Frankrijk timmeren ze ook nog steeds flink aan de weg, o.a. naar Toulouse. In de Oostblok verwacht ik dat niet. De nieuwe infrastructuur ontwikkelt zich daar vanuit vliegvelden. Nederland doet ook voorlopig niets meer op HSL gebied. Dus komt de hoofdas vanuit Europa naar Scandinavië straks ook niet meer door ons land te lopen.

Groningen schijnt alleen in puur Oostelijke verbindingen geïnteresseerd te zijn - richting Baltische Staten.

Ik verwacht overigens dat robotgestuurde auto's over 15 jaar hun intrede doen, waardoor het fileprobleem sterk zal afnemen. Vliegtuigen zullen luxueuzer worden. Als de trein niet mee ontwikkelt, vrees ik dat de reizigers de trein straks weer laten voor wat het is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 08 jan 2008, 18:16

willemtell schreef:De andere modaliteiten zullen een stuk schoner worden, maar bij het vliegtuig is verbetering moeilijk en het aantal vliegbewegingen gaat verdubbelen tussen nu en 2025.
Maar de prijzen van brandstof zullen dan ook gigantisch gestegen zijn, omdat het simpelweg opraakt. Ik denk dan juist dat er minder mensen van het vliegtuig gebruik gaan maken, alleen maar mensen die het zich kunnen veroorloven (zoals in de vroege 20e eeuw autorijden nog een luxe was, en de trein daarvoor ook). Vliegtuigen zullen fossiele brandstoffen nodig blijven hebben, dus ik denk toch echt dat dat over 20 jaar bijna volledig is verdwenen.
Als iemand hier anders over denkt hoor ik dat graag, ben ik zeer geinteresseerd in.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 08 jan 2008, 19:32

Wellicht lees ik erover heen maar wat voor onderhoud heeft een maglev nodig?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 08 jan 2008, 21:32

^^
Het treinstel zelf niet veel. De baan deste meer...
willemtell schreef:Ik verwacht overigens dat robotgestuurde auto's over 15 jaar hun intrede doen, waardoor het fileprobleem sterk zal afnemen. Vliegtuigen zullen luxueuzer worden. Als de trein niet mee ontwikkelt, vrees ik dat de reizigers de trein straks weer laten voor wat het is.
En wat dan nog ? De tijd dat ik treinfetisjist was ligt inmiddels achter me.
Overigens zijn fantasieën over robotgestuurde auto's al ruim 50 jaar oud, en ze zullen ook nog wel lang blijven bestaan. Je hebt nu eenmaal bakens in het wegdek nodig om dat op een voldoende betrouwbare wijze te doen, en dat kost dus echt klauwen met geld. Denk daarbij niet zozeer aan de aanleg, maar vooral aan het onderhoud. Voor een veilig verkeer is namelijk een beschikbaarheid van die systemen van zo ongeveer 99,999% toch zo ongeveer wel het minimum...
Maar al zou het idee van de automatische voertuigen uitkomen, dan krijg je wellicht van die gebroeders-Das treintjes van auto's die electrisch en gekoppeld over een hogesnelheidsweg rijden. Wie heeft er dan in vredesnaam nog behoefte aan een transrapid ?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2008, 21:57

willemtell schreef:
Chris schreef:
Zeker waar, in Frankrijk timmeren ze ook nog steeds flink aan de weg, o.a. naar Toulouse. In de Oostblok verwacht ik dat niet. De nieuwe infrastructuur ontwikkelt zich daar vanuit vliegvelden. Nederland doet ook voorlopig niets meer op HSL gebied. Dus komt de hoofdas vanuit Europa naar Scandinavië straks ook niet meer door ons land te lopen.
In Spanje en Portugal wordt inderdaad nog veel aangelegd, maar daar willen ze dan ook langzamerhand af van hun breedspoor. Nu worden de nachttreinen van Parijs, Zürich en Milaan naar Barcelona en van Parijs naar Madrid aan de grens nog omgespoord, evenals twee dagtreinen die vanaf Montpellier naar Barcelona en Cartagena.

Ook in Frankrijk komt er nog veel bij en wellicht ook in Engeland. In Duitsland en de Alpenlanden, en ook in Italië zullen er uitbreidingen komen, evenals in Rusland en wellicht ook andere Oost-Europese landen. Ik verwacht juist een afname van het vliegverkeer, aangezien de trein flexibel en milieuvriendelijk is en op middellange afstanden even snel sneller zoals Amsterdam-Londen als de HSL-Zuid gereed is, of Londen-Parijs. De trein is nu al zo snel dat een reis Londen-Madrid in één dag kan, 's ochtends vertrekken uit Londen en 's avonds ben je in Madrid (overstappen in Parijs en Irún). Eurostar wil daarnaast doorrijden naar Amsterdam en DB is geïnteresseerd om de ICE Frankfurt-Brussel door te trekken naar Londen. Er is nog heel veel potentieel. Niet voor niets is de hele lijn naar Londen nu gebouwd op het Europese profiel voor vrije ruimte, wat ICE's naar Londen op dat punt al mogelijk maakt (de Eurostars zijn een stuk smaller dan de meeste Europese treinen omdat het Britse profiel voor vrije ruimte veel kleiner is - ook de reden dat in Groot-Brittanië geen dubbeldekstreinen rijden). De Eurostar hoeft nu ook niet meer in Engeland de stroomafname via een derde rail te doen, wat voor andere treinen ook een probleem was. Ook kantelbaktreinen zijn in opkomst en deze verkorten reistijden op normale spoorlijnen. In 2020 zullen hogesnelheidsdagtreinen als Parijs-Lissabon en Berlijn-Rome heel normaal zijn. Wie weet in 2040 wel een dagtrein Parijs-Marrakech. 8-)

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » wo 09 jan 2008, 7:00

Als men bij het treinverkeer dan ook maatregelen neemt voor het fatsoenlijk kunnen transporteren van je bagage. Een gezin dat met trein ipv vliegtuig gaat en dan 4 koffers. bijv. Treinen en koffers zijn geen handige combinatie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 jan 2008, 9:35

In de meeste internationale treinen is voldoende bagageruimte in speciale baggagecompartimenten. De meeste mensen willen echter bovenop hun koffer zitten (het liefst); niet heel raar als je bedenkt dat voor het binnenrijden van Brussel-Zuid voor zakkenrollers wordt gewaarschuwd...
Wie heeft er dan in vredesnaam nog behoefte aan een transrapid ?
Nou vervoersfuturulogen zeggen juist dat de magneetzweefbaan de basis zou kunnen worden voor ALLE vervoerssystemen over pak 'em beet 200 jaar. Auto's (privévervoer), metro's, treinen en kogeltreinen (zeg maar de 'klassieke Magalev') zouden dan automatisch bestuurd over Magalev-banen gaan.

Automatische auto's hebben trouwens wel aanzienlijke voordelen. De verkeersveiligheid neemt drastisch toe (incidenten blijven natuurlijk mogelijk); terwijl je geen rijbewijs meer hoeft te bezitten of ouder te zijn dan een bepaalde leeftijd om van een dergelijk vervoermiddel gebruik te maken. Hierdoor kan bespaard worden op transportkosten van kinderen naar school, club, oma en neemt de algemene mobiliteit van de samenleving fors toe terwijl de milieubelasting per verplaatsing for afneemt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 jan 2008, 10:18

orionpax schreef:Als men bij het treinverkeer dan ook maatregelen neemt voor het fatsoenlijk kunnen transporteren van je bagage. Een gezin dat met trein ipv vliegtuig gaat en dan 4 koffers. bijv. Treinen en koffers zijn geen handige combinatie.
Geen enkel probleem. Ik ben op vakantie geweest met een grote koffer. Het grootste probleem waren de Nederlandse Koplopers, waar je niet fatsoenlijk een koffer kwijt kan. In de Beneluxtrein, de Thalys, de TGV, de Alfa Pendular, de Portugese Intercity's en zelfs de Portugese stoptreinen waren bagagerekken die groot genoeg waren voor mijn koffer, en elke keer had ik er vanaf mijn zitplaats zicht op. In het couchettecompartiment in de nachttrein van Irún naar Lissabon kon de koffer prima in de grote bagageruimte boven de schuifdeur. Ruimte zat!
Vinny schreef:In de meeste internationale treinen is voldoende bagageruimte in speciale baggagecompartimenten. De meeste mensen willen echter bovenop hun koffer zitten (het liefst); niet heel raar als je bedenkt dat voor het binnenrijden van Brussel-Zuid voor zakkenrollers wordt gewaarschuwd...
Ach, dat gebeurt tussen Schiphol en Amsterdam Centraal ook. Dat is iets waar je bij elk groot station op moet letten. Een koffer wordt echter niet zomaar gejat. Ik vind het voorbeeld van Brussel-Zuid daarom vergezocht en tendentieus.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 jan 2008, 10:32

Het werd letterlijk omgeroepen in de Thalys toen ik deze kerstvakantie naar Parijs ging:
"Dames en heren, in Brussel Zuid kunnen zakkenrollers actief zijn op de perrons en mogelijk ook in de trein. Laat uw bagage niet onbeheerd..."

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 09 jan 2008, 10:51

^Dat pleegt men ook om te roepen in Nederland. De 5700 serie (Utrecht-Hilversum-Leiden) was er zelfs berucht door tussen Duivendrecht en Schiphol.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 jan 2008, 11:35

Vinny schreef:Het werd letterlijk omgeroepen in de Thalys toen ik deze kerstvakantie naar Parijs ging:
"Dames en heren, in Brussel Zuid kunnen zakkenrollers actief zijn op de perrons en mogelijk ook in de trein. Laat uw bagage niet onbeheerd..."
Ik heb dat ook wel gehoord, maar dat betekent niet dat dat alleen op Brussel-Zuid een probleem is. Als je wel eens naar Amsterdam Centraal of Schiphol reist moet zo'n waarschuwing bekend voorkomen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 mar 2008, 18:30

Vandaag zijn er een aantal rapporten uitgebracht n.a.v. de planstudie SAAL (Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad). Men wil het OV verbeteren en daarbij worden een aantal oplossingen gepresenteerd voor zowel de korte termijn (2012), middellange (2020) en lange termijn (2030). Voor de lange termijn wordt de magneetzweefbaan als een van de oplossingen voorgedragen. Zie o.a. pagina 27.

Medianieuws

Re: [TRANSRAPID] Laatste kans...

Bericht door Medianieuws » ma 31 mar 2008, 16:33

Telegraaf (28-3-2008) schreef:Geen Siemens zweeftrein in Duitsland

MÜNCHEN - Het Duitse Siemens-concern heeft een zware nederlaag geleden om zijn zweeftrein ook in Duitsland aan de man te brengen. Gisteren maakte de Duitse verkeersminister Wolfgang Tiefensee bekend dat de geplande aanleg van zo'n snelle verbinding tussen München (de bakermat van Siemens) en de nabijgelegen luchthaven niet doorgaat. Dit vanwege de veel te hoge kosten. Die worden nu geraamd op € 3,4 miljard, dat is bijna het dubbele van de oorspronkelijke begroting van € 1,85 miljard. De bouw van de magneettreinverbinding zou voor de helft worden gefinancierd door de Duitse overheid. Die wil echter niet meer dan.€ 925 miljoen bijdragen. De deelstaat Beieren zou maximaal € 500 miljoen betalen. Het zou de eerste magneettrein zijn in Europa.
Al eerder liepen pogingen om een zweeftrein in Nederland te laten 'rijden' op niets uit vanwege de veel te hoge kosten. De enige zweeftrein in de wereld rijdt momenteel in het Chinese Sjanghai. Het Transrapid-consortium dat de treinen maakt, bestaat uit de Duitse concerns ThyssenKrupp en Siemens. De Transrapid heeft een topsnelheid van meer dan 400 kilometer per uur.

Chris
Moderator

Re: [TRANSRAPID] Laatste kans...

Bericht door Chris » ma 31 mar 2008, 16:39

hmmm € 3,400,000,000 en dat voor ~30km, dat is ~€ 113 miljoen per kilometer. Wel een beetje erg prijzig ja. Als het nou in London of Parijs was, maar München?