Lange-afstandsdoelen op snelwegen

Moderator: Moderatoren

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » di 21 jun 2005, 21:34

Is het jullie ook opgevalllen dat in Duisland op de BAB3/E35 Utrecht staat aangegeven en als je in Nederland op de A12 komt niet meer? Net over de grens heeft Den Haag Utrecht verdrongen. Pas net voor Arnhem staat Utrecht weer op de borden. Slechte afstemming tussen de Nederlandse en Duitse bordenplaatcollega's? :down:

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 21 jun 2005, 21:36

Dat vind ik ook Breyten. En trouwens welkom op het forum.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 21 jun 2005, 23:11

Breyten schreef:Is het jullie ook opgevalllen dat in Duisland op de BAB3/E35 Utrecht staat aangegeven en als je in Nederland op de A12 komt niet meer? Net over de grens heeft Den Haag Utrecht verdrongen. Pas net voor Arnhem staat Utrecht weer op de borden. Slechte afstemming tussen de Nederlandse en Duitse bordenplaatcollega's? :down:
Weet niet of dat met afstemming te maken heeft. Op Duitse afstandsbordeen krijg je gewoon de eerste paar grote steden. Nederland houdt er dat idiote systeem op na dat je hoe dan ook de eindbestemming van de weg krijgt en daarnaast het eerstvolgende regionale centrum.

Bij Emmerich kijken de Duitsers dus naar naderende grote steden, dus eerder Utrecht op de borden dan Den Haag. Vanaf de grens wordt echter alleen gekeken naar eindbestemming (Den Haag) en eerste grote stad (Arnhem). Dus sneuvelt Utrecht. Ben het niet eens met het Nederlandse systeem, maar zowel Nederland als Duitsland hebben consistent volgens hun eigen systeem gehandeld.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 21 jun 2005, 23:20

Pino schreef:Nederland houdt er dat idiote systeem op na dat je hoe dan ook de eindbestemming van de weg krijgt en daarnaast het eerstvolgende regionale centrum.
Zo'n idioot systeem vind ik het anders niet. Het vergemakkelijkt natuurlijk de orientatie op de lange afstand.
Kijk, je moet natuurlijk wel een beetje reeel blijven en geen belachelijke plaatsen erop zetten. De A20 loopt natuurlijk naar Rotterdam en niet naar Maassluis, de A7 naar Groningen en niet naar Nieuweschans en de A4 (noord) naar Den Haag en niet naar Delft.
Als er tussen de eindbestemming en het eerste regionale systeem nog een erg belangrijke bestemming ligt (bijv. Eindhoven tussen Den Bosch en Maastricht, of Utrecht tussen Arnhem en Den Haag) kan die natuurlijk ook genoemd worden. Over het algemeen vind ik het systeem echter prima.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 jun 2005, 8:55

Wicher schreef:Zo'n idioot systeem vind ik het anders niet. Het vergemakkelijkt natuurlijk de orientatie op de lange afstand.
Daar ben ik het dan wel met je eens.

Mijn uitgangspunt is dat afstandsborden (of ze nu vóór of na de afslag staan) doelen moeten bevatten, waar weggebruikers ook daadwerkelijk naar op weg zijn. Voor een "eindbestemming" (overigens een vrij flexibel begrip in Nederland) is dat niet noodzakelijkerwijs het geval, waarbij ook nog eens de schijnbare willekeur van de wegnummering een rol speelt.

Het huidige Nederlandse systeem dwingt bijvoorbeeld om op de A 7 bij Amsterdam al Groningen aan te geven, terwijl iedereen op weg van Amsterdam naar Groningen een totaal andere route zal kiezen. Zelfde geldt op de A 7 bij Joure.

Verlaat daarom het systeem, waarin de (fictieve) eindbestemming van de route standaard op de borden wordt gezet en vervang dat door een systeem van "remote focal points", steden op langere afstand. Dat geeft namelijk wel de door jou (en mij) gezochte continuïteit, maar garandeert in sterkere mate dat de tweede bestemming op het afstandsbord een bestemming is, waar weggebruikers ook daadwerkelijk naar op weg zijn.

Die RFPs zouden kunnen liggen aan de snelweg, waarop je rijdt, maar dat hoeft niet. Uitgangspunt is immers niet de wegnummering, maar de verkeersstromen. Op de A 2 bij Amsterdam zou je ervoor kunnen kiezen om niet Maastricht, maar Eindhoven als RFP te gebruiken. Omgekeerd zou op de A 16 in noordelijke richting al eerder Amsterdam als RFP kunnen worden ingezet, dit ter vervanging van de borden "Amsterdam volg Rotterdam / A 16".

Bij grensovergangen met Duitsland speelt daarnaast natuurlijk een rol dat Duitsers doorgaans vier doelen op hun afstandsborden zetten, en Nederland maar twee (plus mogelijk wat lokale info). Er zullen op de grens dus altijd een paar doelen wegvallen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 22 jun 2005, 10:33

Pino schreef:Het huidige Nederlandse systeem dwingt bijvoorbeeld om op de A 7 bij Amsterdam al Groningen aan te geven
Nou, zo dwingend is dat niet. Groningen staat bij Amsterdam niet op de A7! Dat komt pas bij Purmerend. De A7 gaat in eerste instantie naar Leeuwarden.
Pino schreef:Zelfde geldt op de A 7 bij Joure.
Inderdaad! Daar gaat de A6 naar Amsterdam, en de A7 alleen naar Sneek.
Pino schreef:Verlaat daarom het systeem
Yep. Iedere set regels moet er tegen kunnen dat er uitzonderingen gemaakt worden als dat meer zin heeft.
Maar dat wil niet zeggen dat de regels niet deugen.
Pino schreef:Bij grensovergangen met Duitsland speelt daarnaast natuurlijk een rol dat Duitsers doorgaans vier doelen op hun afstandsborden zetten, en Nederland maar twee (plus mogelijk wat lokale info). Er zullen op de grens dus altijd een paar doelen wegvallen.
Duitsland heeft geen continuïteitsprincipe. Er kunnen dus altijd doelen wegvallen (niet alleen bij de grens), en dat gebeurt dan ook vaak.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 jun 2005, 11:17

Mooi. Dan zijn we toch een stuk flexibeler dan ik dacht :)

Maar als je de hoofdregel een klein beetje aanpast, scheelt dat in de noodzaak om uitzonderingen te maken. Dat betekent nog onverminderd: geef een "remote focal point" aan, waar mensen daadwerkelijk naar op weg zijn in plaats van min of meer dwingend de eindbestemming. Dat uitgangspunt is immers (je geeft het al aan) vaak dusdanig onpraktisch dat daarop uitzonderingen moeten worden gemaakt.

Ben overigens al een tijdje niet meer bij Joure geweest. Daar stond toch altijd "Amsterdam via Afsluitdijk"?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 22 jun 2005, 14:25

Pino schreef: Ben overigens al een tijdje niet meer bij Joure geweest. Daar stond toch altijd "Amsterdam via Afsluitdijk"?
Als alternatief ja. Ben niet exact bekend daar :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2005, 20:02

Amsterdam via Afsluitdijk staat al enkele jaren niet meer aangegeven op knooppunt Joure.

Naast Sneek zou ik bij Joure de aanduiding Harlingen ook handig vinden. Het verkeer naar Harlingen gaat nu grotendeels via Leeuwarden, ik denk dat het beter is om de route te verleggen:

Heerenveen-Joure-Sneek-Zurich-Harlingen.

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » za 25 jun 2005, 0:11

Het gaat over lange afstanden. Waar ik me zo over verbaas, is het volgende:
Vanaf Amsterdam staat Maastricht aangegeven
Net voor Maastricht begint men met Luik, terwijl dat maar 25 km verder ligt.
In Luik staan Luxemburg en Brussel aangegeven.
Dit is allemaal de E25.
Net na Maastricht staat een verwijzing naar Brussel: 'Brussel via Luik' en net onder Amsterdam een verwijzing naar Luxemburg.
Waarom verwijzen de borden na Maastricht niet meteen naar Brussel èn Luxemburg?

Nu dat ik het toch over lange afstanden heb: waarom staat er -desnoods voor de grap- niet een bord onder Amsterdam 'autoroute du soleil'? Ik vind het raar dat dit pas in Wallonië begint (en in Marseille ergens eindigt). Voor uitbreiding van 200 km 'autoroute du soleil' tot Amsterdam, kan ik vaker op deze magische route rijden en dromen over rijden naar de Middellandse Zee.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 25 jun 2005, 9:19

De Waalse A26 'autoroute du soleil' en de Franse A7 'autoroute du soleil' vormen niet één weg. De tussengelegen snelwegen (waaronder de A31 en A6 in Frankrijk) dragen die naam niet.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 25 jun 2005, 9:28

de A6 ook niet? op de ANWB wegenkaarten staat er altijd "autoroute du soleil" langs de A6 geschreven.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 25 jun 2005, 10:00

De officiële Autoroute du Soleil loopt volgens mij van Parijs naar Marseille via Lyon (A6/A7). Sommigen nemen ook nog de A31 tussen Luxembourg en Beaune erbij, maar die weg heeft voorzover ik weet geen naam.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 28 jun 2005, 4:00

Ds79m schreef:De officiële Autoroute du Soleil loopt volgens mij van Parijs naar Marseille via Lyon (A6/A7). Sommigen nemen ook nog de A31 tussen Luxembourg en Beaune erbij, maar die weg heeft voorzover ik weet geen naam.
Inderdaad, zo staat het ook op de Michelinkaarten aangegeven, en aangezien dat Franse kaarten zijn, mogen we hopelijk veronderstellen dat ze correct zijn. ;)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 28 jun 2005, 10:33

In Luxemburg staat route du sollei richting Metz en Nancy.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 28 jun 2005, 11:43

Verschillende landen kunnen natuurlijk verschillende routes du soleil hebben. De Franse loopt van Parijs naar Marseille, de Belgische van (?) naar Luxemburg, de Luxemburgse van Luxemburg richting zuiden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 jun 2005, 11:45

En dan heb je nog de Italiaanse Autostrada do Sol oid. De A1 richting Nápoli volgens mij. En de spanjaarden kunnen er ook wel 1 bedenken, de A7 richting Málaga ofzo.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 28 jun 2005, 11:49

Ik denk dat de A2 bij ons de route du sollei kan gaan heten. :D
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 28 jun 2005, 13:45

Coen Tunnel schreef:Amsterdam via Afsluitdijk staat al enkele jaren niet meer aangegeven op knooppunt Joure.

Naast Sneek zou ik bij Joure de aanduiding Harlingen ook handig vinden. Het verkeer naar Harlingen gaat nu grotendeels via Leeuwarden, ik denk dat het beter is om de route te verleggen:

Heerenveen-Joure-Sneek-Zurich-Harlingen.
Verkeer naar Harlingen vanaf de A6 zal in de regel ofwel de N359 rijden (af te raden in de zomer met veel brugopeningen) of de N356 rijden, om zo KP Joure en (deels) Sneek te mijden, terwijl vanaf de A7-oost men de N31 zal nemen. Voegt dus weinig toe zolang Sneek en Joure niet snelwegwaardig zijn denk ik.

Het vermelden van de afsluitdijk (in wit formeel natuurlijk) lijkt mij zinvoller, want dat is een orientatiepunt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 jun 2005, 13:19

Bedoel je niet de N354 in plaats van N356?

Overigens staat in Lemmer vlakbij de aansluiting met de A6 een bord:

Sneek volg Joure A6

Verkeer richting Sneek wordt dus sowieso al via Joure geleid.

En vanaf Sneek staan Den Helder (en volgens mij ook Amsterdam) al wel weer aangegeven.

Mijn voorstel voor Joure-Afsluitdijk:

KP Joure: Sneek, Harlingen, Afsluitdijk
Sneek: Bolsward, Harlingen, Afsluitdijk, Amsterdam
KP Zurich: N31: Harlingen; A7: Afsluitdijk, Den Helder, Alkmaar, Amsterdam