Maar mijn idee is de route tussen Born (A2) en Brunssum (N300) via Kerensheide qua tijdsduur gelijkwaardig geworden aan de route via Duitsland sinds de aanleg van het turboplein bij Nuth.
Via Duitsland (N297-B56-L410-N274) heeft als voordeel dat het korter en doorgaans rustiger is, maar als nadeel dat er grotendeels maar 1 rijstrook per richting ligt en een stuk meer gelijkvloerse kruisingen. Met name de rotonde bij Gangelt zorgt tijdens spitsuren voor lange files. Daarnaast rijden er op de L410 vaak landbouwvoertuigen en inhalen is er lastig.
Via Kerensheide (A2-A76) heeft als voordeel dat er volledig 2 of meer rijstroken per richting liggen, slechts 1 gelijkvloerse kruising en dat je ('s avonds en 's nachts) langer 120 of 130 km/h mag rijden. Het grootste nadeel is het punt bij Geleen waar de 3e rijstrook richting het zuidoosten afvalt. Omdat hier tegelijkertijd het vele vrachtverkeer vanuit België (dat op de middelste strook uitkomt) naar rechts wil invoegen, zorgt dit doordeweeks zowel binnen als buiten de spits voor files. Het turboplein bij Nuth is daarentegen zelden een knelpunt, echter zou een groene golf over het plein mijn inziens prettiger zijn voor de doorstroming en veiliger.
Eigenlijk zou vooral een verlenging van de 3e rijstrook vanaf Geleen tot aan Ten Esschen het grootste fileleed verzachten. Richting het noordwesten is dat minder noodzakelijk, de files zijn er vooral bij Ten Esschen door de invoegers vanaf de N281, maar die files zijn doorgaans een stuk korter en minder langdurig. Door de aanleg van de N300 had ik ook altijd de verwachting dat de invoegers bij Nuth voor grote opstoppingen zouden zorgen, maar vooralsnog lijkt dat wel mee te vallen.