[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

Re: A15 Vaanplein - Maasvlakte

Bericht door Rogier » wo 08 jul 2009, 21:39

Chris schreef:Volgens mij hebben die oude snelwegen meestal juist wel een brede linkerredresseerstrook. Op de A50 zag je die overgang altijd heel goed. Bij Hattem ligt nog steeds zo'n stuk met een brede linkerkant. Op de nieuwere delen is dat minstens de helft smaller.
Dat is vaak juist niet zo.
In de jaren tachtig en jaren negentig zijn de rijbanen van veel oudere snelwegen verbreed (voorbeelden A28 tussen Amersfoort en Zwolle, A67).
Tussen KNP Hattemerbroek en de IJsselbrug bij Zwolle kun je nog duidelijk zien hoe vroeger de situatie was.

Pas vanaf begin jaren zeventig werd de redresseerstrook aan de linkerzijde breder uitgevoerd.

jan
autoweg

Bericht door jan » wo 08 jul 2009, 22:04

Bart schreef:
Daarbij is een plusstrook ook duurder: om de zoveel meter een camera en de beelden moeten ook in de gaten gehouden worden.
Die plusstrook ligt deels in een tunnel en op plekken waar geen vluchtstrook is: daar worden hoe dan ook al camera's opgehangen en detectiesystemen geplaatst... (ofwel: die discussie is hier totaal niet relevant)
Op de kaarten zie ik overal een vluchtstrook en geen tunnel..

Nog een nadeel van een plusstrook is dat ie met mist niet open mag.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 10 jul 2009, 23:14

Kaaiman schreef:Op de oude A2 waren de rijstroken toch ook met smaller profiel, om nog maar te zwijgen van oude snelwegen als de A12 en A44, en daar is het ook niet elke week raak. Je moet niet alles willen voorkauwen in het verkeer. De meeste mensen houden heus wel gas in bij versmallingen zoals de viaducten in de A12 en A44. De A15 vast nog veel breder qua rijstroken!
Grote versmallingen moet je op een weg als de A15 juist niet willen denk ik (veel vrachtverkeer).

Bart
autoweg

Bericht door Bart » vr 10 jul 2009, 23:34

kaart 18t/m23: plusstroken (overigens wel een vluchtstrook aanwezig)
kaart 14t/m16: Thomassentunnel (extra rijstrook)
kaart 27 en 28: Botlektunnel (geen extra ingreep, wel bouw van een brug voor gevaarlijke stoffenvervoer)

Op de dwarsprofielen (onderaan de kaarten) kun je zien hoe krap de ruimte is...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 12 jul 2009, 12:43

^^ Idd krap ja. Weet je ook hoe breed de plusstrook wordt?
Bart schreef:
kaart 18t/m23: plusstroken (overigens wel een vluchtstrook aanwezig)
kaart 14t/m16: Thomassentunnel (extra rijstrook)
kaart 27 en 28: Botlektunnel (geen extra ingreep, wel bouw van een brug voor gevaarlijke stoffenvervoer)
Mijn opmerking sloeg alleen op het plusstrook gedeelte. ;)
Bart schreef:
Gaat die plusstrook dan 24/7 open met snelheidsbeperking?
Snelheidsbeperking is er niet, openingsregime is 3000 mvt/uur. Geen venstertijden aanwezig (zie tekst OTB).
Het OTB heeft het over een maximumsnelheid van 80km/h bij opening.

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » do 16 jul 2009, 21:45

De hele week is men druk op het trace aan het sonderen. Laat de shovels en asfalt maar komen!
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

jan
autoweg

Bericht door jan » di 11 aug 2009, 19:25

Tegelijkertijd met de reconstructie van het Vaanplein krijgt de A29 in zuidelijke richting een vierde rijstrook tussen het Vaanplein en Barendrecht. In 2015 moet het af zijn.
De startnotitie: http://www.inspraakpunt.nl/Images/Start ... 259074.pdf

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 aug 2009, 19:31

Het werd tijd (en vorige week al met veel bombarie aangekondigd in de lokale media)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 12 aug 2009, 18:34

Onvoorstelbaar wat een proceduretijd er voor een stukje weg van een paar honderd meter nodig is, terwijl iedereen met een beetje verstand de noodzaak hiervan in kan zien en er bovendien fysiek erg weinig hoeft te gebeuren.

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » ma 17 aug 2009, 14:38

Zelf de bebording is al gereed, paar cm asfalt erbij en klaar.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » zo 23 aug 2009, 12:22

Ik kom trouwens via de link van CborG of de site van inspraakpunt.nl überhaupt niet meer bij de documenten :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 sep 2009, 15:43

Vandaag over deze snelweg gereden.

Ze waren bij de Botlektunnel bezig, al het verkeer moest door één buis, dus in plaats van 6 rijstroken waren er maar 2 rijstroken beschikbaar. Wat ik niet snap is de idioot lage snelheid van 50! km/uur. Als je het gas loslaat ga je al sneller naar beneden daar. En ze waren aan beide kanten verdekt aan het flitsen, precies wanneer je de feitelijke werkzaamheden al weer voorbij bent, dus het was weer vooral voor de cash. Je zag het rem-effect door de hele tunnel gaan. Er staan wel leuk borden met "afstand houden", maar dat doet echt niemand, omdat 50 zo laag is dat je bij wijze van spreken op 2 meter van je voorganger gaat rijden omdat je voor je gevoel bijna stilstaat.

Hopelijk zijn de werkzaamheden snel voorbij... Dit moet toch gigantische files in de spits veroorzaken, zelfs nu op zaterdag met een gering verkeersaanbod liep het al vast.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 19 sep 2009, 16:31

De gehele Botlektunnel wordt momenteel gemoderniseerd aan de huidige eisen. Er wordt alleen in het weekend gewerkt en bovendien niet met gehele afsluitingen, omdat Spijkenisse en de Botlek dan praktisch onbereikbaar zijn.

Eveneens vinden er werkzaamheden plaats aan het Hartelkruis dit weekend (en eind oktober) om de doorstroming te verbeteren. Zo wordt de configuratie aangepast zodat de Botlekbrug beter benut gaat worden. Verkeer richting Rozenburg/A15 moet in de toekomst eerst richting Rotterdam rijden om dan via een lus even voor de Botlekbrug te keren om naar de A15 richting Rozenburg te kunnen. Dit blijft in ieder geval zo tot verdere verbeteringen bij de grootschalige verbreding van de A15.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 19 sep 2009, 17:36

Mark schreef:De gehele Botlektunnel wordt momenteel gemoderniseerd aan de huidige eisen.
En hoeveel verschillende systemen worden er in deze tunnel gemonteerd?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 11 okt 2009, 1:33

^^ Geen idee ;).

Ik zag daarnet langs de A15 ongeveer bij VZP Portland dat er een best wel enorm geluidscherm wordt gebouwd. De ombouw van de A15 lijkt hiermee ook echt begonnen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 11 okt 2009, 14:12

Yup, ze zijn er al een tijdje mee bezig, maar het wordt nu echt zichtbaar. Ik zal zien of ik eens vanauit Rhoon wat leuke foto's kan maken van de bouw van het scherm.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 11 okt 2009, 18:13

boe! schreef:
Mark schreef:De gehele Botlektunnel wordt momenteel gemoderniseerd aan de huidige eisen.
En hoeveel verschillende systemen worden er in deze tunnel gemonteerd?
Zichtbaar zijn in ieder geval:
- intern verlichte pictogrammen SOS-telefoon en brandblusser
- groen verlichte pictogrammen bij de vluchtdeuren
- afstand naar vluchtdeuren op tunnelwand aangegeven.
- extra camera's (dome) nabij de verkeerslichten/slagbomen

Voor de rest heb ik vandaag niets opvallend gezien.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 okt 2009, 11:07

De geluidswal tussen Charlois en Vaanplein, gezien vanuit Barendrecht-Carnisselande.
Afbeelding
Afbeelding

Gemeentegrens Barendrecht-Albrandswaard, in de verte is het geluidsscherm in aanbouw te zien.
Afbeelding

En hier steekt hij nog net boven de geluidswal uit.
Afbeelding

We zijn nu op de Rhoonse Baan tussen Barendrecht en Rhoon, parallel aan de A15
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We gaan de A15 op bij afrit Charlois naar het Vaanplein toe. Enige tijd geleden heeft hier een enorme kaalslag plaatsgevonden.
Afbeelding

Het scherm gezien vanaf de A15 en vanaf VZP Portland (hoewel, of juist omdat, ik er vlakbij woon, ben ik hier nog nooit eerder gestopt).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 26 okt 2009, 19:31

Afgelopen 2 weken is het Hartelkruis, de afrit 16 (Spijkenisse) van de A15 (met de N218 - Hartelbrug) aangepast. Het doel van deze verbouwing was om voor de komende tijd de doorstroming te verbeteren, in afwachting van de parallelbanen over de nieuwe Botlekbrug (die dus nog gebouwd moet worden) en de verbreding van de Hartelbrug. Bij deze verbouwing zijn diverse verbindingen op de afrit afgesloten.

Afbeelding Afbeelding
  1. vanaf de Hartelbrug / Spijkenisse rechtdoor naar de Oude Maasweg
  2. vanaf de Hartelbrug / Spijkenisse linksaf naar de A15 richting Rozenburg / Maasvlakte
  3. vanaf de Oude Maasweg rechtdoor naar de Hartelbrug / Spijkenisse
  4. vanaf de Oude Maasweg linksaf naar de A15 richting Botlektunnel
  5. vanuit Rozenburg / Maasvlakte vanaf afrit 16 linksaf richting Oude Maasweg.
Voor de busdiensten naar de haven/Rozenburg blijven de doorgaande verbindingen behouden (dat is N218 <> Botlekweg (weg parallel aan de A15 richting Rozenburg)).

Het verkeer dat vanaf de N218 naar A15 west wilt of naar de Oude Maasweg/Botlekweg moeten deels in de verkeerde richting rijden, namelijk naar de Botlekbrug. Van daaruit is een verbinding 'terug' aangelegd.

Afbeelding

Bij deze aanpassingen is het eveneens de bedoeling dat het gebruik van de Botlekbrug wordt gestimuleerd. Veel mensen nemen die nu niet omdat de Botlekbrug berucht is omdat tie (spreekwoordelijk) voor elke roeiboot open gaat... In ieder geval, er komen, ik weet niet of ze er al hangen, DRIP's (of iets in die richting) om het verkeer in de toekomst beter te spreiden.

In het aankomende weekend (23-26 oktober) vinden nog wat asfalteringswerkzaamheden plaats.

Zie ook deze PDF en dit bericht van de gemeente Spijkenisse.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 okt 2009, 13:50

We beginnen bij afrit 16 van de A15, komende vanuit Rotterdam. In principe verandert hier niet heel erg veel, behalve dat je op het kruispunt zelf niet meer rechtdoor kan. Maar deze verbinding was al vrij onlogisch
Afbeelding
Afbeelding

Omleidingsborden staan er nog.
Afbeelding

Je ziet hier nog dat er een rechtdoorpijl bij heeft gezeten.
Afbeelding

De nieuwe situatie: Rechtdoor kan niet meer, verkeer moet hier dus naar links. Verkeer dat van de Oude Maasweg afkomt kán niet eens meer naar Spijkenise, maar daarover later meer.
Afbeelding
Afbeelding

Let ook op het fietspad dat tussen de blokken zichtbaar is. Verderop kun je de A15-west op, wat hiervandaan onmogelijk is. Zie ook de één-na-laatste foto van deze reportage.
Afbeelding

Er is nog wel een doorsteek gemaakt voor lijnbussen en hulpdiensten.
Afbeelding

De Hartelbrug (N218) richting Spijkenisse
Afbeelding
Afbeelding

Terug: Vanaf de N218 naar het Hartelkruis. Ik wil vanaf hier richting Europoort. We beginnen bij Spijkenisse bij de kruising N218/N493`. Langzaam verkeer is niet meer toegestaan omdat er formeel een klein stukje snelweg in zit bij de oprit. Misschien wordt dit foutje nog wel weggepoetst.
We rijden de Hartelbrug weer op, nu richting de Botlek. Het is route “A” op het kaartje van Mark hierboven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende bocht is pas na 50 kilometer, dus tijd zat ;)
Afbeelding

Hier stonden tot voor kort verkeerslichten. Aangezien er nu geen kruisende richting meer is, zijn ze nu weggehaald. Hier zou de meeste winst in de doorstroming te vinden moeten zijn.
Afbeelding

Het bord staat niet op de foto, maar je bent hier formeel op de snelweg.
Afbeelding

Hier nieuwe opzetbordjes op het portaal voor verkeer richting Botlekbrug: Ook verkeer naar het westen moet hier de snelweg alweer af.
Afbeelding

Einde snelweg en een aantal tijdelijke borden op de weg naar de Botlekbrug.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vond de afrit toch vrij onverwacht komen.
Afbeelding

We dalen af en gaan onder de Botlekbrug door.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu rijden we richting het westen op de Oude Maasweg. Vanaf nu kan ik Europoort volgen. Maar wat als ik hiervandaan nu naar Spijkenisse wil?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal bovenaan op het Hartelkruis blijkt dat je niet meer naar Spijkenisse kan. Je moet rechtdoor de Botlkeweg op, om bij de volgende afrit (15, Havens 4200-5100) te keren en de A15 richting het oosten te nemen.
Afbeelding

Het bord klopt eigenlijk niet. Je kan wel linksaf, maar alleen voor de A15-west.
Afbeelding

Aparte bewegwijzering (hoewel tegenwoordig weinig meer apart is ;) )

Afbeelding
Afbeelding

De oude ‘linksaffer’ voor verkeer van de Oude Maasweg/Botlekweg naar de A15-oost. Dit is nu een fietspad geworden.
Afbeelding

Je wordt hier vanzelf gedwongen om rechtsaf te slaan naar de A15-west. Besef je hier dat je toch naar Spijkenisse of de A15-oost had gewild: Pech gehad, bij de volgende afrit kun je keren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 okt 2009, 14:05

Dan heb ik ook nog een aantal foto's van het scherm bij Rhoon, zoals dat vanaf de noordbaan te zien is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En met de aanstaande werkzaamheden in het vizier is er een traject gepromoveerd voor het spitsscoren.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 okt 2009, 15:05

Palance schreef:Eenmaal bovenaan op het Hartelkruis blijkt dat je niet meer naar Spijkenisse kan. Je moet rechtdoor de Botlkeweg op, om bij de volgende afrit (15, Havens 4200-5100) te keren en de A15 richting het oosten te nemen.
Afbeelding

Aparte bewegwijzering (hoewel tegenwoordig weinig meer apart is ;) )
Afbeelding
Staat er ANWB op die borden ? (Ik denk het niet)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 okt 2009, 15:43

Op dat eerste bord staat zeker Rijkswaterstaat (zie vergroting). Op de originele foto's zie ik op de handwijzers niks staan.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 27 okt 2009, 16:35

Mooie fotoserie Palance!

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/27-10- ... /S_028.JPG

Wat staat er op die tekstkar?

De bewegwijzering kan inderdaad beter op veel plekken, zeker als je op de Oude Maasweg naar Spijkenisse wilt. Hoewel de doorstroming nu verbeterd lijkt voor de belangrijkste verbindingen, zijn de overige verbinding behoorlijk op achteruit gegaan. We zullen zien hoe dit zich ontwikkeld in de toekomst...(gelukkig is nu wel het asfalt vervangen op de Hartelbrug na 20 jaar ofzoiets).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 okt 2009, 16:44

Mark schreef: http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/27-10- ... /S_028.JPG
Wat staat er op die tekstkar?
50

Autosnelwegen.net

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » di 27 okt 2009, 21:24

Ik ben zelf een van die mensen die via de oude maasweg van en naar het werk moet.

Wat de heenreis betreft: dat lijkt beter dan voorheen. Als ik vanuit de tunnel kom en de afslag neem kan ik op het hartelkruis meteen naar rechts. Voorheen moest ik meestal bij het verkeerslicht wachten, maar dat staat nu standaard op groen.
Er is nu wel bij de afslag oude maasweg/oude maaspad tegemoetkomend verkeer vanuit Spijkenisse,waar dat voorheen vrijwel nihil was. Maar dat lijkt niet zo heel veel te zijn dat je er bij het afslaan eindeloos op zou moeten wachten. Daar vreesde ik eerlijk gezegd eerst wel voor.

Dan de terugreis. Voorheen had ik 3 mogelijkheden.
- De Botlekbrug. Als die dicht stond was dit veruit de snelste manier. Maar helaas staat die ook vaak (en lang) open.
- Het Hartelkruis. Geen aantrekkelijk alternatief. Afhankellijk van de drukte. Je kon er al snel een kwartier voor uittrekken om er langs te geraken.
- De oprit bij 'De Punt'. Eerst een flink stuk de verkeerde richting uit rijden. En dan daar de A15 op om terug te keren richting Botlektunnel. Op het stuk tussen Rozenburg en Spijkenisse staat eind van de middag echter wel vaak veel file.
Nu vervalt een van de mogelijkheden. En bij 'De Punt' zal het straks waarschijnlijk een flink stuk drukker worden. De afgelopen dagen heb ik nog steeds via de brug kunnen rijden, dus ik heb het nog niet in de praktijk meegemaakt hoe het daar zal zijn. De tijd zal het leren.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

jan
autoweg

Bericht door jan » di 27 okt 2009, 21:47

Informatieve fotoserie.:)

Twee vraagjes:

Kan dat geluidsscherm bij Rhoon wel op zijn plaats blijven vwb de verbreding van de A15 die in de planning staat...?
Is de aanpassing van het Hartelkruis definitief of volgt er wederom een aanpassing ten tijde van de verbreding van de A15?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 27 okt 2009, 22:27

1. Het geluidsscherm staat op enige afstand van de VZP, in die tussenruimte komt een parallelbaan voor de A15. VZP Portland blijft dus bestaan aan de hoofdrijbaan.
2. Deze situatie is grotendeels definitief.In de komende jaren wordt er aan de Hartelbrug een nieuwe fietsbrug gebouwd. Het huidige fietspad wordt omgebouwd tot een 2de rijbaan zodat de Hartelbrug volwaardig 2x2 wordt (dit is al te zien aan de signaalgevers op de brug). Tevens komt er voor de richting Rotterdam vanaf de Hartelbrug een nieuwe oprit die leidt naar de nieuwe Botlekbrug.

Check ook het OTB ;).

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 27 okt 2009, 23:01

De maatregelen op het Hartelkruis zien er nogal amateuristisch uit. Losse barriers die je bij wegwerkzaamheden ziet, bewegwijzering provisorisch bijgeplaatst.

Blijft deze situatie zo tot aan de werkzaamheden verbreding A15 of wordt dit op korte termijn nog netter gemaakt?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 28 okt 2009, 17:51

Mooie foto's. Ik ben wel benieuwd of SpitsScoren een positief effect heeft.
De autogordel: een band voor het leven.