We beginnen bij afrit 16 van de A15, komende vanuit Rotterdam. In principe verandert hier niet heel erg veel, behalve dat je op het kruispunt zelf niet meer rechtdoor kan. Maar deze verbinding was al vrij onlogisch
Omleidingsborden staan er nog.
Je ziet hier nog dat er een rechtdoorpijl bij heeft gezeten.
De nieuwe situatie: Rechtdoor kan niet meer, verkeer moet hier dus naar links. Verkeer dat van de Oude Maasweg afkomt kán niet eens meer naar Spijkenise, maar daarover later meer.
Let ook op het fietspad dat tussen de blokken zichtbaar is. Verderop kun je de A15-west op, wat hiervandaan onmogelijk is. Zie ook de één-na-laatste foto van deze reportage.
Er is nog wel een doorsteek gemaakt voor lijnbussen en hulpdiensten.
De Hartelbrug (N218) richting Spijkenisse
Terug: Vanaf de N218 naar het Hartelkruis. Ik wil vanaf hier richting Europoort. We beginnen bij Spijkenisse bij de kruising N218/N493`. Langzaam verkeer is niet meer toegestaan omdat er formeel een klein stukje snelweg in zit bij de oprit. Misschien wordt dit foutje nog wel weggepoetst.
We rijden de Hartelbrug weer op, nu richting de Botlek. Het is route “A” op het kaartje van Mark hierboven.
De volgende bocht is pas na 50 kilometer, dus tijd zat
Hier stonden tot voor kort verkeerslichten. Aangezien er nu geen kruisende richting meer is, zijn ze nu weggehaald. Hier zou de meeste winst in de doorstroming te vinden moeten zijn.
Het bord staat niet op de foto, maar je bent hier formeel op de snelweg.
Hier nieuwe opzetbordjes op het portaal voor verkeer richting Botlekbrug: Ook verkeer naar het westen moet hier de snelweg alweer af.
Einde snelweg en een aantal tijdelijke borden op de weg naar de Botlekbrug.
Ik vond de afrit toch vrij onverwacht komen.
We dalen af en gaan onder de Botlekbrug door.
Nu rijden we richting het westen op de Oude Maasweg. Vanaf nu kan ik Europoort volgen. Maar wat als ik hiervandaan nu naar Spijkenisse wil?
Eenmaal bovenaan op het Hartelkruis blijkt dat je niet meer naar Spijkenisse kan. Je moet rechtdoor de Botlkeweg op, om bij de volgende afrit (15, Havens 4200-5100) te keren en de A15 richting het oosten te nemen.
Het bord klopt eigenlijk niet. Je kan wel linksaf, maar alleen voor de A15-west.
Aparte bewegwijzering (hoewel tegenwoordig weinig meer apart is

)
De oude ‘linksaffer’ voor verkeer van de Oude Maasweg/Botlekweg naar de A15-oost. Dit is nu een fietspad geworden.
Je wordt hier vanzelf gedwongen om rechtsaf te slaan naar de A15-west. Besef je hier dat je toch naar Spijkenisse of de A15-oost had gewild: Pech gehad, bij de volgende afrit kun je keren.