Even terug naar de Botlekbrug: Sinds 15 april is de langzaamverkeerroute over de Botlekbrug weer opengesteld voor verkeer, na vele maanden afgesloten te zijn geweest. Ook zijn de verkeersregelaars weer terug, zolang men op de brug bezig is.
Ik heb de gelegenheid genomen om foto's te maken van de stand van zaken van die maandag. Aan de oostzijde (Hoogvliet dus) is de route voor (brom-)fietsers klaar, er moet nog een weg aangelegd worden voor langzaam verkeer. Aan de westkant staat de tijdelijke (brom-)fietsbrug er nog. Hieronder een aantal foto's uit het uitgebreide verslag (van 60 foto's) wat op het
3railforum terug is vinden. Uiteraard is een en ander behoorlijk gericht op de aanleg van het spoor en de bovenleiding, maar ik heb ook andere zaken gefotografeerd.
Genoeg getypt: de foto's.
1. Het nieuwe fietspad wat aansluit op de Venkelweg. Deze laatste loopt van de Vondelingenweg (bij de Shell) onder de Botlekbrug door naar de Aveling in Hoogvliet.
2. Als je dat fietspad oploopt, kun je na een paar 100 meter naar rechts naar boven. Als je die route volgt, kom je bij een T-splitsing uit. Naar rechts wordt dan (blijkbaar) nog een nieuwe route aangelegd.
3. Onder de aanbruggen komen blijkbaar waterbekkens, want ik heb er een aantal gezien.
4. De weg komt vanaf de brug en maak dan een (bijna) 180 graden bocht terug. Dit ziet er dan zo uit:
5. Op de brug zelf blijkt dat de hele aanbrug geheel klaar is en dat de hoofdbaan geasfalteerd is. Alleen de definitieve belijning is blijkbaar nog niet aangebracht, maar het ziet er al met al keurig verzorgd uit.
6. Daar waar de spoorbrug en de langzaamverkeerbrug bij elkaar komen, ligt het spoor op de spoorbrug netjes in het ballast. Daarnaast liggen losse spoorstaven, die naar ik verwacht op het hefdeel zelf gelegd gaan worden. Het spoor is klaar tot vlak voor het oostelijke hefdeel.
7. De bovenleiding is aan beide zijden van de brug ook inmiddels aangelegd. Het is een stevige constructie die ervoor gebruikt wordt. Ook is de bovenleiding op het oostelijk hefdeel inmiddels aangelegd.
8. De Botlekbrug zelf is voorbereid op dubbelspoor. Tot mijn grote verbazing staat de voet van het bovenleidingsportaal exact in het midden van de plek waar het tweede spoor aangelegd kan worden.
9. Helemaal aan het einde van waar je kunt komen als argeloos passant, kun je door de hekken heen de westelijke (Spijkenisse kant) aanbrug bekijken. Deze is nog lang niet klaar: er is nog geen aansluiting met een weg op een dijklichaam en ook is er nog niet geasfalteerd. Wel is links de bovenleiding van het spoor te zien.
10. Diezelfde bovenleiding eindigt in een fraaie krul bovenleidingsdraad in de constructie waar de bovenleiding opgehangen gaat worden, die op het vaste westelijke deel van de brug staat.
11. Net bij het begin van het westelijke hefdeel was er tussen de hekken een dermate groot gat, dat ik daar zonder al te veel problemen mijn camera doorheen kon steken. Het lijkt erop alsof ik door het hek gestapt was, maar dat heb ik dus niet gedaan.
12. En de andere kant op kijkend.
13. Op de terugwandeling richting de auto: de plek waar de langzaamverkeerroute nog een vervolg gaat krijgen. Aan de andere kant van de brug is daar nog niks van te zien.
14. En als uitsmijter een in mijn ogen gewoon mooie foto: