[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff »

Mark schreef: zo 14 apr 2024, 14:33
Jeff schreef: za 13 apr 2024, 21:49 Die :A1-80: wordt heel vaak straal genegeerd, ondanks dat het best een scherpe bocht is.
Net zoals die 80 km/h bij/op de Botlekbrug (waar echter geen scherpe bocht of iets dergelijks is).
Daar kan :A1-100: ook prima (en is de :A1-80: voor een onzin reden neergezet)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had ook nog een paar foto's bij de Botlekbrug gemaakt. Zo teruglezend is het spoorcomponent wel een heel stuk later gereed gekomen, pas in augustus 2021 terwijl de brug al in juli 2015 voor wegverkeer was geopend.

Afbeelding
Botlekbrug 01 by European Roads, on Flickr

De oude Botlekbrug stond voorheen hier nog op de voorgrond, maar is in 2017-2018 gesloopt. Ze zijn overigens nog steeds 'iets' aan het doen daar aan de westkant van het kanaal, onder en op de aanbrug.
Afbeelding
Botlekbrug 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Botlekbrug 03 by European Roads, on Flickr

Daarna ging de brug open :p Ik moest even een minuut of 10 wachten. Ik kwam vanaf de Plaatweg, vanaf daar kan je niet meer de tunnel nemen.
Afbeelding
Botlekbrug 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Botlekbrug 07 by European Roads, on Flickr
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Enkelspoor, maar ik heb tot op de dag van vandaag geen trein gebruik van zien maken (uitgezonderd de paar testritten). Het zou mij niets verbazen als er geen eens een trein overheen kan
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

^^ Die gaan er zeker weten wel over heen, enkele keren per dag in principe.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat voor treindiensten maken er eigenlijk van de Botlekbrug gebruik? Ernaast ligt ook nog de Botlekspoortunnel.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Gevaarlijke stoffen?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Chris schreef: zo 14 apr 2024, 22:13 Wat voor treindiensten maken er eigenlijk van de Botlekbrug gebruik? Ernaast ligt ook nog de Botlekspoortunnel.
Emplacement Pernis, ten noorden van de Vondelingenweg, is niet op de Botlekspoortunnel aangesloten, enkel op de brug. Treinen vanuit het westen die daar dus naar toe moeten moeten via de brug. Hetzelfde geldt voor het oostelijke deel van emplacement Botlek, dat ten zuiden van de Botlekweg ligt. Als je daar vanuit het oosten naar toe moet moet je ook via de brug.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

verfmeer95 schreef: zo 14 apr 2024, 22:22
Chris schreef: zo 14 apr 2024, 22:13 Wat voor treindiensten maken er eigenlijk van de Botlekbrug gebruik? Ernaast ligt ook nog de Botlekspoortunnel.
Emplacement Pernis, ten noorden van de Vondelingenweg, is niet op de Botlekspoortunnel aangesloten, enkel op de brug. Treinen vanuit het westen die daar dus naar toe moeten moeten via de brug. Hetzelfde geldt voor het oostelijke deel van emplacement Botlek, dat ten zuiden van de Botlekweg ligt. Als je daar vanuit het oosten naar toe moet moet je ook via de brug.
Met de kleine aantekening dat vanaf Pernis het wel mogelijk is de tunnel in te rijden, maar het is inderdaad wel zo dat Pernis vanaf de brug makkelijker buiten het reguliere verkeer om te bereiken is. Met name voor uitwisseling van (ketel)treinen tussen Botlek en Pernis.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Hajo schreef: zo 14 apr 2024, 22:22 ^^ Gevaarlijke stoffen?
Nee, die gaan ook wel door de tunnel. Zowel voor als na de brug zijn er aftakkingen (Vondelingenweg / Oude Maasweg) die vanaf de tunnel niet bereikbaar zijn.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Met dank aan de afgesloten Spijkernissebrug (wat een drama om de Botlekbrug / tunnel te passeren zeg) heb ik een containertrein de brug zien passeren. Dashcamfilm komend weekend!
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Jeff schreef: zo 14 apr 2024, 21:10 Enkelspoor, maar ik heb tot op de dag van vandaag geen trein gebruik van zien maken (uitgezonderd de paar testritten). Het zou mij niets verbazen als er geen eens een trein overheen kan
Bij deze:
Link
Zou mij niet verbazen dat het gewoon roestrijden is.
WeFo Lidnummer 0010.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^ ah, oke.

Zo te zien aan je snelheid kom je hier duidelijk vaker. Zelf hou ik, als automobilist, mijn snelheid daar ook wat lager omdat er nog wel eens iemand 50m voor het puntstuk ineens opschuift.

Verder is deze topdrukte (met terugslag totaan Rhoon / Schiedam/Vlaardingen) het gevolg van de afsluiting van de Spijkenisserbrug. Nog maar 4 weken te gaan, zucht :p
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Mijn werkgever zit in Barendrecht.
WeFo Lidnummer 0010.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Infrasite schreef op 29 feb 2024
Voor de A15 zijn nog grootschalige werkzaamheden nodig, zegt Peters. De snelweg wordt later dit jaar omgebouwd van drie versmalde rijstroken naar twee normale rijstroken. De uiteindelijke indeling is volgens Rijkswaterstaat veiliger dan de huidige. De beheerder verwacht dat twee rijstroken voldoende zijn voor de doorstroming. Het idee is dat een deel van het huidige verkeer op de A15 straks gebruik zal maken van de A24.
Het huidige stukje tussen de aansluitingen Rozenburg-Centrum en Haven 4100 is, ruim genomen, 3KM. Zoveel zal het toch niet kosten om de boel definitief naar 2x3 + vluchtstrook te verbreden?
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

De A15 ligt daar op een verhoogde constructie omringt door nodige infrastructuur -al dan niet onzichtbaar onder de grond. Een verbreding is daar technisch vrij lastig en duur.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er ligt een buisleidingenstraat direct naast de A15 aan de ene kant, en de spoorlijn direct aan de andere kant. Verbreding is dan heel kostbaar, en de vluchtstrook zouden ze gezien de industrie hier, ten alle tijde beschikbaar willen houden voor hulpdiensten.

Aan de andere kant vraag je je wel af waarom die plusstrook dan niet behouden kan blijven.

Afbeelding
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^ Er zijn punten waar de dijk van de A15 over de leidingstraat heen ligt.
Met geopende plusstrook valt de limiet naar 80km/h, die door de meeste bestuurders genegeerd wordt. Door het opruimen van de plusstrook kan de limiet terug naar 100km/h (en kan er bezuinigd worden op de vele camera's en andere elektronica)
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Die plusstrook heb ik nog nooit afgekruist gezien.
WeFo Lidnummer 0010.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Jeff schreef: ma 20 mei 2024, 20:25 ^^ Er zijn punten waar de dijk van de A15 over de leidingstraat heen ligt.
Met geopende plusstrook valt de limiet naar 80km/h, die door de meeste bestuurders genegeerd wordt. Door het opruimen van de plusstrook kan de limiet terug naar 100km/h (en kan er bezuinigd worden op de vele camera's en andere elektronica)
Toch mooi hoe het rijk eerst het fileprobleem oplost met nieuwe infrastructuur en installaties, en daarna het begrotingstekort oplost door deze weer op te ruimen :worship:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Mark schreef: wo 11 jun 2014, 22:21 De nieuwe fietsverbinding over de A15 tussen Rhoon en Charlois (Netkous lookalike) is geopend vandaag.
We zijn 10 jaar later, en deze maand gaat men alle led-verlichting vernieuwen:
Barendrechts Dagblad schreef: De Portlandsebrug, beter bekend als de ‘Netkous’, krijgt nieuwe ledverlichting. Een bijzondere klus, want de verlichting van de fiets- en wandelbrug tussen Barendrecht/Albrandswaard en Rotterdam over rijksweg de A15 zit verwerkt in de leuning en bestaat uit 875 armaturen: lamphouders met daarin een ledstrip. Begin augustus is het werk naar verwachting klaar.
Na 10 jaar is de verlichting van de ledstrips verzwakt en geeft minder licht. Ook is een aantal lampen kapot. Het is dus tijd voor vervanging.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dat is volgens mij geen langere levensduur dan het ouderwetse tl-buisje of spaarlamp...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ Scheelt wel dat je er geen chemisch afval aan overhoudt.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Pardon! Weet jij dat wel heel zeker? Heb onlangs, kan het niet terug vinden, een artikel gezien waarbij een "Willie Wortel" een ledlamp had ontleed en je schrok ervan wat er zoal in zat. Tot een zeer klein formaat printplaatje aan toe. Die ledlampen kun je dus niet zomaar recyclen omdat ze uit tig onderdeeltjes bestaan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ dat gaat tegenwoordig gewoon in de fijne schredder en door de magneet- en lasersorteerders naar losse materialen die makkelijk de recycling in kunnen. Mits het dus aan de electronicaverwerking wordt aangeboden en niet domweg het restafval in gaat, maar het is achterhaald dat het te raar/klein/fijn/gevoelig is om te recycleren, dit gebeurt immers al op megaschaal. Denk maar eens hoeveel smartphones tablets en laptops er per jaar verwerkt moet worden, daar kunnen die ledstripjes vrolijk aan toegevoegd worden. En vandaar dat het ook specifiek wordt ingezameld, zowel bij de milieustraat als bij supermarkten en winkels (de bekende bakken met aparte vakken voor lampen, batterijen en electronica).

Het nadeel van dat soort Willie Wortels is dat ze neigen te redeneren vanuit het moment dat zij hun kennis verworven hebben in plaats van doorlopend mee te evolueren met de industrie en alles wat erbij komt kijken. Hoe vaak ik al niet in mijn werk figuren tegenkom die bij een regelbare schakelaar niet verder komen dan een relais. Tja ze bestaan nog en hebben nog steeds een niche-toepassing, maar bij velen leeft het nog in de beeldvorming alsof er niks nieuws erna uitgevonden is of dat dat onbetaalbaar of heel kwetsbaar (“lang niet zo degelijk als”) is. Maar dat deze dan schrikt van wat er ‘allemaal’ in een LED-lamp zit zegt ook al genoeg wat mij betreft.
Driver
woonerf

Bericht door Driver »

Jeff schreef: ma 20 mei 2024, 20:25 ^^ Er zijn punten waar de dijk van de A15 over de leidingstraat heen ligt.
Ik heb al eens eerder hierop gereageerd. Er zou gewoon een uitkragende constructie aan het verhoogde weggedeelte gemaakt moeten worden. Dan heb je je verbreding zonder de leidingstraat eronder te belasten.
Maar RWS en out of the box denken :facepalm:
Rens15
woonerf

Bericht door Rens15 »

De plusstrook werd in de eerste jaren wel regelmatig afgekruist. Toen een tijdje niet en er werd gezegd dat dit kwam omdat het camerasysteem kapot was. Na een aantal maanden werd het gerepareerd waarna het na een tijdje weer kapot ging.

Nu is de plusstrook al jaren continu open en dat komt door de wegwerkzaamheden bij knooppunt Rozenburg. Het is een snelheidsafbouw van 100 naar 80 naar 70. Echter als je dat zou rijden ben je op het traject een gevaar op de weg. Denk bijvoorbeeld maar aan de vrachtwagens die dan in staat zijn om je aan de kant te drukken. Deze rijden altijd 90 km/u.

Of als je zoals ik weleens avondslaat op het traject komt en er bijna niemand rijdt, dan is 80 km/u een slakkentempo. De meeste mensen rijden 100-110 km/u. Maar zelfs dan word ik er nog regelmatig ingehaald als het rustig is.

Ik heb ook begrepen door een stuk van de journalist Theo Teitsma van het AD dat Rijkswaterstaat van plan is om in september de plusstrook op de A15 tussen afrit 14 Rozenburg-Centrum en afrit 15 Botlek Welplaatweg al weg te halen. 2 maanden voor de A24 open gaat dus. Heel veel mensen waaronder ik vinden dat een zeer slecht idee waardoor het 2 maanden lang nog meer filerijden wordt hier. Dan is mijn dorp Rozenburg in de spits helemaal niet goed meer te bereiken en vanuit Rozenburg naar elders te kunnen. Er staan met 3 banen regelmatig al flinke files hier in de spits. Bij knooppunt Rozenburg staat er al een nieuw matrixbordenportaal op de A15 richting Rotterdam met 2 borden in plaats van 3.

De A24 zal een goede ontsluiting zijn in de eerste periode denk ik maar uiteindelijk ook weer snel vollopen net zoals op de nieuwe A4 gebeurde tussen Schiedam en Delft en nu ook regelmatig in de spits al weer een bottleneck is.

Wat wel een goede zaak is, in 2025 gaan er ook nieuwe busverbindingen over de A24 rijden waardoor de ontsluiting per OV vanaf Voorne-Putten en Rozenburg weer een stukje beter wordt om snel richting Rotterdam te kunnen komen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Eind sept gaat de A15 tussen Rozenburg-Pothof en Spijkenisse voor een weekend dicht.
Aanpassing van de plusstrook staat nog niet benoemd, deze lijkt nu in oktober'24 te gaan sneuvelen (omdat er een serie van afsluitingen aangekondigd worden)
Dweep
verkeersader

Bericht door Dweep »

Afgelopen weekend zijn de spitsstroken verwijderd en vanmorgen was het gelijk dikke bingo met files.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
hneel
autoweg

Bericht door hneel »

Er was vanochtend ook een ongeval bij de Botlektunnel, met rijstrookafsluiting. Dat was ook een oorzaak voor de zware files. Uiteraard atijd in beide richtingen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Chris
Moderator

Bericht door Chris »