[A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43237
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Vinny »

Het verkeer kan nu nog niet de A 24 op. Ergens heb ik het idee dat dat niet echt gaat helpen voor het verkeer door de Thomassentunnel. Het lijkt me wel duidelijk dat de A 218 heel snel moet worden aanglegd :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Dweep
verkeersader
Berichten: 511
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep »

Vinny schreef: di 08 okt 2024, 19:32 Het verkeer kan nu nog niet de A 24 op. Ergens heb ik het idee dat dat niet echt gaat helpen voor het verkeer door de Thomassentunnel. Het lijkt me wel duidelijk dat de A 218 heel snel moet worden aanglegd
En aansluiten op de A4 Zuid ten zuiden van Spijkenisse…
Trrrrr en toen ging de wekker ;)

Maar voor Maasvlakte 2 werd opgespoten, waren er al deskundigen welke het opwaarderen van N15 naar A15 (middels MaVa meen ik) te mager was…
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
hneel
autoweg
Berichten: 1254
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door hneel »

De nieuwe files lijken nu toch wel structureel te worden. Ik werk nu intussen al bijna 10 jaar in Spijkenisse, en kan me niet heugen ooit 's ochtends file te hebben gehad bij het Hartelkruis.
Meestal heeft de brug mijn voorkeur boven de tunnel, maar nu dus in 1 week al 2 keer meegemaakt dat ik hier vast kwam te staan door mensen die de hoofdbaan verlieten om daar rechtsaf te slaan naar de parallelbaan.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
hneel
autoweg
Berichten: 1254
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door hneel »

Ik moet mezelf hier corrigeren. De extra files bij het Hartelkruis lijken te worden veroorzaakt door de tijdelijke sluiting van het Oude Maaspad.
Daardoor moeten klaarblijkelijk inwoners van Spijkenisse die in de Botlek of Maasvlakte werken 's ochtends 2 maal de Botlekbrug over om op hun bestemming te komen.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1906513/ ... t-te-komen

Afbeelding
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Jeff
expressweg
Berichten: 3526
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff »

Voor bovenstaand plaatje heeft het ook meer nut om door Hoogvliet te gaan
hneel
autoweg
Berichten: 1254
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door hneel »

Alleen gaat de Spijkenissebrug een stuk vaker open dan de Botlekbrug.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
Jeff
expressweg
Berichten: 3526
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff »

hneel schreef: ma 21 okt 2024, 12:38 Alleen gaat de Spijkenissebrug een stuk vaker open dan de Botlekbrug.
Uit ervaring/waarneming: Zit 0 verschil in. Zodra 1 van de 2 bruggen omhoog gaat, gaan de lampen voor de ander aan
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24141
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door harry »

Jeff schreef: ma 21 okt 2024, 20:23 Zit 0 verschil in.
Maar de Botlekbrug is toch hoger? Voor lagere schepen hoeft die dan toch niet omhoog?
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Jeff
expressweg
Berichten: 3526
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff »

harry schreef: di 22 okt 2024, 12:22
Jeff schreef: ma 21 okt 2024, 20:23 Zit 0 verschil in.
Maar de Botlekbrug is toch hoger? Voor lagere schepen hoeft die dan toch niet omhoog?
De oude botlekbrug moest voor zo'n beetje elke schip/bootje open, daarvoor is deze nieuwe Botlekbrug wel een verbetering. Echter varen er veel "Coaster" over de Oude maas heen, waardoor die extra vrij ruimte alsnog niet help. Deze schepen zijn alsnog te hoog.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19175
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door boe! »

hneel schreef: vr 04 okt 2024, 9:09 Waarom werd die spitsstrook eigenlijk nu al weggehaald, en niet pas NA de opening van de nieuwe tunnel?
Deze vraag en nog een aantal andere vragen worden door RWS beantwoord in onderstaande video.

Link
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24141
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door harry »

.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19175
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door boe! »

^^ Je wilt het transcript hebben? Kan ook.
Vanaf eind september is er op de A15 bij Rozenburg één rijstrook minder beschikbaar.
De derde rijstrook, de zogenoemde spitsstrook, is weggehaald om de nieuwe aansluiting van de
A24 op de A15 mogelijk te maken. Dit zorgt voor hinder op de A15 tot de opening van
de nieuwe Blankenburgverbinding op 7 december. In deze video geven we antwoorden op de meest gestelde vragen.

Jörgen, waarom moest de derde rijstrook verdwijnen?
We staan hier op het punt waar straks de A24 Blankenburgverbinding samenkomt bij de A15.
Er is geen ruimte om de spitsstrook te behouden en dat komt omdat er twee rijstroken straks
vanaf de A24 komen en daarom is er nog maar ruimte over voor twee rijstroken op de A15.

Waarom moest de derde rijstrook twee maanden voordat de A24 open gaat al verdwijnen?
In het weekend waarin we de spitsstrook weg hebben gehaald is ook de aansluiting gemaakt met de A24.
Daarvoor was best veel asfaltwerk nodig en asfaltwerk kun je niet te laat in het jaar doen
omdat het dan te koud is. Daarom hebben we die werkzaamheden eind september gedaan. Dat was het
laatste moment waarop we die werkzaamheden nog konden doen omdat we ook rekening moesten houden
met nog een reserveweekend om gegarandeerd op 7 december open te kunnen met de A24.

Het asfalt ligt er nog, waarom kunnen we er niet overheen?
Op de locatie waar de A24 en de A15 bij elkaar komen heb je ruimte voor twee rijstroken en niet voor drie rijstroken.
Om op het stuk daarvoor en daarna wel drie rijstroken te maken heeft geen zin omdat de versmalling blijft bestaan.

Kan er geen tijdelijke spitsstrook aangelegd worden tot 7 december?
Het terugbrengen van de drie rijstroken voor dan wel na de samenvoeging van de A24 en de A15 is niet mogelijk
dat komt omdat het meer is dan alleen lijnen trekken op de snelweg.
Bij de werkzaamheden die we in september gedaan hebben, hebben we niet alleen de lijnen aangepast maar ook aanpassingen gedaan aan de lussen in de weg en
de signalering boven de weg. Die zaken die zijn allemaal al verwijderd voor de eindsituatie
en daarom kunnen we die op dit moment niet terugbrengen.

Zou het niet veiliger zijn om een inhaalverbod voor vrachtwagens in te voeren op dit stuk A15?
Op de A15 rijdt enorm veel vrachtwagenverkeer dan zou al het vrachtverkeer op de rechterbaan moeten zitten en dan krijg
je kolonnevorming van vrachtwagens en dan is het niet meer veilig om in en uit te voegen.

Zijn twee rijstroken op de A15 voldoende als de A24 opengaat?
De verkeersmodellen laten zien dat twee rijstroken op de A15 voldoende is om het verkeer te laten doorstromen.
Mensen vragen zich af of dat wel klopt aangezien er tol geheven wordt op de A24. In de berekeningen is meegenomen
dat er tol geheven wordt op de A24 en die laten zien dat de doorstroming gewoon goed gaat met
twee rijstroken op de A15 en de rijstroken op de A24.
We verwachten overigens wel dat de mensen nog even moeten wennen aan de nieuwe route na 7 december dus het kan enige tijd duren
voordat ze de nieuwe route gevonden hebben en er weer een stabiele verkeerssituatie is.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark »

Groot onderhoud komt eraan voor de A15 MaVa. Men begint in maart met opnieuw asfalteren van de delen in de havens tussen afrit 8 en 12.
Jeff
expressweg
Berichten: 3526
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff »

Hopelijk staat er een typfout in de planning (gereed eind 2026).

Betekent wel dat de Groene kruisweg (N218) het extra druk gaat krijgen tijdens de afsluiting
Dweep
verkeersader
Berichten: 511
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Dweep »

Momenteel is de A15 voor werkzaamheden dicht vanaf afslag Welplaatweg tm knooppunt Rozenburg richting Maasvlakte.
Naast asfalt werkzaamheden zag ik er ook borden voor de prijzing toltraject A24 worden bijgehangen.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Chris »

Dit lijkt ook steeds meer de norm te gaan worden: weekendafsluitingen die op donderdagavond al beginnen:

Afbeelding
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15257
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Attietattie »

Dus we gooien een snelweg dicht. En op de omleidingsroute gaan we tol heffen? Dat zal toch niet waar zijn??
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Hajo »

^^ Jawel, hoor. Levert meer geld op.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32772
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Palance »

Het is wel bijzonder, want als de Heinenoordtunnel dicht is, dan is de Kiltunnel voor die richting tolvrij.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4315
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door sven_engelen »

Ja het lijkt er echt op dat er tol geheven gaat worden op de A24 tijdens de afsluiting. Ik weet nu al wat er gaat gebeuren. De N218 gaat last hebben van veel extra verkeer...
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32772
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Palance »

Ik hoef daar niet heen, maar ik daar wel heen zou moeten en een overbelaste N218 zou zien, zou ik mooi die 151 centen ervoor over hebben om de A24 te pakken. Plus het beetje omrijden.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Bart217
verkeersader
Berichten: 557
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Bart217 »

Ik kwam een post over de vorige werkzaamheden tegen op Linkedin en stelde daar ook de vraag of de tunnel dan tolvrij zou zijn. De reactie was dat de tunnel alleen tolvrij wordt gemaakt als verkeer in geval van calamiteiten (dus niet gepland) gedwongen wordt om van deze tunnel gebruik te maken…
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Durashift »

^^ dat moet dan een volledige afsluiting van de Beneluxtunnel zijn (dus beide buizen in één rijrichting) want vorige week hoorde ik op de verkeersinfo, toen met dat 'buizen ongeluk' dat er voor deze nieuwe tunnel tol betaald moest worden. Bij een eerder incident werd er expliciet vermeldt dat de toltunnel tolvrij was.

Maar goed, de info via de radio hoeft niet te kloppen, natuurlijk.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik vind het kaartje wel onduidelijk. De kruis wat het begin van de afsluiting moet voorstellen valt weg in de achtergrond. Een snelle blik op de kaart suggereert, door de rijrichting pijl, dat men gewoon over de A15 kan tussen Rozenburg en Spijkenisse.
:hm:

Edit: ow, ik zie nu een legenda links onderin. Kennelijk zijn er twee kleuren die de afsluiting en de omleiding moeten weergeven.

Nou, op mijn scherm is dat, voor deze kleurenblinde, gewoon dezelfde tint. :rooie:
Jeff
expressweg
Berichten: 3526
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Jeff »

In dit geval is de afsluiting nog meer ongelukkig: De Spijkenisserbrug is dit weekend ook afgesloten
En alsof dat nog niet alles was: afsluiting van de Groene Kruisweg (N218) tussen Heenvliet en Geervliet vanaf maandagochtend 7 april (met werkzaamheden waarvan ik zoiets heb: Dat kan ook prima in de zomervakantie)

Wordt een stevige chaos zo op Voorne-Putten
Laatst gewijzigd door Jeff op do 03 apr 2025, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark »

Bart217 schreef: do 03 apr 2025, 19:00 Ik kwam een post over de vorige werkzaamheden tegen op Linkedin en stelde daar ook de vraag of de tunnel dan tolvrij zou zijn. De reactie was dat de tunnel alleen tolvrij wordt gemaakt als verkeer in geval van calamiteiten (dus niet gepland) gedwongen wordt om van deze tunnel gebruik te maken…
Klopt inderdaad, dat heeft RWS verklaard. Dit was nadat week of 2 geleden (toen de A15 richting de Maasvlakte dicht zat) het verkeer volledig in de soep was gelopen. De afstemming van deze werkzaamheden is ook weer perfect want de Spijkenisserbrug is ook dicht :top: .

En het vreemd vinden dat bedrijven de Rotterdamse haven de rug toekeren...
Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Durashift »

^^ Ja, zijn de energiekosten dan maar een frame?
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19175
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door boe! »

Jeff schreef: do 03 apr 2025, 20:09(met werkzaamheden waarvan ik zoiets heb: Dat kan ook prima in de zomervakantie)
Dan zijn de wegwerkers met vakantie.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24141
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door harry »

Durashift schreef: do 03 apr 2025, 19:42 vorige week hoorde ik op de verkeersinfo, toen met dat 'buizen ongeluk' dat er voor deze nieuwe tunnel tol betaald moest worden.
Maar goed, de info via de radio hoeft niet te kloppen, natuurlijk.
Het klopte. Mijn collega moest daar langs en moest tol betalen.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Mark »

Durashift schreef: do 03 apr 2025, 20:28 ^^ Ja, zijn de energiekosten dan maar een frame?
Het is een mix van factoren. In de afgelopen jaren heeft de sector meermaals aangegeven dat de bereikbaarheid niet goed in orde is. Via de weg is deze vooral fragiel en de Havenspoorlijn kent ook zo de nodige problemen (zoals meermaals afsluitingen van emplacementen).
Durashift
expressweg
Berichten: 3697
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A015] [MaVa] Maasvlakte - Vaanplein

Bericht door Durashift »

^^ Ik hoorde vanmiddag op radio 1 dat een chemiefabriek dicht gaat. Onder andere doordat men voor de zes jaarlijkse onderhoudsinterval stond. Kennelijk was dat, gezien de vooruitzichten qua (o.a. energiekosten) niet meer te verkopen aan de beslissers, ergens anders in de wereld.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/een ... erg-is-dat