Kombordendiscussie (uit: wat overnemen uit het buitenland?)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 25 jun 2005, 11:14

De "einde bebouwde kom"-borden zoals ze in Duitsland worden gebruikt. Niet qua kleur of zo, maar wel met vermelding van de volgende plaats en aantal kilometers naar die plaats. Zo weet je meteen of je de juiste uitvalsweg hebt.

Voorbeeld:
Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 jun 2005, 20:17

Seat Ibiza schreef:De "einde bebouwde kom"-borden zoals ze in Duitsland worden gebruikt. Niet qua kleur of zo, maar wel met vermelding van de volgende plaats en aantal kilometers naar die plaats. Zo weet je meteen of je de juiste uitvalsweg hebt.
Eens. Is een uitstekend "reassurance sign". Zou nog liever trouwens naar Zwitsers model de combinatie zien tussen eerstvolgende kom en doel van de weg. In tegenstelling tot Zwitserland dan echter wel de afstand naar beide doelen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 25 jun 2005, 21:23

Pino schreef:Eens. Is een uitstekend "reassurance sign". Zou nog liever trouwens naar Zwitsers model de combinatie zien tussen eerstvolgende kom en doel van de weg. In tegenstelling tot Zwitserland dan echter wel de afstand naar beide doelen.
Vaak staat de afstand naar het doel van de weg er wel bij. Maar van de eerst volgende kom niet. Ook staat er in Zwitserland niet de een met rode streep doorgehaalde komnaam, die je verlaat.

Afbeelding
Je bedoelt dus dat er ook een afstand achter Gossau had moeten komen?

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 25 jun 2005, 21:26

Lijkt me een goed systeem.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 jun 2005, 21:35

IQ[] schreef:Je bedoelt dus dat er ook een afstand achter Gossau had moeten komen?
Jep. Zoiets:
Afbeelding
(te plaatsen op de Doenkade in Rotterdam)

Daarbij geldt trouwens wel dat het doel van de weg op veel wegen in Nederland weinig tot geen zin heeft. Als een weg alleen maar naar het volgende dorp gaat (of als de "hoofdbestemming" tevens de eerstvolgende kom is), moet je niet gaan forceren met een tweede, verderliggend doel. Kortom, je kunt pas echt iets met die "hoofdbestemming" op enigszins doorgaande, regionale wegen.

Lijkt me trouwens logisch om dit bord even groot te maken als het bord bij het binnenrijden van de bebouwde kom. Dat impliceert dus grotere komborden dan we nu hebben. Misschien nog niet eens zo'n slecht idee. De huidige komborden vallen nogal in het niets tussen de snelheidsborden, de partnersteden, de naderende dorpsfeesten, etc.
Laatst gewijzigd door Pino op za 25 jun 2005, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 25 jun 2005, 21:38

Het einde bebouwde kom bord in Zwitserland en Duitsland lijkt ideaal, ware het niet dat het niet consequent wordt uitgevoerd. Als je van A naar B rijdt, worden in tussenliggende plaatsen soms verschillende bestemmingen vermeld. Dat is niet handig.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 25 jun 2005, 21:53

Tja, waarschijnlijk is het omdat ik anders gewoon ben, maar ik ben dus degene die koos voor zwart-op-wit in de komborden-poll.

Ik vond het van kindsbeen al vreemd om wit-op-blauwe komborden te zien in Nederland. Het lijkt m.i. te veel op een wegwijzer, terwijl het meer betekent dan dat; namelijk dat je je snelheid moet beperken tot 50 km/h. Daarom mag dit bord wel in een andere kleurencombinatie, vind ik.
Anderzijds valt het in Nederland wel op een andere manier op wanneer je een bebouwde kom binnenrijdt: poorteffecten (versmalling van de rijbaan, of stukje middenberm), en meestal nog wat decoratie, zoals blauwe palen of gele frames rondom de komborden...

Het systeem van Duitsland en Zwitserland is, zoals gezegd, vooral handig op doorgaande wegen waar dorpskommen niet al te dicht bij elkaar liggen. Het Zwitsers systeem vind ik echter niet duidelijk: rij je Gossau in, rij je Gossau uit, of is Gossau de eerstvolgende bebouwde kom? :?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 25 jun 2005, 22:02

Zo ziet trouwens het kombord in Zwitserland eruit. Dan zie je wel degelijk het verschil hoor :)
Afbeelding

Soms staat er ook onder in welk kanton het valt:
Afbeelding
Dit is misschien ook handig om te doen bij plaatsen die in verschillende provincies voorkomen. Alleen denk ik dat de afkortingen van de Nederlandse provincies helaas niet meer zijn ingeburgerd. Ik ken ze niet. Ik meen dat ze vroeger ook op de nummerplaten stonden (zoals in Zwitserland)?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 25 jun 2005, 22:03

Rien schreef:Het systeem van Duitsland en Zwitserland is, zoals gezegd, vooral handig op doorgaande wegen waar dorpskommen niet al te dicht bij elkaar liggen. Het Zwitsers systeem vind ik echter niet duidelijk: rij je Gossau in, rij je Gossau uit, of is Gossau de eerstvolgende bebouwde kom? :?
Ik vind het Zwitserse bord ook maar niks! Onduidelijkheid troef...
Overigens: klopt het dat ze in België de komborden ook gingen vervangen? Dacht ergens een keer iets gezien te hebben dat ze de afbeelding van wat huizen gingen toevoegen aan het bestaande zwart-op-wit bord.

Voorbordurend op het ontwerp van Pino, heb ik volgende suggestie voor NL gemaakt:

Afbeelding

Wat betreft de uitlijning van het onderste deel ben ik nog niet helemaal tevreden, maar vond het wel belangrijk om de pijl toe te voegen. Anders lijkt het net een gemeente-aanduiding in die kleine letters. (Rotterdam, gemeente Berkel?! ;) )

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 25 jun 2005, 23:36

Seat Ibiza schreef:De "einde bebouwde kom"-borden zoals ze in Duitsland worden gebruikt. Niet qua kleur of zo, maar wel met vermelding van de volgende plaats en aantal kilometers naar die plaats. Zo weet je meteen of je de juiste uitvalsweg hebt.

Voorbeeld:
http://www.kurt-aus-kienitz.de/privat/g ... tsende.jpg
Maar dan moet je ook echt concequent de volgende stad aangeven, en niet zomaar een overslaan (Dus einde Nordhorn, volgende plaats is Oldenzaal? Denekamp wordt ff vergeten.) eigelijk staat Oldenzaal daar totaal onterecht, blijf je de N342 volgen dan blijf je buiten de bebouwde kom van Oldenzaal.) Ook wordt vanuit Gildehaus geen De Lutte aangegeven.

Edit: Zoiets dus (Oldenzaal verlatend via N342)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door N342 op zo 26 jun 2005, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 26 jun 2005, 0:05

Het er daarbij om dat je een plaats aangeeft waardoor mensen weten dat ze de goede kant oprijden. Soms moet je daardoor plaatsnamen overslaan.
Het heeft geen zin om allerlei plaatsen aan te geven waar niemand ooit van gehoor heeft.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 26 jun 2005, 9:52

Rien schreef:Ik vond het van kindsbeen al vreemd om wit-op-blauwe komborden te zien in Nederland. Het lijkt m.i. te veel op een wegwijzer, terwijl het meer betekent dan dat; namelijk dat je je snelheid moet beperken tot 50 km/h.
Dat komt omdat één of andere slimmerik heeft verzonnen dat de 50 km/h-borden onder het kombord wel konden worden afgeschaft. Nu is het helemaal erg, met vaak een kombord (=50) en 10 meter verderop een bord met zone 30. Dat is verschrikkelijk irritant.

Verder denk ik wel dat een afstandsvermelding naar de volgende te bereiken plaats wel een goed idee is. Maar als ik bijvoorbeeld in Haaren kijk, zouden er idd bij sommige uitgangen wel 3 moeten staan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 26 jun 2005, 11:29

Willem schreef:Het er daarbij om dat je een plaats aangeeft waardoor mensen weten dat ze de goede kant oprijden. Soms moet je daardoor plaatsnamen overslaan.
Vandaar het voorstel om twee doelen aan te geven. Als eerste de naam van de eerstvolgende kom (of dat nou een bekende naam is of niet) en als tweede die van een hoofddoel langs de weg, kortom van een bekende plaats.

Ongetwijfeld zal die tweede bestemming het meest worden gebruikt om te verifiëren. De eerstvolgende kom is in zoverre een stukje extra informatie, in zekere zin ook een vooraankondiging van die kom.
ViaHaaren schreef:Verder denk ik wel dat een afstandsvermelding naar de volgende te bereiken plaats wel een goed idee is. Maar als ik bijvoorbeeld in Haaren kijk, zouden er idd bij sommige uitgangen wel 3 moeten staan.
Zou zelf menen dat uitsluitend de volgende kom en hoofddoel van de huidige weg op dat kombord zouden moeten staan. Kun je kort buiten de bebouwde kom afslaan naar een andere weg of splitst de weg zich, dan kan het een idee zijn om het nummer van die kruisende weg ook op te nemen.

Als ik naar Haaren kijk, zie ik dat er de nodige wegen uitsluitend naar de N 65 lopen. In dat geval dan ook "N 65" als (mogelijk enig) doel opnemen - niet Tilburg, Den Bosch, enz.

Al met al denk ik dat je het aantal doelen op dit kombord moet beperken. Zie deze "reassurance" toch met name als een stukje extra informatie náást het gegeven "einde bebouwde kom". Dat laatste is voor mij het primaire gegeven van het bord en dient naar mijn mening ook zo te worden behandeld. De derde bestemming van N342 vind ik wat dat betreft ook nét te veel. Zou menen dat "Noord-Deuningen" als tweede kom ná Denekamp van dit bord zou moeten verdwijnen. Of was er een speciale reden om "Noord-Deuningen" juist op dit bord al op te nemen?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » zo 26 jun 2005, 19:24

Seat Ibiza schreef:Overigens: klopt het dat ze in België de komborden ook gingen vervangen? Dacht ergens een keer iets gezien te hebben dat ze de afbeelding van wat huizen gingen toevoegen aan het bestaande zwart-op-wit bord.
Afbeelding

Afbeelding

Ik las onlangs dat de gemeente Voeren de eveneens in de wegcode opgenomen variant van bovenstaande borden zal plaatsen aan de bebouwde kommen van haar deelgemeenten.
Afbeelding
Dit om graffitibekladding van de Nederlandstalige plaatsnaam in de toekomst tegen te gaan. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2005, 21:28

Mooi dat is een stap in de goede richting. En dan voeren ze in Voeren zeker ook Plaatsnaamnummeringen in. Plaats 1 links en plaats 2 rechts. Dan valt niemand meer er over of het in het Frans of in het Nederlands geschreven is... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 26 jun 2005, 22:00

Vinny schreef:Mooi dat is een stap in de goede richting. En dan voeren ze in Voeren zeker ook Plaatsnaamnummeringen in. Plaats 1 links en plaats 2 rechts. Dan valt niemand meer er over of het in het Frans of in het Nederlands geschreven is... :lol:
Dacht je dat? :roll:

De discussie wordt natuurlijk: Plaats 1 of Place 1... (of hoe heet 'plaats' in het Frans?)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 jun 2005, 22:05

P 1 dus, Wicher... :idea:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 jun 2005, 8:10

Vinny schreef:P 1 dus, Wicher... :idea:
Dat suggereert dat de Voerstreek een parkeerplaats is :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2005, 11:16

Dat suggereert dat de Voerstreek een parkeerplaats is
Helemaal niet. Het leidt er alleen maar toe dat er Belgen zijn, die denken dat ze bij de Arena in de Voerstreek zitten...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 jun 2005, 11:26

Of omgekeerd. Die hun auto in de Voerstreek parkeren en dan naar de Arena beginnen te lopen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 jun 2005, 11:28

Overstappen in Maastricht op de IC naar Duivendrecht. Leuk zo'n multi-nationaal transferium :lol:

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 27 jun 2005, 11:51

Maak het nog wat moeilijker: plaats is in deze betekenis lieu in het Frans. :)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 27 jun 2005, 13:02

Eind jaren 80 is er zo'n bordenopruimactie geweest volgens mij. Alle niet noodzakelijke borden (bijv 50 bord om de 2 lantaarnpalen) werden verwijderd. Zo sneuvelden ook de meeste 50 en einde-50 borden.

Groot nadeel was dat het soms nauwelijks opviel dat je een bebouwde kom inreed of uitreed, zeker op plekken waar geen duidelijke bebouwingsgrens bestaat.

Bij de invoering van de vele 30-zones hebben veel gemeentes echter weer een portaal geplaatst, die veel meer opviel. Een goede zaak (los van de zone30 discussie)

Het vermelden van het volgende dorp / stad op het exitbord vind ik in Nederland zinloos. In grote delen van Duitsland komt het (nog) meer tot zijn recht, daar er nog veel doorgaande wegen door dorpskernen lopen, wat hier een zeldzaamheid is geworden. Het noemen van de provincie is ook teveel van het goede, omdat er vaak al een onderschrift staat, namelijk de gemeentenaam (als die anders is dan de plaatsnaam) en de automobilist met de provincienaam niets wijzer wordt.

Mijn grootste bezwaar is dat de kleurstelling in de verschillenden landen (blauw, wit, geel) zo verschillend is, waardoor de internationale automobilist nauwelijks op instinct kan rijden. Hoe je het oplost is wat anders, want de landen die naar een standaard om moeten hebben een kostenpost van vele tientallen tot honderden miljoenen (als dit niet geleidelijk kan). Daarom zal het ook nog wel niet zijn opgelost, net als de uniforme elektra-stekker in de EU.

De Belgische pictogrammen vind ik wel aardig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 27 jun 2005, 18:57

Portalen zijn ook een goede uitvinding geweest, vind ik. Het staat fraai en het valt ook op dat je de kom binnenrijdt. In Haaren zetten nu ook voortaan de zone-borden tussen het portaal, zodat iedereen de snelheid gewoon weet. :)