Signalisatie E17: draak van een bord

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Mooie fotoserie, Frits.

Bij deze foto gingen mij de haren echter overeind staan. Ook zonder de afplakkingen is dit natuurlijk een draak van een bord. Want wat zegt deze wegwijzer me nu ?

Afbeelding

Een schoolvoorbeeld van de reden waarom ik de Belgische bewegwijzering "niet echt geweldig" vind.
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Inderdaad, ik stelde me hier ook al vragen bij. Een monster van een bord... en het is dan nog een nieuw. :cry:

Maar Vincent mag al blij zijn dat men niet meer systematisch lange pijlen gebruikt op de portalen boven 2x3 snelwegen. :lol:
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Erg slecht bord ja, maar het wil zeggen wat wij hier allemaal lopen te knutselen met stippellijntjes en ruitertjes voor het voorsorteren. Dat ze in Belgie daar zo'n raar bord van maken, is dan wel grappig om te zien. :lol:

Verder is die hele signalisatie op snelwegen maar ouderwets vind ik. Worden er nog nieuwe lichtbakken geplaatst of worden deze allemaal vervangen door reflecterende borden?
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Dat bord is inderdaad niet echt leuk om te zien, maar wij Nederlanders kunnen ook wel kliederen :roll:

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/051/ ... nszand.jpg
Dit is toch net zo erg (evenals dat bord op de A10 Noord, S115) :!:
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Nee, vind ik niet. Dit bord heeft tenminste duidelijke doelen. Dat sommige delen een andere kleur blauw hebben maakt het bord idd lelijk, maar niet onduidelijker. Ik heb ze wel erger gezien.

En trouwens, valt je niet op dat op het Zeeuwse deel van de A58 bijna alle borden voortaan uit één stuk bestaan? Ofja, ze bestaan wel uit stukken, maar de folie zit voortaan over de naden geplakt. Stuk mooier vind ik dat.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Dit bord staat op een plek vèr vóór een voorsorteersituatie. Het zegt niets over de afstand tot die situatie, noch over de plaats op de weg die je moet innemen.
Feitelijk staat er: "hier is geen afslag, maar wel een bord. Als u naar één der genoemde doelen wilt, wees welkom op deze snelweg. Of u wellicht in een bepaalde strook wilt rijden als u naar een doel toe wilt, laten we aan uw eigen goeddunken over. Zoek het verder maar lekker zelf uit op welke afstand we actie van u verwachten." Dat vind ik dus een draak van een bord. Dat heeft niets met kleurtjes te maken - maar alles met aanduidingssystematiek.
Autopalya
polderweggetje

Bericht door Autopalya »

ViaHaaren schreef:Verder is die hele signalisatie op snelwegen maar ouderwets vind ik. Worden er nog nieuwe lichtbakken geplaatst of worden deze allemaal vervangen door reflecterende borden?
Er worden op onze snelwegen inderdaad nog nieuwe lichtbakken geplaatst. Een recent voorbeeld hiervan is de signalisatie op de A18 in Jabbeke. Maar tegelijk plaatst men op deze snelweg ook relecterende borden. De lichtbakken zijn te vinden in de zijbermen, terwijl de reflecterende equivalenten op de middenberm worden geplaatst.

Ouderwets zou ik onze signalisatie niet noemen. Op de Brusselse ring is men een tijdje geleden gestart met een vernieuwing van de portaalborden (lichtbakken) en met het plaatsen van nieuwe reflecterende borden in de zijbermen.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Autopalya schreef:Er worden op onze snelwegen inderdaad nog nieuwe lichtbakken geplaatst.
Vraagje: wat is de precieze reden daarvan ?

Overigens: welkom op dit forum, Autopalya :)
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Het is inderdaad een vreemd bord, omdat de afslag waar het betrekking op heeft pas kilometers verder is. Het was al iets duidelijker geweest als er op het bord tussen Rotterdam en Luik een verticale onderbroken streep was geplaatst (net als op op het asfalt). En waarom staat Breda nergens in wit op blauw?
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Of zou het zo zijn, dat er vaak lange files voor de Kennedytunnel en de ring staan en het verkeer richting Rotterdam dan vrije doorgang heeft? Dan is er misschien nog beter over nagedacht dan we denken. Alleen de uitvoering is dan nog steeds niet goed.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Laat ik maar eens de knuppel in het hoendenhok gooien (zoals jullie van mij gewend zijn ;) ). Ik vind het (afgezien van de afplakkers) een geweldig bord, zoals er van mij meer mogen komen! Het zegt namelijk precies dat wat er bedoeld wordt, namelijk dat je links moet voorsorteren voor de richting Rotterdam, in het midden voor de richting Antwerpen/Luik en rechts voor de richting Brussel. En dat is geheel volgens het verloop van de desbetreffende rijstrook. En dat zorgt er voor dat het verkeer al een kilometer van te voren op de hoogte is van het verloop van de rijstroken en zo wordt anticiperend rijgedrag bevorderd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

[even de knuppel ontwijken]
Da's dan jouw mening, Vincent. Ik ga mijn standpunt niet herhalen.
[knuppel ontweken]

Maar als je het dan zó geweldig vind, wat zou je er dan van vinden om het linker deel van het bord groen te maken, het middendeel blauw en het rechterdeel rood, en om deze kleuren vloeiend in elkaar over te laten lopen. Dan voldoet het bord nog meer aan jouw doelstellingen ! :twisted:
Autopalya
polderweggetje

Bericht door Autopalya »

René schreef:
Autopalya schreef:Er worden op onze snelwegen inderdaad nog nieuwe lichtbakken geplaatst.
Vraagje: wat is de precieze reden daarvan ?
Dat weet ik ook niet precies. Ik weet wel dat de A18 nauwelijks verlicht is. Enkel de op-en afritten kunnen er rekenen op verlichting.
Op de Brusselse ring daarentegen brandt de verlichting de hele nacht lang. Wat me wel opvalt is het feit dat op de ring enkel de portaalborden nog verlicht zijn, alle andere borden zijn nu gewoon reflecterend.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

[stokpaardjesmodus aan] Als er iets is dat we van de andere kant van de oceaan moeten overnemen in dit 'oude' verstokte continent dan is het wel het keep-your-lane systeem, dat door dergelijke wegwijzers wordt gestimuleerd [einde stokpaardjesmodus]

En over smaak valt niet te twisten :roll:
Maar als je het dan zó geweldig vind, wat zou je er dan van vinden om het linker deel van het bord groen te maken, het middendeel blauw en het rechterdeel rood, en om deze kleuren vloeiend in elkaar over te laten lopen. Dan voldoet het bord nog meer aan jouw doelstellingen !
Volgens mij heb ik eens in een scheveningen-topic gepost dat men in plaats van allerlei witte regels, men beter een compleet wit bord voor de afslaande richting moet maken. Ik zie deze opmerking dan ook totaal niet op mij van toepassing.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

enkel de portaalborden nog verlicht zijn, alle andere borden zijn nu gewoon reflecterend.
Ja leuk en aardig allemaal dat de borden tegenwoordig reflecterend zijn, maar geef mij maar de verlichte borden. Desnoods draai je gewoon de straatlantaarn/wegverlichtingsmast om zodat deze schijnt op de wegwijzer. Het licht van de koplamp hoeft helemaal niet op de wegwijzer te vallen en dan ben je dus ontzettend aan het turen.
Tims
woonerf

Bericht door Tims »

Vandaag ben ik over de E19 van Antwerpen naar Breda meegereden, en daar worden - en deels zijn - zijn de lichtbakken in de zijbermen vervangen door precies dezelfde borden, maar dan reflecterend. Het kan dus wel in België.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Ik vind dit bord eigenlijk ook wel redelijk duidelijk (misschien ook omdat ik als Belg dergelijke borden wel gewend ben). De uitleg is als volgt: je bent nog net op de E17, maar hier wordt aangekondigd dat je de Antwerpse ring nadert (die eigenlijk gewoon het verlengde van de E17 is). De richtingen die je kan nemen via die ring worden aangeduid en staan inderdaad al op de juiste plaats om voor te sorteren, maar aangezien het nog 1 bord is met 3 pijlen en geen drie verschillende borden wil dat zeggen dat je nog gerust op om het even welke rijstrook kan rijden voor gelijk welke richting, maar dat verder voorsortering zal volgen. Omwille van de werken gebruikt men nu "richting 1" en "richting 2" op de ring, en aangezien je er nog niet opzit, kan je ze dus nog alletwee nemen, vandaar beide nummers bovenaan. Het feit dat Breda daar in het zwart op oranje staat, is om aan te duiden dat wie naar Breda moet een andere route zal volgen dan normaal, aangezien Breda normaal gezien gewoon via de ring zou zijn, terwijl men je hier wil afleiden richting Liefkenshoektunnel om de ring tijdens de werken te ontlasten. Dat is ongeveer wat het bord wil zeggen, als je naar Brussel rijdt en je nadert de R0, dan kom je daar net zulke borden tegen. Ik vind dit eerlijk gezegd nog stukken duidelijker dan het Franse systeem waar je echt bestookt wordt met borden met daarop allerlei richtingen (vaak dan nog voorsteden die je toch niet weet liggen) als je Parijs nadert, zodat je eigenlijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

M.b.t. het fameuze portaalbord waar het hier om draait: het is waarschijnlijk geplaatst speciaal voor de werken in Antwerpen. Je hoort immers vaak op de radio: file vanaf Kruibeke. Een goed idee om het verkeer hier al enkele kilometers op voorhand de juiste kant op te wijzen.
Toch moeten er volgens mij duidelijker manieren zijn om die informatie weer te geven. Eens over denken... :P

Verder wil ik toch nog even meegeven dat het Belgische wegennet op dit forum al te vaak gezien wordt als één geheel, beheerd door een en dezelfde instantie. Dat is dus niet zo.
Wegen en verkeer is allereerst een bevoegdheid die aan de gewesten toekomt: het gaat dus om het Vlaamse, Waalse en Brusselse wegennet. Zij voeren elk een onafhankelijk beleid. In realiteit is er nog niet zo veel verschil, daar vele wegen (met infrastructuur) nog dateren uit de periode dat het nog onder bevoegdheid van de federale regering stond - d.i. tot 1989. Op heringerichte tracés begin je echter de verschillen tussen de gewesten te zien.
De diensten die binnen de gewesten instaan voor het wegbeheer, zijn op hun beurt ingedeeld in districten. Tussen deze districten kan je ook verschillen opmerken, zij het in mindere mate.
Het enige wat met betrekking tot wegen eigenlijk nog gemeenschappelijk, Belgisch is, zijn de wegnummers

EDIT: en de wegcode (even vergeten).

Toegepast op deze situatie: of er al dan niet inwendig verlichte borden worden geplaatst, hangt af van de besluiten die genomen worden binnen de districten. De wegwijzers op de Oost-Vlaamse E17, beheerd door het autosnelwegdistrict van Gentbrugge zijn allemaal nieuw én inwendig verlicht. Blijkbaar zijn er op de E19 reflecterende borden geplaatst: resultaat van een besluit binnen een district in de provincie Antwerpen (123 - Brecht?). Ook in Limburg worden kapotte voorwegwijzers vervangen door reflecterende exemplaren.
Kortom: van homogeniteit is weinig sprake.
Laatst gewijzigd door Rien op ma 27 jun 2005, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Het is een onduidelijk bord. Moet ik voor Rotterdam en Breda nu links aanhouden? Als ik de belijning op de weg zie, geloof ik wel. In dit geval zijn m.i. APARTE borden beter. Dus drie losse borden, boven elke rijstrook één. Maar
René schreef:Dit bord staat op een plek vèr vóór een voorsorteersituatie.
In dat geval is dit bord wel héél onduidelijk en moeten alle bestemmingen gewoon netjes gecentreerd op het bord onder elkaar staan. Dan drie omhoog wijzende pijlen eronder en het is dan zo duidelijk als wat.

Ik ben sowieso niet erg enthousiast over de Belgische bewegwijzering.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Moet ik voor Rotterdam en Breda nu links aanhouden?
Nee, maar het mag wel. Facultatief voorsorteren heet zoiets. ;)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Bij Antwerpen waren de borden vroeger trouwens een stuk erger. Ze zaten volgepakt met bestemmingen, voor elke weg wel zo'n beetje 2. Dus Turnhout én Eindhoven én Luik én Aken, Boom (of Mechelen) én Brussel, enz.
En dan ook nog eens alle E-nummers. En dat allemaal op 1 bord...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Vinny schreef:
Ja, en dat doen dus vooral 80-km zwabberaars midden in de nacht. Gevolg: rechts inhalen. :roll:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Vandaar ook het voorstel om 80 kilometer als Vmax in te voeren en dit ook 's nachts te handhaven m.b.v trajectcontrole :twisted:
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Doe eens een open sollicitatie bij Koos Spee, Vincent. :P
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Als ik alle boetes zelf mag houden. Count me in (Overigens neem ik dan alle kosten van de extra traffic van dit forum voor mijn rekening. Stukje compensatie voor de getergde forummers). ;)
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Vinny schreef:
Ja, dat strookt dus totaal niet met de verplichting in principe zoveel mogelijk rechts te rijden.

Ik zeg: wel voorsorteren, of niet. Maar geen vage suggesties voor 'facultatief' voorsorteren.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ja, dat strookt dus totaal niet met de verplichting in principe zoveel mogelijk rechts te rijden.
Op de ring van Antwerpen is deze er niet (zie ook de Belgische wegcode).
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Vinny schreef:
Op de ring van Antwerpen is deze er niet (zie ook de Belgische wegcode).
Dus mag ik dan rechts inhalen op de ring? Ook als het geen invoeg- of uitvoegstrook betreft?
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ook in België is rechts inhalen verboden. Maar als de bewegwijzering er zo slecht bijhangt en mensen dus gaan twijfelen, dan lok je rechts inhalen wél uit. Nog een reden waarom het bord zo onduidelijk is!
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Rien weet dat beter dan ik, maar uit mijn hoofd bij de plaatsing van bord F 13 (of iets dergelijks) mag er rechts worden ingehaald. Er zijn geloof ik wel een aantal beperkende voorwaarden, maar daarvoor moet ik dus de wetgeving nog eens in. Er is op het forum van http://www.wegcode.be wel eens een discussie over geweest een jaar of wat geleden. En dat heb ik er dus onthouden.