Overland naar Kaapstad
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Overland naar Kaapstad
Schitterend reisverhaal van een stel dat van Weesp naar Kaapstad is gereden. Met veel beschrijvingen en foto's van de wegen zoals je die in Afrika tegenkomt. Lijkt me echt fantastisch om een keer te doen, maar ik durf het uiteindelijk toch niet aan denk ik.
http://www.waarzijnze.com
http://www.waarzijnze.com
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Re: Overland naar Kaapstad
Het zijn niet de meest frisse landen. Landen als Sudan en Uganda zou ik toch niet zo snel bezoeken. Als je in de problemen komt heb je daar echt een probleem, geen adequate gezondheidszorg, voedsel waar wij geen weerstand tegen hebben etc.
Toch lijkt me zo'n toch wel wat, al zou ik niet snel voor Afrika kiezen. Ik zou wel eens over de weg naar Vladivostok willen, dat kan tegenwoordig.
Een andere trip die ik wel eens zou willen doen is wat minder gevaarlijker, maar dan van New York naar San Francisco rijden, en dan afzakken richting Los Angeles/San Diego, stukje Mexico meepakken, en dan weer terug naar de eastcoast. Kilometertje of 15.000
Toch lijkt me zo'n toch wel wat, al zou ik niet snel voor Afrika kiezen. Ik zou wel eens over de weg naar Vladivostok willen, dat kan tegenwoordig.
Een andere trip die ik wel eens zou willen doen is wat minder gevaarlijker, maar dan van New York naar San Francisco rijden, en dan afzakken richting Los Angeles/San Diego, stukje Mexico meepakken, en dan weer terug naar de eastcoast. Kilometertje of 15.000

-
- 4x5 autosnelweg
Ga dan van Ushaia naar Anchorage ofzo 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Dat kan niet. Landen als Peru en Chili schijnen wel goed te berijden zijn, maar er mist een stuk tussen Colombia en Panama, en ik zou voor geen goud door Guatemala gaan, het gevaarlijkste land van beide Amerika's. Alaska lijkt me dan wel spectaculair 

-
- 4x5 autosnelweg
Ah, ik dacht dat je die Panamericana wel helemaal uit kon rijden. Nou ja, Gibraltar-Noordkaap is ook al een uitdaging 
Ik ken overigens echt iemand die af en toe naar Mongolië gaat - per auto inderdaad! (ze doet er zo'n 10 dagen over)

Ik ken overigens echt iemand die af en toe naar Mongolië gaat - per auto inderdaad! (ze doet er zo'n 10 dagen over)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
10 dagen? Da's nog vrij snel, Mongolië is ongeveer 8.000 kilometer, dan haalt ze nog 800 kilometer per dag, da's aanzienlijk meer dan de ANWB zegt dat je maximaal 350km op een dag kan rijden in Rusland.
-
- 4x5 autosnelweg
Ze is zelf Mongoolse, dus die zal heus wel wat gewend zijn in Rusland en Mongolië. De taal meehebben scheelt al heel wat op zulke lange reizen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ervaring is ook nuttig. Ik denk dat wanneer je de route vaker doet, je het sneller kan rijden. Dat is ook te merken aan onze vakantie-ervaring: Een tweede keer rij je in één keer naar die mooie camping waar je een jaar ervoor nog uren naar hebt lopen zoeken 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik heb dus juist die zwak voor Afrika, en dan van noord naar zuid ga je door alle klimaatzones heen met de bijbehorende verschillen in landschap, dieren, etc. En om het helemaal af te maken dan ook nog eens de Sahara doorkruisen. Dat moet zo iets fantastisch zijn, de grootste woestijn ter wereld overwinnen. Maar om dat te doen, zou ik eerst off-road moeten leren rijden en dan zoveel vertrouwen in mezelf krijgen dat ik dat ook op de meest afgelegen plek op aarde durf. Je wil niet ergens vast komen te staan in het zand daar. Of ergens op een onmogelijk weggetje (eerder een pad) dat de belangrijkste route door Uganda vormt. Ook zou ik de bijbehorende kennis moeten opdoen om de auto te kunnen repareren bij pechgevallen, en ook die heb ik voorlopig nog niet. Mijn "niet durven" is hoe dan ook niet absoluut. Eerder een gevalletje zelfkennis dat ik er nu niet aan moet beginnenChris schreef:Toch lijkt me zo'n toch wel wat, al zou ik niet snel voor Afrika kiezen. Ik zou wel eens over de weg naar Vladivostok willen, dat kan tegenwoordig.

Nog wat betreft de te kiezen route: uit het blog begrijp ik juist dat de route via de oostkant van Afrika veiliger is dan die via de westkant. De Touareg in Mali en de lui in de westelijke Sahara wil je echt vermijden; Sudan en Uganda aan de andere kant zijn wat onfris, maar daar word je niet links en rechts beroofd.
-
- 2x3 autosnelweg
In Kazachstan hebben we 220km anders een keer tussen 2,5 en 3 uur gereden, dit was naar het oosten dus niet over de met Europees geld aangelegde weg naar Bishkek die je in iets meer als 2 uur rijdt naar de grens, ongeveer 200km. In Kirgizië rijd je een goede 250km ook in 3 uur, dus daar is 700km op een dag ook te halen, en dat is veel armer als Rusland en de wegen waarschijnlijk veel slechter.Chris schreef:10 dagen? Da's nog vrij snel, Mongolië is ongeveer 8.000 kilometer, dan haalt ze nog 800 kilometer per dag, da's aanzienlijk meer dan de ANWB zegt dat je maximaal 350km op een dag kan rijden in Rusland.
Volgens een local kun je Almaty - Astana in een dag rijden als je vroeg weg gaat en het niet erg vind om laat aan te komen. Is iets van 1000 kilometer. Alleen de dagen waarop je de grens passeert ga je beter vroeg, helemaal als westeuropeaan.
Je moet alleen de grote steden mijden, moet je door de stad, dan kost dat je veel tijd.
Mongolië kan ook 6000 of 7000km zijn, afhankelijk van waar ze moet zijn. Het is een enorm land, ik gok ergens rond de 55 a 60 keer zo groot als Nederland.
800Km op een dag, en dat 10 dagen lang, is natuurlijk pittig. Maar 350km maximaal is ook wel weer erg weinig... Maar goed, getallen van de anwb moet je met een flinke korrel zout nemen.
edit:
Ik zou graag nog een aantal routes maken. Afrika trekt me eigelijk niet (noujah, Parijs-Dakar

-
- Voorzitter
Het noorden van Sudan (tot aan Khartoum) is relatief veilig, wel deels onverharde wegen door de woestijn vanaf Wadi Halfa (waar de veerboot vanuit Egypte aankomt).Chris schreef:Het zijn niet de meest frisse landen. Landen als Sudan en Uganda zou ik toch niet zo snel bezoeken. Als je in de problemen komt heb je daar echt een probleem, geen adequate gezondheidszorg, voedsel waar wij geen weerstand tegen hebben etc.
Volgens mij is vanaf Chita het grootste deel wel onverhard.Toch lijkt me zo'n toch wel wat, al zou ik niet snel voor Afrika kiezen. Ik zou wel eens over de weg naar Vladivostok willen, dat kan tegenwoordig.
-
- Moderator
Vroeger was dat een modderweg, maar tegenwoordig is het grootste gedeelte geasfalteerd, alleen kleine stukjes bestaan nog uit all-weather roads. In 2008 of 2009 moet de hele weg geasfalteerd zijn, en verbreed naar 3,5 meter per rijstrook dacht ik.Coen Tunnel schreef:Volgens mij is vanaf Chita het grootste deel wel onverhard.
Dit had ik uitgeplozen op wikipedia:
De weg is in 2004 opengesteld, en geeft de mogelijkheid om het hele jaar door in het zuiden van Siberië te reizen. Sommige delen zijn nu nog niet verhard, maar rond 2010 moet het hele traject geasfalteerd zijn. De weg is ontworpen met een breedte van zeven meter, en per dag zullen ongeveer 3000 voertuigen, met een gemiddelde snelheid van 100 kilometer per uur, gebruik maken van het traject. De zijtak tussen Belogorsk en Blagovesjtsjensk is al in 1949 aangelegd, en gereconstrueerd van 1998 tot 2001.
Die offizielle Eröffnung der Straße durch den russischen Staatspräsidenten Wladimir Putin fand am 26. Februar 2004 statt. Zu diesem Zeitpunkt war die Trasse befahrbar, jedoch noch nicht durchgängig befestigt. Die Asphaltierung der Gesamtstrecke soll bis 2008 abgeschlossen sein.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb er een doel bij,
Petropavlovsk Kamchatska.
Zelfs als die weg geasfalteert mag zijn lijkt het me nog een aardige reis om te doen.
Petropavlovsk Kamchatska.

Zelfs als die weg geasfalteert mag zijn lijkt het me nog een aardige reis om te doen.
-
- Moderator
-
- autoweg

Gisteren op tv gezien over Petropavlovsk en omgeving. Echt compleet afgesloten van de wereld (over de weg dan).

Het is opzich jammer dat rond Europa over land (uitzonderingen daargelaten) veel landen liggen waar wat onrust heerst.

-
- 2x3 autosnelweg
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat je er over land wel kon komen. Nooit gedacht dat dat makkelijk zou zijn, maar ik dacht dat het wel mogelijk was, met een fatsoenlijke Jeep (geen SUFJeroenisonderweg schreef:
Gisteren op tv gezien over Petropavlovsk en omgeving. Echt compleet afgesloten van de wereld (over de weg dan).![]()
Het is opzich jammer dat rond Europa over land (uitzonderingen daargelaten) veel landen liggen waar wat onrust heerst.Anders had een lange reis echt wel een 'doel' geweest. Maarja, wie weet wat de toekomst brengt.

ALs je op maps.live.com kijkt dan zie je toch wat dorpjes liggen.
Wat me dan als alternatief leuk lijkt is om te proberen de Oostkust van Rusland te bereiken, bij de Golf van Anadyr ofzo.
De Oostkant durf ik zo heen, Als je via Polen en Litouwen naar Rusland rijd is er niks aan de hand. Door Oekraïne zou ook zonder problemen moeten kunnen.
Afrika vind ik minder geslaagd, heb daar wel een onveilig gevoel bij.
-
- Moderator
In Rusland moet je hele sloffen sigaretten meenemen om irritante politieagenten af te kopen. Is daar de normaalste zaak ter wereld, met name ten oosten van Moskou.
-
- 2x3 autosnelweg
Denk niet dat dat heel anders is als in Kirgzïe (alleen daar is het niet met sigaretten maar met geld). Maar dat is nog niet zo'n ramp, want als het er op aan komt kan je altijd wel wat. In Afrika ben ik bang dat ze je helemaal vast zetten en dat je het land niet meer uit komt zonder een hele hoop gezeur over en weer. Bovendien is het politiek redelijk stabiel, in ieder geval een stuk stabieler als in Afrika.Chris schreef:In Rusland moet je hele sloffen sigaretten meenemen om irritante politieagenten af te kopen. Is daar de normaalste zaak ter wereld, met name ten oosten van Moskou.
Verder denk ik dat het beeld wat in de sterke verhalen gevormd wordt zwaar overdreven is, en dan het in het echt allemaal wel meevalt.
-
- 4x5 autosnelweg
In Egypte kun je met wodka een heel eind komen. Gewoon goedkoop inslaan in de Israëlische supermarkt (fles à € 2,00). Hopen dat de grenscontrole niet al te strict is en je hebt vloeibaar goud in handen...(Een vriend van mij wist zelfs een hotelkamer te betalen met dat spul. Toen ik dat hoorde had ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn geld had omgewisseld in Egyptische ponden in plaats van geïnvesteerd in alchoholica. Dat is vrijwel nergens te krijgen in Egypte...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
Maar er is in de verste verte geen netwerk van wegen. Na Iquitos is Petropavlovsk-Kamtsjatski de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is.duikgek89 schreef:Ik had eerlijk gezegd verwacht dat je er over land wel kon komen. Nooit gedacht dat dat makkelijk zou zijn, maar ik dacht dat het wel mogelijk was, met een fatsoenlijke Jeep (geen SUFdus).
Via Wit-Rusland is ook geen probleem.De Oostkant durf ik zo heen, Als je via Polen en Litouwen naar Rusland rijd is er niks aan de hand. Door Oekraïne zou ook zonder problemen moeten kunnen.
Dat wordt ook problematisch gezien de vele landen waar het toch niet al te veilig is.Afrika vind ik minder geslaagd, heb daar wel een onveilig gevoel bij.
-
- 2x3 autosnelweg
Coen Tunnel schreef:Maar er is in de verste verte geen netwerk van wegen. Na Iquitos is Petropavlovsk-Kamtsjatski de grootste stad ter wereld die niet over de weg bereikbaar is.duikgek89 schreef:Ik had eerlijk gezegd verwacht dat je er over land wel kon komen. Nooit gedacht dat dat makkelijk zou zijn, maar ik dacht dat het wel mogelijk was, met een fatsoenlijke Jeep (geen SUFdus).
Via Wit-Rusland is ook geen probleem.De Oostkant durf ik zo heen, Als je via Polen en Litouwen naar Rusland rijd is er niks aan de hand. Door Oekraïne zou ook zonder problemen moeten kunnen.
Mijn gedachte was: Er zijn wat dorpjes daar, daar licht vast een of ander beroerd zandpaadje heen.
Vanaf Petropavlovsk kan je een paar 100km naar het noorden over de weg, dat weet ik zeker.
Maar blijkbaar niet verder.
Wit Rusland wil ook graag een keer bekijken, alleen ben ik juist daar wel bang voor corruptie, aangezien dat daar relatief veel armer en communistische is.
Maarja, de indianenverhalen hebben al vaak genoeg sprookjes gebleven, dus het zal idd wel kunnen ja.
-
- 4x3 autosnelweg
*stof stof*
Hieronder een recent filmpje genaamd "London to Cape Town in 10 Minutes". Het is gelukkig geen time lapse, maar wat stukjes aan elkaar geplakte beelden van de verschillende soorten wegen die je in Afrika zo tegenkomt. Maar het filmpje maakt zelf niet duidelijk wanneer je welk soort weg tegenkomt. Het ligt voor de hand dat de meest onmogelijk uitziende wegen zijn gefilmd in nationale parken, terwijl de beelden van asfalt waarschijnlijk zijn gemaakt op doorgaande wegen. Maar je ziet ook veel piste-achtige wegen, waarvan je dan maar moet gokken die zowel belangrijke doorgaande route kunnen zijn als route van ondergeschikt belang.
Hoe dan ook, vond het zeker een aardig filmpje. Afkomstig van een stel dat in 2010-2011 de trip van London naar Kaapstad is gereden (met een behoorlijke omweg).
Link
Hieronder een recent filmpje genaamd "London to Cape Town in 10 Minutes". Het is gelukkig geen time lapse, maar wat stukjes aan elkaar geplakte beelden van de verschillende soorten wegen die je in Afrika zo tegenkomt. Maar het filmpje maakt zelf niet duidelijk wanneer je welk soort weg tegenkomt. Het ligt voor de hand dat de meest onmogelijk uitziende wegen zijn gefilmd in nationale parken, terwijl de beelden van asfalt waarschijnlijk zijn gemaakt op doorgaande wegen. Maar je ziet ook veel piste-achtige wegen, waarvan je dan maar moet gokken die zowel belangrijke doorgaande route kunnen zijn als route van ondergeschikt belang.
Hoe dan ook, vond het zeker een aardig filmpje. Afkomstig van een stel dat in 2010-2011 de trip van London naar Kaapstad is gereden (met een behoorlijke omweg).
Link