Verschil snelheid linker- / rechterrijstrook op matrixborden

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Verschil snelheid linker- / rechterrijstrook op matrixborden

Bericht door Seat Ibiza » vr 16 nov 2007, 10:35

Ik weet niet of dit onderwerp al eens ter sprake is gekomen (de zoekfunctie gaf me in elk geval niks), maar toen ik afgelopen dinsdag over de A58 van Eindhoven naar Tilburg reed, was men in de rechterberm (snoei?)werkzaamheden aan het uitvoeren en zag ik iets merkwaardigs op de matrixborden: linker rijstrook 90, rechterrijstrook 70. Ik heb verschillen in Vmax tot nog toe alleen gezien op punten waar wegen splitsten, maar nog nooit op een recht stuk weg zonder afslagen.

Het doel en de werking van de verschillende maximum snelheden is mij ook onduidelijk. Is het nu de bedoeling dat als je met 90 km/u op de linkerstrook rijdt, daar dan ook dient te blijven rijden? Of moet je toch indien mogelijk naar rechts en afremmen tot Vmax 70 km/u?

Rene
Secretaris

Re: Verschil snelheid linker- / rechterrijstrook op matrixborden

Bericht door Rene » vr 16 nov 2007, 12:35

Het wordt vaker gebruikt, m.n. bij rijdende afzettingen. Daarbij mag de snelheid op de naastliggende rijstrook niet hoger zijn dan 70.
Maar om nu over grote afstanden een hele rijbaan naar 70 te brengen teerwijl eer vaak alleen maar wat op de vluchtstrook gebeurt, is ongeloofwaardig.
Met als gevolg dat steeds vaker die 70 in het geheel genegeerd werd, en dat is niet goed voor de verkeersveiligheid.
Vandaar dat een aantal jaar geleden al besloten is om bij bepaalde werkzaamheden verschillende snelheden per rijstrook toe te passen.
De hogere geloofwaardigheid leidt daarbij dan uiteindelijk tot een effectief lagere snelheid in de rechterrijstrook.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 16 nov 2007, 13:38

Het valt anders niet altijd op of je 70 of 90 mag omdat de 7 en de 9 in de matrixborden nog best wel gelijkenis hebben. Als je je tijdens het rijden met het verkeer bezig houdt dan wil je nog wel eens vluchtig kijken naar die borden, dan zie je zo gauw geen verschil. :idea:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 nov 2007, 13:46

Je ziet het vaker bij file(vorming) op een afrit. Dan wordt een verschil in snelheden eigenlijk wel logischer bevonden dan bij de genoemde voorbeelden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Glenn
dorpsstraat

Bericht door Glenn » vr 16 nov 2007, 14:08

Het is een tijdje toegepast bij werkzaamheden aan de geluidswal aan de A8. Wat je ziet is het volgende: auto's blijven links rijden omdat ze geen 70 willen rijden. Het verkeer wat daar wel rijdt rijdt ruim 80. Dan nog, als je na een inhaalactie weer naar rechts wilt, is dat best lastig. Het verschil is 20 km/u, probeer dan maar eens strak weer in te voegen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 16 nov 2007, 14:21

Dit is de A20, vorig jaar december:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 16 nov 2007, 14:27

Ok, het komt dus meer voor. Maar blijft mijn vraag nog steeds: mag ik als 90 km/u rijdt links blijven rijden (ook al is de rechterstrook leeg) of MOET ik naar rechts en afremmen tot 70 km/u?

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 16 nov 2007, 14:29

René mag dan wel zeggen dat het al enkele jaren geleden besloten is, maar ik signaleer het pas sinds enkele maanden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 16 nov 2007, 14:38

Aangezien je verplicht bent om zo veel mogelijk rechts te rijden moet je dus de rechterstrook aanhouden en dus 70 rijden. Alleen als je gaat inhalen (je voorligger rijdt bv. 65), dan mag je er langs en dus op de linkerstrook 90 rijden. Maar zodra je kan moet je weer naar terug naar rechts en dus ook weer terug naar 70. :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 nov 2007, 14:41

kees schreef:René mag dan wel zeggen dat het al enkele jaren geleden besloten is, maar ik signaleer het pas sinds enkele maanden.
Op de A2 Amsterdam-Vianen werd dit in 2002 al toegepast. Sinds het uitkomen van de nieuwe CROW richtlijn betreeffende dit soort werkzaamheden zie je het vaker.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 nov 2007, 14:43

Seat Ibiza schreef:mag ik als 90 km/u rijdt links blijven rijden (ook al is de rechterstrook leeg) of MOET ik naar rechts en afremmen tot 70 km/u?
Volgens mij mag je niet nodeloos iemand hinderen die jou wil passeren, ook al rij je zelf de geldende Vmax.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 28 nov 2007, 17:23

Seat Ibiza schreef:Ok, het komt dus meer voor. Maar blijft mijn vraag nog steeds: mag ik als 90 km/u rijdt links blijven rijden (ook al is de rechterstrook leeg) of MOET ik naar rechts en afremmen tot 70 km/u?
Als je links rijdt (waar de Vmax 90 is) en de rechter rijstrook is vrij, dan ben je inderdaad verplicht om naar rechts te gaan. Als voor die rechter rijstrook dan ook nog een Vmax van 70 geldt, moet je inderdaad je snelheid verminderen tot 70 km/h. De reden waarom is simpel: de wet schrijft voor dat de plaats op de weg RECHTS is. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 28 nov 2007, 18:26

Ja, dat is weer zo'n juridische non-regeling.

In de praktijk is het uiteraard beter om zolang je niemand hindert links te rijden: je mag sneller (leuk voor jezelf) en je rijdt op een grotere afstand langs de werkzaamheden (is veiliger).

Een diender die het rechtsrijgebod hier zou handhaven in de situatie dat er niemand gehinderd wordt, is een pure pennelikker.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 nov 2007, 18:59

Dat vraag ik me af. Zou hier jurisprudentie over zijn?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 29 nov 2007, 12:43

^^ Denk het wel. Maar dat heb ik niet zo bij de hand.
Donateur Vereniging Wegenforum

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 10 dec 2007, 18:27

Rene schreef:In de praktijk is het uiteraard beter om zolang je niemand hindert links te rijden: je mag sneller (leuk voor jezelf) en je rijdt op een grotere afstand langs de werkzaamheden (is veiliger).
Dat is ook precies wat ik gedaan heb: links blijven en een Vmax van 90km/u aanhouden. Er was geen sneller verkeer dat mij voorbij wilde op dat moment en ik zag het ook niet zitten om verplicht rechts met 20 km/u minder te gaan rijden. Ik heb (vooralsnog) geen boete ontvangen, maar anders zou ik het zeker laten voorkomen ;)

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » ma 10 dec 2007, 20:21

Afgelopen weekend was dit ook het geval op de A50 tussen Ewijk en Valburg. Er waren werkzaamheden op de vluchstrook en de rechterrijstrook was 70 de linker 90.
Kreeg je dus het effect dat mensen in gingen halen met 70 en links af en toe ook 70 reed, en mensen die ingingen halen met 90 en dan terug naar rechts gingen en gelijk terugremden naar 70. Volgens mij is het dan veiliger om alles op 70 te zetten.