En dan vooral niet willen toegeven dat je zelf de verkeerde plek hebt uitgekozen nl. naast een drukke provinciale weg.Omroep Friesland (23-9-2020) schreef:Hans Elsendoorn verhuisde vorig jaar 'voor de rust'
[N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden
-
- Moderator
Dit gaat niet goed. Links een
, rechts een
. En het stopbord zal vast heel fancy intern verlicht zijn, de bewust unieke vorm is zo vervallen
En ik betwijfel of je hier een voorwaarschuwingsdriehoek op het wegdek had mogen toepassen gezien de STOP-regeling.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- verkeersader
Is de bedoeling dat het STOP-gebod alleen geldt wanneer er een voertuig nadert en de lampjes gaan branden? In principe is dat hetzelfde als een
...

-
- Hoofdmoderator
Ook al is dat de bedoeling, dan nog werkt dat niet zo.
Wat een vreselijk ingericht kruispunt zeg. Volgens mij moet je dit nooit zo willen.
Wat een vreselijk ingericht kruispunt zeg. Volgens mij moet je dit nooit zo willen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- autoweg
Bedoelingen daargelaten, aangezien in het RVV1990 zoiets als een dynamisch
niet bestaat kan dat niet het geval zijn. Dan lijkt het me eerder dat die
er ten onrechte hangt.

-
- 2x2 autosnelweg
De markering wijst op een stopstreep, geen haaientanden... Het is van alles niks. En daar jakkert dan ook nog verkeer met 100 tussendoor.
Dat men een experimenteel snelheidssysteem toepast zou juist een extra reden moeten zijn om al het andere netjes aan de regels te laten doen. En dan liever aan de veilige kant...
Wat (een) doodzonde als er toch nog best wat geld is gestoken aan een inrichting die aan alle kanten niet aan de richtlijnen voldoet
Dat men een experimenteel snelheidssysteem toepast zou juist een extra reden moeten zijn om al het andere netjes aan de regels te laten doen. En dan liever aan de veilige kant...
Wat (een) doodzonde als er toch nog best wat geld is gestoken aan een inrichting die aan alle kanten niet aan de richtlijnen voldoet

-
- stadsweg
Bebording en belijning daargelaten, als je daar van de zijweg aan komt rijden krijgt het verkeer op de N359 dynamisch 70 km/u te zien, wat voorheen ook zo was. Honderden keren langsgereden, erg moeilijk om terug te gaan naar 70 omdat ik zelden een auto op de zijwegen zag. Daarom gekozen voor de Huins/Leons oplossing met dynamische snelheidsregeling. M.i. goede oplossing, over Huins/Leons oplossing nog niet veel onveilige dingen gehoord (kom daar wat minder vaak)
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij gaat het om dit kruispunt:
https://goo.gl/maps/qvjXWPKNg6J5Gmzx9
De herinrichting van de kruising mocht natuurlijk weer helemaal niets kosten, en dan krijg je dit dus. Beter was denk ik een parallelweg aan te leggen richting Parrega en dan de gehele kruising opheffen.
https://goo.gl/maps/qvjXWPKNg6J5Gmzx9
De herinrichting van de kruising mocht natuurlijk weer helemaal niets kosten, en dan krijg je dit dus. Beter was denk ik een parallelweg aan te leggen richting Parrega en dan de gehele kruising opheffen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Vanmiddag vond er een ongeval plaats op het "beruchte" kruispunt Wommels-Noord van de N359.
Getuige Streetview en de foto bij het artikel zijn de borden en markering enige tijd geleden gewijzigd van voorrang naar stoppen. Dit moet ergens tussen 2010 en 2016 zijn gebeurd.
Hierbij is de oude markering waarschijnlijk overgeschilderd want de haaientanden en voorrangsdriehoek zijn tegenwoordig gewoon weer zichtbaar.
Edit: De LC heeft de term "berucht" inmiddels uit het artikel verwijderd.
Getuige Streetview en de foto bij het artikel zijn de borden en markering enige tijd geleden gewijzigd van voorrang naar stoppen. Dit moet ergens tussen 2010 en 2016 zijn gebeurd.
Hierbij is de oude markering waarschijnlijk overgeschilderd want de haaientanden en voorrangsdriehoek zijn tegenwoordig gewoon weer zichtbaar.
Edit: De LC heeft de term "berucht" inmiddels uit het artikel verwijderd.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op vr 09 okt 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Ik vraag mij toch af waarom het op dit soort kruisingen vaak zo mis gaat. Het zijn zeer overzichtelijke kruispunten, je kan in twee etappes oversteken of linksaf slaan en hebt vele honderden meters vrij zicht op het verkeer.
Wellicht komt het omdat ze inmiddels wat zeldzamer zijn geworden en bestuurders niet meer weten hoe ze daar mee om moeten gaan?
Wellicht komt het omdat ze inmiddels wat zeldzamer zijn geworden en bestuurders niet meer weten hoe ze daar mee om moeten gaan?
-
- Wegnummerfotograaf
Misschien kan het autoverkeer daar veel te hard, zodat het voor overstekers moeilijk in te schatten is of er nog ruimte is?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- expressweg
Die kruising heeft een complete ruimtereservering voor een ongelijkvloerse kruising. Misschien toch maar eens aanleggen om dat soort ongevallen te voorkomen.
-
- expressweg
Nee joh, veel te duur. Liever een herinrichting van het kruispunt, wat niet voldoet aan de richtlijnen want wie heeft nou richtlijnen nodig? Aldus de provincie Friesland.
I'm average height... in Thailand.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Dat denk ik zelf ook. Veel automobilisten rijden daar ver boven de 100 en ze zullen niet allemaal gas loslaten bij de kruising hetgeen ik zelf wel altijd doe. Al moet ik eerlijk toegeven dat mijn snelheid meestal rond de 80 ligt en niet op 70 :$
-
- stadsweg
Er komt daar een ongelijkvloerse kruising, ook bij de andere nog gelijkvloerse kruisingen op het stuk Leeuwarden - Bolsward van de N359 zie: https://www.fryslan.frl/beleidsthemas/w ... _1546.htmlJeff schreef:Die kruising heeft een complete ruimtereservering voor een ongelijkvloerse kruising. Misschien toch maar eens aanleggen om dat soort ongevallen te voorkomen.
-
- stadsweg
Als dit uitgevoerd is, is de hele N359 tussen Leeuwarden-Bolsward ongelijkvloers, met als uitzondering de eerder genoemde dynamische kruising bij Leons. Knelpunt blijft nog de kruising in Bolsward zelf nabij de aansluiting op de A7. Men wil hier van de VRI af en zat te denken aan een "superrotonde", maar m.i. is die kruising te druk voor een rotonde dus blijven dan verkeerslichten nodig. Wat het daar complexer maakt is de verplaatsing en inpassing van het busstation naar die plek.
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij blijft de kruising Hottingawei - N359 bij Wommels-West zogezegd ook gelijkvloers. Verder is er nog een rotonde tussen Boksum en Deinum.ibodejoode schreef: ↑za 10 okt 2020, 21:18 Als dit uitgevoerd is, is de hele N359 tussen Leeuwarden-Bolsward ongelijkvloers, met als uitzondering de eerder genoemde dynamische kruising bij Leons.
-
- 2x2 autosnelweg

Tijdens de aanleg van de Haak om Leeuwarden is de bestaande VRI vervangen door een rotonde. 400 meter naar het zuiden lag al een onderdoorgang (Hegedyk). In de zuidelijke kwadranten hadden prima op- en afritten aangelegd kunnen worden.
Vermoedelijk is dit niet gedaan om de Hegedyk te ontmoedigen als sluiproute en verkeer niet dichterbij Boksum en omliggende bebouwing te brengen. Er is rondom de Haak om Leeuwarden veel aan gebiedsontwikkeling gedaan maar de manier waarop dit project aansluit op de N359 is toch een slap compromis en een gemiste kans om deze stroomweg al vanaf de N31 ongelijkvloers te maken.
Gezien de fietstunnel en sloepenonderdoorgang die in dezelfde tijd speciaal voor het huidige ontwerp zijn neergelegd (en je bij een vloeiend ongelijkvloers zou moeten vervangen) zie ik dit ook niet snel meer veranderen.
Of het moet al in een vooralsnog hypothetisch toekomstscenario van een nieuwe stroomweg langs de spoorlijn Leeuwarden-Sneek zijn (waarbij deze bij de

-
- Secretaris
Ik ben sowieso wel benieuwd hoe de Haak volgens de oorspronkelijke plannen had moeten lopen, via het inmiddels opgebroken tracé. En hoe de verknoping met de N359 er dan uit had moeten zien.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x2 autosnelweg
Dit project is inmiddels zo goed als klaar. Foto's van gistermiddag (rijrichting oost -> Lemmer):
1.Vmax 70. Zal weldra weer 100 zijn, of niet. Dat is de vraag

2.We naderen de landbouwoversteek

3.Hier ligt 'ie dan, diagonaal met een knik aan elke kant t.o.v. de N359 rijbanen

4.

5.Daarna is het op naar Lemmer met een Vmax van 100

-
- 2x5 autosnelweg
Ik ben wel erg benieuwd als het helemaal klaar is, hoe dit uitpakt. 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
Het lijkt wel een fietspad.. maar dan kan ook komen omdat GF de foto's uit z'n Dashcam filmpje geknipt heeft (en daardoor een vertekend beeld geeft)
-
- Moderator
Het lijkt inderdaad op een fietspad, maar afgaande op de bebording is dat niet zo. Benieuwd of hier ook grote tractor-combinaties op rijden.
-
- 2x2 autosnelweg
Het oogt erg smal inderdaad.
Misschien bewust om te voorkomen dat tractoren elkaar binnen de oversteek kunnen passeren?
Door de schuine ligging van de oversteek wordt het auto's ook relatief eenvoudig gemaakt om in te voegen op de N359.
Wat mij nu ook opvalt:
Aan de zuidkant buigt het weggetje maar een klein stukje uit ten opzichte van het oude tracé.
Hier wordt de kavelsloot verlegd tot aan de nieuwe slinger.
Aan de noordkant buigt het weggetje een flink stuk uit ten opzichte van het oude tracé.
Hier blijft de kavelsloot liggen en ontstaat dus een flinke lap grond in de oksel van de slinger die bij de wegbeheerder blijft.
Je zou zeggen dat je bij grondaankoop voor zo'n inrichting de mogelijkheid hier ooit een tunneltje neer te leggen eerder makkelijker dan moeilijker wilt maken. Door de paar meter die de kavelsloot opschuift blijft het oude tracé aan de zuidkant niet beschikbaar. De aanleg van een tunnel is een theoretisch scenario, maar heeft het echt zin voor die paar vierkante meter extra weiland de inrichting ter plaatste te veranderen? Dat lijkt me toch niet.
Misschien bewust om te voorkomen dat tractoren elkaar binnen de oversteek kunnen passeren?
Door de schuine ligging van de oversteek wordt het auto's ook relatief eenvoudig gemaakt om in te voegen op de N359.
Wat mij nu ook opvalt:
Aan de zuidkant buigt het weggetje maar een klein stukje uit ten opzichte van het oude tracé.
Hier wordt de kavelsloot verlegd tot aan de nieuwe slinger.
Aan de noordkant buigt het weggetje een flink stuk uit ten opzichte van het oude tracé.
Hier blijft de kavelsloot liggen en ontstaat dus een flinke lap grond in de oksel van de slinger die bij de wegbeheerder blijft.
Je zou zeggen dat je bij grondaankoop voor zo'n inrichting de mogelijkheid hier ooit een tunneltje neer te leggen eerder makkelijker dan moeilijker wilt maken. Door de paar meter die de kavelsloot opschuift blijft het oude tracé aan de zuidkant niet beschikbaar. De aanleg van een tunnel is een theoretisch scenario, maar heeft het echt zin voor die paar vierkante meter extra weiland de inrichting ter plaatste te veranderen? Dat lijkt me toch niet.
-
- 2x2 autosnelweg
Is deze uitvoering nu weer iets nieuws zogezegd, of zijn er elders in den lande ook zulke landbouwoversteken aan te treffen?
-
- Secretaris
Wat is er mis met een eenvoudig enkelbaans tunneltje met uitwijkvakken à la N48? Waarom moet het toch allemaal weer zo stroomwegonwaardig? 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 4x5 autosnelweg
De grondwaterstand zal daar wel te hoog voor zijn. Dan moet je een behoorlijke investering in de afwatering doen, en dat is voor de wegbeheerder waarschijnlijk te duur.
-
- autoweg
@Kaaiman; een tunnel(tje) is fors duurder, factor 5 á 10 gok ik, dan een grote slinger in de overstekende weg en een kleine uitbuiging van de doorgaande N weg. Grondwater is zeker een factor om terdege rekening mee te houden zoals Vinny zeg.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x2 autosnelweg
Een licht uitgevoerd viaduct had ook gekund. Zie de Aldedyk over dezelfde N359 even ten zuiden van Workum.