[N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [N359] Lemmer - Balk - Bolsward - Leeuwarden

Bericht door Vinny »

Als er klachten komen zullen ze het wel aanpassen denk ik. Op basis van deze foto kan ik er niet echt iets over zeggen, pas als ik er zelf gereden heb.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

boe! schreef: vr 02 aug 2024, 14:04 De werkzaamheden zijn nog niet afgerond. Na de bouwvak gaan ze verder. Misschien een oordeel vellen als alle werkzaamheden zijn afgerond?
Je hebt gelijk, ze hebben dan nog alle gelegenheid voor het plaatsen van prefab middeneilanden, tussenbermen, voorrangsregelingen etc...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Een deel van de kruisingen is wel netjes ingericht.

Zie bijvoorbeeld de eerste dronefoto hier: https://www.facebook.com/share/p/A8RsAjfDQtkezNAy/
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Ben vandaag eens over de N359 gereden. Ik heb de gehele route uitgereden vanaf de A6 tot de N31.

Wat screenshots uit het dashcammateriaal van het deel waar aan gewerkt wordt.

Ter hoogte van Tjerkwerd
SPOILER: TOON

Afbeelding
N359 - Projectbord bij Tjerkwerd by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - aansluiting Tjerkwerd by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - aansluiting in aanleg by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 aansluiting in aanleg by DutchRoadMovies, on Flickr
Verkeer wordt aan beide zijden langs de bouwplek geleid in de vorm van een rotonde.

Afbeelding
N359 - aansluiting in aanleg by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - tussen Tjerwerd en Bolsward by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - tussen Tjerwerd en Bolsward by DutchRoadMovies, on Flickr

Bij Bolsward-Noord

Afbeelding
N359 - Projectbord bij Bolsward-Noord by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Viaduct Bolsward-Noord by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Afrit Bolsward-Noord by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - afrit Bolwasward-Noord n/w by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Bolsward-Noord, Easthimmerwei by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Bolsward-Noord, kruising toerit richting Leeuwarden by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Bolwsward-Noord kruising toerit richting Leeuwarden by DutchRoadMovies, on Flickr

Bij Burgwerd:

Afbeelding
N359 - Aansluiting Burgwerd 300m by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - aansluiting Burgwerd uitsmijter by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359- Burgwerd einde afrit by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Burgwerd kruisingsvlak shared space by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Burgwerd, Hemerterlaan by DutchRoadMovies, on Flickr

Bij Spannum:

Afbeelding
N359 - aansluiting Spannum uitsmijter by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - aansluiting Spannum by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Spannum, terminals en geleiderail bij viaduct by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Spannum viaduct by DutchRoadMovies, on Flickr

En wat diverse andere objecten van de N359:

Afbeelding
N359 - fiets/voetgangerbrug Nije Kromme by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Galamadammen Aquaduct by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Galamadammen Aquaduct by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Van Panhuysbrug by DutchRoadMovies, on Flickr
Afbeelding
N359 - Van Panhuysbrug by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Spoorlijn Stavoren- Sneek-Leeuwarden by DutchRoadMovies, on Flickr
Afbeelding
N359 - Spoorlijn Stavoren- Sneek-Leeuwarden by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - Brug Sudergoawei Workum (Trekvaart) by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
N359 - dynamische snelheidsweergave by DutchRoadMovies, on Flickr
De N359 is best een geinige alternatieve route om te rijden als je eens wat anders wilt dan de snelweg.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Jackbauer1350 schreef: wo 07 aug 2024, 19:17 De N359 is best een geinige alternatieve route om te rijden als je eens wat anders wilt dan de snelweg.
Dat wel, maar hij ligt op de route Randstad-Groningen een beetje ongelukkig. :)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Wie wil er nu naar Groningen :PP:
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Denk dat Groningen, en sommige andere provincies ook wel, een voorbeeld kunnen nemen aan Friesland. Autowegen op een normale manier veiliger maken ipv ze te vergallen door downgraden.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Videootje van de N359 tussen Tjerkwerd en Leeuwarden. Met een stukje heen en weer tussen de aansluitingen Bolsward-Noord en Burgwerd. Tussen Tjerkwerd en Bolsward ligt nog een stukje RONA. Opvallend er na Bolward-Noord een parkeerplaats ligt met een uitvoeger maar geen invoeger. Men moet daar vanuit stilstand de weg opdraaien. Mag weliswaar alleen rechtsaf. Richting Bolsward ligt nog een (restant) van een parkeerplaats. Tussen de toerit van Burgwerd en de parkeerplaats ligt een weefvak. Alleen is de vraag of het nog bedoeling is dat die als parkeerplek wordt gebruikt. Het is niet meer aangegeven met een :E4:. En ook daar geen invoeger maar een uitrit.

Link
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Als ze niet hadden gewild dat mensen er nog gebruik van maken dan zouden ze toch gewoon de boel hebben afgezet?

Het is eerder vreemd dat je dit soort parkeerplaatsen in NL weinig tegenkomt; in een land als Frankrijk heb je op D-wegen stapels van dit soort parkeerhavens. En ook in NL was dat ooit heel gebruikelijk.

Bijvoorbeeld hier langs de N322: https://maps.app.goo.gl/FxHGAZqAHrGxoy3p9?g_st=ic

En hier langs de N277: https://maps.app.goo.gl/2LN7PwRCbRyy2Cum7?g_st=ic

Eveneens met uitvoegstrook en zonder invoegstrook trouwens.
Zo zijn er waarschijnlijk nog tientallen in NL. En het waren er nog veel meer. Zoals bijvoorbeeld deze langs de N617 die al een tijdje verdwenen is: https://maps.app.goo.gl/3eSJPqr3NyFNQMJu7?g_st=ic
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

^^ Het verbaast mij meer omdat men vanwege de verkeersveiligheid de gelijkvloerse kruisingen uit de N359 heeft gehaald daar maar dan zo'n uitrit niet meepakt. Of dit komt wellicht nog.
nickdh
autoweg

Bericht door nickdh »

^^ die parkeerplaats tussen Burgwerd en Bolsward was nog veel krapper ingericht. Tussen Wommels en Winsum is het vanaf die parkeerplaatsen opzich goed te doen om vanuit stilstand de N359 op te draaien. De intensiteiten liggen, buiten de spits, toch erg laag voor toch wel een van de belangrijkste wegen van Friesland, alhoewel de werkzaamheden daar wel invloed op hebben gehad naar mijn idee, omdat mensen zochten naar een alternatief.

Om maar een voorbeeld te geven; vanuit Leeuwarden naar Arum en Witmarsum was het tijdens de werkzaamheden langzamer en gewoonweg irritant om over de N359 te rijden dan over de A31 en dan bij :AS: Kimswerd eraf te gaan. Dit is nu logischerwijs allebei weer sneller en comfortabeler over de N359.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Fryslân schreef:Feestelijke opening drie onderdoorgangen Bolsward-Leeuwarden

16-10-2024, 12:43

Vanochtend onthulden gedeputeerde Matthijs de Vries en wethouder Michel Rietman van de gemeente Súdwest-Fryslân het kunstwerk aan de onderdoorgang bij Burgwerd. De onderdoorgang bij Burgwerd is een van de drie onderdoorgangen die in de afgelopen anderhalf jaar zijn aangelegd in de provinciale weg (N359) tussen Bolsward-Leeuwarden. Hiermee is het project feestelijk afgesloten.

Aannemer BAM Infra heeft de drie onderdoorgangen tussen Bolsward en Leeuwarden aangelegd. De onderdoorgangen maken de weg veiliger voor zowel auto- als fietsverkeer. De snelheid op kruispunten is weer 100 kilometer per uur. Dat bevordert de doorstroming van het verkeer. Voor fietsers is er een apart fietspad in de onderdoorgang, zodat ze veilig en ongehinderd onder de weg door kunnen rijden.

Achtergrond project

Provinciale Staten en de omgeving drongen aan op het verbeteren van de verkeersveiligheid op de kruispunten bij Bolsward-Noord, Burgwerd en Wommels-Noord. Na een intensief aanbestedingstraject en grondige voorbereidingen heeft BAM Infra een ontwerp gemaakt voor drie ongelijkvloerse kruisingen in de N359. BAM Infra heeft het project uitgevoerd voor 13 miljoen euro. BAM Infra heeft maar liefst 98 procent materiaal hergebruikt.

Daarnaast heeft de aannemer tijdelijke bypasses en rotondes aangelegd om de hinder voor het verkeer tijdens de uitvoering zoveel mogelijk te beperkingen. Landbouwvoertuigen, (vracht)auto’s en fietsers konden veilig langs de werkzaamheden rijden. Verkeer hoefde nagenoeg niet om te rijden, met uitzondering van enkele weekendafsluitingen.
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

Ophef in het dorpje Koudum, gelegen aan de N359.
Door werkzaamheden is in fasen de N359 afgesloten tussen Koudum en Workum.
Voor diegene die in Workum moeten zijn, normaal een kilometer of 10, moeten nu 40 km extra omrijden via Balk - Sneek - Bolsward.
Sluipwegen zijn afgesloten, of enkel bereikbaar voor bestemmingsverkeer.

https://www.fryslan.frl/werkzaamheden-n ... mhedenn359

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Er zijn twee mogelijke omleidingsroutes als ook de parallelweg niet gebruikt kan worden: dat is via Molkwerum of via It Heidenskip. Het is absurd dat regionaal verkeer daar geen gebruik van mag maken :facepalm:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Die delen van Friesland hebben een nauwelijks ontwikkeld tertiair wegennet. Buiten de (relatief weinige) N-wegen kom je in een maas van smalle landwegen, die vaak omslachtig rond de wateren verlopen, als dat al mogelijk is. Dit is ook de reden dat Friesland weinig N-wegen in de N900 serie heeft.

Hetzelfde zie je met de afgesloten brug bij Uitwellingerga, afgezien van de A7 moet je meteen tientallen kilometers omrijden.
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

Vinny schreef: ma 17 mar 2025, 19:02 Er zijn twee mogelijke omleidingsroutes als ook de parallelweg niet gebruikt kan worden: dat is via Molkwerum of via It Heidenskip. Het is absurd dat regionaal verkeer daar geen gebruik van mag maken :facepalm:
Van een familielid had ik begrepen dat er in It Heidenskip een politieauto was gesignaleerd met camera. Mensen zijn nu bang om daar langs te rijden. Verder loopt er nog een ventweg langs de N359, die mag nu enkel gebruikt worden voor hulpdiensten en lijnbussen. Dat is dan wel weer netjes opgelost.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

hurricane schreef: ma 17 mar 2025, 18:56 Sluipwegen zijn afgesloten, of enkel bereikbaar voor bestemmingsverkeer.
In het artikel zie ik daar niks over staan. Maar afgezien daarvan, wil men echt alle andere mogelijke opties met zo’n soepbord en onderbord “uitgezonderd bestemmingsverkeer” afsluiten? Moeten daar niet verkeersbesluiten voor genomen worden?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

Palance schreef: ma 17 mar 2025, 20:52
hurricane schreef: ma 17 mar 2025, 18:56 Sluipwegen zijn afgesloten, of enkel bereikbaar voor bestemmingsverkeer.
In het artikel zie ik daar niks over staan. Maar afgezien daarvan, wil men echt alle andere mogelijke opties met zo’n soepbord en onderbord “uitgezonderd bestemmingsverkeer” afsluiten? Moeten daar niet verkeersbesluiten voor genomen worden?
Staat idd niet in het artikel. Via mijn familielid kwam ik op het spoor van een "Koudum facebook app" , wat citaten:
Als je van Balk naar Koudum rijdt kom je op de kruising met een bord waarbij je keuze hebt linksaf Koudum en rechtsaf It Heidenskip. Verderop richting It Heidenskip kom je pas het bord tegen dat je er niet in mag rijden. Alleen Heidenskipster mogen er wel in. Verderop staat een politieauto met camera. Ik vind dit vreemd, waarom staat er op de kruising niet direct een bord dat je er niet in mag rijden. Deze opstelling kost vele Koudumers een boete, zonde van het geld.
en
Heel bijzonder inderdaad, bij de Hindelooperhoek (vanaf Hindeloopen) precies hetzelfde verhaal. Vanaf Hindeloopen staat er een bord met Bolsward/Workum volg de pijl over de Lange Leane. Als je dan vervolgens de Lange Leane op gaat staat hier ook een verbodsbord voor al het verkeer.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Is die controle op bestemmingsverkeer niet uitbesteed aan verkeersregelaars? Dat is tegenwoordig gebruikelijk, naar mijn weten/ervaring.
hurricane
autoweg

Bericht door hurricane »

Durashift schreef: ma 17 mar 2025, 21:20 Is die controle op bestemmingsverkeer niet uitbesteed aan verkeersregelaars? Dat is tegenwoordig gebruikelijk, naar mijn weten/ervaring.
Dat dacht ik ook. En dan nog kun je een goede smoes verzinnen dat je daar in de buurt moet zijn. Al zou ik daar na een week ook wel flauw van worden. Het niet opvolgen van aanwijzingen van verkeersregelaars kan ook een boete opleveren. Dus ja, lastig als er bijna geen alternatieven zijn zonder dat je voor je gevoel een gigantisch eind aan het omrijden bent.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Stukje met de trein is misschien nog sneller? Bestemming van het station kan men niet weigeren, lijkt mij, al is aantonen wat lastig zonder OV-incheck.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Je kunt de provincie tijdens kantooruren bellen of mailen. Misschien dat ze dan ook iets duidelijker op de website kunnen zetten :yes:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: ma 17 mar 2025, 19:05 Dit is ook de reden dat Friesland weinig N-wegen in de N900 serie heeft.
Weet je dat zeker? De Friese N900-reeks heeft nogal wat gaten. Ik denk dat een weg als de N358 een combinatie is van wegen die N9xx hadden moeten worden. Maar ik heb hier geen bewijs voor.
https://wegnummers.nl/nl/uitleg3.html
:offtopic:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

harry schreef: ma 17 mar 2025, 23:59Weet je dat zeker? De Friese N900-reeks heeft nogal wat gaten.
Ja dat bedoel ik, Friesland heeft weinig wegen die voor een N-nummer in aanmerking kwamen, en daardoor veel gaten in de N900 serie.

Wegen als de N359 zijn grootschalig als volledig nieuwe wegverbinding aangelegd, grote delen pas in de jaren '70. Daarvoor was er alleen een diffuus netwerk van landwegen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: di 18 mar 2025, 9:12 Friesland heeft weinig wegen die voor een N-nummer in aanmerking kwamen, en daardoor veel gaten in de N900 serie.
Dat bedoel ik niet. Het feit dat er gaten in de nummering zitten geeft aan dat er ooit plannen geweest zijn om wegen die nummers te geven.
Wegnummers N911, N912, N914, N915, N916, N920 t/m N923, N925 en N926 bestaan niet, terwijl lagere en hogere nummers wel bestaan.
Chris schreef: di 18 mar 2025, 9:12 Wegen als de N359 zijn grootschalig als volledig nieuwe wegverbinding aangelegd
Dat weet ik. Ik had het even over de N358.

Kortom: je hebt gelijk dat er weinig doorgaande wegen zijn in Friesland, maar dat verklaart niet de gaten in de N900-serie.
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij zijn er gewoon niet genoeg geschikte wegen die indertijd in aanmerking zijn gekomen voor een N-nummer in de 900 serie. Het overslaan van nummers kan ook daardoor komen.

Gaten in de nummering zijn op zich niet raar, het zal nooit zo zijn dat er precies evenveel wegen zijn als dat er wegnummers in een serie toegekend kunnen worden. Anders ga je nummers toekennen met alleen het doel een hele serie helemaal te gebruiken. Dat zal in het verleden wellicht deels wel zo gedaan zijn, maar ook zoiets heeft zijn grenzen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: di 18 mar 2025, 13:11 Gaten in de nummering zijn op zich niet raar
Mijn punt is dus dat het wél raar is. Geen enkele andere provincie heeft zo veel gaten. En er is geen enkele reden om gaten binnen een reeks te creëren.
Ik verwijs maar even opnieuw naar mijn webpagina hierover: https://wegnummers.nl/nl/uitleg3.html
En ik zet deze er ook maar even opnieuw bij:
:offtopic:
Misschien een onderwerp voor een discussie elders?
--Harry.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Toch had Friesland nog best wat kilometers op het tertiair wegenplan: viewtopic.php?p=557779#p557779
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Precies. Een aantal van die wegen zal een N-9xx-nummer gehad hebben dat al weer afgeschaft werd voordat de grote hernummeractie van 1993 openbaar werd.
Want inderdaad: veel provinciale wegen waren niet veel meer dan karrensporen.
Ik wist niet meer dat we dit in 2011 al hebben besproken...
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Harry schreef: Een aantal van die wegen zal een N-9xx-nummer gehad hebben dat al weer afgeschaft werd voordat de grote hernummeractie van 1993 openbaar werd.
Dat zou me om heel eerlijk te zijn heel erg verbazen, misschien nog eens leuk voor iemand om in archieven te duiken of wat ambtenaren te spreken die eind jaren '80 bij de provincie hebben gewerkt. Een weg als Oudega-Blauwhuis-A 7 zou wat mij betreft nooit in aanmerking komen voor een overdracht naar provinciaal wegbeheer, en er hebben voor zover ik weet ook geen plannen bestaan voor een verbeterde verbinding. Aan de andere kant, deze mooie old-school situatie is wel voorbereid voor iets meer dan alleen een paar landweggetjes:
https://maps.app.goo.gl/eWh8yfBxHgVPMbK3A

Het zou wel kunnen dat ze een aantal T- en Q- wegen in gedachten hebben gehouden om ooit een N nummer aan toe te kennen, maar ook dat lijkt me bij sommige in het door Kaaiman aangedragen schetsje wat merkwaardig. Wat zouden de Waddeneilanden nou hebben aan een provinciale N 9xx weg? Ze hebben nu alleen gemeentelijke wegen, dat voldoet ook prima.