Provincieborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Provincieborden

Bericht door Pino » ma 27 jun 2005, 14:48

Edit moderator wegenfotografie: dit is een afsplitsing van deze draad
Chrizz schreef:Afbeelding
Zie ik nou goed dat dit Provincie-bord door de ANWB is geplaatst?

Heb toch altijd het idee dat provincies dat zelf doen, wat ook verklaart waarom de ene provincie (Limburg) al sinds jaar en dag "bewegwijzerd" is en dat bij andere provincies (Noord-Holland) nog steeds niet helemaal is voltooid.
Laatst gewijzigd door Pino op di 28 jun 2005, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 27 jun 2005, 18:39

Pino schreef:Zie ik nou goed dat dit Provincie-bord door de ANWB is geplaatst?

Heb toch altijd het idee dat provincies dat zelf doen, wat ook verklaart waarom de ene provincie (Limburg) al sinds jaar en dag "bewegwijzerd" is en dat bij andere provincies (Noord-Holland) nog steeds niet helemaal is voltooid.
Net als alle andere (provinciale) wegwijzers is dit bord van de ANWB. Maar de provincie zelf bepaalt wat erop komt. Vandaar ook de inconsistenties v.w.b. wegnummering en zo.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 jun 2005, 20:45

harry schreef:Net als alle andere (provinciale) wegwijzers is dit bord van de ANWB. Maar de provincie zelf bepaalt wat erop komt. Vandaar ook de inconsistenties v.w.b. wegnummering en zo.
Hebben het over hetzelfde? Heb het niet over borden langs provinciale wegen in het algemeen, maar over borden als "Provincie Drenthe", "Welkom in Limburg", etc. Op die borden valt altijd met name de enorme diversiteit in lay-out me op, dus ik had nooit het idee dat daar ANWB-standaards voor bestonden. Maar juist dit bord lijkt de standaard-regel te hebben die op ANWB-borden gebruikelijk is.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 28 jun 2005, 10:06

Pino schreef:Heb het niet over borden langs provinciale wegen in het algemeen, maar over borden als "Provincie Drenthe", "Welkom in Limburg", etc.
Ah, ik was vergeten dat Limburg en Brabant (en sommige andere provincies) afwijkende provincieborden hebben. Volgens mij zijn de standaard-layout-borden (die ik in ieder geval nog gezien heb in Groningen, Fryslân, Drenthe en Utrecht) van de ANWB. De afwijkende borden zullen wel niet van de ANWB zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 28 jun 2005, 10:20

harry schreef:Ah, ik was vergeten dat Limburg en Brabant (en sommige andere provincies) afwijkende provincieborden hebben. Volgens mij zijn de standaard-layout-borden (die ik in ieder geval nog gezien heb in Groningen, Fryslân, Drenthe en Utrecht) van de ANWB. De afwijkende borden zullen wel niet van de ANWB zijn.
Juist. Zie in ieder geval de afwijkende borden voor me van Zuid-Holland, Noord-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht. Misschien eens aardig om een foto-collectietje op te bouwen ...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 28 jun 2005, 18:29

Die in Brabant zijn pas vernieuwd en niet van de ANWB, ook nooit geweest. Over de spreuk 'natuurlijk vernieuwend' is nogal wat te doen geweest hier. Ik persoonlijk vind hem ook heel nietszeggend. Uiteindelijk is toen maar besloten om hem op een apart onderbord erbij te hangen, zodat hij altijd nog makkelijk er af kan worden gehaald mochten ze hem beu zijn. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 29 jun 2005, 13:23

Pino schreef:Zie in ieder geval de afwijkende borden voor me van Zuid-Holland, Noord-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht. Misschien eens aardig om een foto-collectietje op te bouwen ...
Leuk idee. Zal ik eens over nadenken. :)
--Harry.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 18 feb 2006, 8:29

maar even weer over de provincie borden.

Op veel plaatsen staan geen/of niet meer provincieborden. Gestolen? Of weggehaald? (bijv. A67 Eindhoven -> Venlo, bord Limburg verdwenen).

Verder vind ik persoonlijk dat er wel wat meer eenheid in magzitten, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 18 feb 2006, 11:25

Dat iedere provincie zijn eigen huisstijl op het bord wil zetten verbetert alleen maar de herkenbaarheid van de provincie.

Alleen moeten de borden wel op de goede plek staan. De situatie op de A12 bij Waarder is een beetje belachelijk (eerst Zuid-Holland, dan einde Utrecht).

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 18 feb 2006, 12:23

Ik voel juist veel meer voor het Franse model: homogene borden per overschreiding van een departementale of planregionale grens.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 18 feb 2006, 13:29

Willem schreef:Dat iedere provincie zijn eigen huisstijl op het bord wil zetten verbetert alleen maar de herkenbaarheid van de provincie.
Niet mee eens. Het is dan niet snel herkenbaar als een provinciebord.

Alleen moeten de borden wel op de goede plek staan. De situatie op de A12 bij Waarder is een beetje belachelijk (eerst Zuid-Holland, dan einde Utrecht).[/quote]

Misschien nog een beetje natrappen na het afstaan van Woerden aan Zuid-Holland? :twisted:

Hier een foto van mij op de N375:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 18 feb 2006, 13:36

In Frankrijk heb je een duidelijke stijl die bij elke departementsgrens wordt toegepast. Wat mij betreft wordt dat voorbeeld in Nederland gevolgd.

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 18 feb 2006, 14:42

Ik ben ook, zoals ik al aangaf, voor het Franse model. In het plaatje voor de naam kan dan iets komen te staan wat specifiek voor die provincie is.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 18 feb 2006, 14:54

Ds79m schreef:In Frankrijk heb je een duidelijke stijl die bij elke departementsgrens wordt toegepast. Wat mij betreft wordt dat voorbeeld in Nederland gevolgd.
Ik, vier reply's hierboven, schreef:Ik voel juist veel meer voor het Franse model: homogene borden per overschreiding van een departementale of planregionale grens.
Dat bepleitte ik dus ook, Peter.

Ik heb trouwens in het jaar 1999 een aanzienlijke hoeveelheid Franse plaatsnaam- en departementsborden op de foto gezet, die ik - zodra mijn scanner het weer doet en als er voldoende animo is - op dit forum zal plaatsen.
Wees niet ongerust:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 18 feb 2006, 15:24

Willem schreef:Dat iedere provincie zijn eigen huisstijl op het bord wil zetten verbetert alleen maar de herkenbaarheid van de provincie.
Ja ja, dan krijg je dus van die Zuidhollandse borden. Perfect in huisstijl, maar de combinatie gele letters op rode achtergrond met hier en daar wat grijs creëert nou niet echt leesbare borden.

Al met al gun ik het provincies wel om hier en daar een beetje reclame te maken voor zichzelf bij de provinciegrens - inclusief de Brabant-slogan "natuurlijk vernieuwend". Aan de andere kant zou het goed zijn om een beetje paal en perk te stellen aan het borden-bos op de grens: één bord voor de provincie die je inrijdt, geen bord voor de provincie die je verlaat. Wellicht ook nog wat regeltjes voor de indeling van de borden (primair de provincienaam, slogan daaraan ondergeschikt) en voor de leesbaarheid (exit de Zuidhollandse gedrochten).

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 18 feb 2006, 19:07

Pino schreef:Aan de andere kant zou het goed zijn om een beetje paal en perk te stellen aan het borden-bos op de grens: één bord voor de provincie die je inrijdt, geen bord voor de provincie die je verlaat.
Dat is ook wel zo logisch. :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 18 feb 2006, 19:12

Ga dat maar eens uitleggen in Utrecht en Hessen. Om er maar eens een paar te noemen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 18 feb 2006, 20:52

Inderdaad. Moet Utrecht al haar borden 'Tot ziens' weer weghalen. ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 19 feb 2006, 15:10

Datzelfde kun je misschien ook wel zeggen voor de borden einde bebouwde kom.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 feb 2006, 15:27

Willem schreef:Datzelfde kun je misschien ook wel zeggen voor de borden einde bebouwde kom.
Dat zou zinnig zijn als je direct de volgende plaats inrijdt. Op de plaatsen waar dat niet zo is, is een bord einde bebouwde kom nog wel nodig natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 19 feb 2006, 15:54

Wat mij betreft worden deze borden gewoon geplaatst door het Rijk. Overal dezelfde borden, met alleen de provincienaam erop. Dan voorkom je dat de ene provincie er wel werk van maakt en de andere niet. Ik denk dan aan een bordje zoals we dat ook bij rivierpassages kennen, alleen dan bijvoorbeeld met een donkergroene achtergrond. Het bord moet w.m.b. ook niet te groot zijn.
Rainier

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 feb 2006, 16:36

Zijn er eigenlijk provincies die niet of nauwelijks borden plaatsen?

Naar mijn mening zijn die van Limburg het duidelijkst - en het grootst :)

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 19 feb 2006, 16:49

Dit zou misschien iets kunnen zijn, hoewel ik niet zo'n voorstander van eenheidsworst ben.

Afbeelding

VTB
autoweg

Bericht door VTB » zo 19 feb 2006, 19:25

Gelderland plaatst zeer subtiele bordjes...niet veel groter dan de bordjes die worden gebruikt om waterwegen mee aan te geven.
Overigens hebben er in 1996 (ter ere van een of ander provinciaal jubileum) bij de Brabantse provinciegrenzen wel welkomstborden gestaan. Dat waren provincieborden met daarop twee klinkende champagneglazen afgebeeld.
Wees niet ongerust:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 20 feb 2006, 9:04

ViaHaaren schreef:Afbeelding
Als je dan toch voor een standaard gaat, is het woord "welkom" vrij nietszeggend. Dan schrijft het Rijk min of meer voor dat een provincie welkom moet heten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 20 feb 2006, 11:23

Oude foto:
Afbeelding
--Harry.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 20 feb 2006, 11:51

IN belgië hebben ze zo van die groote borden (denk 3x2m) die staan overal, autosnelweg, provincieweg en allemaal zijn ze even groot... ik ga als ik kan hier een foto'tje van nemen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 feb 2006, 17:41

De Belgische borden zijn inderdaad een heel stuk consequenter - en duidelijker.

En soms meertaliger ;)

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 20 feb 2006, 18:07

DAt is een van de borden die je idd in vlaanderen kunt vinden, maar ze zijn allemaal niet zo, het ergste in belgie is dat alle provincieborden van kleur en groote kunnen verschillen :cry:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 feb 2006, 18:32

En soms staan er nog Nederlandse hectometerpaaltjes op Belgisch grondgebied! :mrgreen:

Nog een Belgisch provinciebord, voor de liefhebbers:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel