Provincieborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 mar 2006, 15:17

René schreef:Het is best met de Friezen, ze kunnen wat mij betreft de spreekwoordelijke boom in.
Da's niet nieuw. :)
Maar afgezien daarvan klopt je argumentatie niet, dat West-Friesland dan ook accoord zou moeten gaan. West-Friesland is een heel ander gebied.
Wij hebben ook besloten de Eems Eems te noemen terwijl de Duitsers de rivier Ems noemen. Dan kan dus geen probleem zijn.
harry schreef:De Friezen hebben besloten dat hun provincie ook in het Nederlands Fryslân heet.
René schreef:Dat kunnen Friezen niet voor Nederlanders beslissen
Ik vermoed dat ze het erdoor hebben gekregen bij de Nederlandse regering. Dat betekent dat ambtenaren zich eraan moeten houden. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 mar 2006, 15:18

Vinny schreef:Helaas staan er op de HUIDIGE provincieborden, de naam en het begrip 'provincie' in zijn Fries... :)
De meeste borden zijn "tweetalig" (zoals ik hierboven schreef).
Kijk maar eens op de A6 bij Lemmer en de A7 op de Afsluitdijk.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 mar 2006, 15:31

Toch is de rest van Nederland wel degelijk tot op zekere hoogte gebonden aan de ter plaatse gekozen schrijfwijze. Op de borden staat Den Haag en 's-Hertogenbosch, omdat de betreffende gemeentes die naam zelf zo op de komborden hebben willen zetten. Zou de Gemeente Den Bosch zich willen omdopen in Oeteldonk, dan kun je daar vrees ik niet al te veel aan doen.

Met de keuze Friesland / Fryslân is het in wezen niet veel anders. De provincie kiest zelf, hoe zij heet. De rest van Nederland heeft daar vrees ik niet zo heel veel bij in te brengen. Dat er ook nog streken zijn als West-Friesland en Ost-Friesland verandert daar naar mijn gevoel niet veel aan. De provincienaam Friesland staat namelijk al eeuwen los van het gebied waar van oudsher Friezen wonen (dat namelijk veel groter is dan alleen de Nederlandse provincie).

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 13 mar 2006, 16:17

Het zou veel logischer zijn de borden enkel in het Nederlands te plaatsen, aangezien die borden op een plek staan waar je uit een gebied komt die het Fries niet als officiele overheidstaal erkennen (voor hun eigen provincie wel te verstaan).
harry schreef:De Friezen hebben besloten dat hun provincie ook in het Nederlands Fryslân heet.
De Dikke van Dale geeft bij "Friesland" als betekenis "Provincie van Nederland". De zoekterm "Fryslân" kent de Dikke van Dale niet. Hieruit mag ik toch de conclusie trekken dat de officiele Nederlandse naam FRIESLAND is en niet Fryslân.
harry schreef:Ik vermoed dat ze het erdoor hebben gekregen bij de Nederlandse regering. Dat betekent dat ambtenaren zich eraan moeten houden.
Dan moesten we ook maar weer eens proberen het Twents tot een taal te verheven. En die smoezen dat er geen 1 duidelijk Twents bestaat is onzin, Limburgs heeft ook geen 1 duidelijke variant, zo heb je Maastrichts- en Valkenburg-Limburgs.
*11-08-2017 L.M.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 mar 2006, 17:18

N342 schreef:De Dikke van Dale geeft bij "Friesland" als betekenis "Provincie van Nederland". De zoekterm "Fryslân" kent de Dikke van Dale niet. Hieruit mag ik toch de conclusie trekken dat de officiele Nederlandse naam FRIESLAND is en niet Fryslân.
Wat wil zeggen: de officiële Nederlandse spelling is "Friesland". Wat onverlet laat dat er ook een officiële Friestalige spelling is, namelijk Fryslân. Net zoals je ook de officiële Nederlandse spelling "Keulen" hebt tegenover de officiële Duitse spelling "Köln".

Van Dale heeft nogal wat macht als het gaat om de officiële spelling van de Nederlandse taal, maar bepaalt niet, hoe steden zichzelf noemen (in zoverre loopt Van Dale achter het feitelijke taalgebruik van de Nederlanders aan) en of endoniemen dan wel exoniemen op de borden verschijnen (zie de verschillende draden over dit onderwerp).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 mar 2006, 22:09

De officiële naam is Fryslân. Die naam hou ik ook altijd aan. Op de borden staat dus:

Provinsje Fryslân

en

Provincie Fryslân.

Net als plaatsen als Grou, Jirnsum, Hurdegaryp en Burgum; die verschijnen ook niet meer in het Nederlands op de borden. Alle waternamen zijn overigens ook officieel Fries, dus Snitsermar en Tsjûkemar; uitzonderingen zijn het Van Harinxmakanaal en het Prinses Margrietkanaal; hoe het zit met de officiële naam van het Friese gedeelte van de Waddenzee kan ik niet zeggen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 mar 2006, 22:11

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Fryslan
Sinds 1 januari 1997 is alleen het Friestalige Fryslân in Nederland de officiële naam van de provincie. In november 2004 heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken besloten erop toe te zien dat de officiële naam in overheidsstukken ook consequent wordt gebruikt. In het dagelijks spraakgebruik in de rest van Nederland en in het Nederlands taalgebruik wordt echter vrijwel altijd de Nederlandstalige naam Friesland gebruikt. Ook op de Nederlandstalige Wikipedia wordt de naam Friesland gehanteerd.
Coen Tunnel

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 mar 2006, 22:19

Ik zou graag willen dat die hele onzinnige FNP-propaganda terug wordt gedraaid.
Ik ken trouwens verschillende Friezen die gruwen van de huidige spelling van de plaatsnamen.
Gelukkig zijn er genoeg nuchtere Friezen - behalve in de politiek... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 mar 2006, 22:31

:geeuw: Met 7 van de 55 zetels in de PS is de FNP ook heel sterk vertegenwoordigd...

Bovendien hangt het er maar van af in welke gemeente je zit; in Leeuwarden is de FNP-aanhang bijvoorbeeld niet eens zo sterk. In Wûnseradiel bijvoorbeeld, waar zelfs een FNP-burgemeester is, is de aanhang wel sterk. (In totaal zijn ze vertegenwoordigd in 21 van de 31 gemeenten met in totaal 52 gemeenteraadsleden; niet zo geweldig veel dus). En bovendien zit het Friese nationalisme dieper geworteld dan alleen bij de FNP. Ook bij de andere partijen zijn genoeg politici te vinden die sterk vasthouden aan het Fries.

Niet dat ik dat overigens een goede zaak vindt; wat mij betreft wordt Nederlands daar weer gewoon de voertaal in de politiek en bij Omrop Fryslân.
Coen Tunnel

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 15 mar 2006, 10:24

ViaHaaren schreef:Franse versie, zelfgeschoten:
Afbeelding
Ik heb ook een foto van een departementenbord van de Charente! Wat een toeval! :D

Zodra mijn scanner het weer doet (en ja...ik beloof: dat zal zeer spoedig gebeuren), zal ik o.a. die foto plaatsen. Waar is de jouwe geschoten, ViaHaaren?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 mar 2006, 15:38

Pfoe, ik dacht op de RN10 ergens. ;)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 15 mar 2006, 19:58

Okee...de mijne zijn gemaakt langs twee routes départementales, komende vanuit de Dordogne (Périgord).
Wees niet ongerust:

Freek
zandpaadje

Bericht door Freek » di 15 aug 2006, 20:19

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb me ook al voorgesteld in het voorstel topic.

Ik vond jullie discussie over de provincieborden wel interessant, dus heb geprobreerd om wat standaardborden voor de Nederlandse provincies te ontwerpen.
Ik ben uitgegaan van standaardisatie, vandaar dat alle borden erg op elkaar lijken. ;)
Ik zat bij Zuid-Holland te twijfelen tussen twee ontwerpen, daarom heb ik ze allebei maar geplaatst.
Het gaat allemaal een beetje om het idee. Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 aug 2006, 21:04

De ene provincie maakt meer werk van zijn logo dan de ander. Heel fraai Freek.
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 15 aug 2006, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 aug 2006, 21:26

Opletten Waldo:
Ik zat bij Zuid-Holland te twijfelen tussen twee ontwerpen, daarom heb ik ze allebei maar geplaatst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 aug 2006, 8:33

Zuid-Holland: Dat zou een verbetering zijn, de huidige borden zijn amper te lezen (witte letters met een gele achtergrond).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 16 aug 2006, 9:33

Wat mij betreft allemaal een verbetering. Mijn mening over het "heet u welkom" mag bekend zijn. Dat laat je wat mij betreft weg. Of laat het anders over aan de provincies zelf, wat ze willen neerzetten. Van boven opleggen, wat een provincie tegen bezoekers moet zeggen is wat mij betreft een no go.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 16 aug 2006, 10:23

Hier wat 'grens' bordjes van Gelderland en Overijssel:

Afbeelding
Afbeelding

En uit Frankrijk

Afbeelding

Zelfs regio's worden daar aangegeven, dat hebben we al helemaal niet in NL..

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 aug 2006, 10:26

Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 aug 2006, 10:57

Pino schreef:Wat mij betreft allemaal een verbetering. Mijn mening over het "heet u welkom" mag bekend zijn. Dat laat je wat mij betreft weg. Of laat het anders over aan de provincies zelf, wat ze willen neerzetten. Van boven opleggen, wat een provincie tegen bezoekers moet zeggen is wat mij betreft een no go.
Wat mij betreft niks zeggen. Doe het zoals in Italië: een groen brodje met witte letters bovenaan voor de provincie waar je binnenkomt en hetzelfde bordje met een rode diagonale streep erdoorheen voor de provincie die je verlaat. Allemaal hetzelfde bordje zonder onzin als "Flevoland: provincie zonder geschiedenis"... ;)
Rainier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 aug 2006, 12:30

Calvados. Dat moet u geproefd hebben.

Ik krijg altijd een vakantiegevoel bij dat soort borden. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 19 aug 2006, 20:26

Mooie borden Freek! Helaas wordt wel pijnlijk duidelijk wat een lelijk en nietszeggend logo Brabant heeft. Wat mij betreft was gewoon het wapen ook logo gebleven.

Freek
zandpaadje

Bericht door Freek » zo 20 aug 2006, 22:43

Speciaal voor ViaHaaren heb ik een bord gemaakt met het oude logo van Noord-Brabant.
Ik heb twee variaties gemaakt, omdat ik ze beide geslaagd vond.

Afbeelding Afbeelding

Als ik dit bord zo zie dan vind ik het oude logo toch mooier dan het huidige logo van de provincie.

EDIT: Het logo in het bord is op ware grootte van het plaatje dat ik gevonden heb.
Ik had het logo graag wat groter willen hebben, maar dat zou er dan minder mooi hebben uitgezien.

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 20 aug 2006, 23:00

Het logo in kleur is toch mooier

Zoiets:
Afbeelding
Freek schreef:EDIT: Het logo in het bord is op ware grootte van het plaatje dat ik gevonden heb.
Ik had het logo graag wat groter willen hebben, maar dat zou er dan minder mooi hebben uitgezien.
Et Voila...
*11-08-2017 L.M.

Freek
zandpaadje

Bericht door Freek » zo 20 aug 2006, 23:38

:)

Het wapen wat jij voor mij hebt gevonden, was ik zelf ook al tegengekomen. Het ging mij meer om het wapen in 'contour', zoals het echte oude logo was.
Kijk maar naar het logo van de provincie Groningen, zo was vroeger ook het logo van Noord-Brabant.

Het is niet minder mooi het provinciewapen op het bord, maar dan zie ik liever dat alle provincies dat het hebben.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 23 aug 2006, 20:48

Bedankt voor de ontwerpen! Dat logo van Freek bedoelde ik inderdaad. Beter dan een paar driehoekjes die van elke provincie kunnen zijn... :roll:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 26 aug 2006, 19:52

Wat vinden jullie van de nieuwe Limburg-borden?
"De Limburgers heten u welkom"
http://www.ols2006.nl/cms/images/storie ... G_0003.jpg
Links de nederlandse, rechts de belgische versie.

Belgisch Limburg had deze tekst al jaren en nu dus Nederlands Limburg ook.
Ik vind ze erg goed, het klinkt heel vriendelijk en het laat ook de verbindingen tussen Belgisch en Nederlands Limburg mooi zien.
Ik heb ze al op diverse plaatsen gespot: A2, A73 en ook aan de landsgrenzen o.a. bij Vaals en Waldfeucht/Echterbosch. Volgens mij heeft de A76 komende vanuit Aken nog geen bord gekregen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 aug 2006, 13:01

Ik vind ze heel mooi en duidelijk :toppie:

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 27 aug 2006, 13:12

Ik vind ze ook wel mooi. :)

VTB
autoweg

Bericht door VTB » zo 27 aug 2006, 13:32

Mooie borden. Alleen jammer van dat niet-standaard lettertype.
Wees niet ongerust: