Nieuw(?) adviesbord N261 Waalwijk

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

CborG
verkeersader

Nieuw(?) adviesbord N261 Waalwijk

Bericht door CborG » di 20 nov 2007, 23:52

Ik zag vanavond een enorm bord staan bij Waalwijk, er stond op vermeld hoe je het beste kan rijden naar Utrecht toe mbv reistijden. Al bekend bij iemand? Het zag er ongeveer zo uit:

Afbeelding

In de zwarte vakken staan dan de reistijden, let niet op mijn tekenkunsten ;)
Zo kraait den boer z'n haantje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Nieuw(?) adviesbord N261 Waalwijk

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 nov 2007, 7:36

Het is wel bekend dat RWS ze ontworpen had, maar niet ergens neergezet ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 21 nov 2007, 8:44

Een vergelijkbaar exemplaar stond al een paar jaar in de proeftuin van AVV in Delft. Leuk dat ze nu ook eens op straat verschijnen :).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 21 nov 2007, 9:06

^^ Jup ;)

Afbeelding

(Foto uit 2005 tijdens de opendag)

Ties
autoweg

Bericht door Ties » wo 21 nov 2007, 18:14

Dit bord heb ik al eens zien staan in een streekkrant uit Brabant (maar welke?)
Het zou op meerdere plaatsen moeten worden ingevoerd, maar meer dan dit weet ik er ook niet van.
Ik vond het bord overigens te onduidelijk, er stond heeel veel info op, die je niet in oogopslag zou kunnen verwerken.
Verder moet ik wel zeggen dat ik zoiets een goed idee vind. :D

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » do 22 nov 2007, 17:55

Het is wel een leuk idee, maar ik denk dat binnenkort alle navigatiesystemen wel worden uitgerust met live-informatie over files, en dat ze de route automatisch aanpassen. Dat zie ik liever dan nog meer borden langs de weg. :?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 22 nov 2007, 18:04

Hoe mooi routenavigatie ook is, het is geen reden om borden te verwijderen. Vooral niet, omdat lang niet iedereen routenavigatie heeft.
De autogordel: een band voor het leven.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » do 22 nov 2007, 18:13

Nee, dat kan ik ook nog wel volgen. Maar het blijft vind ik wel wat overbodig. Wie heeft er nog geen radio in de auto? Dat zijn er al een stuk minder. Dan heeft men in ieder geval file-informatie (of de radiozenders moeten daarmee stoppen).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 22 nov 2007, 18:15

Jeroenisonderweg schreef:Wie heeft er nog geen radio in de auto?
Ik. :mrgreen:

Ik rijd zo weinig, dat ik niet de moeite heb genomen een radio aan te schaffen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 22 nov 2007, 18:19

Jeroenisonderweg schreef:Wie heeft er nog geen radio in de auto?
Voor buitenlanders heeft dat weinig zin. Laten we het toch maar bij borden houden. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » do 22 nov 2007, 18:23

Oke, maar er zijn geen kilometers lange files met alleen maar buitenlanders. Met de radio zullen veel mensen beslissen anders te rijden, en dan maken die buitenlanders niet meer veel uit. ;)

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 23 nov 2007, 8:42

Jeroenisonderweg schreef:Oke, maar er zijn geen kilometers lange files met alleen maar buitenlanders. Met de radio zullen veel mensen beslissen anders te rijden, en dan maken die buitenlanders niet meer veel uit. ;)
Het nadeel van radio-verkeersinfo blijft het gat van een half uur dat er steeds tussen zit. Een belangrijke ontwikkeling kun je net missen.
Actuele informatie op belangrijke beslispunten is dan best handig :)

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » vr 23 nov 2007, 13:04

Dan biedt een radiozender die wat actueler is of een 'filezender' uitkomst. Ik vind het nog steeds teveel borden als deze informatie ook langs de weg staat. Niet dat het een slecht idee is, maar dan moet het ook vervangend kunnen zijn voor borden die dan hun nut verliezen.

Edit: En trouwens, hoeveel situaties zijn er nou eigenlijk, zoals die van Waalwijk naar Utrecht?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 25 nov 2007, 14:32

Brabants Dagblad schreef:Eerste doorstroombord bij Waalwijk

Zaterdag 24 november 2007 - WAALWIJK - Het eerste Grafische Route Informatie Paneel (GRIP) in Noord-Brabant is gisteren in Waalwijk onthuld door gedeputeerde Cora Steffens.

Afbeelding
foto Frank Trommelen

Het bord staat op de Midden-Brabantweg bij Waalwijk, vlak voor de aansluiting met de A59. Hierop is te zien via welke route (de belangrijkste wegen) welke reistijd geldt. Deze nieuwe informatiepanelen moeten de doorstroming van het verkeer op de autosnelwegen verbeteren en files voorkomen.
Ziet er wel goed uit, maar het heeft weinig nut vrees ik. Je kunt kiezen of je in de A2 of A27-files wilt staan... :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 nov 2007, 16:56

Ik vind het knooppuntsymbooltje hier niet zo mooi. Het staat erg MSN-erig om symbooltjes in platte tekst in te voeren. Het is net of je een boek leest dat geschikt is voor groep 3 :s
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » zo 25 nov 2007, 17:15

^^
Je moet ergens beginnen, net als met lezen. Later zullen de borden wel anders worden, net als een boek van groep 8!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 26 nov 2007, 10:00

Waarom wel Gorinchem vermelden en niet Zaltbommel?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 nov 2007, 10:35

Zaltbommel is ook geen CC op de A2 :?:
@Vinny: Dat hele bord leest niet fijn. Met een DRIP kun je dezelfde informatie zonder franje presenteren...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 26 nov 2007, 13:04

Op zich ben ik wel redelijk tevreden met deze weergave, maar ik vind wel dat er nog steeds teveel informatie op staat, waardoor het bord te druk wordt. Dagelijkse reizigers kunnen ook met minder informatie af, want zij hebben snel genoeg door hoe het in elkaar zit.

Zo zouden Gorinchem en 's-Hertogenbosch kunnen verdwijnen. Eventueel KP Empel en KP Hooipolder toevoegen (desnoods alleen met knooppuntsymbool). Ook de zin 'Reisinformatie tot <kp> Everdingen' kan wat mij betreft verdwijnen. Beter was: 'Reisinformatie richting Utrecht'. Uit de tekening blijkt immers al dat de infomatie niet verder gaat dan KP Everdingen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 nov 2007, 11:20

[url=http://www.brabant.nl/Nieuws/2007/VerkeersbordengevenreistijdeninBrabant.aspx]www.brabant.nl[/url], 23 november 2007 schreef: Borden met reistijden in Brabant

23 november 2007
In Brabant zijn sinds 22 november nieuwe verkeersborden te zien. Ze geven elektronisch aan welke route filevrij is en hoeveel reistijd er verwacht mag worden. Dit moet doorstroming van het verkeer bevorderen en files voorkomen. De borden zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de Provincie Noord-Brabant en Rijkswaterstaat. Gedeputeerde Cora Steffens onthulde daarom samen met hoofdingenieur-directeur S. Diris van Rijkswaterstaat het paneel bij de N261 bij Waalwijk/aansluiting A59. Brabant loopt hiermee voorop want behalve enkele borden in de Randstad na, zijn er geen provincies die deze borden hebben staan. Het feestelijk onthulde bord bij Waalwijk informeert de reiziger over routes richting Utrecht via de A59 (richting oosten) en de A2 respectievelijk via de A59 (richting westen) en de A27. De provincie plaatst binnenkort ook borden op de N279 langs de Zuid-Willemsvaart bij ’s-Hertogenbosch en Veghel. Hierop worden de reistijden naar Uden (A50), Eindhoven (A50) en Helmond (N279) getoond. De kosten van deze vijf panelen bedragen circa € 700.000,-. “Deze panelen moeten het de reiziger gemakkelijker maken om te kiezen voor een alternatieve route. Daarnaast is het prettig om te weten hoe laat je op een bestemming bent, zeker bij ongelukken of files. Hierin wil de provincie de komende jaren in blijven investeren, samen met Rijkswaterstaat”, zei gedeputeerde Cora Steffens. De verkeersgegevens die o.a. de reistijden op de borden bepalen, komen voor een belangrijk deel van Rijkswaterstaat, maar ook van de 300 camera’s die de Provincie onlangs langs rijks- en provinciale wegen heeft geplaatst. De ingewonnen informatie wordt verwerkt in de Verkeerscentrale Zuid-Nederland van Rijkswaterstaat in Geldrop.
Video
edit Chris: video in url gezet, speelt vanzelf af, dat is vervelend.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 nov 2007, 14:48

De eerste ervaringen zijn niet onverdeeld positief:
[url=http://www.brabantsdagblad.nl/regios/langstraat/2226625/Bord-leidt-tot-ergernis-bij-weggebruikers.ece]Brabants Dagblad[/url] (27-11-2007) schreef:Bord leidt tot ergernis bij weggebruikers

WAALWIJK - Het informatiebord langs de Midden-Brabantweg in Waalwijk dat weggebruikers informeert over files en reistijd richting Utrecht lijkt voor veel automobilisten eerder een bron van ergernis dan een bron van informatie. Dat blijkt uit reacties die binnenkomen bij het Brabants Dagblad.

Afbeelding
De provincie plaatste vorige week een informatiepaneel langs de N261 bij Waalwijk. Het paneel is onderdeel van een proefproject. De provincie wil weten hoe weggebruikers omgaan met de informatie en of ze die op prijs stellen. Uit reacties van lezers blijkt dat aan een eerste vereiste voor een dergelijk bord al niet voldaan wordt, namelijk dat de informatie leesbaar en juist is. foto Frank Trommelen

Wat blijkt? De letters op het bord, dat door de provincie is neergezet, zijn zo klein dat ze haast niet te lezen zijn. "Het bord is zo gigantisch groot dat je het niet kunt missen", zegt Rob Kriek, één van de criticasters. "Maar de letters kun je pas lezen als je tot op tien meter genaderd bent." Ook bezoekers van de website constateren dit. "Levensgevaarlijk", zeggen ze eensgezind. Het is namelijk een drukke weg.
Het zijn niet alleen de kleine lettertjes die ervoor zorgen dat het bord slecht leesbaar is. Het bord is naar het zuiden gericht, en daarom staan de letters het grootste deel van de dag in een felle zon. Dat werkt natuurlijk niet echt mee.
Klap op de vuurpijl is dat de informatie, indien leesbaar, vaak ook niet klopt. Kriek: "Laatst reed ik langs het bord en zag dat de A2 filevrij was. Op het zelfde moment hoor ik op de radio dat er dertien kilometer file staat!"
Het oordeel van de weggebruikers is duidelijk: "Weghalen dat bord!" De provincie was gistermiddag niet bereikbaar voor commentaar.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 nov 2007, 15:41

Ik heb net pas de video bekeken en zie daar opeens onze voormalige buurman Sjef! ( :offtopic: )

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 nov 2007, 19:11

Idee goed. Uitvoering minder. En had dat geld niet beter besteed geweest aan échte oplossingen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 27 nov 2007, 19:50

[url=http://www.brabant.nl/Nieuws/2007/VerkeersbordengevenreistijdeninBrabant.aspx]www.brabant.nl[/url], 23 november 2007 schreef: De provincie plaatst binnenkort ook borden op de N279 langs de Zuid-Willemsvaart bij ’s-Hertogenbosch en Veghel. Hierop worden de reistijden naar Uden (A50), Eindhoven (A50) en Helmond (N279) getoond.
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry (sinds 23 mei officieel bejaard).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 nov 2007, 19:55

Dat soort borden zijn wel handig inderdaad.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 27 nov 2007, 21:36

automobilist schreef:Laatst reed ik langs het bord en zag dat de A2 filevrij was. Op het zelfde moment hoor ik op de radio dat er dertien kilometer file staat!"
... tussen Weert-Noord en knooppunt Leenderheide. :roll:

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » zo 02 dec 2007, 17:13

Er staat Gorinchem en 's-Hertogenbosch op het bord vermeld, omdat die plaatsen op de bewegwijzering bij Waalwijk worden aangegeven. Overigens vind ik de letters op de displays niet te klein. De lijnen die de autosnelwegen voor moeten stellen hadden wel wat dikker mogen zijn. Het bord is op zich wel duidelijk, maar ik vraag me af voor hoeveel mensen het relevant is hoewel Eftelinggangers uit Midden- en Noord-Nederland er profijt van zullen hebben.

Het is trouwens een D(G)RIP-chaos in Brabant, want eenmaal op de A59 richting Hooipolder kom je weer een DRIP tegen met routeïnformatie voor Antwerpen...

Ik begreep van wat mensen uit de buurt dat het bord onduidelijk wordt ervaren. Mensen snappen het niet en kunnen alle informatie niet begrijpen/lezen bij 100 km/h.

Hierbij nog wat foto's.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 02 dec 2007, 18:36

Ik ga over een paar weken naar de (winter)efteling toe, ik zal eens kijken hoe het in het 'echt' overkomt.

Had men niet 2 DRIPS neer kunnen zetten: 1 met informatie voor verkeer via de A27, de volgende via de A2. Dan kun je goed je tekst kwijt en hoef je niet met geografische structuren te gaan werken. Want veel mensen weten toch niet waar ze zich bevinden en hoe het wegennet eruit ziet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 02 dec 2007, 21:36

Hanno schreef:Afbeelding
Dit is natuurlijk wel slordig: via 's-Hertogenbosch filevrij en via Gorinchem 40 minuten. Wat is nu de beste route :?:

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » di 04 dec 2007, 18:17

Altijd via Den Bosch. Hoe minder mensen ik tegenkom op de A27 hoe beter.