[A032] slecht wegdek

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

jasper
zandpaadje

[A032] slecht wegdek

Bericht door jasper » ma 26 nov 2007, 10:22

Goedemorgen,

Dit is mijn eerste post.

Ik heb een vraag over de autosnelweg A32, het verbaast mij dat er nog niet in dit topic over gesproken is.
Misschien is het anderen ook opgevallen dat deze weg ontelbaar veel diepe kuilen heeft en ook heel veel hobbels. Het lijkt alsof de weg over enkele meters gewoon verzakt!
Deze weg is volgens mij niet heel lang geleden opnieuw geasfalteerd.

Hier wordt niet voor gewaarschuwd langs de weg en inmiddels is dit al jaren een probleem.

Zowel vanaf Leeuwarden als vanaf Meppel is het wegdek zeer slecht, met het herfstachtige weer, regen en wind, zeer verraderlijk!

Wie deelt met mij deze mening en wie weet wanneer er een doeltreffende reparatie aan die traject zal plaatsvinden?

Groeten,

Jasper.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Zeer slecht wegdek A32

Bericht door waldo79 » ma 26 nov 2007, 10:44

Wie deelt met mij deze mening...
Je laat ons geen keuze om het met je betoog oneens te zijn :) Ben niet al te bekend in die regio...

jasper
zandpaadje

Bericht door jasper » ma 26 nov 2007, 13:13

Ja dat kan ik me voorstellen ;)

Geloof me, het is niet bepaald een pretje. Ik heb zelf een paar keer mee gemaakt dat mijn wielen in de wielkasten aanliepen vanwege plotselinge diepe kuilen.

Tegenwoordig pas ik mijn snelheid aan en rijd ik daar meestal 90 / 100 km/u.

Er ligt al jaren een bijzonder slecht wegdek en ik ben benieuwd of hier op korte termijn iets aan wordt gedaan.

Gr,
Jasper

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 nov 2007, 14:38

Ik rij daar nog wel eens, en er is inderdaad slecht wegdek, met name rond Wolvega. Vanaf Steenwijk richting Meppel is nieuw asfalt gelegd. Het gekke is dat de A32 helemaal niet zo oud is (jaren 90) en geen hoge intensiteiten kent. Zeker gevalletje ALDI-asfalt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 nov 2007, 15:22

Ik heb het onderwep verplaatst omdat het onderwerp van deze draad geen officiële plannen betreft.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jasper
zandpaadje

Bericht door jasper » ma 26 nov 2007, 19:45

Oké, excuus voor het verkeerde posten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 nov 2007, 20:01

Iemand enig idee waarom dat wegdek zo slecht is ?
Ik kwam daar regelmatig toen het hele wegvak Werpsterhoek - Ter Idzard nog een enkelbaans N32 was, dus ik heb weinig "recente" ervaring aldaar. ;)
jasper schreef:ik ben benieuwd of hier op korte termijn iets aan wordt gedaan
Heb je dat al een keer aan RWS gevraagd ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 26 nov 2007, 20:08

Chris schreef:Ik rij daar nog wel eens, en er is inderdaad slecht wegdek, met name rond Wolvega. Vanaf Steenwijk richting Meppel is nieuw asfalt gelegd. Het gekke is dat de A32 helemaal niet zo oud is (jaren 90) en geen hoge intensiteiten kent. Zeker gevalletje ALDI-asfalt.

offtopic: Aldi is goedkoop, maar over het algemeen wel kwaliteit :blauweduim:

Valt mij ook op dat het wegdek hobbelig is, normaal gesproken merk ik het met mijn auto niet zo heel erg, maar hier valt het heel erg op. Het gedeelte bij Heerenveen is trouwens wel goed, en Heerenveen-Leeuwarden ervaar ik ook weinig problemen, het gaat echt specifiek om het gedeelte bij Wolvega (beide richtingen) en als je vanaf Heerenveen komt, tussen Steenwijk en Meppel Noord.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 nov 2007, 20:10

Dat laatste heeft gloednieuw asfalt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 nov 2007, 20:12

Het gedeelte bij Wolvega (tussen Steenwijk noord en Ter Idzard) is dit jaar 20 jaar oud.
Je zou zeggen dat het haast geen zettingsproblemen meer kunnen zijn... :?

jasper
zandpaadje

Bericht door jasper » ma 26 nov 2007, 21:28

Op het "oudere" stuk waar hierboven over gesproken wordt tref je vooral hobbels aan, tussen Grou en Heerenveen en andersom, veel diepe kluilen.

Ik bedoel niet de aquaducten ;) :mrgreen:

EDIT:

Op advies van Rene;
Ik heb zojuist een email gestuurd naar RWS, met daarin verklaringen m.b.o. de vele kuilen en hobbels en of er werkzaamheden gepland staat voor die traject.

Gr,

Jasper

jasper
zandpaadje

Bericht door jasper » ma 03 dec 2007, 14:56

RWS heeft naar aanleiding van mijn email een reactie gestuurd met daarin de volgende mededeling:
Naar aanleiding van uw klacht over de hinderlijke hobbels en kuilen op de A32, gedeelte Heerenveen - Wolvega en Grou-Heerenveen, kunnen wij u de volgende informatie geven.
Het door u genoemde traject wordt al enige jaren verstoord door hinderlijke hobbels en uithollingen. De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat de hobbels al een aantal malen vlak gefreesd, echter deze maatregel bleek niet afdoende (na opnieuw asfalteren blijkt dat de kuilen en hobbels terug blijven komen).
Helaas kan er nu niet meer worden afgefreesd omdat er dan ernstige schade aan het wegdek wordt toegebracht.
Om structurele maatregelen te kunnen treffen en de oorzaak van dit verschijnsel te traceren is Rijkswaterstaat samen met de TU Delft bezig om te onderzoeken wat de oorzaak kan zijn. Het onderzoek zit in de laatste fase en zal naar verwachting eind deze maand gereed zijn. Op het moment dat de oorzaak bekend is kan Rijkswaterstaat bekijken welke maatregelen er moeten worden genomen om deze hinderlijke hobbels en uithollingen definitief te verwijderen.

Wel realiseren wij ons dat de hobbels en kuilen als zeer hinderlijk worden ervaren door de weggebruikers. Wij doen dan ook ons best om de problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Een keurig antwoord, laten we hopen dat er duidelijkheid komt dankzij het onderzoek en dat er een goede oplossing wordt gevonden!

Groeten,

Jasper

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » ma 03 dec 2007, 17:42

Een onderzoek?

Volgens mij is het gewoon een constructiefout van de weg. Naar mijn mening is de grond gewoon niet goed ingeklonken waardoor er gewoon verzakkingen in het wegdek plaatsvinden vanwege oude sloten, beken e.d.

Ik rijd vaak dat stuk tussen Leeuwarden - Wolvega v.v. maar rij daar gewoon 110 - 120 km/h met uitlopers naar 125 km/h (net binnen de marge). Maar een vlak wegdek zou daar inderdaad geen overbodige luxe zijn :hypocrite:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 03 dec 2007, 18:13

Het lijkt me dat je niet meer aan groot onderhoud ontkomt op de A32. En dan ben je er niet met alleen nieuw asfalt neerleggen maar zul je ook met de ondergrond aan de gang moeten. Anders blijven de problemen terugkomen.
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 03 dec 2007, 20:37

RWS schreef:Het onderzoek zit in de laatste fase en zal naar verwachting eind deze maand gereed zijn.
Mochten ze besluiten om te gaan asfalteren, dan kan dat vanwege de temperatuur eigenlijk pas weer in april.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 08 dec 2007, 12:07

boe! schreef:
RWS schreef:Het onderzoek zit in de laatste fase en zal naar verwachting eind deze maand gereed zijn.
Mochten ze besluiten om te gaan asfalteren, dan kan dat vanwege de temperatuur eigenlijk pas weer in april.
Welnee, er wordt op dit moment nog volop asfalt gedraaid. Voor ons staat het volgende week ook nog op de planning, en de doorgang daarvan zal meer afhangen van regen als van de temperatuur...

ArjenY
zandpaadje

Bericht door ArjenY » za 08 dec 2007, 16:52

Ik kom er regelmatig langs
en bij Wolvega viel het mij ook op.

Steenwijk was eerst ook zo idd. maar na nieuw asfalt is dat weer ok!

brandsrus
dorpsstraat

Bericht door brandsrus » zo 09 dec 2007, 11:28

ArjenY schreef:Ik kom er regelmatig langs

En toch zitten daar nog verradelijke hobbels in bij Steenwijk, volgens mij verzakt het gewoon, ondergrond is niet goed.

jasper
zandpaadje

Bericht door jasper » di 11 dec 2007, 19:08

brandsrus schreef:
ArjenY schreef:Ik kom er regelmatig langs

En toch zitten daar nog verradelijke hobbels in bij Steenwijk, volgens mij verzakt het gewoon, ondergrond is niet goed.
Klopt zeer verraderlijk, als het bijvoorbeeld hard waait, windstoten, dan moet je zeker je hoofd er bij houden.
Sowieso de snelheid iets aanpassen.

Rogier
expressweg

Re: A32: zeer slecht wegdek

Bericht door Rogier » zo 03 feb 2008, 16:21

Vandaag heb ik over de A32 vanaf Leeuwarden richting Meppel gereden. Tussen Leeuwarden en Heerenveen zijn inderdaad een aantal stukken van de A32 verzakt, maar deze verzakkingen kunnen vrij eenvoudig verholpen worden. Het wegvak tussen Wolvega en Steenwijk is wel slecht aan toe. De weg is niet verzakt, maar een deel van het asfalt is omhoog gekomen. Het probleem zit in de fundering van de verharding. Volgens mij ligt er een hoogoverslakken fundering onder deze weg en dit type fundering geeft een hele boel problemen:
http://www.provinciegroningen.nl/psdocu ... w=Standard

In dit nieuwsbericht van provincie Groningen staat precies omschreven welke problemen zij ondervinden bij deze wegen. Overigens wordt de N366 volledig opnieuw aangelegd. Wegverharding is niet meer te herstellen.

(P.S. Ook de IJsselallee in Zwolle heeft hetzelfde probleem. Ook hier komen deze dwarsrichels (hobbels) regelmatig voor).
Laatst gewijzigd door Rogier op zo 03 feb 2008, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 feb 2008, 16:23

Op de IJsselallee hebben ze voor de VRI's momenteel beton gelegd, maar het gloednieuwe stuk tussen Hanzeland-Zuid en Hanzeland-Noord voelt net alsof je een lekke band hebt.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 03 feb 2008, 16:27

Chris schreef:Op de IJsselallee hebben ze voor de VRI's momenteel beton gelegd, maar het gloednieuwe stuk tussen Hanzeland-Zuid en Hanzeland-Noord voelt net alsof je een lekke band hebt.
Volgens mij bestaat de verharding hier uit een zoabdeklaag waar achteraf cementslurrie is toegevoegd. Daardoor lijkt dit gedeelte op een betonverharding. De deklaag is wel enorm gevoelig voor scheuren.

http://www.vbwasfalt.org/Asfalt/Artikelen/2001-1-11.pdf

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 feb 2008, 16:30

Rogier schreef:
Volgens mij bestaat de verharding hier uit een zoabdeklaag waar achteraf cementslurrie is toegevoegd. Daardoor lijkt dit gedeelte op een betonverharding. De deklaag is wel enorm gevoelig voor scheuren.
Dat kun je wel zeggen, de meeste stukken zijn al helemaal opgevuld met die zwarte teerlaagjes (of hoe dat ook heet). Het slechtst is dat vanaf de N337 als je de ring opkomt bij de Oldeneelallee/IJsselallee, en de eerste VRI vanaf de snelweg (Spoolderbergweg/IJsselallee).

Ik ga er straks weer overheen, dus ik zal er even op letten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 feb 2008, 19:58

Afbeelding

Afbeelding

Niet echt goed te zien, de andere foto's waren mislukt, maar dit voelt net alsof je over een spoorwegovergang rijdt.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » ma 07 apr 2008, 13:56

Zijn de problemen van de hinderlijke hobbels al opgelost inmiddels?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 apr 2008, 9:06

Nee, ik reed er vorige week vrijdag nog overheen, en het wegdek is nog steeds vrij slecht, met veel hobbels en dwarsverzakkingen.

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » zo 13 jul 2008, 21:04

In de Leeuwarder Courant stond het volgende vermeld:
Leeuwarder Courant (12-7-2008) schreef:A32 hobbelweg door chemisch proces

LEEUWARDEN - Echt comfortabel rijden is het niet op de A32 tussen Leeuwarden en Steenwijk. De weg ligt vol hobbels en kuilen, ervaren duizenden automobilisten dagelijks. Rijkswaterstaat breekt zich het hoofd over mogelijke oplossingen. In elk geval is een blijvende oplossing voor de hobbels te duur. Het grootste probleem doet zich voor op het weggedeelte tussen Wolvega en Steenwijk. Daar zitten veel hobbels in de weg. Onderzoek van de Technische Universiteit Delft heeft uitgewezen dat een chemisch proces de fundering van de weg eindeloos doet uitzetten. Het funderingsmateriaal zoekt een uitweg en stuwt het asfalt omhoog. Hoogovenslakken vormen de fundering, vertelt onderzoeker Lambert Houben. Die ontstaan bij de fabricage van ijzer. Het materiaal heeft hydraulische eigenschappen: het bindt zich en verhardt onder invloed van water. Dit chemische proces leek ten tijde van de aanleg van de weg gunstig, omdat het een stevige fundering zou vormen. Nu blijkt dat het uitzettingsproces niet stopt. In combinatie met temperatuurverschillen leidt dit tot het breken van de wegfundering, waardoor de hobbels in de weg ontstaan. Meer hierover in de krant van zaterdag
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 14 jul 2008, 10:51

Hoogovenslakken zijn een beetje als ongebluste kalk. Ze hydrateren heel langzaam, waabij ze uitzetten. De verticale en dwarse uitzetting zijn meestal geen probleem (tenzij de weg heel breed is): de weg komt omhoog en wordt breder. Dat breder worden kan langsscheuren in het asfalt veroorzaken maar meestal niet. Grootste probleem is de uitzetting in de lengterichting. Die veroorzaakt lokale breuken waar de spatkrachten ontsnappen en waar je een ribbel krijgt. Eigenlijk eenzelfde principe hoe de Alpen of Pyreneeen ontstaan.

Bij mijn vorige werkgever hadden we ook zo'n weg (uit 1980). Zo'n ribbel vormde zich om de 30-40 meter. Om de 3-5 jaar moesten de ribbels weggevreesd worden. Op gegeven moment komt de fundering boven en moet je een hele dwarsstrook asfalt en fundering vervangen. Omdat de fundering (over een meter of 2) was vervangen kwam de ribbel ook niet meer snel terug.

Op gegeven moment zal het materiaal wel uitgewerkt zijn, maar het kan dus wel meer dan 30 jaar duren.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 14 jul 2008, 18:27

^^
Een complete vervanging van de wegverharding is naar mijn mening de enige goede oplossing.

Rene
Secretaris

Re: A32: slecht wegdek

Bericht door Rene » ma 14 jul 2008, 19:16

@Peter:

en hoe zit dat met AVI-slakken ? :?