Knooppunt Hoogeveen

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Knooppunt Hoogeveen

Bericht door Rene » di 28 jun 2005, 23:18

Met hulp van de foto's van Chrizz heb ik even een alternatief stukje bewegwijzering voor Hoogeveen opgetuigd. Wat vinden jullie ervan ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 jun 2005, 7:40

Niet mooi: Ik vind het namelijk maar niets om het Duitse systeem over te nemen voor wat betreft het weergeven van wegnummers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 29 jun 2005, 9:05

Ik wil dan wel een A voor die wegnummers zien.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 29 jun 2005, 10:28

Ik vind ook wel dat de E-nummers daar niet hoeven. Maar daar gaat het hier toch niet helemaal om?

Het gaat erom of de situatie duidelijk wordt aangegeven. En dat vind ik redelijk goed gelukt. Als ik zo een bord tegenkom snap ik direct hoe t in elkaar zit.

Mooi werkje René :blauweduim:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 jun 2005, 11:10

Afrit Ommen is wel op een heel vreemde manier geintegreerd in het 300 meter bord. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 jun 2005, 11:11

Vinny schreef:Afrit Ommen is wel op een heel vreemde manier geintegreerd in het 300 meter bord. :roll:
Diverse vormgevingen geprobeerd, maar deze vond ik uiteindelijk toch de meest duidelijke.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 11:29

:toppie: (Ondanks het ontbreken van de letters voor de wegnummers...) :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 jun 2005, 11:43

:klappen: ook voor de 'Duitse' nummers ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 29 jun 2005, 13:11

Hajo schreef::toppie: (Ondanks het ontbreken van de letters voor de wegnummers...) :D
Eens, maar dan wel met de Nederlandse nummerschildjes.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 13:23

ViaHaaren schreef:Eens, maar dan wel met de Nederlandse nummerschildjes.
Bedoel ik ook. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » wo 29 jun 2005, 22:57

Ik heb het al eens eerder aangegeven, dat ik de borden van Rene vrij groot vind. :shock:

Rene gaf toen een vergelijking met de huidige borden maar ik ben daar nog steeds niet helemaal van overtuigd. Ik vraag me trouwens af wat zo'n bord wel niet moet kosten :!:

Wel moet ik zeggen dat ik het mooi vind hoe het in elkaar is geknutseld :toppie:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 29 jun 2005, 23:15

De borden bij knooppunten kunnen inderdaad groter uitpakken. Maar bij aansluitingen (en dat zijn er heel wat meer) bespaar ik toch behoorlijk wat bordoppervlak.
Besparing van bordoppervlak is in mijn ogen ook geen primaire doelstelling voor alle situaties. Zeker bij knooppunten waar meer duidelijkheid noodzakelijk is, heb ik geen bezwaar tegen wat grotere panelen. En ja, waar praat je over ? Dat valt nog wel mee. Bewegwijzeringspanelen rekenen we nog altijd af in k€, niet in M€. De allerduurste exemplaren die ik ken, over 4 stroken waar deels een kantelwalspaneel in is verwerkt, kosten zo'n k€ 50/stuk. Met deze relatieve "standaardexemplaren" kom je daar in de verste verte niet bij in de buurt.

Ik zelf probeer vooral de hoogte van portaalpanelen niet té gortig te maken. In verband met de windbelasting.

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » wo 29 jun 2005, 23:23

Ik zelf probeer vooral de hoogte van portaalpanelen niet té gortig te maken. In verband met de windbelasting.
Ik denk dat je daar inderdaad rekening mee moet houden, ik heb daar zelf nog niet eens bij stil gestaan. :knipoog:

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 30 jun 2005, 15:12

De afstanden kloppen op de foto's van René niet, op foto 2 zijn 1 en 2 zijn ze nog op dezelfde afstand terwijl op foto 3 de afstand 300m verschilt. Als je het Duitse systeem wilt overnemen, doe het dan goed! Verschillende afstanden per aftakking en geen E-nummers vermelden (die maken het bord bovendien onnodig druk)

Zo dus:
Afbeelding

En als je het mij vraagt veranderen we het bord tot ie zo wordt, inclusief prefix:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door N342 op do 30 jun 2005, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 30 jun 2005, 15:54

Mijn stijl is het in ieder geval niet. Mijn bezwaren tegen dit soort enorme pijlen op de borden zijn bekend (hoe hoger, hoe lelijker naar mijn mening) en juist in een situatie als deze zie je dat de situatie ook onwerkbaar wordt. Dat bedoel ik niet alleen qua hoogte / bordomvang (zie de terechte opmerking van René zelf), maar ook omdat je enerzijds een situatie wilt blijven weergeven en tegelijkertijd in je rechter-benedenhoek een afrit moet "wegmoffelen" (excusez le mot).

Kortom, verlaat de situatieschets / vork op wegwijzers die dusdanig dicht op de afrit staan.
- als eerste voorwegwijzer is een vorkbord, bij voorkeur met slechts één doel per richting.
- de voorwegwijzers vóór de eerste afslag geven de doelen van beide afslagen, gescheiden door een horizontale streep (Duitse stijl) of op twee gestapelde borden (Franse stijl).
- op de eerste afslag één bord rechts van de weg voor de afslag Ommen. Op de wegwijzer van rechtdoor Emmen en Meppen, dan een horizontale streep (Duitse stijl) of een nieuw bord (Franse stijl) met de doelen Assen en Groningen, bij voorkeur ook nog met de vermelding 300m.
- op de tweede afslag lekker simpel: bord voor rechtdoor en een afslagbord.

Maar goed, de discussie is eerder gevoerd: René (en ongetwijfeld velen met hem) zien splitsingen liever op zoveel mogelijk borden visueel uitgebeeld. Ik niet. Blijft een kwestie van smaak, waar we wel nooit uit zullen komen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 30 jun 2005, 16:13

Ik moet zeggen dat ik het met Pino eens ben. In moeilijke, onoverzichtelijke of ongebruikelijke situaties is één vorkbord (als eerste) m.i. duidelijk genoeg. In de overige situaties gaat mijn voorkeur uit naar de Franse stijl van stapelborden, maar dat is mijn smaak. De variant met een horizontale streep is op zich even duidelijk.
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 30 jun 2005, 17:48

En ik ben het op mijn beurt weer met jou eens, Riva! ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 30 jun 2005, 19:33

Even een korte reactie:

http://img296.exs.cx/img296/9052/hoogeveenfixed9lk.jpg
Ik hanteer de afstand tot het meest dichtbijzijnde beslissingspunt. Meerdere afstanden op één bord pas ik daarom niet toe. Dat schept m.i. meer verwarring dan dat het extra helderheid oplevert. Verder vind ik dat op knooppunten E-nummers moeten worden verwezen, omdat we nu eenmaal een verdrag hebben ondertekend en knooppunten de plaatsen bij uitstek zijn waar zo'n wegnummer van richting kan veranderen - en dat is hier bijvoorbeeld met de E232 het geval.

http://img280.exs.cx/img280/5019/hoogeveenfixed11ms.jpg
lage, kleine pijlen zijn in mijn voorstel voorbehouden aan beslissingspunten. Hoge, grote pijlen aan voorverwijzingen.
Dit bord is dus niet consequent. In feite is het hele paneel richting A37 in deze opzet op deze locatie overbodig, omdat het geen beslissingspunt betreft. Laatste opmerking mijnerzijds: op knooppunten horen m.i. enkel hoofddoelen te worden vermeld, en niet een verwijzing naar een stadsdeel. Met navigatiesysteem (uitgangspunt in mijn opzet) weet je namelijk dat je hier voor Hoogeveen-Oost door moet richting A37. Al die lokale ballast ben ik geen voorstander van op knooppunten - daar is de rijtaak immers al zwaar genoeg.