Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 29 jun 2005, 8:08
Op Harry's site staat deze foto:
Gisteren kwam ik bij KP Klaverpolder (komende vanaf de A17) dit bord tegen:
Wat vinden jullie van dit soort borden op knooppunten waar een wegnummer eindigt? Duidelijker of juist niet? Persoonlijk vind ik het wel wat extra's toevoegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Matthijs
- expressweg
Bericht
door Matthijs » wo 29 jun 2005, 8:28
Ik vind het ook wel wat toevoegen. Bij knooppunten ga je in het algemeen over op een ander nr (als je niet rechtdoor gaat), dus dan is het mooi als in 1 x duidelijk is welke nrs er komen.
Ofwel: van mij mag dit evt nog wel vaker.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 29 jun 2005, 8:40
Je hebt knooppunten als Knooppunt De Hoek, waar de ene snelweg (de A 5) zonder enige vorm van bewegwijzering overgaat in de andere (de A 4). In dat geval is het handig om dat op de een of andere manier ook nog even aan te geven. Tegelijkertijd: het mag bekend zijn dat ik wegnummers nou niet echt het meest belangrijke gegeven op de bewegwijzering vind, dus laten we de wegwijzers van die "wissel" beperkt houden. Het bord bij Knooppunt De Hoek functioneert wat dat betreft prima.
De meeste andere knooppunten (inclusief Klaverpolder nieuwe stijl) zijn vol bewegwijzerd. Er staat dus ook afdoende aangegeven, welke snelwegen met elkaar kruisen. Denk dat er dan ook weinig behoefte is om de kruisende wegen nog eens extra te identificeren, ook niet met een bord op de verbindingsweg dat je nu toch echt de A xx verlaat en de A xx oprijdt.
Los daarvan zie ik trouwens best wel wat in een knooppunt-bord, waarop ook de kruisende wegnummers staan aangegeven, beetje vergelijkbaar met de Franse eerste voorwegwijzer. Probleem is dan wel dat je het hele Nederlandse systeem van knooppunt-bewegwijzering moet omgooien. De knooppunt-aanduiding is in Nederland echter zelden tot nooit de eerste voorwegwijzer, kortom dan zou je na een x-aantal borden nog eens een keer op je knooppunt-bord gaan herhalen, welke wegen hier kruisen. Dat lijkt me redelijk overbodig.
Kortom, óf het knooppunt-bord naar voren halen (en neerzetten als eerste voorwegwijzer), óf dit soort borden alleen gebruiken wanneer een snelweg zonder verdere bewegwijzering in een andere snelweg opgaat.
-
Matthijs
- expressweg
Bericht
door Matthijs » wo 29 jun 2005, 9:00
Pino schreef:De meeste andere knooppunten (inclusief Klaverpolder nieuwe stijl) zijn vol bewegwijzerd. Er staat dus ook afdoende aangegeven, welke snelwegen met elkaar kruisen.
Het gaat niet alleen om de kruisende wegen, maar ook om het 'verdwijnende' nr. Ik vind dat die wel degelijk even moet worden aangegeven. Een totaal onbekend komende van de A17 zal zeker wel doorhebben dat de A16 en A59 de kruisende wegen zijn (dat staat ruim aangegeven), maar waar is in hemelsnaam de A17 gebleven????
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 29 jun 2005, 9:09
Snap wel wat je bedoelt. Maar toch doen Nederland én het buitenland het zonder specifieke bewegwijzering op dat soort momenten. Zou het niet zo zijn dat de weggebruiker ook wel zonder die borden begrijpt dat "zijn" weg doodloopt?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 29 jun 2005, 10:22
Pino schreef:Snap wel wat je bedoelt. Maar toch doen Nederland én het buitenland het zonder specifieke bewegwijzering op dat soort momenten. Zou het niet zo zijn dat de weggebruiker ook wel zonder die borden begrijpt dat "zijn" weg doodloopt?
Ik zie liever expliciet vermeld dat een wegnummer ophoudt.
(En dat geldt ook voor N-wegen.)
Trouwens, bij de A44-A4 (KP Burgerveen) heeft het bord "einde A44" nog een extra functie:
op het KP loopt ook afrit 4. De weggebruiker weet dan dat dit afritnummer hoort bij de A4, en niet bij de A44.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » wo 29 jun 2005, 12:59
Ik ben, uiteraard voor deze ontwikkeling.
Nu het knooppuntsymbool nog.

-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » wo 29 jun 2005, 13:14
Ja: altijd en inclusief knooppunt symbool.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Ed
- verkeersader
Bericht
door Ed » do 30 jun 2005, 14:12
Knooppuntborden als elders op dit forum. Dus met wegnummers.
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
-
Hanno
- autoweg
Bericht
door Hanno » vr 15 jul 2005, 13:45
Ik heb de volgende knooppuntborden ontworpen. Heel eenvoudig en duidelijk. Het verloop van de uitvoegstrook wordt door bord L6 uit bijlage I van het RVV 1990 aangegeven.
Bij Terbregseplein komen geen pijlen, omdat alle mogelijke richtingen op de A20 uitkomen. De A16 wordt zo duidelijk opgeheven.

-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » vr 15 jul 2005, 15:54
Hanno en Wouter,
ik kom binnenkort ook met wat reacties op jullie voorstellen.
Heb nog even geduld.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » vr 15 jul 2005, 16:37
Knooppuntborden met snelwegnummer en de voorsorteersituatie zou ik zeker een aanwinst vinden voor de Nederlandse wegen. Maar dan wel in de stijl zoals ViaHaaren die ooit al geplaatst heeft elders hier op het forum:
Voor een situatie "einde weg(nummer)" zou het dan zo kunnen:

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » vr 15 jul 2005, 23:02
Die ViaHaaren-variant is zeker fraai, alleen ben ik geen voorstander van een symbool voor knooppunten. Geen knooppunt in Nederland is gelijk qua vormgeving en vind een symbool daarom niet duidelijk genoeg, sterker nog, het schept ook verkeerde verwachtingen. Het gebruik van het woord 'knooppunt' kost niet meer ruimte, is minstens even duidelijk en omvat alle mogelijke knooppuntvormen, ook de 'dreiecken'.
Het in het knooppuntbord integreren van het rijstrookverloop hebben we ook overwogen, maar uiteindelijk niet nodig gevonden omdat je dat beter met een bord L6 kunt doen. Ons knooppuntbord geeft slechts het globale verloop van de wegen weer, en meer heb je niet nodig als je 'op wegnummers' rijdt, je ziet in één oogopslag welk nummer rechtdoor gaat en welke afbuigt.
Wij zetten trouwens alleen een knooppuntbord als er voor dat verkeer ook daadwerkelijk wat verandert, of qua wegnummer of als ze een keus hebben. Op knp Burgerveen krijgt de A4 uit Den Haag dus geen bord, maar de A44 wel.
Overigens, wij gebruiken dus geen E-nummers op de knooppuntborden, maar daar zijn we het met z'n allen wel over eens toch

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » za 16 jul 2005, 1:20
Opmerking van mijn kant: Knooppunt Badhoevedorp heeft aan 1 kant het knooppuntbord geïntegreerd met het rijstrookverloop.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 16 jul 2005, 11:32
Wouter N14 schreef:Die ViaHaaren-variant is zeker fraai, alleen ben ik geen voorstander van een symbool voor knooppunten. Geen knooppunt in Nederland is gelijk qua vormgeving en vind een symbool daarom niet duidelijk genoeg, sterker nog, het schept ook verkeerde verwachtingen.
Onzin.
Het knooppunt-symbool is inmiddels internationaal en staat echt niet alleen voor klaverbladen. Voor een buitenlander is het symbool veel duidelijker dan het woord "knooppunt".
Wouter N14 schreef:Overigens, wij gebruiken dus geen E-nummers op de knooppuntborden, maar daar zijn we het met z'n allen wel over eens toch

Nee, niet mee eens.
Sterker nog, uit welingelichte bron heb ik vernomen dat recent in het POVAB is besloten dat de E-ruitertjes gaan verdwijnen, en dat de E-nummers weer gewoon geïntegreerd worden op de panelen.
Weg met alle ruitertjes ! Ik ben daar sterk voorstander van.
Op knooppunten wisselen E-wegen vaak van richting, dus juist op E-wegen is het noemen van het E-nummer wèl belangrijk.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » za 16 jul 2005, 11:40
Wat ik echt geweldig zou vinden is dat men de configuratie van het knooppunt weergeeft, in plaats van het knooppunt symbool. Vooral dat van Ridderkerk en Kleinpolderplein moet er spectaculair uitzien! Helaas zal dat wel altijd bij dagdromen blijven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » za 16 jul 2005, 13:49
René schreef:
Nee, niet mee eens.
Sterker nog, uit welingelichte bron heb ik vernomen dat recent in het POVAB is besloten dat de E-ruitertjes gaan verdwijnen, en dat de E-nummers weer gewoon geïntegreerd worden op de panelen.
Weg met alle ruitertjes ! Ik ben daar sterk voorstander van.
Op knooppunten wisselen E-wegen vaak van richting, dus juist op E-wegen is het noemen van het E-nummer wèl belangrijk.
*applaus*
Dat is nog eens goed nieuws, als het zover mocht komen. Bij KP Joure zijn ze in ieder geval daar alvast op vooruit gelopen. Nou nog een echt knooppunt

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » za 16 jul 2005, 14:22
René schreef:Sterker nog, uit welingelichte bron heb ik vernomen dat recent in het POVAB is besloten dat de E-ruitertjes gaan verdwijnen, en dat de E-nummers weer gewoon geïntegreerd worden op de panelen.

Mooi! En ook de afritnummers etc. opruimen! Ik heb een hekel aan ruitertjes, dat ziet er niet uit. Is er al een begin mee gemaakt?
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » ma 18 jul 2005, 22:34
allemaal leuk en aardig om alle wegnummers én het rijstrookverloop op het knooppuntbord weer willen geven, maar dat probeer ik nu te doen met het ontwerp van Seat Ibiza, maar op knp Lunetten kom ik er vooralsnog niet uit wegens te veel aan wegnummers. Komende vanuit Den Haag, rijdende over de hoofdrijbaan gaan rechtdoor de A12 en de E35, rechtsaf gaan de A27, E30 en E311. Iemand een idee?
Met andere knooppunten kom ik tot nu toe wel tot redelijke ontwerpen, maar het worden wel erg grote borden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 18 jul 2005, 23:10
Ik zou de drie-cijferige E nummers op de spreekwoordelijke vuilnisbelt zetten. Ik denk niet dat IEMAND die in Nederland gebruikt, m.u.v. de E 314 Stein - Bocholtz in Limburg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » vr 29 jul 2005, 17:24
De verdere discussie over de E-nummers staat nu apart vermeld.
Klik
hier om naar betreffende topic te gaan.