[FOTO] Foto's regionale archieven

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Ger81
verkeersader

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door Ger81 » wo 12 jan 2022, 17:53

Rijksweg 4, 12 mei 1966, ik vermoed hier.

Afbeelding

Beeldarchief provincie Zuid-Holland, objectnummer 104501.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 12 jan 2022, 18:00

Heel aannemelijk inderdaad, aansluiting Leidschendam had toen een parallelbaan in de rijrichting Amsterdam.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 jan 2022, 18:29

Ik verbaas me erover dat er toen al parallelbanen bestonden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 12 jan 2022, 18:31

^^ Snup van de A14 ;)
Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 12 jan 2022, 19:26

Palance schreef: wo 12 jan 2022, 18:29 Ik verbaas me erover dat er toen al parallelbanen bestonden.
Knooppunt Badhoevedorp

Afbeelding

(vooruit, foto is uit 1968, maar er waren in die periode op verschillende plekken dus parallelbanen in aanleg c.q. al geopend. KP Badhoevedorp is in 1967 opengesteld)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 12 jan 2022, 22:27

Palance schreef: wo 12 jan 2022, 18:29 Ik verbaas me erover dat er toen al parallelbanen bestonden.
Dit was dus geen echte parallelbaan. Alleen een vroege splitsing voor de afrit.
(Maar inderdaad, het zal wel bedoeld zijn als rangeerbaan voor het geplande knooppunt.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry (sinds 23 mei officieel bejaard).

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » wo 12 jan 2022, 23:28

Ik gok dat de eerste echte parallelbaan op de A1 is, bij de :KP: Hoevelaken - :AS: hoevelaken, uit 1971 (openstelling :KP: Hoevelaken) of mogelijk al 1967 (Opening A1 Hoevelaken-Terschuur).

De volgende zou wel eens :AS: Witte Bergen - :KP: Eemnes - :AS: Soest kunnen zijn. Die zie ik in 1974 al op Topotijdreis, dat zal er dus waarschijlijk al liggen vanaf 1973 (openstelling :KP: Eemnes)

En daarna? A12 Utrecht?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 13 jan 2022, 8:40

^^ Op de foto van Rein zie je dus de parallelbanen van :KP: Badhoevedorp uit 1967 :idea:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 jan 2022, 15:42

Van de website van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen
Afbeelding

De foto zou volgens het bijschrift gemaakt zijn in 1963 ‘ergens’ tussen Andijk en Workum.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 13 jan 2022, 16:18

^^ Een reportage van het Polygoonjournaal: https://www.dumpert.nl/item/7373981_495b4d99

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 13 jan 2022, 16:59

De "Hollandse" spelling van Stav(e)(o)ren is ook grappig. Die is inmiddels volledig in onbruik geraakt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 jan 2022, 22:11

Willem schreef: do 13 jan 2022, 16:59 De "Hollandse" spelling van Stav(e)(o)ren is ook grappig. Die is inmiddels volledig in onbruik geraakt.
Ik heb nog Staveren op school moeten leren. Samen met het verhaal van het Vrouwtje van Stavoren. :knetter:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 14 jan 2022, 8:41

Op wikipedia staat daar een aardig stukje tekst over:
De plaatsnaam betekent stapelplaats. In het Oudfries is staver paal[3] en heeft dan een relatie met b.v. het Franse étaple dat in het Nederlands stapel betekent. Dat is van oorsprong een gelatiniseerd Germaans woord: stapula, dat de betekenis heeft van paal. De Latijnse p is in het Nederlands en het Fries een v geworden. Pater werd b.v. vader, piscus werd vis. En zo kon het woord stapel in veel Germaanse toponiemen stav worden. Stavanger in Noorwegen is er ook een voorbeeld van. Daarmee komt de oude naam Staveren beter passend bij de betekenis, dan Stavoren.

Tot 1979 was de officiële naam van de stad Staveren.[4][5] Dat jaar besloot de toenmalige gemeente dat de naam Stavoren bekender, maar vooral herkenbaarder was, en werd de plaatsnaam veranderd. Volgens de Friese oud-burgemeester van Workum en Sneek, Bernhard van Haersma Buma (geboren in Staveren), is de naam Stavoren historisch onjuist. De stad is niet genoemd naar de mythische god Stavo, zoals wordt beweerd. Staveren is de derde naamval meervoud van stav en verwijst naar bij de palen, waarbij te denken valt aan de haven of meerpalen.[6]
In het lokaal gesproken dialect (Stadsfries) is het nog steeds Staveren. Het zou denk ik handig zijn om die naam in het Fries en in het Nederlands te blijven gebruiken, ondanks de mening van een voormalige burgemeester met te veel achternamen :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 14 jan 2022, 12:55

Vinny schreef: vr 14 jan 2022, 8:41 In het lokaal gesproken dialect (Stadsfries) is het nog steeds Staveren.
Volgens mij is het Starum.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 14 jan 2022, 13:12

Ligt de klemtoon ook niet anders tussen beide spellingen? Ik zou het zonder lokale kennis uitspreken als StaVÓÓren of STAvuhrun. Bij STAvuhrun ligt een inkorting tot Starum meer voor de hand dan bij StaVOOren. Dan zou je eerder Vorum o.i.d. verwachten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 14 jan 2022, 14:18

Kaaiman schreef: vr 14 jan 2022, 13:12 Ligt de klemtoon ook niet anders tussen beide spellingen? Ik zou het zonder lokale kennis uitspreken als StaVÓÓren of STAvuhrun. Bij STAvuhrun ligt een inkorting tot Starum meer voor de hand dan bij StaVOOren. Dan zou je eerder Vorum o.i.d. verwachten.
Stavoren doet naar verluidt geen recht aan de oorsprong. Staveren/Starum wel... oorsprong van Staveren is "stapelplaats" , zelfde als Stavanger trouwens in Noorwegen. Ergens in de jaren 70 vond de gemeente dat Stavoren leuker klonk en 'bekender' was of zo, en is het om die reden hernoemd.
It aint over 'till it's over...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jan 2022, 14:19

^^ Zie het derde bericht boven je ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 14 jan 2022, 15:22

Harry schreef:Volgens mij is het Starum.
Hoog-Fries is wat anders dan Stadsfries. Er loopt nog een wetenschappelijke discussie of Stadsfries een vorm van Nederlands is, of een vorm van Fries; maar het is dus wat anders. Hylpers, Stavers, Urks en Volendams zijn een soort van Zuiderzeetalen. :yes:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 14 jan 2022, 23:39

Vinny schreef: vr 14 jan 2022, 15:22Hoog-Fries is wat anders dan Stadsfries.
Dat klopt, maar laten de Starummers een plaatsnaambord toe waar hun eigen stadstaal niet bij staat?
Kennelijk wel, want Wikipedia zegt dat Starum niet de Stadsfriese naam is.
Lekker consistent weer, want de plaatsen in Het Bildt staan wel in de lokale taal op de borden - en dat is niet Fries ("Froubuurt" i.p.v. "Froubuorren" e.d.).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 15 jan 2022, 11:38

Daarvoor zal je de archieven moeten induiken. Ik vermoed dat het een hypercorrectie is. Ergens in de jaren '50 is 'Stavoren' veranderd in 'Staveren' en wellicht de Friese naam 'Starum' ingesteld, terwijl dat eigenlijk andersom had moeten zijn. Workum, Koudum, Molkerum: plaatsnamen op -um zijn in die hoek juist de Nederlandstalige namen.

Tegenwoordig gaat de gemeente Súdwest-Fryslân over de naamgeving en ik stel vast dat het geen actueel thema meer is. Officiëel is 'Stavoren' nu de Nederlandstalige naam en 'Starum' de Friestalige.

Thom
dorpsstraat

Bericht door Thom » do 20 jan 2022, 16:57

Een politieagente regelt in 1963 het verkeer op het Hofplein in Rotterdam, we kijken in de richting van het Pompenburg. Achter de tram zien we nog een stukje van Station Hofplein.
Afbeelding
Bron: Ary Groeneveld/Stadsarchief Rotterdam

Huidige locatie: https://www.google.nl/maps/@51.9243529, ... 8192?hl=nl

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 jan 2022, 17:00

Het plaatje geeft goed aan hoe leeg het centrum van Rotterdam toen nog was.
De reden daarvan kennen we allemaal.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 20 jan 2022, 18:00

Opmerkelijk dat de E36 destijds nog niet over de Gordelweg werd geleid maar langs het Hofplein. Ik vraag me af hoe de route dan liep richting het oosten. Met de topokaart van 1963 erbij zou de route waarschijnlijk over de Goudsesingel en de Oostzeedijk zijn gegaan, dan dwars door Kralingen, langs de plas, en dan pas verder over rijksweg 3 richting Gouda. Een robuust wegennet was duidelijk nog toekomstmuziek.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 jan 2022, 18:36

En misschien zelfs langs de Plaszoom. Langs die straat ligt voor een deel nog heel oude beklinkering uit de tijd dat die straat nog een belangrijke functie had.
De andere helft van die straat is inmiddels in een fietspad getransformeerd

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jan 2022, 18:55

De Plaszoom in 1968
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jan 2022, 18:53

Wesso schreef: do 20 jan 2022, 18:00 Opmerkelijk dat de E36 destijds nog niet over de Gordelweg werd geleid maar langs het Hofplein. Ik vraag me af hoe de route dan liep richting het oosten. Met de topokaart van 1963 erbij zou de route waarschijnlijk over de Goudsesingel en de Oostzeedijk zijn gegaan, dan dwars door Kralingen, langs de plas, en dan pas verder over rijksweg 3 richting Gouda. Een robuust wegennet was duidelijk nog toekomstmuziek.
Langs de Gordelweg was ook niet logisch, want de A20 vanaf Hoek van Holland lag er ook nog niet. Die bereikte pas in 1968 het Kleinpolderplein. De E36 zal dus door Vlaardingen en Schiedam hebben gelopen en over de Mathenesserweg Rotterdam in zijn gekomen. Dan ligt een route via het Hofplein meer voor de hand dan via de Gordelweg.

Voor de rest kan ik me aansluiten bij de route die jij suggereert. De Plaszoom liep destijds direct over in de rijksweg richting Gouda.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 jan 2022, 19:49

De Gordelweg kwam er pas ergens in de jaren ‘60; de Bosdreef lag er al in de jaren ‘50. Maar deze is rond 1963 uitgebouwd naar (ruwweg) zijn huidige vorm. Pas toen kwam ook een lekkere aansluiting tot stand op zowel de Hoofdweg als de Boezemweg.

Nou goed, voor de E36 op het Hofplein zal dit het verschil niet hebben gemaakt. Die ging over Pompenburg en Goudse Rijweg richting Boezemweg. Vandaar in eerste instantie Vlietlaan-Oude Dijk-Plaszoom, na 1963 dus Boezemweg-Bosdreef.

Terug naar de foto: de leegte is een bekend onderwerp, maar de grote afwijking van nu gaat feitelijk maar terug op één gebouw. Namelijk het Shell-gebouw aan het Hofplein. Of beter gezegd, het toren-gedeelte van Shell Hofplein, want de eerste fases van het Shell-kantoor, aan het begin van de Schiekade, werden in de jaren ‘50 al neergezet. De toren is jaren ‘70-werk. De doorkijk naar het oude Station Hofplein op de foto werd hierdoor helemaal weggenomen, en er ontstond een kruip-door-sluip-door naar het station die ik eigenlijk altijd als station-onwaardig heb ervaren. Deze omgeving verloederde dan ook behoorlijk. De oude doorkijk naar het station geeft nog enige grandeur die ook wel een beetje bij het ontwerp van het in de jaren ‘50 gebouwde station hoorde. Ergens een vrij klassiek stationsplein, ook zonder bombardement.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 24 jan 2022, 20:27

Schoonhoven als 'control city' vind ik ook wat bijzonder. Verder een erg mooi tijdsbeeld :D

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 24 jan 2022, 20:43

^^ Schoonhoven zie je nog steeds wel vrij prominent op de N210. Eerste vermelding is nu aan de Capelse kant van de Algerabrug, maar mij staan ergens verwijzingen bij op het Kralingseplein. Die zijn op enig moment gesneuveld ten gunste van verwijzingen in de gegroeide randgemeenten Capelle en Krimpen.

Ik moest persoonlijk wel lachen om Hillegersberg. Al in WO2 bij Rotterdam getrokken, maar het lijkt nog helemaal zelfstandig zo.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 26 jan 2022, 12:39

Palance schreef: wo 12 jan 2022, 18:29 Afbeelding
Gave foto! Klopt het dat ik daar rechtsboven de oude RW4 zie?