[FOTO] Foto's regionale archieven
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Van Twitter gepikt: De Willemsbrug in Rotterdam in 1975.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
"Bromfietser op de snelweg, 12-08-1982"
Die (vermoedelijke) Zündapp is ook leuk, maar ik sloeg vooral aan op het rechtdoorgaande wegnummer
Gelders Archief: 13317-0004, Gerth van Roden, CC-BY-NC-ND-4.0 licentie.

Die (vermoedelijke) Zündapp is ook leuk, maar ik sloeg vooral aan op het rechtdoorgaande wegnummer

Gelders Archief: 13317-0004, Gerth van Roden, CC-BY-NC-ND-4.0 licentie.

-
- expressweg
Bijzonder dat de meest ver weg gelegen doel op de A15 Tiel is en niet Rotterdam, Dordrecht of Gorinchem.
-
- 4x3 autosnelweg
Vanuit het zuiden stond hier wel altijd Rotterdam aangegeven. Volgens de richtlijnen van vóór NBA gaf je voor een knooppunt alleen de hoofddoelen in beide richtingen, alleen aangevuld met einddoel als toevoeging daarvan wenselijk werd geacht voor de geleiding. Ik vermoed dat Rotterdam vanuit het noorden simpelweg weinig relevant werd geacht. Verkeer uit Arnhem naar Rotterdam rijdt van oudsher immers A12. En toen begon Arnhem te groeien aan de zuidkant van de Rijn (naast kernen als Elst en Huissen). En dat maakte Rotterdam daar een veel relevanter doel, dat daar nu ook staat aangegeven.
Overigens vind ik de huidige set doelen op Ressen vanaf het noorden (Bemmel / Tiel / Rotterdam / Eindhoven / Venlo) nou ook weer wat veel van het goede.
Overigens vind ik de huidige set doelen op Ressen vanaf het noorden (Bemmel / Tiel / Rotterdam / Eindhoven / Venlo) nou ook weer wat veel van het goede.
-
- 2x5 autosnelweg
Amersfoort, Varkensmarkt, 1935.
Op de wegwijzer richting Zuidsingel: Barneveld, Apeldoorn, Nijkerk, Zwolle
Richting Westsingel: Spakenburg
Richting Utrechtsestraat: Station, Utrecht, Hilversum, Amsterdam
Richting Arnhemsestraat: Doorn, Woudenberg, Ede, Arnhem

Op de wegwijzer richting Zuidsingel: Barneveld, Apeldoorn, Nijkerk, Zwolle
Richting Westsingel: Spakenburg
Richting Utrechtsestraat: Station, Utrecht, Hilversum, Amsterdam
Richting Arnhemsestraat: Doorn, Woudenberg, Ede, Arnhem

-
- 2x4 autosnelweg
De Pleijroute was er nog niet. Het meeste verkeer zal dus uit Arnhem zelf gekomen zijn en daardoor waren doelen als Rotterdam niet nodig.
-
- verkeersader
Venlo zal daar wel primair staan om verkeer richting zuid(oost) om Nijmegen heen te krijgen, op sommige momenten kan de route door de stad misschien sneller zijn (geen idee waarom je dat zou willen, maar goed).
-
- 4x3 autosnelweg
Hoe meer Nijmegen groeit ten noorden van de Waal, des te kleiner de kans dat ook maar iemand dat nog zou willen. Alhoewel je met de tweede brug over de Waal op zich wel een aardige doorsteek A325-A73 hebt dan ooit tevoren.
Ik denk dat er niet meer gedachtengang achter zit dan “als we hier de A50-zuid bewegwijzeren, moet de A73 er ook bij, net zoals op Valburg.” Terwijl ik zou denken dat alleen Eindhoven hier voor het moment wel volstaat als aanduiding “het zuiden”.
Ik denk dat er niet meer gedachtengang achter zit dan “als we hier de A50-zuid bewegwijzeren, moet de A73 er ook bij, net zoals op Valburg.” Terwijl ik zou denken dat alleen Eindhoven hier voor het moment wel volstaat als aanduiding “het zuiden”.
-
- 4x5 autosnelweg
Lekker no nonsence. Niemand gaat vanaf hier naar Rotterdam of Venlo en dus hoeven dat soort exotische doelen ook niet aangegeven te worden.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Oh dat ben ik met je eens, maar Google geeft het nog als tweede optie aan gewoon, en wellicht dat die route vroeger wat gebruikelijker was.Pino schreef: ↑di 30 aug 2022, 19:36 Hoe meer Nijmegen groeit ten noorden van de Waal, des te kleiner de kans dat ook maar iemand dat nog zou willen. Alhoewel je met de tweede brug over de Waal op zich wel een aardige doorsteek A325-A73 hebt dan ooit tevoren.
-
- 4x3 autosnelweg
Vroeger had je De Oversteek nog niet en moest je dwars door het centrum. En dan duurde de Graafseweg echt eeuwig. Het is natuurlijk wel zo dat uit écht vroeger tijden Venlo veel stond aangegeven in Nijmegen zelf als verwijzing naar de Sint Annastraat, overlopend in de route naar Mook en de N271. Nu staat die bewegwijzerd met Malden, maar ik denk dat je nog best veel mensen met Nijmeegs verleden kunt vinden die die koppeling maken. Venlo heeft daar ook nog heel lang na opening van de A73-A77-route tot Gennep bewegwijzerd gestaan.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
Die 1x4 op de brug is toch eigenlijk echt gekkenwerk geweest...
Geen rijbaanscheiding, met druk verkeer, en vrachtwagens die niet eens passen op rijstrook 2, pfff...
Geen rijbaanscheiding, met druk verkeer, en vrachtwagens die niet eens passen op rijstrook 2, pfff...

-
- Wegnummerfotograaf

Ik herinner me nog mijn eigen verbazing toen ik die brug voor het eerst bereed in de jaren 1980.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vond het altijd een verschrikking om overheen te moeten rijden. Heel veel filevorming, vaak ongelukken en doodeng zonder middenbermbeveiliging...
-
- 4x5 autosnelweg
Vroeger moest je nog laten zien wat je waard was met je rijbewijs.
Overigens, voor de onverschrokkenen onder ons:
https://goo.gl/maps/pk3YBRPfSDbCL66U9
Zulke bruggen bestaan nog steeds, alleen je zult het even verderop moeten zoeken.
Overigens, voor de onverschrokkenen onder ons:
https://goo.gl/maps/pk3YBRPfSDbCL66U9
Zulke bruggen bestaan nog steeds, alleen je zult het even verderop moeten zoeken.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Zaltbommel kwamen wij bijna nooit, Alblasserdam wel en ik kan het me levendig voorstellen. Ik vind dat je nu bij wat smallere bruggen als Gorinchem en Keizersveer veel onnodig gerem ziet omdat weer ergens iemand een klein schrikje van heeft. Dat moet op die veel langere en smallere brug nog veel erger zijn geweest.Seat Ibiza schreef: ↑do 01 sep 2022, 22:46Ik vond het altijd een verschrikking om overheen te moeten rijden. Heel veel filevorming, vaak ongelukken en doodeng zonder middenbermbeveiliging...
-
- verkeersader
Ook gewoon nog in Nederland hoor:
https://www.google.com/maps/@51.851674, ... 384!8i8192
Ik denk dat in feite hier eerder 70 gereden wordt dan 50.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg

Vraag op zichzelf: gaat het Nijmeegse politbureau niet sowieso vroeg of laat aansturen op een andere configuratie van de Waalbrug dan 1x4?
-
- autoweg
Ook hier wordt wel harder dan 50 gereden.Afrit13 schreef: ↑vr 02 sep 2022, 12:07
Ook gewoon nog in Nederland hoor:
https://www.google.com/maps/@51.851674, ... 384!8i8192
Ik denk dat in feite hier eerder 70 gereden wordt dan 50.
-
- 2x3 autosnelweg
Die oude Bommelse brug...
Op een goede dag reed ik eroverheen en op de brug moest ik stevig remmen. Auto's maakten uitwijkende manoeuvres, vrachtwagens kwamen deels op het voor het tegenmoetkomende verkeer terecht. Oorzaak: een Citroën Diane met pech, die midden op de brug stil stond. Er zat volgens mij een gezinnetje in, stijf van angst.
Toen ik de brug af was, ben ik op de vluchtstrook gestopt, bij een ANWB praatpaal. Een mobiele telefoon was nog lang geen gemeengoed. Ik legde de situatie uit en de persoon aan de andere kant van de lijn wilde daarop weten of er levens in gevaar waren. Ik werd boos, bevestigde dat en riep, dat weet ik nog heel goed: "Weet je wat er gebeurt als een vrachtwagen die auto niet opmerkt? Die rijdt er niet tegenaan, maar eroverheen!". Eindelijk doordrongen van de ernst van de situatie zegde de operator toe zo snel mogelijk politie te sturen.
Dit was de aanleiding voor mij om bij de politie te solliciteren.
Ik heb helaas nooit kunnen achterhalen hoe het met dat gezinnetje is afgelopen.

Op een goede dag reed ik eroverheen en op de brug moest ik stevig remmen. Auto's maakten uitwijkende manoeuvres, vrachtwagens kwamen deels op het voor het tegenmoetkomende verkeer terecht. Oorzaak: een Citroën Diane met pech, die midden op de brug stil stond. Er zat volgens mij een gezinnetje in, stijf van angst.
Toen ik de brug af was, ben ik op de vluchtstrook gestopt, bij een ANWB praatpaal. Een mobiele telefoon was nog lang geen gemeengoed. Ik legde de situatie uit en de persoon aan de andere kant van de lijn wilde daarop weten of er levens in gevaar waren. Ik werd boos, bevestigde dat en riep, dat weet ik nog heel goed: "Weet je wat er gebeurt als een vrachtwagen die auto niet opmerkt? Die rijdt er niet tegenaan, maar eroverheen!". Eindelijk doordrongen van de ernst van de situatie zegde de operator toe zo snel mogelijk politie te sturen.
Dit was de aanleiding voor mij om bij de politie te solliciteren.

Ik heb helaas nooit kunnen achterhalen hoe het met dat gezinnetje is afgelopen.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- verkeersader
Is dat filmpje van jou of heb je een voorkeur voor filmpjes met een ster middenonderin? ;-)
Dank voor beide filmpjes.
-
- stadsweg
Een vrachtwagen inhalen op die brug terwijl er een vrachtwagen je tegemoet kwam die ingehaald werd. Dat vond ik érg spannend en eng in die dagen.Seat Ibiza schreef: ↑do 01 sep 2022, 22:46Ik vond het altijd een verschrikking om overheen te moeten rijden.
-
- 2x5 autosnelweg
https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl/ ... c9ce92558d
1963 Den Helder: Het werd zo druk met vakantiegangers die naar Texel wilden, dat de Hoofdgracht (nu N250) volledig dichtslibde met auto's. Om dit probleem op te lossen werd er een opstelplaats voor auto's aangelegd. Deze opstelplaats was nog niet geheel gereed, maar toch in gebruik genomen. In latere jaren is de opstelplaats nog beduidend uitgebreid.
1963 Den Helder: Het werd zo druk met vakantiegangers die naar Texel wilden, dat de Hoofdgracht (nu N250) volledig dichtslibde met auto's. Om dit probleem op te lossen werd er een opstelplaats voor auto's aangelegd. Deze opstelplaats was nog niet geheel gereed, maar toch in gebruik genomen. In latere jaren is de opstelplaats nog beduidend uitgebreid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Rijkswaterstaat plaatste zojuist onderstaande foto op Facebook. Dit is de huidige A9 bij Amstelveen in 1969. Toen werd de weg blijkbaar ook al een keer verbreed.
Huidige locatie (Streetviewbeeld van deze maand): https://www.google.nl/maps/@52.3033077, ... 8192?hl=nl

Huidige locatie (Streetviewbeeld van deze maand): https://www.google.nl/maps/@52.3033077, ... 8192?hl=nl

-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Zoals Wesso ook al aangaf en je blijkbaar niet weet (en niet hebt opgezocht) is de A9 door Amstelveen zo in de periode 1967 tot 1970 aangelegd. Op (een deel van) dit tracé lag voorheen de weg Haarlem - Schiphol Noord (Schipholdraaibrug) - Amstelveen - Ouderkerk a/d Amstel en verder (wat nu deels N232 en deels N522 is). Zie ook deze foto uit 1960 uit de Beeldbank van de gemeente Amstelveen waarop de kerk die (nu) langs de A9 staat pontificaal in beeld is.
En zie ook bijgaande foto's uit de RWS Beeldbank uit de jaren zestig en bij aanleg van het snelwegdeel door Amstelveen. De eerste foto is vermoedelijk vanuit de toren bij de kerk gemaakt.