[FOTO] Foto's regionale archieven

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door boe! » do 29 sep 2022, 18:20

Rein schreef: do 29 sep 2022, 17:44 Zoals Wesso ook al aangaf en je blijkbaar niet weet (en niet hebt opgezocht) is de A9 door Amstelveen zo in de periode 1967 tot 1970 aangelegd.
Ik gebruik de woorden die Rijkswaterstaat zelf heeft gebruikt op Facebook (maar dat had je waarschijnlijk niet opgezocht).
Het is niet voor het eerst dat we werken aan de A9 tussen knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht! 👷 Op de zwart-wit foto uit 1969 zie je de verbreding van dezelfde snelweg, toen nog Rijksweg 6, ter hoogte van de Meester F.A. van Hallweg in Amstelveen.
:arrow: https://www.facebook.com/Rijkswaterstaat

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 29 sep 2022, 18:33

^^ Inderdaad, voor Facebook voel ik me wat te jong. :lol:

Desalniettemin had ik van zo'n allesweter als jij wel gedacht dat je op zijn minst wat lichte twijfel zou hebben bij het lezen van die tekst op Facebook. Maar blijkbaar heb ik me daarin vergist.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 29 sep 2022, 18:37

Oef, er zijn weer azijnflessen gehamsterd.
boe! schreef: do 29 sep 2022, 18:20 Ik gebruik de woorden die Rijkswaterstaat zelf heeft gebruikt op Facebook (maar dat had je waarschijnlijk niet opgezocht).
boe! schreef: do 29 sep 2022, 17:19 Rijkswaterstaat plaatste zojuist onderstaande foto op Facebook. Dit is de huidige A9 bij Amstelveen in 1969. Toen werd de weg blijkbaar ook al een keer verbreed.
Als jij zegt dat de weg toen blijkbaar al is verbreed, ga ik ervan uit dat dat jouw conclusie is. Lang niet iedereen zal meteen de informatie van Facebook gaan checken (zeker als er geen link bij staat). Had je iets meer gezegd, dan was de reactie heel anders geweest.

Laat ik zeggen dat het vast een imposant project is geweest voor die tijd.
Laatst gewijzigd door Wesso op do 29 sep 2022, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 29 sep 2022, 18:41

^^ Inderdaad, ook bijvoorbeeld de aanleg van de Schipholbrug hoorde daar bij. Zie deze foto's van de RWS Beeldbank uit 1969.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens is het laatste stukje tot aan Holendrecht pas iets later aangelegd waardoor al het verkeer over de overbelaste brug over de Amstel bij Ouderkerk moest.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 29 sep 2022, 18:45

Rein schreef: do 29 sep 2022, 18:33 Desalniettemin had ik van zo'n allesweter als jij wel gedacht dat je op zijn minst wat lichte twijfel zou hebben bij het lezen van die tekst op Facebook. Maar blijkbaar heb ik me daarin vergist.
Zullen we niet teveel op de man spelen? Laten we het leuk houden. M.v.g. het moderatorenteam.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » di 04 okt 2022, 13:00

Het heeft mij altijd verbaasd dat men voor de ombouw van de oude RW6 tot autosnelweg hetzelfde tracé hanteerde, ondanks dat dit dwars door Amstelveen en Badhoevedorp ging.

Heeft men nooit overwogen om de weg zuidelijker aan te leggen? Ten noorden van Uithoorn, Aalsmeer en Hoofddorp was destijds voldoende plaats?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 okt 2022, 13:17

^^ Anderen kennen die historie beter dan ik, maar is het niet ergens ook omgekeerd? De Rijksweg en uitbouwplannen lagen er allang toen Badhoevedorp aan de andere kant van de weg ging uitbreiden. En niet alleen Badhoevedorp sprong over snelwegen heen die in eerste instantie keurig langs de plaats liepen. Dat hebben echt veel meer plaatsen gedaan. De tijden van grotere stedelijke uitbreidingen en tijden van grootschalige bouw van snelwegen liepen daar ook wel een beetje samen.

Het antwoord op je vraag waarom dat zo gebeurde is denk ik deels “ruimte in Nederland is te schaars om de snelweg ruim om alles heen te laten lopen”, en deels dat men bij de lagere intensiteiten van toen het probleem veel minder zag. En in de grootstedelijke gebieden zoals de agglomeratie van Amsterdam (dus: Amstelveen) werden stadssnelwegen tussen bebouwde gebieden denk ik ook een beetje als onvermijdelijk gezien. Kijk naar het snelwegennet van Parijs, New York, wat allemaal gepland werd in London, naar de A10. Dat was het denken.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 04 okt 2022, 13:49

Je zit natuurlijk ook met het feit dat je hier vlak boven Schiphol zit. Je kan het tracé bij Amstelveen niet veel verder naar het zuiden verplaatsen zonder in problemen te komen met de Oostbaan van Schiphol. Je moet dan om Schiphol heen. De Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan lagen er in de jaren '60 al, waardoor je de A4 moet kruisen ter hoogte van knoopunt De Hoek. Dat is voor doorgaand verkeer te ver om, waardoor dat waarschijnlijk op de route A200-N200-A10 zou blijven rijden.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » di 04 okt 2022, 14:19

Pino schreef: di 04 okt 2022, 13:17Het antwoord op je vraag waarom dat zo gebeurde is denk ik deels “ruimte in Nederland is te schaars om de snelweg ruim om alles heen te laten lopen”, en deels dat men bij de lagere intensiteiten van toen het probleem veel minder zag. En in de grootstedelijke gebieden zoals de agglomeratie van Amsterdam (dus: Amstelveen) werden stadssnelwegen tussen bebouwde gebieden denk ik ook een beetje als onvermijdelijk gezien. Kijk naar het snelwegennet van Parijs, New York, wat allemaal gepland werd in London, naar de A10. Dat was het denken.
Ik denk dat je gelijk hebt daarin, de A20 is hier ook een voorbeeld van. Ook al is m.i. de RW6/A9 niet echt een stadssnelweg, want gepland als doorgaande route Haarlem - Amstelveen - Lelystad- Groningen.
verfmeer95 schreef: di 04 okt 2022, 13:49 Je zit natuurlijk ook met het feit dat je hier vlak boven Schiphol zit. Je kan het tracé bij Amstelveen niet veel verder naar het zuiden verplaatsen zonder in problemen te komen met de Oostbaan van Schiphol. Je moet dan om Schiphol heen. De Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan lagen er in de jaren '60 al, waardoor je de A4 moet kruisen ter hoogte van knoopunt De Hoek. Dat is voor doorgaand verkeer te ver om, waardoor dat waarschijnlijk op de route A200-N200-A10 zou blijven rijden.
Misschien wel, maar toch, zó groot zou die omweg nu ook weer niet geweest zijn. Misschien had men destijds óók kunnen zeggen: we gaan vanuit Haarlem strak ten zuiden van Schiphol langs en dan terug richting de geplande Bijlmer: een aantal van de huidige startbanen van Schiphol bestonden idd al wel, maar de bedrijventerreinen rond de luchthaven niet, dus er was ruimte genoeg.

Ik denk al met al dat Pino's punt het meest steekhoudend is: in die jaren was de snelste weg, de kortste en dwars door de stad was toen wel een beetje het toonbeeld van modern en toekomstgericht denken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 okt 2022, 16:01

Vreemd alleen dat zowel bij Badhoevedorp en Amstelveen de oorspronkelijke enkelbaans weg wel meer buiten de bebouwde kom liep dan de uiteindelijke A 9. Ik heb wel eens gelezen dat de weg aangelegd is op een ruimtereservering uit de jaren '30 omdat Rijkswaterstaat de gronden al had verworven. En Schiphol lag natuurlijk ook toen al wat in de weg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 27 okt 2022, 18:19

Teetje schreef: di 04 okt 2022, 13:00 Het heeft mij altijd verbaasd dat men voor de ombouw van de oude RW6 tot autosnelweg hetzelfde tracé hanteerde, ondanks dat dit dwars door Amstelveen en Badhoevedorp ging.

Heeft men nooit overwogen om de weg zuidelijker aan te leggen? Ten noorden van Uithoorn, Aalsmeer en Hoofddorp was destijds voldoende plaats?
Dan zit je natuurlijk al zo ongeveer op het tracé van de ooit geplande A80.

habke
stadsweg

Bericht door habke » vr 28 okt 2022, 11:55

^^ Daar ligt nu zo ongeveer de N201. Dat is wel weer net wat te ver naar het zuiden denk ik om de A9 te vervangen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 29 okt 2022, 21:20

Het had weinig gescheeld of de A3 was bij Amstelveen destijds ook gereedgekomen en had dan hoogstwaarschijnlijk vandaag de dag dezelfde problemen gegeven.
Maar de A9 is niet de enige snelweg met aan weerszijden bebouwing redelijk dicht bij de weg.
Uiteraard de A10-West maar ook voor een klein stukje de A8 door Zaanstad en de A58 die eigenlijk Roosendaal doorsnijdt.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » za 29 okt 2022, 21:49

Jackbauer1350 schreef: za 29 okt 2022, 21:20 Het had weinig gescheeld of de A3 was bij Amstelveen destijds ook gereedgekomen en had dan hoogstwaarschijnlijk vandaag de dag dezelfde problemen gegeven.
Maar de A9 is niet de enige snelweg met aan weerszijden bebouwing redelijk dicht bij de weg.
Uiteraard de A10-West maar ook voor een klein stukje de A8 door Zaanstad en de A58 die eigenlijk Roosendaal doorsnijdt.
De A13 en A20 gaan beide door dicht bevolkt gebied en de A12 ligt ook vlak naast woningen in Voorburg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2022, 10:11

Op veel plaatsen is de bebouwing van iets later datum dan de snelweg. De doorsnijdingen van Voorburg, Koog a/d Zaan en Amstelveen vind ik zelf wel markant, omdat de weg daar zowat door het historische centrum is gebouwd. De A 8 loopt hier gewoon langs de kerk :o
https://goo.gl/maps/5uBsStWzrVZxY7Ag7
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 30 okt 2022, 10:59

^^ in Amstelveen idem.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 30 okt 2022, 11:22

Vinny schreef: zo 30 okt 2022, 10:11 Op veel plaatsen is de bebouwing van iets later datum dan de snelweg. De doorsnijdingen van Voorburg, Koog a/d Zaan en Amstelveen vind ik zelf wel markant, omdat de weg daar zowat door het historische centrum is gebouwd. De A 8 loopt hier gewoon langs de kerk :o
https://goo.gl/maps/5uBsStWzrVZxY7Ag7
De kerk van Koog a/d Zaan lag voor de bouw van de A8 aan de rand van het dorp. Ook in 1961 waren er langs de Zaan tussen Wormerveer en het IJ maar weinig onbebouwde gebieden over.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 30 okt 2022, 11:22

^^ Met een bloemenwinkel en een AH To Go onder het viaduct. Nooit geweten. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 30 okt 2022, 11:27

verfmeer95 schreef: zo 30 okt 2022, 11:22 Ook in 1961 waren er langs de Zaan tussen Wormerveer en het IJ maar weinig onbebouwde gebieden over.
In 1961 lag het IJ er op die plek al bijna 100 jaar niet meer. ;)

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 30 okt 2022, 11:29

^^ Waar ik IJ zei bedoelde ik Noordzeekanaal. Stop de tijd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 dec 2022, 9:58

Van een ander forum geplukt:
Afbeelding
Utrecht, Spinozaweg bij de kruising Vleutenseweg (Majellakerk rechts staat net niet op de foto): rechtsaf voorsorteren om linksaf de Douwe Egberts brug (zal vast niet de officiële naam zijn) op te gaan: leuke instinker was dat toen.
Interessante constructie, maar hoe zit dat dan met dubbel groen? :s Of was het een jughandle en moest je een lusje rechtsom maken waarna je rood had...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 27 dec 2022, 10:55

^^
Op de topotijdreis.nl luchtfoto van 2008 is de situatie nog te zien. Inderdaad een soort van rechts voorsorteren om linksaf te slaan met een extra verkeerslicht. Komende vanaf de Cartesiusweg richting centrum lag een identieke situatie.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2022, 12:23

Lijkt een beetje op het idee van die Spaanse hamburgerrotondes, maar dan krapper.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 27 dec 2022, 13:06

Wouter N14 schreef: di 27 dec 2022, 9:58 Of was het een jughandle en moest je een lusje rechtsom maken waarna je rood had...
Dat klopt inderdaad.
Streetview was helaas net te laat, maar Het Utrechts Archief heeft een mooie overzichtsfoto uit de jaren '70 voor ons (de foto in jouw post is genomen vanaf een aantal meters achter het portaal, achter de rode voertuigen):

Afbeelding

22892 / collectie Het Utrechts Archief
Laatst gewijzigd door Ger81 op di 27 dec 2022, 13:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 27 dec 2022, 13:12

Ik vraag me toch altijd weer het verkeerskundig nut af van zulke onintuïtieve kruispunten. Is het een stedenbouwkundig modeverschijnsel om meer groen in het straatbeeld te krijgen door verkeerseilandjes? Of is het toch meer dan dat?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 27 dec 2022, 13:15

Kaaiman schreef: di 27 dec 2022, 13:12 om meer groen in het straatbeeld te krijgen door verkeerseilandjes?
In ieder geval meer groen op de verkeerslichten.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2022, 14:47

Kaaiman schreef: di 27 dec 2022, 13:12 Ik vraag me toch altijd weer het verkeerskundig nut af van zulke onintuïtieve kruispunten. Is het een stedenbouwkundig modeverschijnsel om meer groen in het straatbeeld te krijgen door verkeerseilandjes? Of is het toch meer dan dat?
Je verhoogt de capaciteit voor rechtdoorrijdend verkeer door de linksafslaande bewegingen naar rechts te halen. Het is niet wezenlijk anders dan de Spaanse hamburgerrotondes, waar rechtdoorgaand verkeer dwars door de rotonde kan rijden, maar alle andere verbindingen inclusief linksafslaand verkeer via een rotonde moeten: https://www.google.nl/maps/@36.7527092, ... 384!8i8192

Maar het is inderdaad contra-intuïtief en zeker incidentele weggebruikers zullen in zo'n situatie makkelijk de fout ingaan, omdat je het niet verwacht. Je zit hier met beperkte ruimte, dus veel mogelijkheden zijn er niet om de capaciteit wat op te rekken. Eerder werden nog wel eens kruispunten toegepast waar de rijbanen verder uit elkaar waren getrokken, zoals het Nelson Mandelaplein (S100/S103/N326) in Nijmegen of vroeger het Drachtsterplein in Leeuwarden. Maar voor zo'n oplossing was hier ook geen ruimte. Want daarmee zou je ook minder last hebben van linksafslaande bewegingen, doordat je ruimte voor dat verkeer creëert.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 27 dec 2022, 15:32

^^ Waarbij kruisingen zoals het Nelson Mandelaplein de voorlopers van de turbopleinen waren.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 28 dec 2022, 9:56

Ger81 schreef: do 01 sep 2022, 22:38 Die 1x4 op de brug is toch eigenlijk echt gekkenwerk geweest...
Geen rijbaanscheiding, met druk verkeer, en vrachtwagens die niet eens passen op rijstrook 2, pfff... :geenlach:
Jaren gereden met mijn ouders onderweg naar famie in Brabant. Mijn moeder stond elke keer angstzweet uit als mijn vader ging inhalen...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 30 dec 2022, 21:29

Van FB geplukt. De Oranjeboomstraat in Rotterdam, halverwege de jaren 70.

Mij gaat het om de markering die je hier ziet. Is dat bedoeld om je auto door elkaar te rammelen als waarschuwing voor het zebrapad verderop? Het is in ieder geval geen oversteek. Rechts zie je ook nog een stukje langs de parkeerstroken terwijl de rest ‘gewone’ markering is.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net