[FOTO] Foto's regionale archieven
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Lijkt een eerste stap naar de ontwikkeling van de drempel te zijn. Die had je in de jaren '70 geloof ik nog niet.
-
- stadsweg
Bij een andere foto van deze markering heeft het Stadsarchief het over verkeersdrempels en pannenkoeken (wegdekschotels).

-
- verkeersader
Het verbaast me eigenlijk hoe wit het licht van de lichtmasten is, ik dacht dat dat vroeger altijd geel licht was. Wat voor lampen zouden dit zijn?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
- stadsweg
Ik was in de overtuiging dat wegverlichting lokaal altijd wit was, terwijl interlokale wegen (provinciaal?) altijd een oranje wegverlichting kende.
Dan zou het logisch zijn dat de verlichting op de foto wit is.
Dan zou het logisch zijn dat de verlichting op de foto wit is.
-
- Hoofdmoderator
-
- 2x5 autosnelweg
Hogedrukkwik inderdaad, met een beetje die groenige gloed erdoorheen. Oogt verrassend modern die foto, net Led.
-
- 4x5 autosnelweg
De A9 is geheel nieuw aangelegd, met uitzondering van het wegvak tussen de ringvaart van de Haarlemmermeer bij het Amsterdamse Bos en de huidige afrit 4 oostelijk van Amstelveen. Daar is het tracé van de oude provinciale weg gevolgd.
In Badhoevedorp was al sinds de jaren ´30 een tracé vrijgehouden voor de nieuwbouw van de weg Amstelveen-Haarlem. De breedte van dat tracé was echter onvoldoende voor een autosnelweg volledig op talud met de minimale doorrijhoogte zoals die gangbaar is. Vandaar dat de onderdoorgangen in Badhoevedorp te laag waren c.q. een badkuiptracé hadden.
De oude rw6 was trouwens de weg van IJmuiden naar Amsterdam langs het Noordzeekanaal, zeg maar de huidige N202 (maar dan met een ander tracé door het huidige westelijk havengebied)
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kwam deze foto tegen. Helaas onder de watermerken, maar kunnen we desondanks de locatie achterhalen? Ik kende deze mottoborden overigens niet.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb foto’s met dit soort een jaar geleden of zo gezien. Dat was dacht ik op de A9, maar dat is dit niet lijkt mij zo.
-
- 2x3 autosnelweg
Zou deze gezien de hectometerwaarden 300m verderop staan? Locatie: A9 Badhoevedorp

Bijschrift:
Originele foto in archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... 3048976d84

Bijschrift:
(via)Collectie / Archief : Fotocollectie Anefo Reportage / Serie : Borden tegen geluidshinder langs rijkweg 9 bij Badhoevedorp Beschrijving : Bord met het opschrift "Rustig aan alstublieft" Datum : 12 oktober 1982 Locatie : Badhoevedorp, Noord-Holland Trefwoorden : borden, geluidshinder, rijkswegen Fotograaf : Dijk, Hans van / Anefo Auteursrechthebbende : Nationaal Archief Materiaalsoort : Negatief (zwart/wit) Nummer archiefinventaris : bekijk toegang 2.24.01.05 Bestanddeelnummer : 932-3617
Originele foto in archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... 3048976d84
Laatst gewijzigd door keokiracer op za 18 feb 2023, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Hier de foto die Palance postte in het archief, gevonden met dank aan dezelfde trefwoorden:
https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... 5eff0f05c8
https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... 5eff0f05c8
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Ah, dank voor de snelle en succesvolle zoektocht 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
In de Beeldbank De Boer in het Noord-Hollands Archief zijn die foto's ook opgenomen, daaronder ook deze:

Als bijschrift staat hierbij vermeld: "Ingebruikname geluidschermen A-9 Badhoevedorp" en als datum 20-11-1984.

Als bijschrift staat hierbij vermeld: "Ingebruikname geluidschermen A-9 Badhoevedorp" en als datum 20-11-1984.
-
- 2x3 autosnelweg
Hier wordt één van de borden geplaatst. Als datum staat hierbij 12-10-1982.

En hier zijn twee borden bij elkaar te zien met daar tussenin het 1200m bord voor KP Badhoevedorp. Dat maakt de locatie nog een stukje duidelijker.

Het 1200 meter bord stond net na de invoeger van de toenmalige oprit Badhoevedorp, precies waar (later) de geluidschermen begonnen. Het rare is wel dat op de foto hierboven het viaduct van de aansluiting Badhoevedorp en de invoegstrook niet te zien zijn. Zou dat 1200m bord voorheen dan nog iets dichterbij KP Badhoevedorp hebben gehangen?

En hier zijn twee borden bij elkaar te zien met daar tussenin het 1200m bord voor KP Badhoevedorp. Dat maakt de locatie nog een stukje duidelijker.

Het 1200 meter bord stond net na de invoeger van de toenmalige oprit Badhoevedorp, precies waar (later) de geluidschermen begonnen. Het rare is wel dat op de foto hierboven het viaduct van de aansluiting Badhoevedorp en de invoegstrook niet te zien zijn. Zou dat 1200m bord voorheen dan nog iets dichterbij KP Badhoevedorp hebben gehangen?

-
- 4x5 autosnelweg
Maar dan is de hectometrering een keer omgegooid, want die matcht nu niet met die van op de foto.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

Bij de opening van de Velsertunnel (in 1957) was nog geen sprake van een (A9) wegvak Velsen - Haarlem Zuid, maar liep het verkeer vanaf de Velsertunnel naar Haarlem (via huidige N208) en vanaf daar via de huidige N205 naar in eerste instantie de huidige N232 (Schipholweg) en dan via de Schipholdraaibrug verder naar Amstelveen.
In 1967 is het wegvak (afrit) Haarlem-Zuid - KP Badhoevedorp open gegaan als ASW, maar was de doorgaande route nog steeds Velsertunnel - Haarlem - N205 en dan de A9 op. Vandaar de gedachte dat de hectometering waar het hier om gaat toen nog in Haarlem begon en dan bij Badhoevedorp bij circa kilometer 16 was aanbeland.
Edit: deze theorie klopt niet helemaal vrees ik, want daar bij Badhoevedorp zou men eigenlijk pas rond kilometer 8 of 9 moeten zitten wanneer je in Haarlem zou beginnen. Wellicht is er gerekend vanaf de Velsertunnel: vanaf waar nu de N208 afsplitst van de A22 is het via de A9 (Brug over Zijkanaal C - Rotterpolderplein) zo ongeveer 15,5 tot 16 km tot aan het begin van Badhoevedorp. Op zich wellicht ook niet zo onlogisch om bij de Velsertunnel op 0 te beginnen, aangezien de hoofdroute vanaf 1957 dus via de N208 liep en het wegvak Brug over Zijkanaal C - Rotterpolderplein pas veel later is aangelegd en openging. Dat wegvak was eerst dus feitelijk een zijtak en kreeg wellicht daarom een aparte hectometrering.
-
- 2x5 autosnelweg
Daar lag inderdaad het 0-punt. De hectometrering van de A208 liep via de A9 door naar Alkmaar.
-
- 2x3 autosnelweg
De A6 bij Muiderberg begint bij ergens in de 41 om rekening te houden met doortrekking richting Holendrecht.
De A9 vanaf Holendrecht tot aan IJmuiden was ooit rijksweg 6 en begint bij 21,4 op het centrale viaduct van Holendrecht-Zuid.
Het missende stuk tussen Holendrecht en Muiderberg is zeker geen 20 kilometer maar dat zou op een hectometersprong kunnen duiden.
De Gaasperdammerweg heeft waardes tussen de 5 en 11 en sluit dus ook niet naadloos op de rest aan.
De A9 vanaf Holendrecht tot aan IJmuiden was ooit rijksweg 6 en begint bij 21,4 op het centrale viaduct van Holendrecht-Zuid.
Het missende stuk tussen Holendrecht en Muiderberg is zeker geen 20 kilometer maar dat zou op een hectometersprong kunnen duiden.
De Gaasperdammerweg heeft waardes tussen de 5 en 11 en sluit dus ook niet naadloos op de rest aan.
-
- verkeersader
Een foto van 16 april 1956, uit de negatievencollectie van Gemeentewerken Rotterdam:
Een file auto's wacht voor een stoplicht bij een kruispunt op de A13.
(Dat dit wel de rijksweg 13 is, maar nog lang niet de A13, moge duidelijk zijn
)

Op de wegwijzer links zien we, met de kijkrichting mee: Overschie, Delft en Den Haag, met daarboven Amsterdam geruiterd.
De andere richting op staan Rotterdam en Dordrecht vermeld.
De omgeving is hier ten opzichte van toen uiteraard grondig veranderd.
Vervaardiger: Fototechnische Dienst Rotterdam ( Gemeentewerken, Openbare Werken )
Licentie: Creative Commons (CC BY 4.0)
Het werk is niet veranderd.
Een file auto's wacht voor een stoplicht bij een kruispunt op de A13.
(Dat dit wel de rijksweg 13 is, maar nog lang niet de A13, moge duidelijk zijn

Op de wegwijzer links zien we, met de kijkrichting mee: Overschie, Delft en Den Haag, met daarboven Amsterdam geruiterd.
De andere richting op staan Rotterdam en Dordrecht vermeld.
De omgeving is hier ten opzichte van toen uiteraard grondig veranderd.
Vervaardiger: Fototechnische Dienst Rotterdam ( Gemeentewerken, Openbare Werken )
Licentie: Creative Commons (CC BY 4.0)
Het werk is niet veranderd.
Ubi volentia est, via est
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Van FB gepikt: De oude en nieuwe Spijkenisserbrug naast elkaar,
Wat mij opviel is dat er 4 rijstroken te zien zijn op de nieuwe brug. Heeft de brug die echt even gehad of is dat nog de erfenis uit de Moerdijkbrugtijd?

Wat mij opviel is dat er 4 rijstroken te zien zijn op de nieuwe brug. Heeft de brug die echt even gehad of is dat nog de erfenis uit de Moerdijkbrugtijd?

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Is een erfenis van de oude Moerdijkbrug. De nieuwe Spijkenisserbrug had twee rijstroken en een busbaan richting Hoogvliet. Op de site van het Streekarchief Voorne-Putten zijn veel (kleine) foto’s te vinden.
-
- 2x3 autosnelweg
Gezien de breedte van de rijstrookjes en de simpele scheiding met een enkele doorgetrokken asstreep lijkt het mij niet dat verkeer op de A16 daar met 100 km/u overheen mocht rijden.
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Hoofdmoderator
Een verlaagde maximumsnelheid van 70 km/h was toch niet heel ongewoon? Ik kan mij goed voorstellen dat het daar 70 km/h was, destijds.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Wegnummerfotograaf

Maar die Moerdijkbrug is vervangen in de jaren 1970 en ik weet niet of men toen al zulke snelheidsbeperkingen had.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Je mocht inderdaad maar 70 km/h over de Moerdijkbrug met die smalle rijstroken. Foto uit 1974:Snelwegfreak schreef: ↑zo 05 mar 2023, 15:48 Een verlaagde maximumsnelheid van 70 km/h was toch niet heel ongewoon? Ik kan mij goed voorstellen dat het daar 70 km/h was, destijds.
https://proxy.archieven.nl/0/5835352B68 ... DD747C9496
-
- 2x3 autosnelweg
Bedacht me dat de Bommelse brug ook toegankelijk was voor landbouwverkeer vanwege ontbreken van aparte voorziening daarvoor. Dat zal wellicht ook voor de oude Moerdijkbrug zo zijn geweest.
Edit:
De foto van de Spijkenisserbruggen in Palance z'n post meende ik te herkennen, wist alleen niet meer waarvan totdat ik vandaag weer eens door het boek Canon van de Nederlandse brug zat te bladeren. Daar staat die foto in.
Edit:
De foto van de Spijkenisserbruggen in Palance z'n post meende ik te herkennen, wist alleen niet meer waarvan totdat ik vandaag weer eens door het boek Canon van de Nederlandse brug zat te bladeren. Daar staat die foto in.
-
- 4x5 autosnelweg
Van FB geleend: de oude Willemsbrug in Rotterdam in 1972.

Maar waar zou dat grote ding rechts voor gediend hebben? Een soort heel groot knipperlicht?
In de tegenrichting lijkt er ook zo een te staan.

Maar waar zou dat grote ding rechts voor gediend hebben? Een soort heel groot knipperlicht?
In de tegenrichting lijkt er ook zo een te staan.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net