[FOTO] Foto's regionale archieven

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door paolie » do 13 jul 2023, 23:38

^^ bovenste foto is denk ik de Karspeldreef, ter hoogte van het Bijlmerpark https://maps.app.goo.gl/UZSwuE6VeXcbUV6k9?g_st=ic

Als je de streetviewbeelden van 2008 neemt, klopt veel (hekwerk, voeg in het wegdek, schaduwval van de auto’s)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jul 2023, 8:58

^^ Dat moet de locatie wel zijn! Dankjewel! :top:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 jul 2023, 22:01

Knooppunt Vught werd in 1968 omgebouwd tot een klaverblad en toen werd ook de A2 (voormalige E9) tussen Vught en Sint Michielsgestel geopend. Onderstaande foto van knooppunt Vught is van net na de ombouw.

Het riviertje dat door het knooppunt loopt, is de Dommel. Onder ligt de huidige N65 richting Tilburg, naar rechts gaat de huidige A2 richting Eindhoven, naar boven is de huidige A2 richting Amsterdam en linksaf is de oude doorgaande weg door 's-Hertogenbosch heen (tegenwoordig N601).

SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: Heijmans Facebook

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 24 jul 2023, 19:15

Ruim 2,5 minuut bewegend beeld van (vakantie-)verkeer naar Zandvoort in 1967, met in het eerste deel ook bewegwijzering, verkeerslichten e.d.
https://fb.watch/l_qzVnNp2i/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 27 jul 2023, 6:34

Van FB

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 27 jul 2023, 10:23

^^
Afgezien van de fout qua richting (vliegtuigje naar boven ipv naar rechts), vind ik het symbool in wit-op-blauw veel beter en rustiger ogen dan nu bij NBA in een apart klein wit vlak in zwart-op-wit.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » do 27 jul 2023, 10:38

Palance schreef: do 27 jul 2023, 6:34Van FB
Haha, ik zag hem ook op FaceBook langskomen in de ‘I FLY KLM’ groep. Heb jij hem daar ook vandaan?

Fantastische foto van een fantastisch mooi vliegtuig. Jammer dat de KLM bij hun 100 jarig jubileum niet een 747 heeft laten overspuiten in de originele kleuren waarin de eerste 747 destijds geleverd werd in 1971.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 aug 2023, 9:37

Ik weet niet of ik de enige ben, maar die Facebook foto's werken bij mij vaak na enige tijd niet meer. Ik vermoed dat ze een dynamische url gebruiken ofzo? Het ligt niet aan een adblocker.

Afbeelding

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 14 aug 2023, 9:38

Chris schreef: ma 14 aug 2023, 9:37 Ik weet niet of ik de enige ben,
Nee plaatje is hier ook stuk.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 14 aug 2023, 9:44

Ik vermoed een hotlink-beveiliging. Ze zien snel genoeg of het plaatje vanaf een Facebook pagina wordt geladen of op een andere website.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 14 aug 2023, 14:23

Chris schreef: ma 14 aug 2023, 9:37 Ik weet niet of ik de enige ben, maar die Facebook foto's werken bij mij vaak na enige tijd niet meer. Ik vermoed dat ze een dynamische url gebruiken ofzo? Het ligt niet aan een adblocker.
Ah, dus toch.. ik had ook al dat idee.

Voortaan dus alles maar uploaden via Imgur of een eigen webstek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 15 aug 2023, 20:11

Lekkere Kwal schreef: ma 14 aug 2023, 9:44 Ik vermoed een hotlink-beveiliging. Ze zien snel genoeg of het plaatje vanaf een Facebook pagina wordt geladen of op een andere website.
Nee, het is geen beveiliging, maar de URL's verlopen simpelweg na een tijd. Ik vermoed een week of twee.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 17 aug 2023, 20:52

Uit den ouden doosch van Rijkswaterstaat, vandaag geplaatst op hun Facebook-pagina.

Op 22 november 1963 werd dit deel van de A67 opengesteld (exacte datum van de foto is niet bekend). Dit is de overgang van 1x2 naar 2x2 rijstroken t.h.v. Waalre (kijkrichting Venlo). Het wegvak Veldhoven-Waalre werd pas later verbreed naar 2x2 rijstroken (ingebruikname in 1968).
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 17 aug 2023, 21:00

Dit moet dus ook nog zijn vóór de opening van de Poot van Metz. Doorgaand noord-zuidverkeer zal dus nog vanuit de stad zijn gekomen naar Leenderheide. Tegen die achtergrond vond ik het doel Weert wel opvallend. De doelenvolgorde op het bord trouwens ook, maar mogelijk was men daar zo vroeg in de jaren ‘60 nog niet zo mee bezig.

Bij de totale verandering van de omgeving in de 60 jaar na deze foto’s vielen mij de hoogspanningsmasten op. De 150 KV-lijn kruist nog steeds de snelweg hier. En het beeld dat je, kijkend van De Hogt naar Leenderheide, zo’n rij hoogspanningsmasten naast de weg ziet staan, dat staat ook nog wel op mijn netvlies. Moet van vóór de ombouw van de Randweg zijn geweest, want met de parallelbanen en geluidsschermen is het hier nu wel enorm veranderd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 17 aug 2023, 21:02

^^ Daar passen deze twee ook wel bij:

Afbeelding

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 aug 2023, 21:03

Dan is dat nu ongeveer hier? https://goo.gl/maps/uwqXiDESziu1ZB8A9

Dat ziet er nu iets bebouwder uit :)

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 17 aug 2023, 21:15

^^ Ja klopt. Maar die lijn masten aan de zuidkant van de weg zie je op zich nog steeds wel.

Overigens kruist de hoogspanningslijn de snelweg hier twee keer in iets meer dan een kilometer. Hij maakt een bochtje langs een trafostation net ten noorden van de weg (vast niet toevallig naast de High Tech Campus). Maar aan het feit dat de lijn hier rechts van de weg verder loopt weet je dat dit het punt is dat je benoemde - de oostelijke oversteek.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 18 aug 2023, 8:59

Pino schreef: do 17 aug 2023, 21:00 Dit moet dus ook nog zijn vóór de opening van de Poot van Metz. Doorgaand noord-zuidverkeer zal dus nog vanuit de stad zijn gekomen naar Leenderheide. Tegen die achtergrond vond ik het doel Weert wel opvallend.
Dit is voor aansluiting 33 Waalre, waar je niet naar Weert gaat, dus het bord klopt volledig. Dat zie je op de foto's van Snelwegfreak waar de rotonde van Leenderheide aangeduid wordt, daar ga je naar Weert.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 18 aug 2023, 9:32

^^ Dat deel snap ik. Maar het is vanaf de A67/E3 een afslaand doel, dus waarom staat het hier? Juist omdat de weg hier nog geen onderdeel was van de A2 toen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 18 aug 2023, 10:36

^^ Twee opties:
1. De afrit Waalre ligt zo dicht bij Leenderheide, dat ze wilden voorkomen dat verkeer richting Weert per ongeluk een afrit te vroeg namen.
2. Voor de aanleg van Rijksweg 2 Eindhoven-Leende liep de verbinding Eindhoven-Weert via Valkenswaard. Misschien wilden ze voorkomen dat mensen die oude route nog namen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 18 aug 2023, 14:06

^^ Eerste zou kunnen. De weg Eindhoven-Weert via Leende (eerste baan van de huidige A2) lag er echter al in de jaren '50, terwijl er daarvoor nou nooit een heel logische route lag over Valkenswaard. Dus daar zou ik het minder zoeken. Maar wat bladerend over Topotijdreis kom ik wel iets anders tegen. Namelijk dat er een tijd is geweest waarin de A67 komende vanuit België nog maar liep tot aan Leenderheide. Na het ontstaan van die route tot Leenderheide in 1963 heeft het nog zes jaar geduurd totdat de A67 Venlo bereikte. En je ziet hem aankomen: in de tussentijd sloeg de E3 bij Leenderheide af naar Weert om vanaf daar via de huidige N275 richting Venlo te gaan.

Belangrijk bij dat laatste is dat de E3 van 1950 al van Antwerpen naar Venlo ging via Hechtel en Weert. De aanleg van de directe snelweg Ranst-Eindhoven-Venlo was natuurlijk de aanleiding om de route om te gooien. Ik wist alleen nooit dat er in dat verhaal een tussenfase had gezeten waarin de E3 van Antwerpen naar Eindhoven ging, om vervolgens alsnog met een bocht via Weert naar Venlo te gaan. Ik denk dat dat mede verklaart waarom hier Weert op de borden stond. Aan de afstanden op dit bord, en op de foto's van Snelwegfreak, zie je trouwens wel dat hier wordt uitgegaan van een directe route naar Venlo.

habke
stadsweg

Bericht door habke » ma 21 aug 2023, 9:34

Pino schreef: vr 18 aug 2023, 9:32 ^^ Dat deel snap ik. Maar het is vanaf de A67/E3 een afslaand doel, dus waarom staat het hier? Juist omdat de weg hier nog geen onderdeel was van de A2 toen.
Voor de aanleg van de A67 tussen Eindhoven en Venlo was de bestemming Weert belangrijker dan Venlo, aangezien er wel een belangrijke rijksweg lag tussen Eindhoven en Weert maar niet tussen Eindhoven en Venlo. Misschien dat dat hier een oorzaak is dat Weert zo prominent word aangegeven.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 aug 2023, 12:44

Van Leenderheide naar Budel lag rond 1952 een voorloper van de huidige A2.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 aug 2023, 13:30

^^ Die voorloper is al wat ouder dan je denkt (ben er vanmiddag eens ingedoken). Want al rond 1939 was er een betonnen Rijksweg Eindhoven-Geldrop-Leende-Weert (bron), over het tracé van de 19e eeuwse grindweg. Wat er rond 1952 is gebeurd is vanaf Leende relatief beperkt: verbreding van de oude weg en zo hier en daar wat ruimte voor lokaal langzaam verkeer. Hiervoor is onder meer bij Maarheeze het tracé verlegd. De route Stratum-Leenderheide-Leende was toen wel nieuw - opvallend genoeg nadat die rechtstreekse route al voor de oude grindweg op tafel had gelegen.

Al met al kan het goed zijn dat er in plaatsen als Eersel en Veldhoven van oudsher verwijzingen Weert stonden, als doel dat de zuidoostelijke richting weergaf. Ik denk me zo in dat je vanuit Veldhoven/Eersel via Valkenswaard-Leende richting Weert en Limburg reed. Dat maakte het dus een andere rijrichting dan Eindhoven, wat het doel was dat je zou moeten volgen naar Venlo (en vanaf Eindhoven dan verder richting Helmond/Deurne) en andere plaatsen achter Eindhoven.

Als je vóór opening van de A67 zuidelijk langs Eindhoven werd geleid via Valkenswaard-Leende, lag het daarná eerder voor de hand om de nieuwe A67 te pakken en dan op Leenderheide naar het zuiden af te slaan. Dus zou dan de verwijzing verklaren (mogelijk samen met het E3-punt dat ik eerder maakte).

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 aug 2023, 16:26

Rond 1946 lag er al een omlegging bij Maarheeze zo haalde ik uit de Wegenwiki. Maar als dat artikel over de A2 wat uitgebreid kan worden qua historische achtergrond.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 aug 2023, 16:36

^^ Gedaan na het schrijven van mijn post. Ben nu op zich wel gefascineerd door de vraag wat er nu precies is gebeurd tussen 1938 en de 1952 van de Wegenwiki/autosnelwegen.nl. Ik kom helaas zo vlug geen krantenartikelen tegen over openingen in beide jaren, en de website uit Maarheeze die ik vond geeft hier ook weinig richting.

Het enige dat ik vond is een artikel uit De Kampioen (ergens in de naoorlogse jaren) waarin staat dat op delen van de weg Eindhoven-Weert nog fietspaden ontbreken en dat de ANWB zich daarvoor inspant. Het suggereert dat sprake was van een wat bredere betonweg geschikt voor grotere hoeveelheden snelverkeer, maar bepaald geen enkelbaans autoweg. Wellicht dat er in 1952 genoeg fietspaden en parallelwegen lagen om wel tot geslotenverklaring voor langzaam verkeer te komen. Maar ongelijkvloers en conflictvrij was de weg niet, getuige het verhaal over de baileybrug in Maarheeze in de jaren 1965-1971 nadat er daar meerdere dodelijke aanrijdingen met overstekende voetgangers waren geweest. Een zoektocht over Delpher (beperkt tot 1938-1972) geeft sowieso best wel wat hits op dodelijke ongevallen op dit stuk E9.

Zie in zoverre ook de foto van eind jaren ‘60 op pagina 14 in het artikel, dat wel een entry op zichzelf waard is in deze draad omwille van de foto’s. Bedenk je dat hier nu de A2 ligt - hoe dan?!?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 aug 2023, 0:32

Pino schreef: ma 21 aug 2023, 16:36Zie in zoverre ook de foto van eind jaren ‘60 op pagina 14 in het artikel, dat wel een entry op zichzelf waard is in deze draad omwille van de foto’s. Bedenk je dat hier nu de A2 ligt - hoe dan?!?
Prachtige foto, en toch is er ook anno nu nog het nodige herkenbaar, zoals die huizen links: https://www.google.nl/maps/@51.3091625, ... ?entry=ttu

Dat helpt om het wat beter in perspectief te zien. De A2 zal wellicht niet eens zo heel veel breder zijn dan de oude weg, die 2x2 rijstroken had, een brede middenberm, uitvoegstroken en invoegstroken en bushaltes.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 24 aug 2023, 9:16

^^ het linker (nu witte) huis was hotel Noord-Brabant, te zien op de foto op pagina 4 van het artikel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2023, 9:27

^^ Mooi te herkennen aan de lange glazen pui inderdaad. Dus ze hebben er A2 van kunnen maken zonder sloop of zelfs het opofferen van voortuinen. Hij is natuurlijk wel verhoogd komen te leggen zodat de Kerkstraat op maaiveld doorloopt met een tunneltje onder de A2. Dat geeft ook een heel ander karakter aan De Hoge Weg, die toen meer een fietspad leek en nu alle vormen van erftoegang verzorgt.

Best leuk gedaan trouwens, die oude foto’s aan de buitenkant van het geluidsscherm. Aan de oostzijde van de A2 zit er ook een foto van de baileybrug tussen. Daar loopt ook het cirkeltje rond, want het artikel staat op de website van de organisatie die deze opsmuk heeft geregeld, en die geven op de website dus uitleg over de historische foto’s.

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » wo 01 nov 2023, 19:04

Foto geleend van fb. De A20 bij Rotterdam-Noord in 1990.

Afbeelding