[FOTO] Foto's regionale archieven

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

djiwie
stadsweg

Re: [FOTO] Foto's regionale archieven

Bericht door djiwie »

^^ Aan de dichtgemetselde ramen te zien is het maar goed dat die oude meuk gesloopt is.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Dat was ook niet veel soeps meer nee, maar wat hoogwaardigere nieuwbouw had best gemogen, zeker op zo'n locatie.
Ubi volentia est, via est
habke
stadsweg

Bericht door habke »

Jackbauer1350 schreef: za 27 jul 2024, 17:39
Op de oude Moerdijkbrug. Dit is vandaag de dag niet meer te bedenken, scheiding van rijrichtingen op een snelweg doormiddel van een asstreep. Op de Bommelse brug heeft zo'n lijpe inrichting nog jaren langer bestaan.
Die brug leek toen een stuk breder met die 4 rijstroken dan de brugdelen die bij Keizersveer zijn gebruikt, wat dus de oude brugdelen van Moerdijk zijn. https://maps.app.goo.gl/ticQwv8ZRChiigdS8
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Hier nog zo'n brug waar ooit 2x 2 rijstroken lagen:

https://www.google.com/maps/@51.8559791 ... &entry=ttu

Zijn de rijstroken tegenwoordig breder? Of lijkt het maar zo omdat moderne auto's een stuk breder geworden zijn?
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Als je de breedte van de middelste rijstroken op de oude Moerdijkbrug vergelijkt met de breedte van de Eend die er overheen rijdt dan is het duidelijk dat daar geen 4 volwaardige rijstroken lagen. Ook de rechterrijstrook is niet veel breder dan de vrachtwagens die er overheen rijden. Ik denk dat we er dus wel zeker van kunnen zijn dat de rijstroken hier significant smaller waren.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Op die oude bruggen was het geen :G1: , vaak :A1-70: en :F3: omdat die rijstroken inderdaad smal waren.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ger81 schreef: wo 14 aug 2024, 17:36 ^^
Dat was ook niet veel soeps meer nee, maar wat hoogwaardigere nieuwbouw had best gemogen, zeker op zo'n locatie.
Het waren de jaren '80, en voor die tijd oogde dit modern. En er werden veel (broodnodige) HAT-eenheden gebouwd in die periode. Over smaak valt niet te twisten, ik vind de woningen op zich niet lelijk. Natuurlijk, op een prominente plek als hier kun je ook grotere, duurdere, hoogwaardiger huizen bouwen. Maar ik denk dat het ook goed is dat er op een locatie als deze plek is voor zulke woningen, zeker gezien deze woningen oudere arbeiderswoningen vervingen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Sowieso is de Bleekstraat niet de meest aangename straat van Utrecht, lawaaiig (verkeer en spoor) en tot de trambaan er lag reden er ook veel bussen (lijn 12 elke 3 minuten). Ja, het is dicht bij de singels, maar het is niet de meest hoogwaardige woonomgeving..
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Afbeelding van een wegwijzer en enkele verkeersborden op de hoek van de Wittevrouwensingel en de Wittevrouwenbrug te Utrecht.
Op de achtergrond de Wittevrouwenstraat.

Vervaardiger: Fotodienst GAU, 1976

Opvallend:
- 's-Hertogenbosch per fiets wordt over de singel geleid, maar autoverkeer naar 's-Hertogenbosch -alsook Den Haag- wordt de Wittevrouwenstraat ingestuurd, linea recta het centrum in.
Het wegvak Rijnsweerd-Everdingen was ten tijde van de opname nog niet opgeleverd, maar een route via Berekuil-Waterlinieweg-Laagraven-Oudenrijn lijkt mij toch meer voor de hand te liggen dan dwars door de stad.
- Breda wordt voor fietsers bewegwijzerd (dat is nogal een afstand), maar niet voor autoverkeer.

Afbeelding

-edit- Locatie vandaag de dag
Ubi volentia est, via est
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

De foto geeft wel aan vroeg Nederland al bewegwijzering voor fietsers had.

Of ze allemaal de 68 kilometer van Utrecht naar Breda fietsten is een weer een ander verhaal.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Willem schreef: vr 16 aug 2024, 17:31 De foto geeft wel aan vroeg Nederland al bewegwijzering voor fietsers had.
De allereerste ANWB-wegwijzers vanaf 1894 waren bedoeld voor fietsers. Al in de jaren 30 verschenen er rode teksten die fietsverwijzingen onderscheidden van autoverwijzingen, voorzien van de tekst "wielrijders".
Enne gojje mins blieft altied leave.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Mij verbaast het dat deze witte wegwijzer nog zo lang in het wild is blijven staan. Ik mis (nou ja, relatief begrip) nog wel het oranje opzetbordje Amsterdam. Zou verwachten dat dat ook in de rijrichting Den Haag was. Om dan via Oudenrijn of Laagraven op de A2 uit te komen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Utrecht stonden meer witte ANWB wegwijzers 'in het wild', tot ver na 2000. Mijn veronderstelling is dat de gemeente op een gegeven moment zelf de verantwoordelijkheid overnam, en zich niet geroepen voelde om de al geplaatste ANWB wegwijzers weg te halen. In de jaren '90 hadden de wegwijzers, net als in Zoetermeer, een net iets andere stijl dan de standaard-old school.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Het voormalige eindpunt van de A35 bij de Henriëtte Roland Holstlaan te Almelo.

Dezelfde locatie maar vanuit ene ander standpunt.

De overgang van A35 naar N35 vanuit de lucht

Wierdensche Brug waar de N35 vroeger overheen liep. Met een mooi ouderwets objectbord.

A1 ter hoogte van de aansluiting Lochem Begin jaren 70, dus nog geen A1 maar E8 op de wegwijzer

Kruispunt in de Wierdensestraat. Geinig VRI-portaal, oude wegwijzer en straatverlichting.
Bart217
verkeersader

Bericht door Bart217 »

De foto’s van de A1/A35 zijn hier deels vanaf de grond in videobeeld te zien, een fragment uit Blik op de weg uit 1998: https://youtu.be/0_x7Ij0YBi4?si=y89BrT6FaUcc0ruv. Leuk om deze nostalgie vanuit verschillende punten te zien.

Bron: youtube / leodehaastv
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^
en moeten we weer diep in het tapijt om (...) bij te blijven
Dat is dan weer Leo-nostalgie :lol:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Jackbauer1350 schreef: vr 16 aug 2024, 22:07 Kruispunt in de Wierdensestraat. Geinig VRI-portaal, oude wegwijzer en straatverlichting.
Bijzonder! Begrijp ik goed dat het portaal diagonaal over het kruispunt staat zodat het alle vier de richtingen kan bedienen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In mijn beleving was er ook zo’n constructie bij Zwartewaal aan de Groene Kruisweg (N218) voordat dat tot de huidige rotonde werd omgebouwd. Ik kan daar helaas geen foto van vinden.
TOEVOEGING
Edit: Gevonden:
Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Via Facebook gevonden, maar ook in de beeldbank van Kerkrade te vinden, de Nieuwstraat in Kerkrade voordat de grens open was.

De opnamelocatie zal wel zijn waar nu de rotonde Nieuwstraat/Holzstraat/Aachener Straße ligt, bij huisnummer 148. Net waar geen streetview van is.
De mijnschacht is van de Dominale Mijn, dat is uiteraard ook weg en daar is in de jaren '80 nieuwbouw neergezet.

Afbeelding

Nog een foto op een later tijdstip als de grensdraad al naar een lage afscheiding is veranderd.
Afbeelding

In vroeger tijden was de afsperring wel twee meter hoog en kippengaas, om smokkelen tegen te gaan.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Gaaf! :top: Die lage afscheiding, waar je zo overheen kon stappen, herinner ik mij nog wel.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

De Bijlmermeer in 1983. De Parkeergarage Gliphoeve was destijds een jaar of dertien oud, maar er waren toen al enorme problemen met verloedering en vandalisme. In 1986 is het grootste deel van de parkeergarage gesloopt, midden jaren '90 de rest. Tegenwoordig is het onherkenbaar veranderd. De parkeergarage lag tussen de Bijlmerdreef en wat nu de Harriët Freezerstraat is:

Afbeelding

De Beeldbank Amsterdam heeft ook nog een foto uit 1984: https://archief.amsterdam/beeldbank/det ... b96e08abe0
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik geloof dat Gliphoeve en dit deel van de Bijlmer vanaf het eerste begin grote bonje is geweest. Wat op papier een mooi stedenbouwkundig concept leek, daar bleken de Amsterdammers voor wie het bedoeld was totaal niet in geïnteresseerd. Die trokken liever naar slaapsteden als Almere en Purmerend. En vanaf toen liep men volkomen achter de feiten aan. Zie nader https://bijlmermuseum.com/het-verhaal-van-gliphoeve/
Coen Tunnel
Voorzitter

Pino schreef: ma 30 sep 2024, 9:38 ^^ Ik geloof dat Gliphoeve en dit deel van de Bijlmer vanaf het eerste begin grote bonje is geweest.
Wikipedia schrijft hierover:
Wikipedia schreef:Al snel na de oplevering werd Gliphoeve I, gebouwd naar ontwerp van Willem Kromhout en Jacob Groet grotendeels bewoond door Surinamers, die in de jaren voor de onafhankelijkheid van Suriname (1975) in groten getale naar Nederland trokken. Zij werden door huisbazen en stadsbesturen uit de binnensteden geweerd, maar werden door de Woningcorporatie Ons Belang die Gliphoeve I in 1971 geworven met de leuze 'Wij discrimineren niet'. Daarbij ontstond een plotselinge bewonerstoename (in 367 woningen wonen 2000 mensen soms met twintig in één flat), die de flat en achterliggende organisatie niet aankonden. Bovendien wilde men escalatie voorkomen, zodat een gedoogconstructie ontstond, die indirect toch uit de hand liep. De verloedering van de flat kwam uitgebreid in het nieuws, hetgeen het negatieve image van de flats en Bijlmermeer versterkte. Aan de andere kant waren bewoners wel tevreden (ze gaven het de koosnaam Glippie), als het achterstallig onderhoud maar werd aangepakt. Al in 1973 werd door de gemeente geconstateerd, dat het anders moest; er waren talloze sporen van vernielingen, opengebroken bergingen en een constante urinelucht. Bewoners, die spreken van koloniale toestanden vanwege het blijvend niet reageren, hebben het gevoel dat ze iets misdaan hebben. Bewoners trokken weg, terwijl er geen nieuwe kwamen. Een socioloog constateerde dat de flat een thuis werd voor kanslozen. De flat kwam meer en meer leeg te staan, waarop enkele resterende appartementen door woningloze Surinamers in 1974 gekraakt werden. Hun woonsituatie werd na succesvolle politieke strijd gelegaliseerd en omgezet in reguliere huur. In de jaren daarna raakte de flat echter in verval door massale werkloosheid, criminaliteit en drugsgebruik. In 1975 kwam vervolgens een uitgebreide renovatie van de grond. Er wordt schoongemaakt, vernielingen worden hersteld, lichtstraten worden aangebracht, er werd onderhoud verricht aan technische installaties en er kwam een nieuw ketelhuis. Bovendien werd het aantal liften uitgebreid; de twee oorspronkelijke werden te intensief gebruikt en veelal te zwaar belast. Tegen de stroom in duurde de renovatie jaren en jaren, totdat ze in 1984 eindelijk afgerond werd.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

^^
Het hele verhaal van de Bijlmer is bijzonder interessant. Sowieso hoe een stedenbouwkundig concept zo kon mislukken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En toch: als ik er tegenwoordig kom, ziet het er echt best redelijk uit. Omgeving Amsterdamse Poort / Bijlmer Arena kun je best boodschappen doen. Interesse combinatie wel, al die Surinaamse toko's en het nogal diverse "lokale publiek" tussen de bankiers van ING en andere banken die daar zitten. Maar die werkt best okee. Om daar te komen, fiets ik nog wel eens noord-zuid door Diemen naar die omgeving. En dan bedenk ik me toch eigenlijk altijd wel dat die buurt er best okee uit ziet voor zijn reputatie. En vanaf de gebiedsontsluitingswegen heeft men natuurlijk sowieso gezorgd voor een wat beter aanzien. Maar zoals dat heet: een goede reputatie gaat te paard en komt te voet...
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Ik kom er de laatste 10 - 15 jaar nog maar weinig, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij niet vaak rond of na sluitingstijd van de winkels op het Bijlmerplein rondhangt. En al hélemaal niet in de wijken ten oosten of zuiden ervan. Zeg maar die wijken waar de vuilnis in de bomen hangt, omdat het lokaal gebruik is de zak zo van de galerij naar beneden te werpen.

Ik weet nog wel van 'vroeger' dat ING personeel na 6 uur 's avonds alleen onder begeleiding van beveiliging naar het station mocht lopen. En dat er tussen het voormalige DAS gebouw aan de Karspeldreef 19 en het 50 meter verderop gelegen station Bullewijk in de donkere dagen áltijd een beveiliger met hond was die tussen dat gebouw en station in moest staan zodat medewerkers op die 50 meter niet volledig leeggeroofd werden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Jouw inschatting over mij klopt zeker, en die verhalen over ING-begeleiding ken ik ook nog wel uit het verleden. Het is verre van mijn gedroomde buurt om me te vestigen, maar het absolute ghetto-achtige is er wel vanaf. Gallerijflats waar vuilniszakken gewoon vanaf worden gegooid ken ik ook van verdere keurige stukken Oost.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Rein schreef: wo 02 okt 2024, 9:43 Ik kom er de laatste 10 - 15 jaar nog maar weinig, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij niet vaak rond of na sluitingstijd van de winkels op het Bijlmerplein rondhangt. En al hélemaal niet in de wijken ten oosten of zuiden ervan. Zeg maar die wijken waar de vuilnis in de bomen hangt, omdat het lokaal gebruik is de zak zo van de galerij naar beneden te werpen.
Volgens mij klopt dit beeld al jaren niet meer.
Mede dankzij de massale sloop, herbouw en verbouw is de Bijlmermeer een "gewone" buitenwijk geworden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ ik herken het beeld ook niet uit de recente keren dat ik er was. Ik heb sterk het idee dat dit bij de periode tot ca. 2005, misschien 2010 hoorde.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik was in juli nog op en rondom het Bijlmerplein. Het was lekker druk en levendig, Maar dat kwam mede door het zonnige weer en het feit dat er veel concertgangers waren voor de Arena (waaronder ik).

En je kunt lekker eten bij The Traveller :honger:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.