ericding schreef: di 03 dec 2024, 11:23
Er heeft wel een 'echt' VWS gestaan op de kruising Kousteensedijk × Stationsstraat, voor verkeer komend vanaf de Koningsbrug. Een beetje zoals in het Streetviewbeeld uit mijn vorige post, maar dan met groot achtergrondschild, natuurlijk een RVV-'66 bord 79 (van boven aangelicht door een lampje dat vast zat aan het oranje knipperlicht) en het neon 'onderbord'.
Ik kan er alleen helaas nog geen foto van vinden.
Die bedoel ik inderdaad! Op jouw foto is het neon-onderbord helaas al in deplorabele staat. Op een gegeven moment zijn de neonbuizen verdwenen (vandalisme?) en heeft het VWS nog jaren op de plek gestaan zonder werkend onderbord.
Kwam bij het zoeken in beeldbank West/Brabant interessante foto´s tegen van de voorloper van de A58. Blijkbaar tot de aanleg van de autosnelweg een driestrooksweg. Op het eerste blad van dit topic staat hier ook al wat info over al zijn de links niet meer bruikbaar.
Eerste foto is met een lange lens gemaakt en laat de weg met verkeer zien. Wat ik van een wat ouder familielid heb gehoord scheen dit een levensgevaarlijke weg te zijn geweest, niet verbazingwekkend. https://westbrabantsarchief.nl/collecti ... 68ea442d35
In het bijzonder trok de aandacht de kruising van de latere A58 met de weg tussen Rucphen en Bosschenhoofd bij vliegveld Seppe. Bij dit kruispunt dat met verkeerlichten was uitgeust stonden meerdere chauffeurscafés. Een daarvan heette "Maple farm". Op deze foto een blik op dit kruispunt. https://westbrabantsarchief.nl/collecti ... 91a796d153
De snelweg werd ten noorden van de oude weg gelegd. De bebouwing aan de noordkant werd daarom begin jaren zeventig afgebroken. Op deze foto is het café als laatste gebouw nog te zien vanuit het noorden gezien. https://westbrabantsarchief.nl/collecti ... f29fef7885
Een van de laatste gebouwen, want aan de oostkant van de kruising stond nog een klein huis dat klaarblijkelijk gespaard kon worden. https://westbrabantsarchief.nl/collecti ... bf9467e52b
Op deze foto is het huis namelijk nog zichtbaar, nu direct aan een van de opritten. https://westbrabantsarchief.nl/collecti ... 5df506f9a5
Het huis staat er nu nog
Laatst gewijzigd door Tom67 op vr 17 jan 2025, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat mij meteen opvalt is de zeer hoge plaatsing van de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers. Kwam doet vroeger meer voor, of was daarvoor bij dit kruispunt een specifieke reden?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Bij mij ook. Maar dan bij dezen een reupload via imgur
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Een aantal foto’s van Rijksweg 29, de omlegging bij Hoevelaken en Terschuur om precies te zijn. Volgens het bijschrift uit 1937, dat moet dus kort na de opening zijn geweest. Want hoewel hij pas in 1952 op de kaart verschijnt , is deze al in 1937 geopend. Dit stuk weg is nu onderdeel geworden van de A1.
Locatie 1
Aan het begin van de omlegging, in de bocht voordat de weg parallel aan het spoor gaat lopen met links de Hoevelakensebeek. Zie ook de KM-paal op de kaart (Kp1 ) en in de berm op de foto.
Locatie 2
Bij de bijna haakse bocht in de oude rijksweg aan de rand van Terschuur. Zie de houtwal links (de enige op het stuk van de omlegging) en de blokpost rechts van het spoor (wh 53 op de kaart). Op de deze locatie was ook ooit de stopplaats Terschuur op spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn, onderdeel van de Oosterspoorlijn. Helaas is het nummer van de blokpost net niet te lezen.
We zien de nog enkelbaans rijksweg 2, die hier meteen ook eindigde op het verkeersplein.
Door de oorlog was het nog lang wachten op de doortrekking naar Amsterdam.
De Oudenrijnsebrug richting Utrecht, rechts in de verte, was een jaar eerder opengesteld.
Foto uit 1939 van Rijkswatersstaat Utrecht uit Het Utrechts Archief. Weet iemand meer te vertellen over de "publieke alarminrichting" links op de foto? Foto is onderdeel van een inventarisatie van uitritten op de Rijksweg Amersfoort-Hoevelaken, vandaar het nummer rechts in beeld. Locatie van deze foto waarschijnlijk hier. Detail & locatie in de spoiler
Ten tijde dat de foto gemaakt is was een vaste telefoon nog niet algemeen ingevoerd. Om toch de hulpdiensten te kunnen alarmeren had je dus een soort van "praatpaal" nodig om de politie, brandweer, ziekenauto of wie dan ook te alarmeren.
Daar gaat mijn Rotterdamse hart sneller van kloppen. Als ik het goed zie: ook toen al de gebraden kippen van Koolmees op de hoek links (noordoostelijke kant). Alleen nog niet de karakteristieke gele lichtreclame die me al uit de jaren ‘80 bijstaat en die is gebleven totdat Koolmees in 2021 deze plek moest verlaten door de slechte staat van het pand.
Laatst gewijzigd door Pino op do 17 apr 2025, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
In de jaren 70 was dat Schiedam Koemarkt - Honingerdijk. In de jaren 80 werd lijn 1 verlengd naar Woudhoek. Na een periode waarin de lijn door het leven ging als tram 21 (TramPlus nummering), is deze sinds deze dienstregeling weer lijn 1 maar dan wel naar Holy in plaats van Woudhoek (dat is 11).
Die doortrekking was wat eerst was gepland als metro of zelfs NS lightrail. Maar Schiedam vond dat de stadsdelen ten zuiden van de A20 dan niet goed genoeg bediend waren en zo werd de tram doorgetrokken naar Woudhoek - via een slingertracé door de stad.
Ik denk dat je op de tram inderdaad wel Koemarkt en in kleine letters Schiedam kunt zien staan. Dat is in die zin opvallend omdat in mijn herinnering (lijn 4) het aangegeven eindpunt aldaar Schiedam-Broersvest was. Zal te maken hebben met het feit dat in 1983 de tram in Schiedam al ietsje werd verlengd: van de ene kant van het Broersvest (de Koemarkt) naar de andere kant (huidige halte Broersvest tegenover het Stadserf).
Laat maar. Ik heb het kruispunt verkeerd-om in mijn hoofd zitten. In mijn gedachten zat Koolmees op de noordoost-hoek, maar het was de zuidwest-hoek. En dus kijk je op de foto richting Schiedam, niet richting het Centrum zoals ik eerst dacht.