A77 vanuit Duitsland

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 jul 2005, 9:32

Pino schreef: Met provincieborden is het niet anders. Stond een tijdje geleden op een bushalte, precies op de grens tussen Utrecht en Noord-Holland. Het was een tweebaansweg en je kon aannemen dat de grens dwars over de weg heen zou lopen. Toch zat er een meter of tien tussen de provincieborden aan de ene kant van de weg en die aan de andere kant van de weg. Ergens halverwege daartussenin stond de oude grenspaal.
Op de A12 van Utrecht naar Den Haag zie je zo'n mooi voorbeeld vna hoe het niet moet. Ter hoogte van de afrit Nieuwerbrug staat eerst een bordje met "Welkom in Zuid-Holland", pas 300 m. verderop gevolgd door een bordje "Provincie Utrecht: tot ziens!"
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 06 jul 2005, 9:57

Palance schreef:Op de A12 van Utrecht naar Den Haag zie je zo'n mooi voorbeeld vna hoe het niet moet. Ter hoogte van de afrit Nieuwerbrug staat eerst een bordje met "Welkom in Zuid-Holland", pas 300 m. verderop gevolgd door een bordje "Provincie Utrecht: tot ziens!"
Waarschijnlijk is dat het volgende stukje Zuid-Holland dat Utrecht aan het veroveren is :twisted:

(na Woerden, Vianen etc)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 jul 2005, 9:59

Palance schreef:Op de A12 van Utrecht naar Den Haag zie je zo'n mooi voorbeeld vna hoe het niet moet. Ter hoogte van de afrit Nieuwerbrug staat eerst een bordje met "Welkom in Zuid-Holland", pas 300 m. verderop gevolgd door een bordje "Provincie Utrecht: tot ziens!"
Die borden stonden bij Hilversum tenminste nog bovenop elkaar. En natuurlijk is er niets op tegen dat je pas "tot ziens" zegt, wanneer de weggebruiker de provincie ook echt heeft verlaten :)

Hoe dan ook, ik zou er niets op tegen hebben, wanneer de bebording van provinciegrenzen zou worden gestandaardiseerd: één vaste lay-out en ook geen "tot ziens" borden meer. Gewoon één bord op de grens (give or take a few meters). Beetje vergelijkbaar met de Franse borden op de grenzen van de departementen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 06 jul 2005, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 06 jul 2005, 10:00

Pino schreef:Hoe dan ook, ik zou er niets op tegen hebben, wanneer de bebording van provinciegrenzen zou worden gestandaardiseerd: één vaste lay-out en ook geen "tot ziens" borden meer. Gewoon één bord op de grens (give or take a few meters). Beetje vergelijkbaar met de Franse borden op de grenzen van de departementen.
Bwah...
Waarom zou daar nou OOK weer een richtlijn voor moeten komen??
Riekt naar onzinnige regelwoede.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 jul 2005, 10:04

Wicher schreef:
Pino schreef:Beetje vergelijkbaar met de Franse borden op de grenzen van de departementen.
Bwah...
Puur het voorkomen van een bos aan borden op provincie- en gemeentegrenzen. Bovendien vind ik die Franse borden wel mooi, maar da's puur persoonlijk.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op ma 11 jul 2005, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 06 jul 2005, 10:06

En halverwege deze 2 borden staat een klein groen bordje van Rijkswaterstaat dat de echte provinciegrens markeert.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 06 jul 2005, 12:51

Je kan ook op de weg kijken naar de belijning en het asfalt. Geheid dat je direct ziet waar de grens loopt
Dat hoeft niet. Op de A 18/A 16 tussen Duinkerke en Veurne is de grens niet zichtbaar. Dat hebben de wegenbouwers in 1998 heel verneukeratief opgelost. De markering is pas bij afrit 1 anders. En vroeger liep de N 274 als Nederlandse weg dwars door Duitsland. Pas sinds 2000 of zoïets, kwam er Duitse elementen (maar toen werd de weg ook officieel Duits grondgebied...) ;)
En ook de A76 is een verhaal apart. De hele brug over de Maas wordt beheerd door Rijkswaterstaat, terwijl de grens toch écht in het midden van de rivier loopt.
Blijkbaar is het heel moeilijk voor buurlanden om eens samen te zitten en eens duidelijk af te spreken hoe de bewegwijzering net voor grenzen gebeurt,
Bureaucratie. Zelf vind ik het trouwens ook iets geks, als een Nederlandse afrit op zijn Belgisch wordt aangekondigd of andersom. Ik denk dan: Waarom niet alle bij een bepaald land horende afrit gewoon uitgevoerd in de lay-out van het betreffende land?
Verder vind ik de mededeling 'einde wegnummer' langs de grens nogal overbodig, net als het 'alvast' aankondigen van het nieuwe wegnummer. Ja je gaat de grens over! Dan is dat toch al vanzelf duidelijk. En met het alvast aankondigen van het wegnummer: Dan moet men consequent zijn en al in Scheveningen verwijzingen naar de BAB 3 vermelden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 06 jul 2005, 13:03

Wicher schreef:
Pino schreef:Hoe dan ook, ik zou er niets op tegen hebben, wanneer de bebording van provinciegrenzen zou worden gestandaardiseerd: één vaste lay-out en ook geen "tot ziens" borden meer. Gewoon één bord op de grens (give or take a few meters). Beetje vergelijkbaar met de Franse borden op de grenzen van de departementen.
Bwah...
Idd, veel te veel regels vind ik ook niet goed. Je ziet dat nu al veel niet aan richtlijnen e.d. gehouden wordt.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 06 jul 2005, 13:31

Wicher schreef: Waarschijnlijk is dat het volgende stukje Zuid-Holland dat Utrecht aan het veroveren is :twisted:

(na Woerden, Vianen etc)
Nou, veroveren is een groot woord. De gemeente Vianen wilde zelf bij de provincie Utrecht horen, gezien de economische betrokkenheid op Utrecht. Ten tijde van de (historisch correcte) wijziging van de grens tussen Noord-Holland en Utrecht, waarbij Loosdrecht naar Noord-Holland ging, is dit (ter compensatie) doorgevoerd. De reden dat Woerden nu bij Utrecht hoort, weet ik niet, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat hier eenzelfde reden aan ten grondslag ligt.
Rainier

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 07 jul 2005, 2:01

Vinny schreef:En ook de A76 is een verhaal apart. De hele brug over de Maas wordt beheerd door Rijkswaterstaat, terwijl de grens toch écht in het midden van de rivier loopt.
Wist ik niet. Hmm, toch wel weer raar dan, want loopt de Belgische wegverlichting niet tot over de helft van die brug? Idem voor het wegdek? Als ik me goed herinner verandert het wegdek pas na de brug. Dus de brug wordt dan beheerd door de Nederlands Rijkswaterstaat, maar wat erop staat en ligt is nog Belgisch. :) Welja, ieder zijn deel zeker. :P
Vinny schreef: Verder vind ik de mededeling 'einde wegnummer' langs de grens nogal overbodig, net als het 'alvast' aankondigen van het nieuwe wegnummer. Ja je gaat de grens over! Dan is dat toch al vanzelf duidelijk. En met het alvast aankondigen van het wegnummer: Dan moet men consequent zijn en al in Scheveningen verwijzingen naar de BAB 3 vermelden...
Einde wegnummer vind ik inderdaad ook nogal overbodig: vooral omdat die borden meestal zelfs niet echt opvallen. Bovendien: als je komt van de BAB4 en je rijdt Nederland binnen op de A76 dan is die BAB4 eigenlijk al beëindigd door de Duitsers zelf, aangezien de snelweg net voor de grens overgaat in autoweg om dan direct daarna aan Nederlandse zijde weer over te gaan in snelweg (maar ik weet niet zeker of daar wel een bord staat dat het begin van de snelweg aangeeft?). De BAB eindigt dus eigenlijk al 100m voor de eigenlijke grens.
Het alvast aankondigen van een wegnummer is inderdaad vaak overbodig en kan tot verwarrende situaties leiden. Bovendien heb je toch over het algemeen wel eens op een kaart gekeken als je de grens overgaat, dus dan weet je wel welk wegnummer eraan komt. In België duiden we over het algemeen geen buitenlandse wegnummers aan op voorhand, maar we blijven gewoon de E-nummers gebruiken tot vlak voor de grens, wat eigenlijk nog wel een voordeel is van die E-nummers: die kloppen in elk geval, ook aan de andere kant van de grens.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 jul 2005, 7:44

R4 schreef:In België duiden we over het algemeen geen buitenlandse wegnummers aan op voorhand, maar we blijven gewoon de E-nummers gebruiken tot vlak voor de grens, wat eigenlijk nog wel een voordeel is van die E-nummers: die kloppen in elk geval, ook aan de andere kant van de grens.
1 uitzondering: De overgang A12 naar de A4 bij Zandvliet, waar op het laatste Belgische portaalbord vlak voor de grens al A4 staat vermeld. En ergens zie ik ook geen probleem, mits het maar goed en consequent wordt
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 jul 2005, 8:54

Zulke "dramatische" maatregelen zijn toch overbodig naar mijn gevoel. Zelfs in een Verenigd Europa weet je dat de grens eraan komt en dat de grens kan leiden tot een wissel in het wegnummer. Dat is in landen als de VS en Australië met hun State Highways overigens niet anders.

Ben het dan ook met Vinny eens: vind het licht overdreven om al vóór de grens aan te geven, dat het plaatselijke wegnummer zal eindigen en dat daarvoor een nieuw wegnummer in de plaats zal komen. Belangrijkste is dat kort ná de grens duidelijk wordt, wat het "nieuwe" wegnummer is dat de weggebruiker nu zal moeten volgen.

Dat laatste gebeurt misschien wel het beste met een afstandsbord, met daarop uiteraard het wegnummer. Het Nederlandse bord "welkom" met daar onderop het wegnummer vermeld, doe je vrees ik toch al vrij snel af als "bevat geen relevante informatie", waardoor je juist dat wegnummer mist.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 07 jul 2005, 11:53

Vinny schreef:
Je kan ook op de weg kijken naar de belijning en het asfalt. Geheid dat je direct ziet waar de grens loopt
Dat hoeft niet. Op de A 18/A 16 tussen Duinkerke en Veurne is de grens niet zichtbaar. Dat hebben de wegenbouwers in 1998 heel verneukeratief opgelost. De markering is pas bij afrit 1 anders. ...
En ook de A76 is een verhaal apart. De hele brug over de Maas wordt beheerd door Rijkswaterstaat, terwijl de grens toch écht in het midden van de rivier loopt.
Ik zou zeggen dat de grens F-B op de E40 wel degelijk zichtbaar is. Er zijn dan wel geen douaneposten, maar het wegdek en de belijning verandert er wel degelijk, en opmerkelijk is dat in de richting van Frankrijk verlichting staat, terwijl dat aan Belgische kant niet het geval is.
Wat betreft de E314 staat er voor zover ik heb gezien Belgische verlichting tot zelfs óver de Maas. Ik geloof dat Charles over enkele foto's van deze grensovergang beschikt...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 07 jul 2005, 12:30

maar het wegdek en de belijning verandert er wel degelijk, en opmerkelijk is dat in de richting van Frankrijk verlichting staat, terwijl dat aan Belgische kant niet het geval is.
Interessant. Ik herinner me in 1998 een gloednieuw wegdek, geen verlichting (aan beide kanten van de grens) en Franse belijning tot aan afrit Veurne. Misschien moet ik er weer gaan kijken en foto's maken. Mijn geheugen laat me misschien na 7 jaar een beetje in de steek :roll:
Wat betreft de E314 staat er voor zover ik heb gezien Belgische verlichting tot zelfs óver de Maas. Ik geloof dat Charles over enkele foto's van deze grensovergang beschikt...
Ik zal eens kijken of ik de verdragtekst over het beheer van de Grensmaas nog eens kan vinden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 07 jul 2005, 13:13

Rien schreef:Wat betreft de E314 staat er voor zover ik heb gezien Belgische verlichting tot zelfs óver de Maas. Ik geloof dat Charles over enkele foto's van deze grensovergang beschikt...
Mijn foto laat een beetje van de brug zien:

http://dd50.inducks.org/wegen/img/a76belgie2.jpg
Laatst gewijzigd door harry op vr 08 jul 2005, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » do 07 jul 2005, 15:38

Vinny schreef:En ook de A76 is een verhaal apart. De hele brug over de Maas wordt beheerd door Rijkswaterstaat, terwijl de grens toch écht in het midden van de rivier loopt.
Het verhaal is zelfs nóg veel aparter dan dat, het zijn namelijk 2 verschillende bruggen die tegen elkaar zijn gebouwd; een brug over het land (ca. 1 kilometer lang, in Belgisch beheer, met Belgische hm-paaltjes, wegdek en markering) en een brug over de Maas/Julianakanaal (ca. 300 meter lang) die inderdaad in het beheer van Rijkswaterstaat is. Vanaf de grond is goed te zien dat deze 2 bruggen qua aanzien behoorlijk van elkaar verschillen.
Rien schreef:Wat betreft de E314 staat er voor zover ik heb gezien Belgische verlichting tot zelfs óver de Maas. Ik geloof dat Charles over enkele foto's van deze grensovergang beschikt...
Ja, de brug is geheel voorzien van Belgische lichtmasten. Daarvan heb ik op het oude forum inderdaad ooit eens foto's geplaatst, die ik afgelopen herfst heb gemaakt:

Foto 1: Het Belgische deel van de brug, kijkend richting Nederland.

Foto 2: Idem, maar nu kijkend richting België.

Foto 3: Het Nederlandse deel van de brug, kijkend richting België. Als je deze foto vergelijkt met de anderen, ontdek je zo al een aantal verschillen, met name de vangrail. Je ziet ook dat het wegdek hier Nederlands is, maar dat er Belgische lichtmasten staan.
Groet, Charles

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 07 jul 2005, 23:08

Aparte situatie zeg, maar wel leuk om te zien :P . Zijn die lichtmasten nu in het beheer van Belgie of Nederland?

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 08 jul 2005, 0:51

Ik veronderstel dat die lichtmasten nog in Belgisch beheer zijn, ik denk niet dat ze speciaal vanuit Nederland een kabel naar daar getrokken hebben voor die enkele masten die op Nederlands grondgebied staan.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 08 jul 2005, 9:55

Het lijkt wel alsof de brug een stukje niemandsland is, want de borden staan bij allebei niet op de brug. Het is wel heel apart op deze manier.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 08 jul 2005, 10:30

Het lijkt wel alsof de brug een stukje niemandsland is
Dat is niet te hopen, want dan wordt er geen onderhoud gepleegd. :o

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 08 jul 2005, 10:48

Tjsa, hoe zou dat gaan bij de niemandslanden bij grenzen tussen diverse landen? Ik vraag me af of er officieel nog wel niemandslanden zijn. Iemand moet toch de boel onderhouden?

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 08 jul 2005, 10:59

Er zijn nog "officiële" niemandslanden. Bijvoorbeeld de gedemilitariseerde zones in de Golan Hoogten en Zuid Libanon. De wegen worden dan ook niet onderhouden, maar dat is ook niet nodig, aangezien het strict verboden is om van Israël naar resp. Libanon of Syrië (en vice versa) te reizen. Niet geheel onmogelijk, er zijn verhalen van jongens die dwars door een mijnenveld, om militaire posten, dwars door ravijnen en meer dan zeven jaar gevangenisstraf hebben geriskeerd om hun familie aan de andere kant van de grens te zien...