wooter schreef:... Als je daarvoor doorheen de noordrand van Maastricht, tussen Veldwezelt en Smeermaas door sneed. En dan kwam je aan in Bilzen, waar je ook niet zomaar een snelweg kon aansluiten tussen Bilzen en Alden Biezen.
Volgens mij is één extra fly-over voldoende om een vloeiende verbinding te maken van de E314 naar de N700, die al bijna snelwegkarakteristieken heeft. Zie
hier
wooter schreef:En tenslotte is die A79 ook maar een limpy snelweg van een stadje als Heerlen naar... Antwerpen? Hoeveel trafiek denk je dat Heerlen genereert naar Antwerpen? Zeker als de huidige layout voor verkeer komende uit Duitsland enkel van snelweg moet wisselen in Lummen, itt jouw plan waarbij men 2 keren haaks zou moeten wisselen van snelweg.
Verkeer uit de regio Aken zou dan ook deze route hebben genomen. Wat betreft die haakse aansluitingen: Als knooppunt Ten Esschen een andere lay-out had gekregen, met een fly-over voor de richting Aken-Maastricht, had verkeer in één keer kunnen doorrijden naar Antwerpen zonder af te slaan bij Lummen, wat het nu dus wel moet. Lijkt me dus geen argument in deze discussie.
wooter schreef:Denk er ook aan dat in die tijd samen met Heerlen de groeiende mijngemeenten Sittard, Geleen en Genk waren. Bilzen mag dan wel al heel lang de naam van "Stad" dragen, maar heeft zeker niet het economisch belang dat Genk (of de bipool Hasselt-Genk) en Sittard-Geleen hebben.
Ik denk dat je het belang van de mijnen wel kunt weglaten wat Nederland betreft. Die werden vanaf eind jaren '60 al langzaamaan gesloten. Voordeel van een doorgaande oost-west-verbinding via de A79 was ook geweest dat Maastricht ook naar het westen toe een snelwegverbinding had gehad.
Verder even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het beter was geweest als de doorgaande weg er via de A79 had gelegen; ik heb alleen even geschetst wat het had kunnen zijn...