Afbeelding

[AUS] Australië (Australia)

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [AUS] Australie (Australia)

Bericht door boe! » zo 29 mei 2011, 20:16

^^ Korte code gebruiken, niet de lange.
Link
Laatst gewijzigd door boe! op zo 29 mei 2011, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » zo 29 mei 2011, 20:25

Dat is hem ja :)

is dit nou goed?

[youtube ]http://youtu.be/-7ZZbVGXL0Y[ /youtube]

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 29 mei 2011, 22:35

^^ Je moet het zo doen:

Code: Selecteer alles

[youtube]-7ZZbVGXL0Y[/youtube]
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » ma 30 mei 2011, 18:08

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 30 mei 2011, 18:20

^^ Geen probleem, ik heb ook fouten gemaakt met het posten van filmpjes hier ;)
Maar nu terug naar Australië :!:
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » zo 05 jun 2011, 9:44

Voor iemand die het interesseert,

Dit is mijn route geweest die ik met mijn auto door Australië heb gereisd.

Sydney - Adelaide Vliegtuig
Adelaide - Perth Trein

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 05 jun 2011, 11:07

nederland24 schreef:^^Dat lijkt mij ook wel wat als vakantiebaantje. Lekker bruin worden, waar je ook nog voor betaald krijgt. ;) .
Met de zonnecrème die je moet opdoen om je huid enigszins tegen de zon te beschermen zal je niet echt bruin worden. Australië is trouwens koploper in het aantal huidkankergevallen per jaar. Als je op een natuurlijke manier bruin wil worden zou ik dus gewoon naar Frankrijk gaan. ;)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 05 jun 2011, 13:28

^^Ik heb een vrij lichte huid, dus ik zou sowieso niet snel bruin worden.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 05 jun 2011, 14:11

hugomol schreef:Voor iemand die het interesseert,

Dit is mijn route geweest die ik met mijn auto door Australië heb gereisd.

Sydney - Adelaide Vliegtuig
Adelaide - Perth Trein
So, dat is een aardige trip :o

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 05 jun 2011, 14:37

^^Zoveel kilometers maken mijn ouders nog niet eens in een jaar. :schrikreactie:

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » ma 06 jun 2011, 20:19

En dat zonder airco ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 07 jun 2011, 15:57

^^Temperaturen in Australië zijn weliswaar hoog, maar niet extreem. Het zijn vooral de UV-stralen waar ik schrik voor zou hebben.

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » di 07 jun 2011, 16:11

Westen is het droog en warm, weken boven de 40 graden is geen uitzondering
Noorden is klam en warm weken boven de 35 graden

Ik dacht eerst dat ze andere schalen gebruikte met de UV straling wat ik mij herinner is dat ik zelfs UV straling 12 heb gezien op de tv daar. 8 is volgens mij al zeer hoog en wordt in Nederland maar een paar keer per jaar gemeten

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » di 07 jun 2011, 16:16

UV stralings kaart
http://www.arpansa.gov.au/uvindex/realtime/aus_rt.htm

In de zuiden is het op dit mement winter in het noorden als ik het goed heb is het het droge seizoen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 07 jun 2011, 16:22

hugomol schreef:
Ik dacht eerst dat ze andere schalen gebruikte met de UV straling wat ik mij herinner is dat ik zelfs UV straling 12 heb gezien op de tv daar. 8 is volgens mij al zeer hoog en wordt in Nederland maar een paar keer per jaar gemeten
Er is volgens mij maar één schaal die universeel gebruikt wordt. In Nederland gaat de UV-index inderdaad bijna nooit boven de 6.

In januari worden in Australië de hoogste UV-stralingen gemeten:
Afbeelding

14 is zoals je ziet geen uitzondering. Zeker in het noorden kan je dus nooit zonder bescherming buitenkomen. Tenminste als blanke mens (wat de meerderheid van de Australiërs toch wel is).

Mijn land is het dus niet. Ik zou niet graag een buitenwerker in Australië zijn. Tenzij de zuidoostelijke staten zoals Victoria of Tasmanië, daar zijn het klimaat en de natuur heel wat aangenamer.

Pino
4x3 autosnelweg

[AUS] Pacific Highway / Ballina bypass

Bericht door Pino » di 23 aug 2011, 21:27

Aardig voorbeeld van bewegwijzering op doorgaande wegen in New South Wales. Hierbij een link naar het bewegwijzeringsplan van de bypass van Ballina, onderdeel van de Pacific Highway tussen Sydney en Brisbane. http://www.rta.nsw.gov.au/roadprojects/ ... l_plan.pdf

De licht gekleurde onderdelen zijn al bestaande borden, gekleurde onderdelen worden nieuw geplaatst. Je ziet dus meteen mooi dat rond Ballina enkele alphanumerieke wegnummers worden gestickerd in de komende periode. Op de Pacific Highway wordt het plaatje er echter niet duidelijker op. De bypass wordt M1, maar op de route ten zuiden van de stad laat men nog het oude NH1-schildje staan. Overigens zie je in de PDF ook tenminste één bord op de oude Pacific Highway (Tamarind Drive, in de nieuwe situatie) waar men het oude wegnummer heeft laten staan. Het is zoals wel vaker in Australië: principes die ik in het algemeen wel deel, maar onhandige uitvoering.

Waarschuwing: het gaat om een document van 49 MB, niet het meest handzame formaat. Daarom wellicht het beste om de PDF te downloaden in plaats van hem in je browser te openen. En dan nog heeft in ieder geval mijn computer er behoorlijke moeite mee.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 04 sep 2011, 23:12

Recentlijk heb ik ontdekt dat de Australiërs bijna dezelfde wegmarkering als ons gebruiken om verhoogde inrichtingen aan te duiden. Ik dacht tot nu toe dat wij de enige in de wereld waren

http://maps.google.be/maps?q=sydney&hl= ... 1,,0,11.95
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 25 sep 2011, 20:52

In de spoiler een fotoserie een roadtrip door de Pibara, een afgelegen gebied in Western Australia. Afkomstig van Sam Laybutt (de man achter Ozroads). De bijschriften bij de foto / het trip report werden door Sam zelf gepost op Aussiehighways.
SPOILER: TOON

First of all, we headed across the causeway to Dampier on the Dampier Highway
Afbeelding

New AD sign assembly approaching the turnoff to the Burrup Peninsula. Note the TD351 trailblazer, there's plenty of these around the place and the route is reasonably well signed
Afbeelding

Heading back into Karratha, we unfortunately caught the 'Rio rush' or the traffic jam that occurs at shift change when people head back into Karratha. It is a bit unusual at first getting stuck in a stop-start traffic in what feels like the middle of nowhere. Here's where it starts, just south of the Burrup turnoff
Afbeelding

At least the slow speeds gave me the chance to get this view over the causeway
Afbeelding

Looking south at the airport turnoff (yellow car is merging from the airport access). Main Roads is presently duplicating the Dampier Highway from the airport into the existing dual carriageway on the edge of Karratha
Afbeelding

Heading into Karratha
Afbeelding

Incorrect NR1 shield approaching the junction with Madigan Road which is a heavy vehicle route to the NWCH, avoiding suburban Karratha
Afbeelding

The end of the duplication works as you approach the existing dual carriageway (see the median light poles in the distance)
Afbeelding

A couple of shots of Dampier Highway through Karratha
Afbeelding
Afbeelding

After coming into Karratha from the west, Dampier Highway then turns southward to travel to NWCH via the industrial areas. This AD sign is westbound on Millstream Road approaching Dampier Highway
Afbeelding

A quick coffee stop gave me the opportunity to snap some half decent photos from outside the car - this is looking north on Dampier Highway towards the town centre. Note the cranes and apartments under construction - there's a massive shortage of housing here.
Afbeelding

Looking south from the same spot showing typical services signage as you leave major towns in remote WA
Afbeelding

Typical southbound view along Dampier Highway near the industrial area (to my left)
Afbeelding

Signage approaching NWCH - Warlu Way is a themed tourist route running from Exmouth to Broome and these signs are scattered along the highway like any other tourist route would be signed
Afbeelding

The 'normal' AD sign approaching NWCH, complete with TD351 trailblazer
Afbeelding

Note that I've been referring to it as TD351 - it started life as a 'tourist way' but it now seems to be signed with 'Tourist Drive' shields. I don't know if this has been an intentional decision or just another case of Main Roads' incompetence when it comes to signage.

Speaking of incompetence - where's the NR1 shield? NWCH/Dampier Hwy junction.
Afbeelding

RD sign heading west from Dampier Highway - 'Travel Stop' refers to the large roadhouse at the Madigan Road and Karratha-Tom Price Road junctions
Afbeelding

Level crossing on NWCH at 'Travel Stop' - unfortunately just missed the train which took a few minutes to cross
Afbeelding

Looking north along Madigan Road, the heavy vehicle route from NWCH to Dampier
Afbeelding

Another couple of shots of the Dampier Highway widening between Madigan Road and the airport
Afbeelding
Afbeelding

And a nice black ID sign at the airport exit :)
Afbeelding

AD sign westbound on NWCH looking into the afternoon sun
Afbeelding

AD sign eastbound
Afbeelding

ID sign
Afbeelding

Large sign advising strangers that you don't get a road this good all the way to Tom Price!
Afbeelding

The distance to Tom Price looks like it is measured via the final alignment - if you get the permit and go via the rail access road, it will be roughly accurate however if you go via Wittenoom its an extra 80km or so.
Afbeelding

This is the RD sign heading east from the Dampier Highway junction - note the missing NR1 shield
Afbeelding

Travelling along the NWCH at 7am was an interesting experience - there was a fair bit of traffic and some pretty insane drivers who preferred to leapfrog their way forward at 130-140km/h instead of sitting in the line of traffic which was moving pretty freely between 100 and 110km/h
Afbeelding

Typical view between Karratha and Roebourne, although a lot of it is dead flat
Afbeelding

There were a pair of NR1 trailblazers about midway between the two towns - this photo is looking west
Afbeelding

Approaching the level crossing of the Pannawonnica to Cape Lambert rail line just west of Roebourne
Afbeelding

From what I have been told, Roebourne is a rather feral town with a majority aboriginal population. Given the stories I'd been told, I expected worse but it isn't the prettiest town by any means. Lots of vacant lots, derelict buildings, very few shops or signs of life and plenty of steel bars and tall fences.

AD sign approaching the Wickham/Point Samson turnoff on the northern edge of Roebourne
Afbeelding

Heading into Roebourne - brand new sports and aquatic complex for the locals
Afbeelding

The main street of Roebourne - out of shot to the left are some vacant lots and derelict buildings. The hotel is closed now, iirc, as is the supermarket, but there's a tiny sign of life as you can see in the 2nd photo
Afbeelding
Afbeelding

Signage on NWCH just before it turns left to cross the Harding River. TD351 turns right and takes you up to the old Roebourne Gaol
Afbeelding

Tourist map showing the Warlu Way route at the old Gaol
Afbeelding

Long shot of signage where NWCH makes the left turn - the road to the right will become NWCH when the Government eventually bypasses this town
Afbeelding

Sholl Street in Roebourne with the Post Office on the right
Afbeelding

And finally the RD sign leaving town to the west
Afbeelding

Looking north from the NWCH intersection
Afbeelding

Wickham was built as a company town by what is now Rio Tinto but has been a public town for about 30 years. It is built like Karratha, Woomera and other planned towns - pretty uninspiring. The shops were a big building with few windows, lots of iron bars and not much more than a Woolies, all sitting in a car park. This is a view of Wickham Drive showing the typical landscape.
Afbeelding

The Point Samson Road was deviated around the Wickham townsite in 1982 iirc - this view is looking south at the turnoff into the town
Afbeelding

Point Samson is a bit futher along, across the tidal flats, and is the end of the road and, apparently, TD351
Afbeelding

Looking into Point Samson
Afbeelding

Apologies about the terrible photo but I thought this sign was quite amusing in Point Samson just behind the pub that sells a $38 fish and chips for lunch!! (no, I did not try it)
Afbeelding

Point Samson is also the start of TD351 if you are heading the other way - note this sign refers to 'Cossack Way' and has the 'Tourist Way' inside the shield rather than Tourist Drive
Afbeelding

Cossack was the original port in the area and is now pretty much uninhabited but with some beautiful old buildings still remaining. It is definitely worth visiting again - unfortunately I didn't have the chance to take any decent photos of them on this trip.

This is the road heading into Cossack from Point Samson Road - crossing the tidal flats
Afbeelding

The view from the lookout at Cossack towards Jarman Island
Afbeelding

The road to the lookout!
Afbeelding

And, finally, Cossack Road approaching Point Samson Road - TD351 both ways!
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 14 mei 2012, 9:02

Kwam de richtlijn toeristische bewegwijzering tegen van de staat New South Wales. Wellicht ook voor anderen wel grappig om te lezen. http://www.rta.nsw.gov.au/doingbusiness ... ignsv4.pdf

Wat me in ieder geval alvast opviel was de lange lijst criteria waaraan je als "toeristische attractie" moet voldoen om bruine bewegwijzering te kunnen krijgen. Mij bevalt dat wel, als je ziet dat in Nederland tegenwoordig het eerste het beste zwembad van toeristische bewegwijzering wordt voorzien.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 mei 2012, 14:23

De gemiddelde woon-werk reistijd in Sydney is 34,3 minuten, samen met New York City het langste van de ontwikkelde wereld. Dit is voornamelijk te verklaren door het inefficiënte wegennet en het relatief hoge OV-gebruik (24%). Reistijden zijn doorgaans het hoogst in stedelijke gebieden waar veel met het openbaar vervoer gereisd wordt, omdat het OV gemiddeld gezien per definitie trager is dan de auto. Filehoofdstad Los Angeles heeft een bijna 20 procent kortere reistijd dan Sydney. Wat opvallend is in veel Australische metropolen is het relatief onderontwikkelde snelwegennet. Er zijn vrij weinig snelwegen en de meesten hebben geen grote capaciteit. Melbourne scoort waarschijnlijk nog het beste. In Nederland is de gemiddelde reistijd voor woon-werkverkeer iets minder dan 22 minuten.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 mei 2012, 14:40

Waarom kan ik me bij 22 minuten niet zoveel voorstellen?
(eigen reistijd is 95 minuten) Het kost al zo'n 50 minuten om de centra van Utrecht, Arnhem of 's-Hertogenbosch te bereizen en dan woon ik nog centraal :heygrr:

Dik 34 minuten valt nog wel te overzien.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 22 mei 2012, 14:40

Chris schreef:De gemiddelde woon-werk reistijd in Sydney is 34,3 minuten, samen met New York City het langste van de ontwikkelde wereld. Dit is voornamelijk te verklaren door het inefficiënte wegennet en het relatief hoge OV-gebruik (24%).
Neen, dit is vooral te verklaren door het urbaan model.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 mei 2012, 14:42

Alfa schreef:Neen, dit is vooral te verklaren door het urbaan model.
Ik had die reactie al wel verwacht van jou. Maar het is helaas voor jou pertinente onzin, anders zouden in andere grote metropolen met veel oppervlakte en lage density ook zo'n grote of grotere reistijd moeten hebben, bijvoorbeeld Dallas of Houston. En dat is niet het geval. Je kruistocht tegen betaalbare vrijstaande woningen gaat hier niet op.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 22 mei 2012, 14:46

^^Die liggen vol autosnelwegen en kennen een vrij grote decentralisatie doordat werk naar de voorsteden is verschoven. De downtowns in die steden stellen niets voor. In steden als Sydney en New York kan je gewoon geen goed autosnelwegennet uitbouwen wegens de niet wenselijkheid van stadsautostraten.

Ik vind het ook nogal triestig dat je het New Yorkse model nu als inefficiënt afdoet omdat de reistijden iets langer zijn. Mocht men het vol autosnelwegen legen (wat jij schijnbaar wil) zouden de reistijden nog langer zijn.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 22 mei 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 22 mei 2012, 14:49

Alfa schreef:Mocht men het vol autosnelwegen legen (wat jij schijnbaar wil) zouden de reistijden nog langer zijn.
En waarop baseer je dat? Hoe kom jij tot die conclusie? Als je zulke uitspraken doet graag ondrbouwen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 22 mei 2012, 14:55

^^Omdat die gebieden nu eenmaal veel dichter bebouwd zijn dan steden als Dallas. Het is een illusie te denken dat iedereen gezellig met zijn autootje in New York kan wonen. Er is een reden waarom het OV-gebruik er zo hoog is. Massatransport is gewoon handiger in dichtbebouwde stedelijke omgevingen.

Verder is het een beetje simpel om het succes van een urbaan model te meten louter op basis van de reisafstand. De ruimte-inefficiëntie weegt veel harder door.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 mei 2012, 15:01

Alfa schreef:^^Die liggen vol autosnelwegen en kennen een vrij grote decentralisatie doordat werk naar de voorsteden is verschoven. De downtowns in die steden stellen niets voor.
De zogenaamde "dispersion". Feitelijk de beste manier om de reistijden acceptabel te houden, ondanks congestie. Los Angeles is een goed voorbeeld daarvan, ondanks de enorme congestie is de reistijd er korter dan in veel OV-steden zoals New York City, Chicago, Philadelphia en Washington. In Australië heb je dat minder, daar domineren de stadscentra. Vanuit het oogpunt van een stedenbouwkundige is dat een zeer wenselijk fenomeen (transit-oriented development), voor de reistijden niet. Australië heeft zeer stringente landplanning (urban consolidation genaamd), waardoor de huizenprijzen veel hoger zijn dan in vergelijkbare metropolen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Canada. De gemiddelde huizenprijs in Australië is 6,7 keer het gemiddelde bruto huishoudinkomen. Alles boven 3,0 keer wordt gezien als duur, vanaf 4 keer als problematisch. Sydney heeft overigens een gemiddelde huizenprijs van 9,2 keer het gemiddelde bruto huishoudinkomen.
In steden als Sydney en New York kan je gewoon geen goed autosnelwegennet uitbouwen wegens de wenselijkheid van stadsautostraten.
London ook. Maar wat je dan ziet zijn extreme verkeersintensiteiten op het onderliggend wegennet. In Sydney zijn bijvoorbeeld verkeersintensiteiten van 60.000 - 100.000 voertuigen op wegen met verkeerslichten dwars door woonwijken niet ongebruikelijk. Ik vraag me af of dat wenselijker is dan een fatsoenlijk snelwegennet. Nu wikkel je grote hoeveelheden verkeer af op wegen die daar niet voor zijn bedoeld.
Ik vind het ook nogal triestig dat je het New Yorkse model nu als inefficiënt afdoet omdat de reistijden iets langer zijn. Mocht men het vol autosnelwegen legen (wat jij schijnbaar wil) zouden de reistijden nog langer zijn.
De reistijden zijn niet "iets langer", maar 50% langer. Dat is significant. Ik heb overigens niet gezegd dat men New York vol autosnelwegen moet leggen, er liggen er al genoeg, alleen zijn ze verouderd en zijn er een aantal ontbrekende schakels. Parijs is ook een voorbeeld van een stedelijk gebied waarin het snelwegennet veel beter zou kunnen functioneren als er minder ontbrekende schakels en verouderde knooppunten zijn. Massale nieuwbouw van autosnelwegen is dan ook niet aan de orde in die gebieden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 mei 2012, 15:27

Wat in Sydney niet helpt is dat het CBD verhoudingsgewijs ver naar het oosten ligt en de agglomeratie, om landschaps-technische redenen, alleen maar naar het westen kan. De zee-inham genaamd Sydney Harbour maakt het aanleggen van efficiente verbindingen naar dat centrum ook niet heel makkelijk. Dat eindigt onvermijdelijk in concentratie van verkeer op een paar vaste oeververbindingen, waar capaciteit per definitie schaars is. New York heeft dat laatste ook.

Tenslotte is er in Australië natuurlijk iets enorm fout gegaan met de aanleg van weginfra. Tot midden jaren '90 lag er bijna niets. Decennia oude ruimtereserveringen lagen er volkomen ongebruikt bij. De Olympische Spelen van 2000 waren in Sydney aanleiding voor best wel wat nieuwe infra, maar slechts op een paar plaatsen die belangrijk waren voor de Spelen. Het is sindsdien een kwestie van achter de feiten aanlopen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 mei 2012, 15:39

Hier een overzichtkaart van het aantal rijstroken per snelweg in Sydney.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 01 aug 2012, 16:30

Er is een voorstel gedaan om een belangrijke ontbrekende schakel in het snelwegennet van de regio Sydney te dichten. Het gaat om een link tussen de F3 en M2 in het noorden van de stad. Doorgaand verkeer moet nu altijd nog over het stedelijke wegennet in Pennant Hills. De verbinding zal waarschijnlijk worden aangelegd als een tunnel, maar de planning is nog in een erg vroeg stadium.

Afbeelding