[B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Zou ik ook doen. De A 12 is veel gevaarlijker en trager (verkeerstechnisch gezien moet bij het naderen - 300 m ervoor - van een kruispunt een snelheidsbeperking van 90 km/u gelden) afgezien nog van veelvuldige flitspalen.snelwegracer schreef:Ik rij altijd over de E19 naar Frankrijk.
Een "wegeniscuriosum" zoals er helaas teveel zijn in de lage landen, zoals N 49 Antwerpen - Knokke en de N 203a (stukje E 429 in Halle). Ook Nederland telt er zo een paar : de reeds door Charles geciteerde N 59 tussen Rosmalen en Geffen (die gelukkig binnenkort tot de verleden tijd zal behoren).en in dezelfde provincie de N 65 tussen Tilburg en Den Bosch.Rien schreef:Ik heb zelf nog nooit op de A12 gereden; 't is in elk geval een geval apart.
Precies. Of toch net niet! Tussen Boom en Antwerpen is die verkeersas een soort “stadsboulevard†bestaande uit vier rijbanen; twee in het midden voor doorgaand verkeer en één aan elke zijkant voor bestemmingsverkeer en bediening van aanpalende erven. Het zijn die twee laatsten die aldaar de N 177 uitmaken en de middenrijbanen vormen dus de A 12. De kilometerpalen voor de N 177 worden trouwens genummerd vanaf Antwerpen naar Boom, naar het zuiden dus, terwijl dit voor de A 12 net andersom is - vanaf Brussel weliswaar.Rien schreef:Vinny schreef:Lang nog niet overal ongelijkvloerse kruisingen. Officieel heet de weg dan ter plekke N 177. De snelwegstukken zijn wel A 12.
Dat zou ik niet durven zeggen. Het is wel zo dat op dit zuidelijk gedeelte de A 12 geen volledige parallelwegen heeft, maar de N 276 is wel degelijk een afzonderlijke weg die net zoals die A 12 en ene N 277 begint in Brussel (Laken) dichtbij het Chinees paviljoen net aan de noordelijke hoek van het koninklijk domein. De N 276 is de rand- of parallelweg aan de oostkant zoals de N 277 dit is aan de westkant is, althans tot even voorbij kilometerpaal 9 in Meise (de N 277 daarentegen eindigt iets ervoor aan de N 259 Hoogstraat).Rien schreef:Ten zuiden van Breendonk (het stuk dat grotendeels in Vlaams-Brabant ligt) heet de weg niet N177, maar N276. Voor de eenduidigheid noemt verkeersinformatie de volledige weg A12, ook de stukken met expreswegstatuut.
Hmm, je bent veel te optimistisch en je stelt de zaken veel te rooskleurig voor als je het mij vraagt ! Daarover later meer in een volgende reactie.Rien schreef:Ik denk dat de weg stukje bij beetje wordt omgebouwd, zodat hij binnen enkele (tientallen) jaren wel volledig snelweg zal zijn. Ik merk in elk geval al een vooruitgang sinds enkele jaren geleden - met name ten noorden van Boom is recent een stuk tot snelweg omgebouwd.
Leuk ? Nou ja, een "wegeniscuriosum" zoals ik het hiervoor schreef. Maar voor de pendelaars met de wagen die er elke dag over moeten zal het alvast heel minder leuk zijn !Charles schreef:De A12 is een leuk stukje weg om eens te berijden, vooral het viaduct over Wilrijk is bijzonder. ***

-
- verkeersader
@ Marc:
Die hele A12 zit dus ingewikkelder in elkaar dan mij bekend is. Ik heb het tracé zoals gezegd nog nooit bereden, en kan enkel de gegevens van de kaart proberen te interpreteren. Die stelt het dus wat eenvoudiger voor.
Op de Michelinkaart merkte ik dus ook op dat recent het "rood-geel-rode lijntje" wat verlengd was in de richting van Antwerpen. Als jij over meer accurate gegevens beschikt, laat maar horen. Ik ben altijd geïnteresseerd, evenals in andere curiosa.
Die hele A12 zit dus ingewikkelder in elkaar dan mij bekend is. Ik heb het tracé zoals gezegd nog nooit bereden, en kan enkel de gegevens van de kaart proberen te interpreteren. Die stelt het dus wat eenvoudiger voor.
Op de Michelinkaart merkte ik dus ook op dat recent het "rood-geel-rode lijntje" wat verlengd was in de richting van Antwerpen. Als jij over meer accurate gegevens beschikt, laat maar horen. Ik ben altijd geïnteresseerd, evenals in andere curiosa.

Inderdaad juist vijf, maar zij bevinden zich niet allemaal op het grondgebied van Aartselaar. De eerste komende uit Antwerpen is nog in de stad (district Wilrijk) gelegen aan het T-kruispunt met de Atomiumlaan, beter bekend als het "Terbekehof-kruispunt" op ongeveer een halve km van de grens met Aartselaar.Ali schreef:De A12 bevat ter hoogte van Aartselaar als ik me niet vergis nog vijf verkeerslichten
Het zuidelijke gedeelte van de A 12 - ten zuiden van de Ruppeltunnel - heeft precies twee kruispunten met verkeerslichten verdeeld over de twee provincies. De eerste komende na de tunnel (komende dus van Antwerpen) bevindt zich op de grens van Puurs en Willebroek (de A 12 vormt er aldaar de grens tussen die twee gemeenten) na de twee afritten van de N 16 in de province Antwerpen. De tweede in Meise maar dicht bij Londerzeel in de provincie Vlaams Brabant.Ali schreef:en ter hoogte van Londerzeel nog eens twee of drie.
Dat is geen argument, integendeel zelfs !Ali schreef:
Het gedeelte bij Londerzeel is gemakkelijk om te bouwen tot autosnelweg omdat er weinig bebouwing is. Ik denk ook niet dat de ombouw héél dringend is omdat de kruispunten ver uit elkaar liggen en de weg hier 2x3 rijstroken telt.
Neen het dubbel : 10 km. 9,6 km om precies te zijn van de eerste aansluiting tot net voorbij de brug van de N 16 naar Temse.Ali schreef: Het is wel natuurlijk véél veiliger indien men de expressweg tussen Willebroek-Zuid en Londerzeel tot een volwaardige autosnelweg ombouwt. Ik denk dat het hier over 5km betreft of zo.
Als het viaduct van Wilrijk zou verlengd worden, hoeven er geen nieuwe parallelbanen aangelegd te worden; die bestaan reeds op maaiveldniveau. Aldaar vormen ze zoals reeds vermeld de N 177 Boomse steenweg (in het noorden van Aartselaar Antwerpse steenweg). Afritten bouwen daarentegen wordt een moeilijke zaak gezien de dichte bebouwing.Ali schreef:Het ander gedeelte van denk ik drie kilometer ter hoogte van Aartselaar telt op korte afstanden denk ik zo'n vijf kruispunten met lichten. Ik vind dat dit gedeelte véél sneller tot een volwaarige autosnelweg moet omgebouwd worden, vooral omdat dit gedeelte héél druk is als gevolg van de vele bedrijven en winkelketens langs de expressweg en ook omdat dit gedeelte slechts 2x2 rijstroken telt. Als gevolg van de dichte bebouwing is dit gedeelte ook moeilijker om te bouwen en zie ik een verlenging van het viaduct als de beste oplossing met enkele afritten en parallelbanen.
Enkel het zuidelijk gedeelte komt hiervoor in aanmerking gezien de dichte bebouwing ten noorden van de Ruppeltunnel.Ali schreef: Indien men niet voor een viaduct wil kiezen dan dient men te kiezen voor een autosnelweg die ingegraven ligt zoals het gedeelte bij Boom. Ik ben wel van mening dat dit gedeelte net zoals bij Boom 2x3 rijstroken moet tellen.
Tenslotte wil ik wel opmerken dat indien de A12 volledig tot een volwaardige autosnelweg wordt omgebouwd er best een rust en tankplaats mag gebouwd worden.
Akkoord, maar laten wij niet teveel dromen. Eerst de A 12 afwerken, daar wachten we 30 jaar (of meer zelfs) op !Ali schreef:Ook ben ik van mening dat de expressweg tussen Willebroek en Sint-Niklaas beter tot een autosnelweg wordt omgebouwd waarbij in Temse ofwel een volwaardige 2x2 brug over de Schelde wordt gebouwd of een tunnel wordt uitgegraven
Verkeerd ! De A 12 is wel degelijk een volwaardige autosnelweg vanaf zijn begin in Brussel tot even voorbij km 10 in Meise, dus ook op het knooppunt met de R 0 in Grimbergen.Alfa schreef:Komt omdat de A12 op het moment dat het de R0 kruist geen autosnelweg is maar expresweg.Het knooppunt met de R0 is ook een heel apart geval (in negatieve zin), vooral de verbinding noord->oost en zuid->west zijn erg gevaarlijk.
Met wetten kan de wetgever veel zoniet alles doen, mits de grondwet en de door België aangegane verdragen worden nageleefd. Voor de mimimumstraal van de bochten bestaan er overigens afwijkende normen voor verkeerswisselaars en hun lussen. Versta : het is niet omdat een onderliggende verkeerswisselaar niet volgens de " regels van de kunst " is gebouwd dat de verkeersas in kwestie geen autosnelweg is.Alfa schreef:Ik denk niet dat dit deel ooit officieel tot autosnelweg zal worden omgevormt. Moest men dit doen dan zou men men wel het gehele knooppunt moeten aanpassen. Want een kruising tussen 2 autosnelwegen zal wettelijk meer capaciteit en ruimere bochten moeten hebben dan een knooppunt tussen expresweg/autosnelweg.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Ik heb eindelijke het juiste topic gevonden, waar ik het even wou over hebben is het stuk snelweg tussen Boom en Brussel. Er zijn daar 2 ongelijkvloerse kruisingen, enkele boerenweggetjes en enkele huizen die nog naast de A12 staan. Als men deze huizen onteigent zoals men vroeger bij de E40 heeft gedaan en als men in Willebroek-zuid nu de 1ste kruising dicht gooit, kan het verkeer nog altijd over willebroek centrum rijden naar de andere kant van de snelweg, of gewoon een brug daar aanleggen. En de 2de kruising, kan perfect dicht, want 500m verderop ligt een doorgaande weg onder de brug! Ik vraag me af, waarom duurt het zolang? Ok 2 parallelsnelwegen naar Brussel lijkt wel veel en misschien niet nodig, maar als men de 2 kruisingen daar sluit en de boereweggetjes afsluiten en de huizen onteigent lijkt het mij daar al veel veiliger hoor! En nog een punt, in Aartselaar zijn ze nu over de snelweg een rotonde brug aan het aanleggen, in 2 stukken dus, ik denk dat dit iets te maken heeft met de doortrekking van de N177 naar de A12? Weet R4 hier mss meer over?
-
- 2x4 autosnelweg
Bedoel je de doortrekking van de N171?
Op onderstaande link kan je wat info vinden en ook de streefbeeldstudie en ontwerpen downloaden:
http://users.pandora.be/kontich/groen/expresweg.htm
Hier gaat het over een rotonde in Aartselaar:
http://aartselaar.cdenv.be/Kalender_Eve ... ee257521c4
Op onderstaande link kan je wat info vinden en ook de streefbeeldstudie en ontwerpen downloaden:
-
- 4x5 autosnelweg
De Rupeltunnel

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
-
- expressweg
Dankjewel, dat eerste wist ik alvynkce schreef:Bedoel je de doortrekking van de N171?

-
- 2x4 autosnelweg
Minister Peeters pakt de problemen tenminste aan!GVA.be schreef:23/05 Minister wil dak op A12
Minister Kris Peeters (CD&V) weet zeker dat de volledige verbindingsbaan N171 tussen E19 en A12 in Reet (Rumst) wordt aangelegd. Momenteel wordt in Reet (Rumst) een rotonde boven op de A12 aangelegd. Als voldoende geld gevonden wordt, zal ook de A12-sleuf op grote delen worden afgedekt.
Het Aartselaars cultureel centrum was maandagavond tot de nok gevuld met geïnteresseerden die kwamen luisteren naar verkeersminister Kris Peeters. Zijn info over het doortrekken van de N171, de verbindingsweg tussen E19 en A12, en de plannen met de A12 waren de reden.
Minister Peeters was meteen duidelijk. "Zowel de expresweg als de Banaan zullen zeker worden aangelegd. De beslissingen die we in dit dossier nemen, maken de zaak onomkeerbaar. Voor de rotonde en het westelijk deel van de N171 is geld voorzien en zijn we administratief bijna rond. De aanleg van het resterende stuk N171, de expresweg, volgt in ieder geval. Het geheel wordt een 2 maal 1-baan waarop 70 mag gereden worden."
De minister ging ook verder. "Via het advies van de streefbeeldstudie krijgt ook de A12-sleuf een dak boven de sleuf. De A12 moet een echte primaire weg worden. Bedoeling is dat, daar waar woningen naast de rijbaan staan, zoals in Boom en in Aartselaar, de autoweg met een dak wordt afgedicht. Er moet uiteraard een maatschappelijk draagvlak voor zijn. We zijn momenteel op zoek naar geld om deze wens te kunnen vervullen."
Omdat nogal wat aanwezigen de minister vroegen om de plannen thuis te kunnen bekijken, beloofde die ze eerstdaags op internet te zullen plaatsen.
JW
-
- verkeersader
Inderdaad, die indruk heb ik ook. Maar is het wel terecht om dat te stellen? Wat oudere forumleden kunnen ons misschien vertellen of het echt pas onder deze minister is dat de knelpunten worden aangepakt. (Natuurlijk is er het missing links-programma waarin al deze projecten kaderen.)vynkce schreef:Minister Peeters pakt de problemen tenminste aan!
De Banaan, een toepasselijke maar nogal 'banale' naam voor de N171.

Een dak op de A12? Wordt het op bepaalde stukken dan gewoon een gesloten i.p.v. een half-open tunnel? Lijkt me overigens geen slecht idee. Meer dan één blik op de kaart heb je niet nodig om tot het besluit de komen dat de A12 een enorme barrière vormt in dat verstedelijkt gebied.
We hebben al meer dan vijftig jaar geduld. :P Het omvormen van de A12 tot autosnelweg wordt sinds de jaren 1950 gepland. En altijd had men een uitvlucht om te wachten met de ombouw. (In de jaren 1970: "Eerst wachten op de voltooiing van de E19, en op de verbreding ervan tot 3+3+3+3; als er dan nog noodzaak is voor een extra autosnelweg, zullen we nog eens over de A12 nadenken.") Kortom, als men er echt een prioriteit van had gemaakt, was die ombouw al lang voltooid.R4 schreef:het omvormen van de volledige A12 tot snelweg is iets wat tijd vergt. Even geduld dus.
-
- expressweg
Dat het stuk tussen Rumst en A12 in Aartselaar een 2x1 ging worden wist ik al, ik vind het spijtig dat men hier niet opteert voor een 2x1 en een wisselende rijbaan, ofzelfs nog beter, de expressweg 2x2 door te trekken. Maar spijtig genoeg wordt hiervoor niet geopteerd, spijtig want het verkeer dat van de A12 naar de E19 gaat en terug, zal daar snel vast zitten denk ik ...
-
- expressweg
Ik voel me plots oud nu...maar goed :P ...het klopt wel dat Peeters een aantal zaken die reeds lang aansleepten in een stroomversnelling gebracht heeft, en een aantal knopen doorgehakt heeft. Daarnaast zijn er ook nieuwe projecten op stapel gezet, zoals het knelpunten/missing links-plan.Rien schreef:Inderdaad, die indruk heb ik ook. Maar is het wel terecht om dat te stellen? Wat oudere forumleden kunnen ons misschien vertellen of het echt pas onder deze minister is dat de knelpunten worden aangepakt. (Natuurlijk is er het missing links-programma waarin al deze projecten kaderen.)vynkce schreef:Minister Peeters pakt de problemen tenminste aan!
Ja, de plannen zijn er inderdaad al lang. Het verschil is dat er nu wel degelijk werk van gemaakt wordt, m.a.w. dat de studies eindelijk eens afgewerkt worden, er uitvoeringsbesluiten en (bijzondere) plannen van aanleg opgesteld worden. Kortom: het gaat eindelijk eens vooruit, en binnenkort wordt dat ook op het terrein zichtbaar.Rien schreef: We hebben al meer dan vijftig jaar geduld. :P Het omvormen van de A12 tot autosnelweg wordt sinds de jaren 1950 gepland. En altijd had men een uitvlucht om te wachten met de ombouw. (In de jaren 1970: "Eerst wachten op de voltooiing van de E19, en op de verbreding ervan tot 3+3+3+3; als er dan nog noodzaak is voor een extra autosnelweg, zullen we nog eens over de A12 nadenken.") Kortom, als men er echt een prioriteit van had gemaakt, was die ombouw al lang voltooid.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
- expressweg
Re:
Hier zou men dus een dak op kunnen plaatsen?, wat met de afritten dan?Willem schreef:Zijn er nooit plannen geweest om die tunnelbak in Boom van een dak te voorzien? Dat maakt het voor de inwoners van die plaats wat aangenamer.

I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
- 2x4 autosnelweg
Re: A12 Antwerpen-Boom-Brussel
Ter hoogte van de afritten lukt het uiteraard niet. Zat te denken aan een constructie vergelijkbaar met de Utrechtsebaan (A12) in Den Haag, waar ook gebouwen over de weg zijn gebouwd.
-
- stadsweg
Ik denk niet dat er voorlopig nood is aan extra (kantoor)gebouwen in Boom. Beter zou het zijn om de rest van de snelweg te vervolledigen met het geld dat je in dit dak zou steken.
Een sleuf tot aan Antwerpen lijkt me dan het meest praktisch. Dus dat viaduct in Wilrijk afbreken!
Waarom is het trouwens zo stil rond de omvorming tot snelweg? Een paar jaar geleden kwam "den boomsesteenweg" nog regelmatig in het nieuws als dodenweg, en er moest dringend iets gebeuren aan de vreselijk ingewikkelde kruispunten aldaar. Maar van een omvorming zie ik nog niets.
De aloude vraag: is er eigenlijk een planning voorzien?
Een sleuf tot aan Antwerpen lijkt me dan het meest praktisch. Dus dat viaduct in Wilrijk afbreken!
Waarom is het trouwens zo stil rond de omvorming tot snelweg? Een paar jaar geleden kwam "den boomsesteenweg" nog regelmatig in het nieuws als dodenweg, en er moest dringend iets gebeuren aan de vreselijk ingewikkelde kruispunten aldaar. Maar van een omvorming zie ik nog niets.
De aloude vraag: is er eigenlijk een planning voorzien?
-
- 2x4 autosnelweg
Met het voorspelbare antwoord: Neen... De A12 is niet prioritair voorlopig.Caesar schreef:De aloude vraag: is er eigenlijk een planning voorzien?
-
- 2x4 autosnelweg
Het Nieuwsblad 23-12-2009 schreef:Stukken uit nieuw wegdek A12 komen al los
BOOM - In het wegdek van de A12 in de Rupelstreek zitten enkele putten doordat het asfalt op sommige plaatsen loskomt.
Het wegdek daar en op een deel van de zijbanen N177 werd nochtans enkele maanden geleden helemaal geasfalteerd. ‘Als je er over rijdt, veroorzaakt dat wel een serieuze klap in de wagen', zegt Joeri uit Ruisbroek. Hij merkte de putten gisteravond op. ‘Maar ik kan moeilijk zeggen of ze er al langer liggen of niet. Het is pas de eerste keer dat me dit opvalt.'
Bij Wegen en Verkeer Antwerpen wordt bevestigd dat er putten in het nieuw geasfalteerde wegdek zitten. ‘Er is al een inspecteur langs geweest om de zaak te onderzoeken. Uit zijn analyse bleek dat er heel wat stukken asfalt uit het wegdek verdwenen zijn waardoor er putten in komen. Hoewel de sneeuw dat nogal bemoeilijkt, hebben we toch al geprobeerd om enkele van die putten te dichten.'
Ook ijsvlekken en het gestrooide zout bemoeilijken een snel herstel. ‘Het is de bedoeling dat de A12 morgen (woensdag, nvdr) putvrij is.' Als dat niet lukt, dan moet er aangepaste signalisatie komen, want het winterweer en de putten maken het rijden op de A12 gevaarlijker.
Hoe de putten in het wegdek gekomen zijn, is nog niet bekend. Zowel Wegen en Verkeer Antwerpen als de aannemer die het wegdek geasfalteerd heeft, hebben het raden naar de oorzaken.
-
- expressweg

Het is blijkbaar niet de eerste vernieuwde snelweg die al terug vol met gaten zit. Ik zou de schuld toch eerder zoeken bij diegene die het aangelegd heeft en niet enkel bij het winterweer.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
-
- stadsweg
Voila, zoals ik in een andere topic al zei: ook de vernieuwde E19-noord heeft het zitten.
Heeft daar zeker niks met het winterweer te maken want, die putten daar zitten er al enkele weken in.
Nu hier op de A12 ook. Hebben ze minderwaardig asfalt gebruikt? Valt toch gemakkelijk te controleren?
Zit hier ook niet een soort "garantie" op?
Ik zou een bepaalde afstand verplicht kostenloos laten heraanleggen door de aannemer. Niet beginnen met het opvullen van de putten, want daar heeft Belgie een handje van weg. Dat is echt een halfslachtige oplossing.
Heeft daar zeker niks met het winterweer te maken want, die putten daar zitten er al enkele weken in.
Nu hier op de A12 ook. Hebben ze minderwaardig asfalt gebruikt? Valt toch gemakkelijk te controleren?
Zit hier ook niet een soort "garantie" op?
Ik zou een bepaalde afstand verplicht kostenloos laten heraanleggen door de aannemer. Niet beginnen met het opvullen van de putten, want daar heeft Belgie een handje van weg. Dat is echt een halfslachtige oplossing.
-
- expressweg

Voorlopig kunnen ze niet meer doen dan dat, het wintert nog vollop.
-
- expressweg
In juni en juli dit jaar wordt het wegdek van de A12 vanaf de Nederlandse grens tot aan het knooppunt Stabroek in beide richtingen vernieuwd.
Hiermee wordt een volgende grensovergang met Nederland aangepakt.
Hiermee wordt een volgende grensovergang met Nederland aangepakt.
-
- expressweg

-
- expressweg
Hopelijk vernieuwd men ook de infrastructuur een beetje: scheef gereden paaltjes, middenberm oplappen en vangrails vernieuwen op sommige stukken.
-
- expressweg

Ik neem dat de vernieuwing in dezelfde trant zal zijn als die van de E19 en daar heeft men ook de signalisatie inclusief de scheefgereden paaltjes vervangen. Ik vind het wel vreemd dat die in de regio Antwerpen enkel vervangen worden bij een totale vernieuwing van de weg. Als er 1 ding is waar men hier heel veel aandacht aan besteedt zijn het wel reflectoren, die worden regelmatig individueel vervangen.
-
- dorpsstraat
Op de A12 in Boom (alvast richting Brussel) hangen nu ook enkele nieuwe borden. Maar deze zijn zodanig geplaatst (enkele meters achter een brug, telkens opnieuw), dat ze pas op het laatste moment zichtbaar zijn.
Ik meld dit soort zaken al lang niet meer aan de bevoegde diensten, aangezien zij toch altijd terugschrijven dat alles geplaatst is conform de regeltjes...
Ik meld dit soort zaken al lang niet meer aan de bevoegde diensten, aangezien zij toch altijd terugschrijven dat alles geplaatst is conform de regeltjes...