[B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy » di 28 sep 2021, 15:27

^^ Klopt

Ooit als eens hervormd naar een loodrecht kruispunt met portiek VRI's. Maar nu gaat het dus écht weggewerkt worden.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 sep 2021, 15:43

Volgens de historische satellietbeelden in Google Earth is de reconstructie van dit kruispunt ergens tussen 2009 en 2011 uitgevoerd. Er waren daarvoor ook al 2x3 rijstroken rechtdoor, maar bij de reconstructie zijn toen ook aparte rechtsafvakken gekomen in beide richtingen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 28 sep 2021, 23:42

Dit wordt het, al in 2018 aangekondigd. Ze zijn wel goed om hetzelfde project minstens 3 keer opnieuw aan te kondigen.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 nov 2021, 11:20

Hoe zit het eigenlijk met de historie van de A12. Ik begrijp dat deze weg in de jaren 30 is aangelegd als de N1bis. Was dit de eerste dubbelbaans weg voor de langere afstand in België?

Op geopunt.be zijn luchtfoto's van 1971 te zien, waarin je kan zien hoe de A12 er toen uit zag (bijv. de Rupeltunnel ontbrak toen nog, evenals het knooppunt met de R0).

Op Rien's website wegen-routes.be kan ik er zo niet veel van vinden. Ik ben wel benieuwd of er historische foto's van zijn, of meer details van de aanleg hiervan. In 1971 waren er al delen met ongelijkvloerse aansluitingen / snelwegprofiel, waaronder het viaduct door Wilrijk.

De N1bis is dan een beetje wat de rijksweg 13 in Nederland was tussen Den Haag en Rotterdam, ook geopend in de jaren 30, maar geen volwaardige snelweg.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 22 nov 2021, 14:48

Misschien kan er wel wat gereconstrueerd worden via de kaarten van historic openstreetmap? Hier kan je schakelen tussen heel wat kaarten doorheen de jaren: https://play.osm.be/historischekaart.ht ... asemap1969

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 22 nov 2021, 15:02

Als ik de kadastrale kaart van 1842 erbijneem, is het duidelijk dat het tracé van de N1 toen al bestond, maar dat er van de A12 in de verste verte nog geen sprake was. Als ik de topografische kaart van 1950 (wederopbouwkaar) ernaast leg, zie je wel dat zowel bij Brussel als Antwerpen de huidige A12 al bestond in de vorm van lanen en steenwegen. Jammer genoeg is er van dat jaar geen kaartmateriaal beschikbaar buiten de provinciehoofdsteden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 nov 2021, 15:25

Met die link van Vynkce kan je aardig wat interessante kaarten zien. Zo is die omlegging bij Meise in 1969 geopend als bypass van de oude N1bis, en dus niet een upgrade ervan.

Ook suggereren de kaarten wel dat de N1bis niet overal echt een 2x2 profiel met gescheiden rijbanen had. Wellicht waren delen in de bebouwde kommen een smalle 4-strooks weg of misschien toch 2-strooks. Dan was die corridor wellicht niet doorgaand een 'expresweg' zoals we die nu zouden noemen.

Ook wel fascinerend is die verdiepte ligging door Boom, lijkt echt een Amerikaanse gedimensioneerde weg: 2x3 rijstroken verdiept en frontage roads met 2 rijstroken per richting op maaiveld. Dat zal wel gelijktijdig met de Rupeltunnel zijn aangelegd, het is in elk geval niet (veel) ouder dan die tunnel. Interessant lijkt overigens dat er voor die verdiepte ligging geen bebouwing gesloopt is. Wel is er later aanzienlijk meer bebouwing aan de noordkant van Boom langs de A12 gerealiseerd, al was er in 1971 al wel de nodige bedrijvigheid, maar niet zo aaneengesloten zoals nu.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 22 nov 2021, 16:56

Bij Grimbergen ligt de originele rijksweg/steenweg/dreef trouwens nog altijd in de middenberm van de huidige A12. Op de Kaart van Vyncke kan je nog zien dat deze tenminste in dat jaar nog in gebruik was. Men leek al wel de huidige infrastructuur als "gepland" ingetekend te hebben.

https://www.google.be/maps/@50.9028079, ... 384!8i8192

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 22 nov 2021, 19:51

Chris schreef: ma 22 nov 2021, 15:25 Ook wel fascinerend is die verdiepte ligging door Boom, lijkt echt een Amerikaanse gedimensioneerde weg: 2x3 rijstroken verdiept en frontage roads met 2 rijstroken per richting op maaiveld. Dat zal wel gelijktijdig met de Rupeltunnel zijn aangelegd, het is in elk geval niet (veel) ouder dan die tunnel. Interessant lijkt overigens dat er voor die verdiepte ligging geen bebouwing gesloopt is.
De bouw van de Rupeltunnel liep niet van een leien dakje, mogelijk was de sleuf eerder gereed.
Er is in elk geval een hele omleidingsroute voorzien via de Boulevardbrug. Tot voor kort was die route nog 2x2 Zoals je hier op oude Streetviewbeelden kan zien.

Rond de Rupeltunnel staat er nog heel wat oude signalering voor bij werken of tunnelsluitingen. Van het oudste type dat ik al in België ben tegengekomen, het zijn een soort kasten waarin een rolgordijn opgehaald kan worden en een verkeersbord zichtbaar wordt.
Hier zie je er een met een verkeersbord zichtbaar, wegens een defect(?) staat die er momenteel nog steeds zo., Net voorbij uitrit Breendonk, richting de tunnel.
Als je de sleuf vanuit Antwerpen volgt richting de tunnel, kom je er een hele reeks tegen. Rond de tunnel staat ook wegwijzers met geïntegreerde matrixborden waarop Brussel weergegeven kan worden via de tunnel danwel via de brug (al werkt die al een aantal jaar niet meer en is er wat verderop een gewone wegwijzer neergzet.)

Ik heb me altijd afgevraagd of de bouw van die sleuf een unieke gelegenheid bood om wat extra lagen Boomse klei te winnen (de hele Rupelregio is gekend voor de kleiwinning).
Chris schreef: ma 22 nov 2021, 15:25 Wel is er later aanzienlijk meer bebouwing aan de noordkant van Boom langs de A12 gerealiseerd, al was er in 1971 al wel de nodige bedrijvigheid, maar niet zo aaneengesloten zoals nu.
De steenbakkerijen waren toen al over hun hoogtepunt, in die periode is in Boom nog heel wat sociale woningbouw gerealiseerd, met hele wijken bestaande uit appartementsgebouwen Zoals hier.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 30 nov 2021, 11:38

De A12 op Brussels grondgebied wordt heringericht. Het gaat om het gedeelte tussen de grens met Vlaanderen aan de Romeinse steenweg en aansluitend ook de R21 tot aan het kanaal bij Van Praet. Meer info: https://www.hln.be/binnenland/a12-in-br ... ~ac1c91fc/ en https://www.demorgen.be/nieuws/groene-v ... ~bbeee8f4/

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 nov 2021, 11:42

Een groene stadsboulevard. Het lijkt wel een modewoord :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 nov 2021, 11:53

Dit is gewoon autorijdende burgers pesten en je buren het leven zuur maken onder het mom van 'groen'. Er is helemaal geen tekort aan groen daar. Er ligt een groot stadspark. Dit zal alleen maar extra reistijd en files opleveren.

De Brusselse regering lijkt vooral de taak te zien om de mobiliteit te verslechteren en burgers te straffen die iets anders doen dan de ideologische lijn daar. :roll:

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 30 nov 2021, 12:27

^^
Ik heb dit nieuws ook in een ander topic gepost gehad. In dit geval begrijp ik de plannen van het BHG wel een beetje, ik zou het alleen terugbrengen tot 2x2 op 1 weghelft. Men rijdt zich op deze locatie al bijna 60 jaar vast op de Van Praetbrug, het is ook 1 van de minder drukke invalswegen.

Is het ideologische geïnspireerd, absoluut.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 30 nov 2021, 12:31

Hoeveel fietsers zouden er daadwerkelijk van dat stukje A12 gebruik gaan maken? Er zijn plaatsen in Brussel waar meer fietsers en voetgangers zijn die meer aan een opknapbeurt toe zijn.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 30 nov 2021, 12:38

VRT schreef op 29-11-2021:
Om Brussel met de auto in te rijden neemt het aantal rijstroken in het project geleidelijk af van drie naar twee naar één. Zo komt er plaats vrij voor de bus, voor een nieuwe tramlijn tussen Neder-over-Heembeek en het centrum, voor fietssnelwegen in beide richtingen en voor een wandelpad tussen de bomen.
Hier wordt meer groen weggehaald dan teruggeplaatst (een dubbelspoor tramlijn heeft een profiel van een meter of 8 a 11)
Geenstijl heeft voor de Nederlandse gemeentes ook een topic gemaakt, met als conclusie dat de Groenen meer groen weghalen dan terugplaatsen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 30 nov 2021, 13:25

^^
Van dat laatste is iedereen nu ondertussen toch al overtuigd? Als je ziet wat de agentschappen die in Vlaanderen instaan voor natuur, bosbeheer en aanverwanten al gekapt hebben in de laatste jaren om "het originele landschap terug bloot te leggen en de inheemse diersoorten een natuurlijke habitat te schenken". Natuurpunt Vlaanderen heeft zowat het slechtste imago van alle Vlaamse Overheidsdiensten.

Je moet maar eens op Google naar "natuurpunt kapt bomen" zoeken en ontdekken hoeveel polemiek er rond die instantie bestaat :mrgreen:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 30 nov 2021, 19:29

De Brusselse regering schijnt ook te vergeten dat de meeste werknemers in het gewest uit Vlaanderen komen… als dit er ooit doorkomt dan moeten ze er niet van verschieten dat meer en meer bedrijven zich buiten Brussel richting Vlaanderen gaan vestigen…

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 30 nov 2021, 19:32

Als sidenote heeft Touring nu aan het BHG gevraagd om Euro 4 diesels wel nog in 2022 toe te laten tot het BHG. Men haalt als oorzaak aan dat mensen door Covid en productieproblemen hun wagenpark niet konden vernieuwen, omwille van verschillende redenen.

Dat overdreven groen gedoe zou wel eens BHG kunnen schaden, gewoon omdat ze weigeren te kijken naar de gevolgen van hun ideologie. Wat een politiek probleem is dat opgaat voor andere partijen ook natuurlijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 nov 2021, 20:06

Zo zag de A12 er uit in 1939:

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 30 nov 2021, 21:24

^^ Zie ik daar nu een spoorlijn in het midden liggen?

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 01 dec 2021, 8:38

^^ Inderdaad, was denk ik een soort van private lijn voor de koning. Daarnaast zijn ze er in Brussel zelf wel nog niet uit met die A12. Zie: https://www.hln.be/binnenland/a12-in-br ... ~ac1c91fc/

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 01 dec 2021, 9:46

^^
Neen, zoals te denken komt er langs alle kanten commentaar op. Inclusief van minister Pascal Smet die binnen het Brussels nochtans ook al wat afwaarderingen op zijn naam heeft staan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 01 dec 2021, 9:59

Mijn grootvader had als rijkswachter in het Brusselse steeds een zakboekje met de kaarten van de regio op zak. Dat zal van rond de periode 1950 geweest zijn, bij zijn indienstreding. Ik zal eens kijken of die spoorlijn en dergelijk er toen nog lag. Het lijkt door dezelfde cartografische dienst opgemaakt te zijn.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » do 09 dec 2021, 11:07

Wimpie25 schreef: di 30 nov 2021, 13:25 ^^
Van dat laatste is iedereen nu ondertussen toch al overtuigd? Als je ziet wat de agentschappen die in Vlaanderen instaan voor natuur, bosbeheer en aanverwanten al gekapt hebben in de laatste jaren om "het originele landschap terug bloot te leggen en de inheemse diersoorten een natuurlijke habitat te schenken". Natuurpunt Vlaanderen heeft zowat het slechtste imago van alle Vlaamse Overheidsdiensten.

Je moet maar eens op Google naar "natuurpunt kapt bomen" zoeken en ontdekken hoeveel polemiek er rond die instantie bestaat :mrgreen:
Het is niet omdat er polemiek ontstaat (of dat je een slecht imago hebt), dat het een slechte beslissing of slecht beleid is. Het kappen van artificiële dennenbossen in de Kempen om de heide terug ruimte te geven is een goeie zaak, zeker voor vele inheemse planten- en diersoorten. Dat de gemiddelde Vlaming redeneert "natuur = bomen" of "boom kappen = slecht natuurbeleid" ligt eerder aan een foute perceptie dan aan een fout beleid van Natuurpunt. Die dennenbossen zijn aangeplant om o.a. als stuthout voor de Kempense steenkoolmijnen te dienen, zijn vrij arm qua biodiversiteit, en horen van nature niet in deze streken thuis.
In mijn ogen is het vaak opgestookte hetze uit politieke hoek om Natuurpunt en co in een slecht daglicht te stellen voor het geval ze nog eens protesteren tegen een nieuwe verkaveling of industriezone.

Wat de plannen met de A12 betreft: ik begrijp dat een auto-centered forum niet warm loopt voor minder rijstroken, maar het brede protest komt meestal van Vlamingen die met hun (salaris)wagen van hun oprit tot aan hun Brusselse bureaustoel willen rijden. Het Brussels Gewest zal op eigen grondgebeid de belangen van de eigen bewoners voorop stellen. Dat is een logisch gevolg van de keuze om de gewesten bevoegd te maken voor openbare werken en openbaar domein.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 09 dec 2021, 11:17

^^
Dat naaldbos een geringe natuurwaarde heeft ga ik zeker niet tegenspreken en wat mij betreft mogen die gerust plaatsmaken voor gedeeltelijk herstelling van het oorspronkelijke landschap. Wat hij veel Vlamingen echter de ogen uitsteekt ( en daar kan ik me ook in plaatsen ) is dat niet enkel naaldbos betreft dat wordt gekapt.

Ook buiten de Kempen wordt aan natuurherstel gedaan en dan gaan er ook al eens beuken- en accassiabossen tegen de grond die veel meer zichtwaarde hebben in het landschap. Ik heb ooit een uitspraak horen passeren die samengevat stelde dat natuurherstel mooi is, maar heeft een volgroeid bos voor deze generaties niet meer waarde dan een hersteld landschap dat pas binnen 50 jaar terug volgroeid is?

Het is een discussie met een filosofisch kantje dat breder gaat dan dit topic maar het is wel een interessante.

Cartman
dorpsstraat

Bericht door Cartman » do 09 dec 2021, 11:51

Alleszins beter dan een gemeente die gezonde eikenbomen kapt in de Bosstraat (of all places) omdat de bewoners zich storen aan vallende bladeren (seriously?) en het licht van hun zonnepanelen wordt tegengehouden.

Dat is pas NIMBY van de bovenste plank.

https://www.gva.be/cnt/dmf20211203_95194603

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 09 dec 2021, 19:00

Wimpie25 schreef: do 09 dec 2021, 11:17 dan gaan er ook al eens beuken- en accassiabossen tegen de grond
Gelukkig blijven de acacia's dan staan. :duck:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 09 dec 2021, 19:25

^^
Eagle Eye Harry strikes again ;)

Ik vermeldde specifiek de boomsoort omdat de Acacia Robinia en de Valse Acacia eigen zijn aan deze steek, maar dat is dus buiten Natuur en Bos gerekend.

Alleszins, de A12 was origineel ook een dreef ;)

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » za 11 dec 2021, 22:29

Vandaag door de Rupeltunnel gereden en gemerkt dat deze nu ook richting Brussel gedegradeerd is naar 2 rijstroken. Ik had er eigenlijk niet zó goed op gelet, maar hoogstwaarschijnlijk gaat de A12 al in de sleuf van Boom van 3 naar 2 rijstroken. In de tunnel is er nu dus een volwaardige pechstrook. Na de tunnel loopt de A12 verder als 2 rijstroken. De oude borden die de versmalling aanduidden, zijn blijven staan. Deze dus:
https://www.google.be/maps/@51.0775525, ... 384!8i8192

Weet iemand hier meer over? Jammer dat het terug slordig is gedaan, wat de reden ook is...

Edit: Artikel er over gevonden: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211124_95394545
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 13 dec 2021, 6:46

Ik kan die wateroverlast al herinneren van als ik nog 10 jaar was, een goede 25 jaar geleden… wat absurd om hiervoor een rijstrook definitief af te sluiten…

Wat zouden ze doen als dit probleem zich zou voordoen aan de Kennedytunnel, ook een rijstrook afsluiten…