https://wegenenverkeer.be/sites/default ... mte%29.pdf

Moderator: Moderatoren



Bron en filmpje: https://www.gva.be/cnt/dmf20250116_9477 ... 7490603688Viaduct van A12 in Wilrijk veroorzaakt meeste geluidsoverlast in Vlaanderen
Het viaduct op de A12 in Wilrijk veroorzaakt de meeste geluidsoverlast van alle gewestwegen in Vlaanderen. Dat heeft Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder bevestigd na een parlementaire vraag van Anke Van dermeersch. De politica van Vlaams Belang hekelt dat er na tien jaar en drie verkeersstudies over de impact van de A12 op de omgeving, nog altijd niets is veranderd.
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250122_96405137“Na meer dan halve eeuw is viaduct op A12 afgeleefd”: profs vragen om snelle maatregelen, AWV belooft om vlug in te grijpen
![]()
Bron en meer en filmpje: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250122_94222014Experts waarschuwen: viaduct A12 in Wilrijk is afgeleefd en aangetast door betonrot
Het viaduct op de A12 in Wilrijk is afgeleefd en zit met betonrot. Om te voorkomen dat het moet worden afgesloten, is het viaduct dringend aan herstelling toe. De brug is inmiddels 55 jaar oud en wordt intensief gebruikt. “Kleine herstellingen zijn genoeg om te blijven functioneren, maar op een gegeven moment wordt het onveilig”, waarschuwt professor Johan Blom (UAntwerpen).
Bron en meer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250617_95627454Verkeersborden in Meise zorgen voor verwarring: “Maar we kunnen ze niet zomaar weghalen”
De wirwar aan verkeersborden langs Vlaamse wegen is al vaker aangekaart. Maar dit is wel een straffe. Een verkeersbord dat een snelheidsbeperking van 50 km per uur aanduidt met vlakbij een ander bord dat het einde van de zone 50 aangeeft. Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft toe dat het verwarrend is, maar het kan niet zomaar een bord weghalen, klinkt het.
Ja, en voor 1985 de N177, voor 1976 de N117 en nog vóór (rond) 1960 de N1bis.Tommy schreef: di 17 jun 2025, 20:32 De N277 (Nieuwelaan + Wilgenlaan) in Meise is eigenlijk het oude traject van de A12. Daarom post ik dit opvallend persberichtje hier
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/15 ... igheid-re/Maximumsnelheid in Rupeltunnel op A12 verlaagd naar 90 kilometer per uur: "Verhoogt veiligheid"
Bestuurders die de voorbije dagen door de Rupeltunnel op de A12 in Boom reden, hebben de nieuwe verkeersborden vast al opgemerkt. De maximumsnelheid werd er verlaagd van 120 kilometer per uur naar 90. "We voldoen zo aan strengere Europese normen voor tunnelveiligheid", klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Ten vroegste in 2029 start een grondige renovatie van de tunnel.
Ik ken die regel niet, maar ik zit dan ook niet zo in die tunnelwetgeving.Alfa schreef: ma 16 feb 2026, 15:06Is de Europese tunnelrichtlijn aangepast dat die 90 verplicht in tunnels? Ik kan me dat niet voorstellen. Dit is weer een slap excuus voor een overdreven veiligheidsmaatregel.
Vlaketunnel.mavas schreef: ma 16 feb 2026, 21:32Ik ken die regel niet, maar ik zit dan ook niet zo in die tunnelwetgeving.Alfa schreef: ma 16 feb 2026, 15:06Is de Europese tunnelrichtlijn aangepast dat die 90 verplicht in tunnels? Ik kan me dat niet voorstellen. Dit is weer een slap excuus voor een overdreven veiligheidsmaatregel.
Ik weet wel dat we in Nederland ook 130 km/h hebben bij 1 tunnel, de Wijkertunnel, en mogelijk meer plekken.
Nee.Alfa schreef: ma 16 feb 2026, 15:06 Is de Europese tunnelrichtlijn aangepast dat die 90 verplicht in tunnels? Ik kan me dat niet voorstellen. Dit is weer een slap excuus voor een overdreven veiligheidsmaatregel.
Bron en meer: https://wegenenverkeer.be/werken/vernie ... er-snelwegVernieuwing van acht kilometer snelweg
In de week van 16 maart en de week van 23 maart (overdag) doet Wegen en Verkeer voorbereidende werken in de middenberm van de A12. Daarbij wordt in iedere rijrichting een rijstrook afgesloten. De werken worden zodanig ingepland, dat de ochtend- en avondspits geen bijkomende hinder ondervinden. Op 7, 8 en 9 april (overdag, 's avonds en 's nachts - niet op 10, 11 en 12 april zoals hier eerder stond) wordt de werfzone ingericht. Het verkeer zal dan maar over een rijstrook per rijrichting kunnen rijden. Hoewel het een weekend is en de werken pas op vrijdagavond starten, zal de inrichting van de werfzone gepaard gaan met ernstige vertragingen. Op maandag 13 april starten de 'echte' werken: de vernieuwing van het wegdek. Zie Timing en impact voor meer informatie over de hinder.
Meer info over de grootschalige renovatie kan ondertussen gevonden worden via volgende link: https://wegenenverkeer.be/rupeltunnelTommy schreef: ma 16 feb 2026, 12:22Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/15 ... igheid-re/Maximumsnelheid in Rupeltunnel op A12 verlaagd naar 90 kilometer per uur: "Verhoogt veiligheid"
Bestuurders die de voorbije dagen door de Rupeltunnel op de A12 in Boom reden, hebben de nieuwe verkeersborden vast al opgemerkt. De maximumsnelheid werd er verlaagd van 120 kilometer per uur naar 90. "We voldoen zo aan strengere Europese normen voor tunnelveiligheid", klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Ten vroegste in 2029 start een grondige renovatie van de tunnel.