[B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Wimpie25 »

Een visiedocument over de verdere omvorming van de A12 tot een Primaire Weg Type 1. Opmerkelijk, op bladzijde 8 wordt het Wegenforum als bron geciteerd voor een - wel indrukwekkende - foto van het Stroad-gedeelte van de A12.

https://wegenenverkeer.be/sites/default ... mte%29.pdf

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa »

^^ Wie heeft die foto gemaakt?
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Wimpie25 »

^^
Die maakte deel uit van een fotoreeks van 'Antwerp Skyliner' die ikzelf in 2011 op Skyscrapercity had gevonden, en dan vervolgens hier op het forum had geplaatst. Ze waren genomen vanop dat grote kantoorgebouw in Boom.

viewtopic.php?t=16518

Afbeelding

Aan de nachtfoto's kan je zien dat het al lang geleden is, met het oranje licht.

Afbeelding
Mundial
verkeersader
Berichten: 647
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Mundial »

Bij gebrek aan een draad over de N177 plaats ik het maar hier, gezien de N177 grotendeels parallel loopt met de A12 zet ik het hier.
Van augustus tot en met november wordt de Baanbrug over de Rupel in Boom afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Gedurende 30 dagen zal de brug ook niet toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers.
De Vlaamse Waterweg heeft bij controle scheuren en metaalmoeheid vastgesteld aan het brugdek en scheuren in de deklaag van het beweegbare deel.
Bij de werken zal er een beschermingsconstructie boven en onder de brugklap geplaatst worden en zal de slijtlaag van het weggedeelte vervangen worden.

Van 12 tot 27 augustus en van 13 tot 27 november zullen fietsers en voetgangers gebruik moeten maken van het veer in Boom.
Al het gemotoriseerd verkeer moet 4 maanden lang door de Rupeltunnel. De afrit Ooievaarsnest is helaas nog niet afgewerkt (hoewel dat volgens een antwoord op een parlementaire vraag dit voorjaar zou gebeuren maar zal met een tijdelijke constructie geopend worden.
Dit betekent ook dat er heel wat bussen zullen omgeleid worden door de Rupeltunnel.

Artikel op HLN.be

Het is nog maar 6 jaar geleden dat deze brug een groot onderhoud kreeg.
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

Viaduct van A12 in Wilrijk veroorzaakt meeste geluidsoverlast in Vlaanderen

Het viaduct op de A12 in Wilrijk veroorzaakt de meeste geluidsoverlast van alle gewestwegen in Vlaanderen. Dat heeft Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder bevestigd na een parlementaire vraag van Anke Van dermeersch. De politica van Vlaams Belang hekelt dat er na tien jaar en drie verkeersstudies over de impact van de A12 op de omgeving, nog altijd niets is veranderd.
Bron en filmpje: https://www.gva.be/cnt/dmf20250116_9477 ... 7490603688
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

Saga gaat verder:
“Na meer dan halve eeuw is viaduct op A12 afgeleefd”: profs vragen om snelle maatregelen, AWV belooft om vlug in te grijpen
Afbeelding
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250122_96405137

En ook:
Experts waarschuwen: viaduct A12 in Wilrijk is afgeleefd en aangetast door betonrot

Het viaduct op de A12 in Wilrijk is afgeleefd en zit met betonrot. Om te voorkomen dat het moet worden afgesloten, is het viaduct dringend aan herstelling toe. De brug is inmiddels 55 jaar oud en wordt intensief gebruikt. “Kleine herstellingen zijn genoeg om te blijven functioneren, maar op een gegeven moment wordt het onveilig”, waarschuwt professor Johan Blom (UAntwerpen).
Bron en meer en filmpje: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250122_94222014
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
poller1
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door poller1 »

Dat dit nog bestaat............. :wijsvinger:
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Chris »

Eigenlijk zou je dit moeten vervangen door een verdiepte ligging zoals bij Boom. Maar dit vergt een dermate lange voorbereidingstijd dat je niet 2 jaar voor het einde van de levensduur van de viaducten pas een planuitwerking moet gaan opstarten.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa »

Dit viaduct zou het meeste geluidsoverlast in België veroorzaken. Toch is dit viaduct veel minder controversieel dan het viaduct van Gentbrugge, waar buurtbewoners voortdurend eisen dat het verwijderd wordt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Wimpie25 »

^^
In Gent en omstreken wordt er veel meer geklaagd over wegen, verkeer en lawaai. Ik ben aan het viaduct geweest en vond het aanwezig, maar zeker niet storender dan bv het viaduct van Wilsele.
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

De N277 (Nieuwelaan + Wilgenlaan) in Meise is eigenlijk het oude traject van de A12. Daarom post ik dit opvallend persberichtje hier:
Verkeersborden in Meise zorgen voor verwarring: “Maar we kunnen ze niet zomaar weghalen”

Afbeelding

De wirwar aan verkeersborden langs Vlaamse wegen is al vaker aangekaart. Maar dit is wel een straffe. Een verkeersbord dat een snelheidsbeperking van 50 km per uur aanduidt met vlakbij een ander bord dat het einde van de zone 50 aangeeft. Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft toe dat het verwarrend is, maar het kan niet zomaar een bord weghalen, klinkt het.
Bron en meer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250617_95627454

Niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid me dunkt. Geeft ook wantrouwen in 'het systeem'...
Desalniettemin een oud zeer in ons landje. Komt ook vaak voor aan gemeentegrenzen. Bvb:
- https://www.google.com/maps/@50.9762992 ... FQAw%3D%3D
- https://www.google.com/maps/@51.051731, ... FQAw%3D%3D

Misschien moet de pers maar hier eens op springen: https://www.google.com/maps/@51.005781, ... FQAw%3D%3D
Gemeente Buggenhout heeft hier het 'geluk' dat de oranje paal 3cm voor de gele paal staat...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
JuwaA35
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12 feb 2024, 17:18
Locatie: Twente

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door JuwaA35 »

Tommy schreef: di 17 jun 2025, 20:32 De N277 (Nieuwelaan + Wilgenlaan) in Meise is eigenlijk het oude traject van de A12. Daarom post ik dit opvallend persberichtje hier
Ja, en voor 1985 de N177, voor 1976 de N117 en nog vóór (rond) 1960 de N1bis.

(Sorry ik moest mijn kennis even kwijt).
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op di 17 jun 2025, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa »

Die afwisseling van einde zone 50 gevolgd door een C43 50 ziet er op het eerste zicht onlogisch uit. Maar eigenlijk is er geen andere manier om dit aan te duiden. Tenzij gemeenten zouden afspreken de zone uit te breiden tot heel het gebied waar 50 geldt. Maar dat maakt de begrenzing van de zone 50 ook minder duidelijk.
Gebruikersavatar
xxl_filip
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door xxl_filip »

De sneltram Willebroek- Brussel wordt "on hold" gezet.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/13 ... -regering/

Wat heeft dit voor gevolg voor de heraanleg van het kruispunt van de A12 in Londerzeel waar de doortocht van de sneltram normaal gezien onderdeel van uitmaakte? Gaat men deze plannen nu (voor de zoveelste keer) weer herbekijken?
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door vynkce »

De A12 tussen Meise en Londerzeel krijgt volgend jaar een grootschalig onderhoud in beide richtingen. De werken zullen meerdere maanden duren en voor hinder zorgen. Meer info via: https://wegenenverkeer.be/werken/vernie ... -a12-meise
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

Maximumsnelheid in Rupeltunnel op A12 verlaagd naar 90 kilometer per uur: "Verhoogt veiligheid"

Bestuurders die de voorbije dagen door de Rupeltunnel op de A12 in Boom reden, hebben de nieuwe verkeersborden vast al opgemerkt. De maximumsnelheid werd er verlaagd van 120 kilometer per uur naar 90. "We voldoen zo aan strengere Europese normen voor tunnelveiligheid", klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Ten vroegste in 2029 start een grondige renovatie van de tunnel.
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/15 ... igheid-re/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Alfa »

In de begindagen van het forum waren er maar een paar plekken op het snelwegennet waar de normale snelheid van 120 per uur niet gold. Tegenwoordig is het met enige zin voor overdrijving bijna omgekeerd.

Is de Europese tunnelrichtlijn aangepast dat die 90 verplicht in tunnels? Ik kan me dat niet voorstellen. Dit is weer een slap excuus voor een overdreven veiligheidsmaatregel.
Mundial
verkeersader
Berichten: 647
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Mundial »

De tunnelwanden zijn al jaren in slechte staat, er zitten regelmatig gaten in (soms zelfs zo groot dat je duidelijk in de evacuatietunnel of zelfs de andere tunnel kan zien. De verlichting werkt goed sinds er ledverlichting is geïnstalleerd maar de laatste tijd hangen er stickers op heel wat brandslangen dat ze buiten gebruik zijn en door de lekken in het plafond staan er vaak grote plassen.
Aan de sleuf van Boom zouden weleens geluidsmaatregelen genomen mogen worden. Naargelang hoe de wind staat, hoor je de A12 (zeker in de winter) 2 km verder nog. Het geluid draagt heel ver op dit moment. Ofwel een snelheidsbeperking ofwel de wanden aanpakken (dat is nog het originele beton uit de jaren 80 dus wellicht niet (meer) geluidswerend.
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

^^
De tunnel is inderdaad oud en aan renovatie toe. Dat trek ik zeker niet ter discussie. Ofdat de veiligheid op korte termijn dan verhoogd door de snelheid te verlagen betwijfel ik dan wel weer. Het zal alleszins opletten geblazen worden voor driepikkels achter deze muur:
https://www.google.com/maps/@51.0863709 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19012
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door mavas »

Alfa schreef: ma 16 feb 2026, 15:06Is de Europese tunnelrichtlijn aangepast dat die 90 verplicht in tunnels? Ik kan me dat niet voorstellen. Dit is weer een slap excuus voor een overdreven veiligheidsmaatregel.
Ik ken die regel niet, maar ik zit dan ook niet zo in die tunnelwetgeving.
Ik weet wel dat we in Nederland ook 130 km/h hebben bij 1 tunnel, de Wijkertunnel, en mogelijk meer plekken.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Vinny »

De Wijkertunnel heeft ook een vluchtstrook; een hogere maximumsnelheid ligt dan meer voor de hand dan een tunnel die dat niet heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door keokiracer »

mavas schreef: ma 16 feb 2026, 21:32
Alfa schreef: ma 16 feb 2026, 15:06Is de Europese tunnelrichtlijn aangepast dat die 90 verplicht in tunnels? Ik kan me dat niet voorstellen. Dit is weer een slap excuus voor een overdreven veiligheidsmaatregel.
Ik ken die regel niet, maar ik zit dan ook niet zo in die tunnelwetgeving.
Ik weet wel dat we in Nederland ook 130 km/h hebben bij 1 tunnel, de Wijkertunnel, en mogelijk meer plekken.
Vlaketunnel.

Ook met vluchtstrook.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11332
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Rein »

Alfa schreef: ma 16 feb 2026, 15:06 Is de Europese tunnelrichtlijn aangepast dat die 90 verplicht in tunnels? Ik kan me dat niet voorstellen. Dit is weer een slap excuus voor een overdreven veiligheidsmaatregel.
Nee.

De Tunnelrichtlijn (of formeel EU richtlijn 2004/54 inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet) stamt uit 2004 en is alleen in 2009 zeer beperkt aangepast. Wat betreft maximumsnelheid etc. staat er bijzonder weinig in de richtlijn, alleen dat (1) bij de in een tunnel toe te passen veiligheidsmaatregelen onder meer rekening gehouden moet worden met de snelheid (maar ook met 15 andere elementen) en (2) een juiste snelheid van en een veilige afstand tussen voertuigen bijzonder belangrijk zijn in tunnels en nauwlettend in de gaten moeten worden gehouden. Meer dan die twee keer wordt het woord 'snelheid' in de richtlijn niet genoemd.

Wat wel kan is dat de nationale interpretatie dan wel de implementatie van de richtlijn in de nationale wetgeving recentelijk(er) is gewijzigd. Alom bekend is dat de Tunnelrichtlijn in Nederland veel strenger is geïmplementeerd dan het op basis van de richtlijn zou hoeven. Zo zou (maar dat weet ik verder niet) de Belgische of Vlaamse overheid de nationale respectievelijke gewestelijke tunnelregels relatief recent kunnen hebben aangepast.
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

Richting Brussel werd enkele jaren geleden de eerste rijstrook al opgegeven en omgevormd tot pechstrook. Voordien viel er namelijk een rijstrook weg nét na de tunnel. Ik herinner me iets met waterinsijpeling en veiligheid waarom dit toen is gedaan.

Richting Antwerpen is de eerste rijstrook de lange afrit richting 'Boom'. Deze zou ook perfect omgevormd kunnen worden naar een pechstrook. Voor de tunnel ís de A12 immers slechts 2 rijstroken. De afrit 'Boom' wordt dan wel wat korter (zoals het héél vroeger was), maar dat zal alleen problemen opgeven tijdens Tomorrowland ;) Maar dat kan dan opgelost worden met tijdelijke signalisatie of tijdelijke wegmarkeringen.

Dan zou de Rupeltunnel toch ook aan de Europese veiligheidsregels voldoen me dunkt? Ergens vind ik het gewoon sneu dat er gemakkelijk naar snelheidsverlaging wordt gegrepen. Mijn inziens zijn remmende voertuigen vòòr een tunnelmond ook niet veilig te noemen.

Terzijde. De afrit Boom werd in 2009 herschilderd:
https://www.google.com/maps/@51.0890422 ... FQAw%3D%3D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

Vernieuwing van acht kilometer snelweg

In de week van 16 maart en de week van 23 maart (overdag) doet Wegen en Verkeer voorbereidende werken in de middenberm van de A12. Daarbij wordt in iedere rijrichting een rijstrook afgesloten. De werken worden zodanig ingepland, dat de ochtend- en avondspits geen bijkomende hinder ondervinden. Op 7, 8 en 9 april (overdag, 's avonds en 's nachts - niet op 10, 11 en 12 april zoals hier eerder stond) wordt de werfzone ingericht. Het verkeer zal dan maar over een rijstrook per rijrichting kunnen rijden. Hoewel het een weekend is en de werken pas op vrijdagavond starten, zal de inrichting van de werfzone gepaard gaan met ernstige vertragingen. Op maandag 13 april starten de 'echte' werken: de vernieuwing van het wegdek. Zie Timing en impact voor meer informatie over de hinder.
Bron en meer: https://wegenenverkeer.be/werken/vernie ... er-snelweg
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door vynkce »

Tommy schreef: ma 16 feb 2026, 12:22
Maximumsnelheid in Rupeltunnel op A12 verlaagd naar 90 kilometer per uur: "Verhoogt veiligheid"

Bestuurders die de voorbije dagen door de Rupeltunnel op de A12 in Boom reden, hebben de nieuwe verkeersborden vast al opgemerkt. De maximumsnelheid werd er verlaagd van 120 kilometer per uur naar 90. "We voldoen zo aan strengere Europese normen voor tunnelveiligheid", klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Ten vroegste in 2029 start een grondige renovatie van de tunnel.
Bron en meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/15 ... igheid-re/
Meer info over de grootschalige renovatie kan ondertussen gevonden worden via volgende link: https://wegenenverkeer.be/rupeltunnel
Mundial
verkeersader
Berichten: 647
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Mundial »

Binnenkort zal in Willebroek/Puurs het complex aan het Ooievaarsnest (eindelijk) afgewerkt worden.
Een project dat wordt uitgevoerd door De Vlaamse Waterweg, meer info op hun website
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Tommy »

Het gaat over deze plaats:
https://www.google.com/maps/@51.0731533 ... FQAw%3D%3D
Neem ook eens de oudere datums, zoals 2018 en 2009! :-D
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Mikhail
expressweg
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18
Locatie: Deinze en omstreken

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Mikhail »

Waarom worden deze werken uitgevoerd door de Vlaamse Waterweg en niet door AWV?
****
Mundial
verkeersader
Berichten: 647
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18
Locatie: Elsene/Ixelles

Re: [B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Mundial »

Zij doen de herontwikkeling van de hele kanaalzone daar,dit zal uit hun budgetten komen, vandaar wellicht.