[B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg

Re: A12 Antwerpen-Boom-Brussel

Bericht door Wimpie24 » di 05 okt 2010, 19:28

^^
De maxinumsnelheid bij die kruispunten wordt toch altijd verlaagt naar 90km/u?
Bovendien zie je in België net zoals in andere landen als in Duitsland wel een duidelijk verschil wat betreft wegmarkeringen. Ze zijn namelijk meer dan dubbel zo dik en je wordt er bij de theoretische en praktische lessen ook op gewezen. Laten we stellen dat het wegmarkeringssysteem in België zo eenvoudig is dat je verschillen naargelang de wegsituatie snel opmerkt.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op di 05 okt 2010, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 05 okt 2010, 19:31

^^ Klopt
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 06 okt 2010, 23:35

sirdanilot schreef:Die Bomen zouden blij moeten zijn dat de weg niet d.m.v. een viaduct over het centrumpje heen loopt, zodat de bewoners gek zouden worden van het constante 'kedoenk, kedoenk', er een hangplek voor criminelen zou bestaan onder het viaduct en de uitstoot, uitzicht en lawaaioverlast nog 10x erger zou zijn. :!:
Dan nog blijft de overlast van de huidige "oplossing" overeind. Ideaal zou zijn mocht die hele A12 door Boom in een tunnel of tenminste door overdekte sluif lopen.

Overigens vreemde reactie die je erna gepost hebt:
Ik als automobilist geef er uiteraard helemaal niets om, uitzicht op huisjes is zelfs leuker, maar het is juist voor die omwonenden erg vervelend. Afgelopen weekend de hele tijd in een gebouw vlak aan de A13 in Delft gelogeerd, die op een vergelijkbaar viaduct loopt daar (nou ja, eigenlijk op een talud, en alleen een stukje viaduct boven een lokale weg vlakbij het gebouw). Het geruis en lawaai is werkelijk non-stop en constant, en ik zou nooit ook maar enigzins in de buurt van zo een lawaaierige snelweg willen wonen. Ik woon zelf vlak langs een spoorweg in Leiden, en ik vind dat vele malen minder erg. :!:
Zo voelen de Bomenaars zich dus voortdurend. Boom is overigens geen boerendorp maar een plaats met meer dan 16.000 inwoners, bijna een stad.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 06 okt 2010, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 06 okt 2010, 23:48

sirdanilot schreef:Wat ik bedoel is dat het hele plaatje bij elkaar, zoals de telefoonlijnen, de sombere bebouwing, de levensgevaarlijke kruispunten waar je zelfs als het groen is moet opletten, de vaak haakse kruispunten zodat je scherpe bochten moet maken, de lelijke industrie, het soms slechte wegdek etc. me soms meer een beetje aan Oost Europa dan aan West Europa doen denken. Of op z'n minst een land dat betere tijden heeft gekend.
Sorry maar dan vallen er veel landen af als Westers land. Feit is dat Nederland één van de enige landen is waar bv alle bovengrondse bekabeling onder de grond is gestoken of één van de enige landen is waar ruimtelijke ordening zo door de overheid gestuurd is. Oordeel alsjeblieft niet op zulke oppervlakkige maatstaven of een land al dan niet Westers is want dat is extreem kortzichtig. Al de dingen die je trouwens opsomt zijn in Frankrijk of Italië minstens zo erg of erger dan in België. Zij zij ook geen Westerse landen?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 17 okt 2010, 1:06

^^ Als Belgie vergelijkt met Nederland en Duitsland is het allemaal wel een heel stuk rommeliger, maar over het algemeen valt wel mee. Al behoort Belgie zeker niet in de top 10 van meest net uitziende landen. Het is er waarschijnlijker wel een stuk plezieriger op straat in sommige steden dan in Nederland, heb ik soms het gevoel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 okt 2010, 10:02

De A 12 is nou typisch een voorbeeld van een Amerikaanse Highway of een Franse Route Nationale voordat de grote ombouw tot Express- en Autosnelwegen tot stand is gekomen. Een weg die door de jaren heen is uitgebreid, maar door een dermate verrommeld landschap voert dat het aanleggen van ongelijkvloerse kruispunten een behoorlijk moeilijke zaak is. In Nederland ken ik eigenlijk niet zo veel voorbeelden van dit soort wegen, of het zou de N 200 moeten zijn tussen Haarlem en Amsterdam:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.38 ... 04,,0,3.32
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 17 okt 2010, 14:38

In Nederland is het beleid m.b.t. de ruimtelijke ordening zo streng dat bebouwing zich niet kon verspreiden op een manier zoals dat bij de A12 het geval is, waardoor er geen Nederlands equivalent van zo'n weg is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 17 okt 2010, 18:28

De A44 is ook een goed voorbeeld. Of de A13 bij Overschie, al doen de geluidsschermen daar wel af aan het effect en weet ik niet of dit ooit een N-weg is geweest.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 10 nov 2010, 20:48

Stand ombouw A12 oktober 2010:
Na schorsing van het GRUP door de Raad van State wordt momenteel een nieuwe plan-MER opgemaakt. Vooraf werd een nieuwe projectnota PAC uitgewerkt, met een quick scan van de haalbaarheid van de mogelijke alternatieven voor de
ontsluiting van een bedrijf. Het nieuwe voorstel en de vervolgprocedures m.b.t. GRUP en MER werden afgestemd met de beleidsdomeinen RWO en LNE. Na goedkeuring van de dienstenopdrachten voor de ontwerpstudie en het MER kunnen beide studies van start gaan in september 2010. De opmaak van het MER zal 9 maanden in beslag nemen en de ontwerpstudie 16 maanden.

Verdere planning 2011:
In 2011 wordt het MER afgerond en wordt verder gewerkt aan de ontwerpstudie. De aanbesteding voor de uitvoering van de werken is gepland voor de zomer van 2012.

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » do 11 nov 2010, 14:51

Over welke ombouw gaat dit?
Ik geloof dat de parallelweg in Londerzeel toch al af is niet?

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 11 nov 2010, 14:59

Ik meen dat het hier gaat om het stuk tussen Willebroek en Wolvertem.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 08 jan 2011, 11:43

Het Nieuwsblad 08-01-2011 schreef:Laatste bewoner met oprit op A12 moet verhuizen

MEISE - Leo Brusselmans (52) uit Meise is de laatste Meisenaar die een rechtstreekse oprit heeft op de A12. Maar het zit de man niet mee, want kraanbedrijf Sarens, dat het huisje verhuurt, wil de eigendom opnieuw gebruiken. En dus moet Leo verhuizen.
Al heel zijn leven lang woont Leo Brusselmans in het huisje op een perceel in spievorm naast kraanbedrijf Sarens aan de A12 in Meise. Het is de laatste woning die een rechtstreekse oprit heeft op de autosnelweg. Nu moet Leo verhuizen, wat niet evident is.
Leo Brusselmans: ‘Ik ben hier geboren en ik woon hier al heel mijn leven. Eerst woonde ik hier met mijn broer en ouders. Mijn broer verhuisde en ging samenwonen en mijn ouders zijn overleden. Sinds enkele jaren woon ik hier alleen. Ik hou hier kippen en heb alles wat ik moet hebben: elektriciteit, water, post, telefoon, een bed, verwarming, tegen een relatief lage huurprijs. Het lawaai van de A12 ben ik na al die jaren gewend. Ik hoor dat in feite niet meer, hoewel het de jongste jaren alleen maar drukker is geworden.'

Afbreken
‘Ik heb hier ook al heel wat ongevallen meegemaakt', vervolgt Leo. ‘Een vijftal jaar geleden heb ik een automobilist, die hier in het bosje was beland, op de draagberrie helpen leggen. Mijn vader heeft hier nog samen met de postbode een bestuurder uit een wagen gehaald. De man was tegen een verlichtingspaal gebotst en zat gekneld in zijn wagen. Ik heb hier al zoveel meegemaakt en wil hier niet weg. Bovendien heb ik hier ook mijn verzameling van drie tractoren staan, waarmee ik nog regelmatig rij en waarmee ik bomen versleep die ik dan verzaag.'
‘Waarschijnlijk zal Sarens het huisje afbreken om de grond te gebruiken voor het bedrijf, maar zeker weet ik het niet. Wat wel zeker is, is dat ik tegen augustus uit het huisje moet. Ik weet eigenlijk niet waar naartoe. Ik ben al gaan aankloppen bij de gemeentebesturen van Meise en Londerzeel, en hoop dat ze ergens iets vinden voor mij.'

Lage huurprijs
Of zijn nieuwe woning ook aan een drukke steenweg mag liggen? ‘Ik ben niet moeilijk. Het lawaai ben ik toch al gewend. Zolang het maar niet te duur is, want een nieuwe woning van 250.000euro of meer zou ik niet kunnen betalen. Ik zoek eigenlijk iets tegen een lage huurprijs', besluit Brusselmans.
Inmiddels houdt de gemeente Meise een rondvraag bij mensen die een leegstaande woning of boerderij bezitten en polst ze of die bereid zijn hun eigendom te verhuren aan Leo Brusselmans.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » za 08 jan 2011, 17:01

Alleen aan de A12 is zoiets mogelijk hé :)

http://maps.google.be/maps?q=50.989926, ... 02064&z=20
www.vanityplates.be

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 09 jan 2011, 17:11

^^Waarom nu geen in-/uitvoegstrook :|

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 09 jan 2011, 22:59

Met een eigen afritnummer en -naam zeker? ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 jan 2011, 11:53

Afrit Brusselmans :mrgreen:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 jan 2011, 20:50

En als de heer Brusselmans ooit gaat verhuizen wordt de afslag hernoemd in de naam van de volgende bewoner van de woning.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 10 jan 2011, 23:32

Het gaat vermoedelijk over dit huisje.

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 3&t=k&z=19

Caesar
stadsweg

Bericht door Caesar » wo 12 jan 2011, 9:49

Wimpie, kijk eens 2 posts boven jouw post van 9 januari om 22h59. :D

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 12 jan 2011, 11:23

Ah ja, die had ik gemist (en ik maar zoeken :p)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 12 jan 2011, 13:39

Kan men niet een hek tussen het huisje en de snelweg zetten, en als de man naar zijn huisje wil laten omrijden via een binnendoorweggetje? :dontknow:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 12 jan 2011, 14:05

^^Overbodig want het huisje wordt toch gesloopt. Maar indien dat niet zou zijn zie ik echt geen andere oplossing. De afstand tussen de eerstvolgende binnendoorweg en zijn huisje zijn vrij groot. Temeer omdat er een bos en een fabriek in de weg staan.

Tommy
autoweg

Re: [B][A012] Antwerpen-Boom-Brussel

Bericht door Tommy » di 08 feb 2011, 15:58

De erftoegang aan de A12 deed me hier aan denken:

Het is geen autosnelweg, maar vorig weekend was ik op de Ringlaan Robert Depaepe in Pittem (N35). Dit is BuBeKo, 2x2, gescheiden door een middenberm. Er mag dus 120km/u op gereden worden. Deze weg is net echt lang en heeft geen autosnelwegstatus noch autowegstatus. Er mag dus langzaam verkeer er op en er zijn erftoegangen. Ook is er een kruispunt op zonder VRI. Enkel linksafslagstrookjes. Heel bizar dat dus nog bestaat.

Link: http://maps.google.be/maps?q=50.986157, ... 21136&z=16
www.vanityplates.be

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: [B][A012] A12 Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door sirdanilot » za 26 feb 2011, 0:14

^^ Tsja, op zich is dat type weg (2x2, voorrangskruispunten, erfaansluitingen) helemaal niet zeldzaam. Het is alleen erg uitzonderlijk dat er 120 mag worden gereden in plaats van 90. Is de weg wellicht erg rustig? Ik kan me voorstellen dat deze weg toch wel erg gevaarlijk moet zijn.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 10 mar 2011, 12:32

De Standaard 09-03-2011 schreef:Banaan krijgt vorm vanaf 2012

RUMST/NIEL/BOOM - Het openbaar onderzoek van de bouwaanvraag voor 'de Banaan', die de industriezone Krekelenberg in Boom en Niel via een rotonde en een nieuwe weg zal aansluiten op de A12, loopt tot 30maart.
Het aanleggen van de banaan en het doortrekken van de N171-expresweg, vanaf de E19 tot voorbij de A12, sleepte meer dan dertig jaar aan. 'Het doortrekken van de N171 was al in 1979 opgenomen in het gewestplan. We hebben altijd geëist dat het verkeer op de N171 de veiligheid van de zwakke weggebruikers nooit in gevaar zou brengen. En dat de weg zo weinig mogelijk overlast voor de omwonenden zou veroorzaken. Aan die voorwaarden is voldaan', zegt de Rumstse burgemeester Eddy Huyghe (CD&V). De plannen voor het aanleggen van de banaan werden maandagavond toegelicht aan de omwonenden van de 'sHerenbaan en de wijk Kleine Paependaelen.
Bij de grens met Niel, aan het kruispunt met de Tunnelweg, wordt op de 'sHerenbaan, een verhoogde rotonde aangelegd. Onder die rotonde komen twee tunnels voor voetgangers en fietsers. Komende uit Niel sluit de 'sHerenbaan aan op de rotonde. Komende uit Reet loopt de 'sHerenbaan dood bij die rotonde.

Fiets- en voetgangerstunnel
Via een nieuwe weg, tussen de 'sHerenbaan en de wijk Kleine Paependaelen, sluit de rotonde op de 'sHerenbaan aan op een rotonde boven de sleuf van de A12. De twee bruggen over de A12, waarop die rotonde zal worden aangelegd, zijn al in 2007 gebouwd.
'De weg die beide rotondes verbindt, wordt aangelegd op een verhoogde berm en krijgt één rijstrook in beide richtingen. Tussen die nieuwe weg en de wijk Kleine Paependaelen komt een groene buffer, het Rupelpark, met grote vijvers als bufferbekkens. Tussen de Kleine Paependaelen en de Kruiskenslei wordt een brede fiets- en voetgangerstunnel aangelegd', legt ingenieur Kenneth Van Hoenacker van Wegen en Verkeer Antwerpen uit.
'We hopen in de lente van 2012 met de aanleg van de banaan te kunnen beginnen. Die werkzaamheden zullen wellicht anderhalf jaar duren Het gaat om een investering van 10miljoen euro.'
Bezwaar indienen kan tot 30maart aan het schepencollegeof bij de dienst ruimtelijke ordening op het gemeentehuis. Ook alle plannen kunnen daar worden ingekeken.

Meer info:
http://www.boom.be/_uploads/Communicati ... sbrief.pdf

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 18 jun 2011, 14:38

De Standaard 18-06-2011 schreef:A12: een reisgids
De bedwelmende pracht van beton en spiegelglas

Al wie tussen Antwerpen en Brussel pendelt, kan tijdens de werkzaamheden aan het viaduct van Vilvoorde maar beter de A12 gebruiken als alternatief voor de E19. Ook dat wordt aanschuiven, natuurlijk, van Wilrijk tot Meise en terug. Dus kunt u net zo goed wat aan sightseeing doen. Er is ontzagwekkend veel te zien.
Geen enkele asfaltstroom op Belgisch grondgebied heeft langs zijn oevers zoveel te bieden als de A12 tussen Antwerpen en Brussel. Wie er als neofiet op ontdekkingstocht gaat, kan dat het beste doen vanuit Brussel richting Antwerpen, omdat de densiteit en de kwaliteit van de bezienswaardigheden dan crescendo gaat.
Als je in Strombeek-Bever deze legendarische route opdraait, zie je een brede, blinkende snelweg met drie rijstroken in beide richtingen voor je uitrollen, met aan weerszijden niets dan zacht glooiende weilanden en aandoenlijke plukjes bos. In de berm staat zelfs een verkeersbord dat de slecht voorbereide bezoeker allerminst met de A12 associeert: opgelet voor overstekende herten. U bevindt zich midden in wat ingewijden ‘de natuur' noemen. Hier grenst zelfs een camping aan de A12, godbetert.
Stomvervelend allemaal, maar dat maakt de anticipatie voor wat komen gaat des te groter. En het geeft ons de tijd om even iets recht te zetten. De A12 wordt al eens minzaam de Boomsesteenweg genoemd, maar dat doet deze monumentale verkeersader oneer aan. De Boomsesteenweg is niet meer dan een stuk van de parallelweg aan beide zijden van de A12, tussen Antwerpen en Boom. Die parallelweg heet op sommige plekken ook Antwerpsesteenweg. De A12 zijn in principe de vier rijstroken daartussenin.

Pillen, koffie en bier
Zo. Intussen rijdt u ter hoogte van Meise. Hier en daar worden nu in het groene landschap kleine speldenprikjes uitgedeeld, om de bezoeker alert te houden. Zo valt het oog van de wakkere toerist ter rechterzijde op Design Cockaert (**), een bedrijf dat allerlei parels uit de moderne meubelmakerij verstopt achter een spuuglelijk knalgeel gebouw. Het is even schrikken, maar het went, en dat is nodig, want vergeleken bij wat komen gaat, is dit peanuts.
Even verderop, op grondgebied Wolvertem, passeert u de enige plek op de A12 (en misschien wel op een Europese autosnelweg) waar de middenberm is onderbroken om links af te slaan, zonder verkeerslichten. Als u dat op gevaar voor eigen leven wilt proberen, dan rijdt u het bedrijventerrein van het bedrijf Sarens (**) op, een internationaal gerenommeerde specialist in hijskranen en uitzonderlijk transport. Dit is een van de gevaarlijkste plekken op de A12, ramptoeristen kunnen zich hier in de berm opstellen in afwachting van het volgende dodelijke ongeluk. Recente statistieken over ongelukken op de A12 bestaan overigens niet (correctie: ze bestaan wel, maar de politie geeft ze niet vrij), maar in 2004 gebeurden op deze strook, tussen Meise en Londerzeel, nog 17 dodelijke ongelukken.
Niet getreurd: u nadert nu Willebroek en vertraagt even om aan de rechterkant een veelkleurig gebouw te bewonderen waaraan architecturaal geen touw vast te knopen valt, en dat dus alleen een overblijfsel van de Expo '58 kan zijn. Dit is de legendarische discotheek Carré (***), een van de laatste overblijfselen uit het donkere tijdperk genaamd de jaren negentig, toen de jeugd nog zin voor initiatief had en van vrijdagavond tot maandagochtend wakker bleef op new beat, techno en pillen. Recht tegenover de Carré staat strategisch opgesteld de Kimbo-koffiefabriek (**). Als de xtc is uitgewerkt, kunnen Carrégangers daar nog terecht voor een shot cafeïne.
Blijf naar links kijken, waar alreeds de volgende bezienswaardigheid opdoemt: de brouwerij Moortgat (***), met zijn langgerekte witte gevel waarop de slogan ‘Sssst... Hier rijpt den Duvel' prijkt. Het lijkt wel een schreeuw om fluisterasfalt.
Doe indien mogelijk de moeite om aan de verkeerslichten even linksaf te slaan en tegen die gevel post te vatten. U hoort zichzelf niet ademen door het geraas van het verkeer. Als hier al iets te rijpen valt, dan zal het toch niet in stilte zijn.

Draken en pauwen
Draai weer de A12 op richting Antwerpen. Neem de tijd om u af te vragen of u het reclamepaneel van bouwfirma De Meeuw (**) grappig vindt. Er prijkt een mooie jonge vrouw op, vergezeld van de slogan ‘goed gebouwd'. Neem ook de tijd om u af te vragen vanwaar u de firma Feryn (*) kent, aan de linkerzijde. Feryn is de kantelpoortenfabrikant die dankzij deze krant eeuwige roem vergaarde omdat hij geen allochtone poortenplaatsers in dienst wilde nemen.
U rijdt nu door Breendonk, met rechts, een beetje weggestopt achter een verhoogde berm, de prikkeldraad en wachttorens van het Fort Breendonk (*). Dat is meer iets voor Canvaskijkers, een tourist trap, een attractie de A12 onwaardig. Rij gewoon door.
Even verderop ziet u aan dezelfde kant de aankondiging van een veel interessanter project, European Market City (****, zodra het er staat). Hier verrijst weldra een internationaal business-to-businesscenter, 200.000 vierkante meter groot, waar jaarlijks ‘200.000 professionals uit diverse sectoren elkaar zullen kunnen ontmoeten om handel te drijven'.Op het reclamepaneel ziet het gebouw er alvast indrukwekkend uit. We zouden er nog wat over doorbomen, maar daar is Boom al, haha, waar de A12 op tamelijk spectaculaire wijze de grond in duikt, eerst onder het Zeekanaal en daarna eigenlijk ook onder Boom zelf. Dat is slim bekeken, want – zo zult u merken als u rechts voorsorteert om bovengronds te blijven rijden – in Boom valt werkelijk niets te zien, met de mogelijke uitzondering van de historische site van Cité du Dragon (***). Dat was ooit een ambitieus Chinees restaurant gevestigd in Domein Lindebos, een sprookjeskasteeltje met een parktuin waarin pauwen gelukzalig hun pauwenstaart ontvouwden. Nu zijn de vogels gaan vliegen, het kasteeltje staat op instorten, de menukijkkasten bij de ingang zijn stukgeslagen en omvergeduwd, de prijzen op de kaart nooit geïndexeerd.

Peper en roet
Als u in Boom een stukje wilt eten, dan steekt u de A12 beter over (doe dat via een van de bruggen, dat is nog zo veilig) en neemt u in de Flash Design Tower (****) de lift naar de achttiende verdieping. Daar kunt u in de Flash Lounge een maaltijd of een drankje nuttigen met een waarlijk schitterend uitzicht over de A12. Op een heldere dag kunt u hier zowel de Lieve-Vrouwetoren van Antwerpen als het Atomium zien. Mocht het u interesseren: deze voormalige sociale woontoren uit de jaren zeventig, ontworpen door de architect Renaat Braem, is helemaal gerenoveerd en heringericht. Het ruikt er nog naar nat pleisterwerk, maar als u een van de veertig lofts in het gebouw op de kop wilt tikken, dan moet u zich reppen, er zijn er nog maar vier te krijg.
Neem bij het buitenkomen even de tijd voor een digestieve wandeling langs de huizenrijen die hier boven de A12 prijken. De dakloze tunnelbedding van de snelweg fungeert hier als een klankkast, waardoor het lawaai van het verkeer nog aanzwelt. Bij momenten klinkt het als een kolkende wildwaterrivier, soms dan weer als een vulkaan met spijsverteringsproblemen. Indrukwekkend. We hebben aan enkele bewoners gevraagd hoe ze het volhouden. ‘We leven aan de achterkant', was telkenmale het antwoord. ‘Daar is het doenbaar.'
De Boomenaars hebben klaarblijkelijk leren leven met het lawaai. Aan een van de bruggen over de A12 bevindt zich een restaurant met een groot terras aan de straatkant. Je hoort er jezelf niet knabbelen en je weet nooit zeker of de zwarte korreltjes in je bord peper of roet zijn, maar er is op het middaguur geen tafeltje vrij.

Bowlen en fondue
Als u net voorbij Boom weer omhoog rijdt tot grondniveau, komt u eindelijk op het interessantste gedeelte van de A12 terecht. Weg is het grasland, verdwenen zijn de nutteloos onbebouwde percelen die u een blik gunnen op het uitgestrekt hinterland. Vanaf nu is de weg een lange, heerlijke aaneenschakeling van winkelcentra en bedrijfsterreinen. Sorteer meteen rechts voor om de parallelweg op te rijden, zodat u niets hoeft te missen.
De toon wordt aan de rechterzijde meteen gezet door de A12 Shopping (****), waar onder andere De Matrassenkoning, Standaard Boekhandel, Passage Fitness en een dozijn andere commerciële paradijzen gevestigd zijn. Als u hier even wilt rondkijken, laat dan uw wagen gewoon in de file staan: het parkeerterrein biedt omzeggens minder parkeerplaatsen dan dat er handelszaken zijn. Breng hier zeker een bezoek aan de Decathlon, waar radeloze ouders de woensdagmiddag met hun kleine kinderen komen doorbrengen. De ouders doen alsof ze allerlei sportuitrusting komen kopen, de kleintjes zoeven de hele middag door de brede gangen op de fietsjes en de steps die ze uit de rekken hebben gehaald. Het personeel laat vriendelijk begaan.
Het pronkstuk van de A12 Shopping is het Bowlingpaleis, dat de volstrekt unieke combinatie bowlen en fondue eten aanbiedt. Hier glimmen de bowlingballen van de bakolie. Misschien rollen ze er ook beter door.
Naast de Shopping A12 staat een erg interessant gebouw, dat luistert naar de naam San Marco Village (***, **** als de deuren open zijn). De praalgevel is een voorsmaakje van wat zich binnen afspeelt: daar is het volledige San Marcoplein van Venetië op schaal nagebouwd. Een erg smaakvol idee, en de ideale locatie voor geslaagde bedrijfsincentives en communiefeesten allerhande. Wel jammer dat de occasionele bezoeker dit kleinood niet mag bezichtigen: de deuren zijn potdicht als er geen event aan de gang is. Bevredig uw nieuwsgierigheid door de foto's op sanmarcovillage.be te bekijken.

Olifanten en porno
Verderop in Aartselaar ontmoet u zowat alle winkelketens (****) die u kent van de meest misselijkmakende radiospotjes: het spiegelpaleis genaamd SKM Mode, Carglass, Gamma, Shoe Discount, Van Marcke, het aanbod is ontroerend en overweldigend onpersoonlijk. Wie hier een middagje doorbrengt, zakt weg in een soort diepe en toch vervlakkende trance, veroorzaakt door een overdosis beton, geprofileerde aluminium panelen, spiegelglas en bordjes met ‘parking uitsluitend voor klanten'. Het permanente gedruis en de uitstoot van de verkeersstroom helpt de bedwelming in stand te houden: het wordt u lichtjes ijl in het hoofd, u verliest alle besef van tijd en ruimte, u bent in de A12-zone. Slechts af en toe is er nog iets te zien dat u even wakker schudt: het bedrijfsgebouw van Atlas Copco (**), bijvoorbeeld, dat met zijn bakstenen en witte lijsten bijna een monument lijkt tussen al die prefab industriebouw. Er ligt zelfs een weiland naast, met een boom in het midden. En zagen we daar een koe grazen, of was dat een zinsbegoocheling?
Aan de linkerzijde van de weg merkt u ook enkele meer gespecialiseerde handelszaken op. Alter Ego (****), bijvoorbeeld, beslagen in het verkopen en verhuren van decorelementen voor feestelijkheden allerhande. Voor het gebouw ligt ter illustratie en levensgroot beeld van een olifant aan stukken. Er is natuurlijk ook de Pabo (****), erotiekzaak voor meerwaardezoekers. Op een doordeweekse middag zijn de enige klanten in de zaak twee vrouwen van middelbare leeftijd, die hun aankopen haastig wegmoffelen als ze ons zien binnenkomen. En er is Pelsland (***), met de beeltenis van de sympathieke Phaedra Hoste als uithangbord, geprangd tussen Autoland (met onder meer Cardoen en een openluchtkarting) en de sfeervolle verbrandingsoven van IZVAG. En vergeet Re-Bath (**) niet, een firma gespecialiseerd in badkamerrenovatie, gehuisvest in een beschermd monument, het Kasteel de Buerstede. Bevreemdend, allemaal.

Rusthuizen en begrafenissen
U kunt zelfs vlak naast de autoweg, weer aan uw rechterkant, een bejaardenhuis genaamd Zonnewende (**) zien opdoemen, waar de bewoners vanachter ramen die niet open kunnen, naar de file zitten te kijken. Even verderop, kwestie van aan de bron te zitten, heeft iemand een begrafenisonderneming (**, behoudens sterfgeval, dan ****) uit de grond gestampt.
Hier staan ook nog een trits leegstaande onderkomen huizen en enkele bewoonde (maar evengoed onderkomen) huizen tegen de parallelweg gekleefd. Achter de glas-in-loodramen met enkele beglazing zitten eenzame oude mensen te verpieteren. Ze openen alleen even het kleine luikje in de voordeur als we aanbellen, om dan iets onverstaanbaars te mompelen en het luikje weer dicht te klappen. De vrachtwagens schrapen hier bijna met hun zijspiegels langs de gevels, het lawaai is niet te harden, je kunt het fijn stof proeven. De lucht heeft hetzelfde boeiende aroma als in de tunnels van de Brusselse kleine ring tijdens de avondspits. Hoe overleeft een mens mensen hier in godsnaam?
We zouden er bijna filosofisch door worden, maar gelukkig is daar alweer een nieuwe commerciële site (****) om ons af te leiden: een Brico, de Ikea en, historisch van onschatbare waarde, de eerste Saturn op Belgische bodem. Even verderop dendert de A12 het viaduct van Wilrijk op, om via de ring naar Bergen op Zoom te zwenken. Hou hier rechts aan, naast het viaduct, en maak aan de eerste lichten een U-bocht om de A12 in de andere richting weer op te rijden. Anders komt u in Antwerpen terecht, waar de winkels geen parkeerterrein hebben.

Legende:
* negeren
** eens bekijken vanuit de wagen
*** stoppen, uitstappen en eens rondlopen
**** zeker binnengaan, geen aankoopverplichting

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 18 jun 2011, 14:43

De Standaard 18-06-2011 schreef:A12, de crimi-tour

Ik weet, de Boomsesteenweg is geen Highway 61, zong Jan De Smet van De Nieuwe Snaar lang geleden al. Toch levert de A12 genoeg sterke verhalen van dood en verderf om zelf de legende in te gaan. In Londerzeel kunt u langs de A12 de houthandel bezoeken waar Kaplan Murat destijds op heterdaad werd betrapt tijdens een inbraak en in het daaropvolgende vuurgevecht een kogel in het hoofd kreeg (intussen is Murat weer op het rechte pad).
In Wilrijk bevindt zich ook de Honda-garage waar naar alle waarschijnlijkheid Britta Cloetens verdween. Een van de werknemers had camera's in de damestoiletten geïnstalleerd. Wellicht vermoordde hij haar toen ze die ontdekte.
Ook nog in Wilrijk staat de carwash waar twee jaar geleden Saïd Ahalit werd doodgeknuppeld, nadat hij al bij de politie had geklaagd dat hij door een racist werd belaagd.
Tussen Wilrijk en Boom gedijen voorts tal van schimmige autohandelaars, vijlend aan chassisnummers terwijl ze zich voorbereiden op een volgende afrekening in het milieu. Veel Oost-Europeanen in die kringen, naar verluidt. Af en toe wordt er een in de struiken teruggevonden, doorzeefd met kogels.
Er is er zelfs eentje die er geen geheim van maakt een mensenhandelaar en -smokkelaar te zijn. In zijn communicatie ronselt hij zonder schroom mensen en de logistieke middelen om ze ongezien te vervoeren. ‘Inkoop van personen en vrachtwagens', staat op dat bord te lezen. En de politie laat begaan!

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 18 jun 2011, 18:34

vynkce schreef:‘Inkoop van personen en vrachtwagens',
Je vergeet een streepje en je bent mensensmokkelkaar :mrgreen:

Als er nou staat: inkoop van personen in vrachtwagens, ja dan wordt het verdacht natuurlijk 8-)

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 20 jun 2011, 20:39

Wegen en Verkeer 20-06-2011 schreef:Op- en afritten A12 veranderen van naam

Een aantal op- en afritten langs de snelweg A12 in de provincie Antwerpen krijgt een nieuwe benaming. Die naamswissel kadert enerzijds in de heraanleg van het op- en afrittencomplex langs de A12 in Willebroek en anderzijds in het streven van het Agentschap Wegen en Verkeer om een coherente benaming te krijgen in de verschillende op- en afritten. De nieuwe borden worden later deze week geplaatst. Het gaat om volgende drie aanpassingen:

Uitrit 6 "Willebroek-Zuid" wordt "Willebroek"
Uitrit 7 "Breendonk" wordt "Puurs"
Uitrit 8 "Willebroek-Noord" wordt "Rupel-Kanaalzone"

Met de nieuwe benamingen wil het agentschap de weggebruikers een heldere, beter leesbare verkeerssituatie aanbieden. Willebroek-Noord is in de eerste plaats bestemd voor het industrieverkeer van en naar de Rupel, gelegen op het grondgebied van Puurs en Willebroek. Door een naamsverandering door te voeren, hoopt het Agentschap Wegen en Verkeer ook om zo sluipverkeer richting Willebroek en Ruisbroek te ontraden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 20 jun 2011, 22:32

Tsja, je kan spoed zetten in het omvormen van de A12 naar autosnelweg. Maar je kan ook de afritten van naam veranderen.
:denk: