Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Kaaiman » za 06 dec 2008, 22:47

Het liefst zie ik een 2+2 A25 met vluchtstrook. In LR in elk geval verdiept, met delen ondertunneld. Over het hele traject ruimtereservering voor 3+3 (zonder vluchtstrook).

Optie 2 valt wat mij betreft af; optie 3 wordt wat mij betreft dan alleen een A25 zoals ik net beschreef, maar dan als N-weg genummerd en een Vmax van maximaal 100, mogelijk 80 km/u. Politiek een stuk handiger lijkt me. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RichardC
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 22:22

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door RichardC » ma 15 dec 2008, 0:45

Kaaiman schreef:Het liefst zie ik een 2+2 A25 met vluchtstrook. In LR in elk geval verdiept, met delen ondertunneld. Over het hele traject ruimtereservering voor 3+3 (zonder vluchtstrook).

Optie 2 valt wat mij betreft af; optie 3 wordt wat mij betreft dan alleen een A25 zoals ik net beschreef, maar dan als N-weg genummerd en een Vmax van maximaal 100, mogelijk 80 km/u. Politiek een stuk handiger lijkt me. :)
Beste Kaaiman,
Vraag: Hoeveel ruimte (lees breedte) heb je nodig om jou wens in vervulling te laten gaan :?:

Groeten,
Richard

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Kaaiman » ma 15 dec 2008, 13:37

Een gewone 2+2 snelweg met vluchtstroken op maaiveld is zo'n 30 meter breed. Door in plaats van een middenberm een barrier te plaatsen en de weg in een tunnelbak te leggen kun je een paar meter besparen.

De minimale breedte voor wat ik voor ogen heb is ongeveer 26 meter breed, exclusief randen van de tunnelbak. Dat is net ruim genoeg om van de vluchtstrook later nog een 3e rijstrook te maken, mocht dat ooit nodig zijn. Vooral als de weg in een dichtbevolkte, snelgroeiende regio ligt en (deels) in een tunnel(bak), kun je niet ver genoeg vooruit kijken met betrekking tot ruimtereservering. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Chris » ma 15 dec 2008, 13:43

Ik denk dat je met 22 meter ook wel af kan. Bij een lagere snelheid kunnen de rijstroken wat smaller zijn (3m) bij 3x6 = 18 meter + 1,5 meter middenberm (barriers) plus obstakelafstand tot de tunnelkak van 1,25 aan beide zijden. Dit is exclusief afslagen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Kaaiman » ma 15 dec 2008, 17:48

Ik ben uitgegaan van de volgende maten:

0,50 middengeleider
0,60 redresseerstrook
0,20 linkerkantstreep
3,35 linkerrijstrook
0,15 middenmarkering
3,35 rechterrijstrook
0,20 rechterkantstreep
3,30 vluchtstrook (ruimtereservering 3e rijstrook)
0,60 redresseerstrook (eerst niet nodig, maar bij 3e rijstrook wel wenselijk)
0,75 vrije ruimte (goten, evt. beplanting tegen tunnelbak, plaats voor bebording(masten)
_____+
13,00 meter, en dat *2 = 26 meter.

Met 100 km/u en weinig vrachtverkeer zou het ook iets krapper kunnen, wellicht iets realistischer voor deze verbinding:
0,40 middengeleider
0,60 redresseerstrook
0,20 linkerkantstreep
3,05 linkerrijstrook
0,15 middenmarkering
3,30 rechterrijstrook
0,20 rechterkantstreep
3,15 vluchtstrook (ruimtereservering 3e rijstrook)
0,60 redresseerstrook (eerst niet nodig, maar bij 3e rijstrook wel wenselijk)
0,50 vrije ruimte (goten, evt. beplanting tegen tunnelbak, plaats voor bebording(masten)
_____+
12,15 meter, en dat *2 = 24,3 meter.

24 meter moet ook wel voldoende kunnen zijn, maar dan praten we wel over rijbaan+middengeleider+rijbaan, dus van uiterste verhardingsrand tot uiterste verhardingsrand.

Zonder ruimtereservering kan de vluchtstrook overigens wel wat krapper, zeker als het geen autosnelweg wordt. Toch zou ik vooral bij kunstwerken het profiel wel dimensioneren op een vluchtstrook die tevens 3e rijstrook kan worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Koesj » ma 15 dec 2008, 19:58

Aangezien de hele tunnelbak als kunstwerk beschouwd kan worden levert dat volgens mij toch weinig gelegenheid op om te schipperen met ruimtereserveringen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Kaaiman » di 16 dec 2008, 16:10

De ruimtereservering is gewoon een vluchtstrook hoor. Er zijn wel veel meer tunnelbakken met vluchtstrook gelukkig, dus zo raar is het niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Kaaiman » vr 15 okt 2010, 11:34

Exit A25/N230, als dit stukje woonwijk inderdaad wordt aangelegd. Op de achtergrond het overbrede viaduct met enkel een fietspad er onderdoor.

Link (Streetview).

De enige mogelijkheid voor een (snel)weg door Leidsche Rijn is dan met een boog om dit wijkje heen en via het bestaande viaduct, dat in een te scherpe bocht is aangelegd, alsnog een doorgaande weg. Of heel veel geld uitgeven aan een tunnel.

In oudere plannen was hier geen woonwijk ingepland, dus blijkbaar rook iemand nog wat geld.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RichardC
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 22:22

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door RichardC » vr 15 okt 2010, 16:44

Beste Kaaiman,

Dit woonwijkje ligt al geruimte tijd in de verkoop (ca. 2 jaar). loopt niet echt meer sinds de crisis.
Prijzen vanaf €400.000 tot ruim €700.000 als ik me niet vergis.

Trouwens de weg door Leidscherijn(Vleuterweide) is zowiezo van de baan als alternatief voor ontlasting regio Utrecht.
Reden een weg langs/tussen woonwijken en scholen en gezondheidscentra richting A12 zal ik maar zeggen, is geen goed idee voor volksgezondheid en sociale cohesie.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door waldo79 » za 16 okt 2010, 19:08

Het is wel tekenend dan dat de gemeente Utrecht al geruime tijd de busbaan in de Rijksstraatweg voor alle verkeer heeft opengesteld.
Dat zou niet geweest zijn als er sprake was van een goede doorstroming in dat deel van Leidsche Rijn :facepalm:

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door orionpax » ma 18 okt 2010, 19:20

Ik zou eigenlijk willen pleitten voor een snelweg paralel aan de spoorlijn tussen Breukelen en Woerden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Ds79m » ma 18 okt 2010, 19:54

^^ Dat is de A2,5 die het helaas niet gered heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Victor » ma 18 okt 2010, 20:28

^^ A212 zou ook een leuke benaming zijn daarvoor :)

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Victor » ma 18 okt 2010, 20:38

^^ oeps, wegnummer N212 bestaat al... parallel aan diezelfde verbinding zelfs :facepalm:

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Piles » za 23 sep 2017, 12:52

Even wat stof van dit topic. Vanochtend maar eens de fiets gepakt, en het geplande tracé gereden.
Kaaiman schreef:@RichardC:
Aan beide eindjes van de lege strook zijn wegen aangelegd. Als je die strook zo zou bekijken vanuit de lucht, zou dus onder die twee stukjes weg ook een gasleiding moeten zitten, en dat mag dan wel?

Overigens is het tracé erg logsich voor een weg, en minder logisch voor een gasleiding.
In Leidsche Rijn is echter wel een hoofdwaterleidingstracé; deze loopt bij Utrecht ongeveer evenwijdig aan de A2. Deze strook is zeer langgerekt en bijna kaarsrecht. Het is een groenstrook met fietspad. Dát is een echt hoofdleidingentracé; waar die snelweg zou moeten komen is het lang niet zo langgerekt.

Ik zeg het niet graag, maar ik denk dat je wordt bedonderd waar je bij staat. Al die partijen hebben immers baat bij zulke praatjes... :(
Er loopt volgens de risicokaart wel degelijk een risicovolle leiding. De rode lijn op onderstaande kaart.
De groene lijn is het geplande tracé. De nummers zijn de foto-locaties.

Afbeelding

1. Kruising bij Vleuten, van de Haarrijnse Rading met Hindersteinlaan. Het einde van het huidige tracé. De weg buigt hier af, kruist het spoor en sluit aan op het bestaande wegennet (Vleutensebaan/Utrechtseweg/Huis te Vleutenbaan).
Afbeelding

2. Uiterst links de afgebogen weg. Onder het viaduct ligt nu een fietspad (Het Lint), wat volledig rond het park loopt.
Afbeelding

3. Andere kant van het spoor. De N230 zou hier recht op ons afkomen schat ik.
Afbeelding

4. Vanaf het viaduct van de Huis te Vleutenbaan, wat het fietspad kruist waar we met foto 3 stonden.
Kaaiman schreef:Exit A25/N230, als dit stukje woonwijk inderdaad wordt aangelegd. Op de achtergrond het overbrede viaduct met enkel een fietspad er onderdoor.

Link (Streetview).
Ruimte genoeg zoals je ziet, om hier met een vloeiende S-bocht omheen te gaan. Al zijn er dan wel 2 viaducten nodig om het spoor en de Huis te Vleutenbaan te kruisen. Maar ik zou er vanuit gaan dat weg hier al in een tunnel ligt...
Afbeelding

5. Andere kant van de Huis te Vleutenbaan, thv de Europaweg.
Afbeelding

6. Ter hoogte van winkelcentrum/busbaan Vleuterweide, richting noorden.
Afbeelding

7. Idem, richting zuiden.
Afbeelding

8. Vanaf de Landschapsbaan, richting noorden. De gele bordjes zijn van de Gasunie.
Afbeelding

9. Kruising Landschapsbaan/Veldhuizerweg. De Veldhuizerweg is 2x2 uitgevoerd.
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Schelpenpaadje » za 23 sep 2017, 17:08

De doorlopende vrije strook wijst dus toch op een gasleiding.

Kennelijk geen probleem om er een weg overheen/langs te leggen. Zoals ook in de eerder geposte documentaire met Maarten van Rossem door een direct bij het ontwerp betrokkene gezegd hebben dit soort harde lijnen mede het ontwerp van Leidsche Rijn bepaald.

Het is dus eerder dat men op de toch al vrij van bebouwing te houden strook rond de gasleiding maar twee ontsluitingswegen heeft ingetekend en aangelegd. Voor zover er sprake is van een reservering om die wegen met elkaar te verbinden (al dan niet als N230 of ASW) geldt dat de gasleiding hier toch al lag en dat men het hooguit niet moeilijker dan nodig heeft gemaakt qua ruimte om hier een weg overheen te leggen. Om daarover iets te kunnen zeggen zullen er stukken of ontwerpen moeten zijn waaruit dit blijkt.

Een verdiepte (snel) weg op de plek waar nu een gasleiding ligt lijkt mij echter vrij onwaarschijnlijk.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Boerenkool » ma 25 sep 2017, 12:31

Die wegen zijn niet toevallig in een gasroute gekomen.
In de oudste bestemmingsplannen is een strook met verkeersbestemming ingetekend over het hele trace.
Nu staat er alleen nog een gasleiding; groenbestemming parkeren enzo in de actueelste plannen.
De strook was dus absoluut een reservering maar is nu uit de plannen weggeschreven. De gemeente heeft t nooit echt gewild en heeft zelf erg meegewerkt met t gerucht dat het vooral vanwege de gasleiding was dat die brede strook vrijbleef.

Leuke fotos trouwens.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Piles » ma 25 sep 2017, 14:24

^^ Thanks voor de aanvulling, ik had geen zin meer om in de plannen te gaan zoeken.
Een lokale SNUP dus, helaas :sadley:

Al zou het wel (veel) verkeer toevoegen in Leidsche Rijn. Bij een drukke avondspits staat de route Haarrijnse Rading/Stroomrugbaan/Rivierkom/Landschapsbaan aardig vol. Die zou je kwijt zijn met een rechtstreekse verbinding, maar dat zou ook weer extra verkeer aantrekken wat nu maar aansluit op de A2/A12.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 sep 2017, 19:32

De vraag blijft wat er eerder lag, de wijk of die gasleiding.

In het laatste geval vind ik het niet echt een snup.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Studie stroomweg door Leidsche Rijn

Bericht door Piles » di 24 okt 2017, 13:22

Ik had een besluit/plan gemist blijkbaar: https://leidsche-rijn.nieuws.nl/2017/08 ... uterweide/


Afbeelding

Er komt dus een weg van Landschapsbaan naar het winkelcentrum. Prima ontsluiting voor het winkelcentrum, want die bedroevend slecht en gevaarlijk nu. Helaas weinig begrip van omwonenden (klagen over verkeersdrukte als je naast een winkelcentrum gaat wonen...): https://leidsche-rijn.nieuws.nl/2017/10 ... uterweide/

Plaats reactie