[url=http://www.ad.nl/groenehart/woerden/2085104/Harmelen_verdeeld_over_snelweg.html]www.ad.nl[/url] op 26 februari 2008 schreef: Harmelen verdeeld over snelweg
Door MATHIJS STEINBERGER
HARMELEN/WOERDEN - Inwoners van Harmelen zijn verdeeld over het plan van de provincie Utrecht om door Leidsche Rijn een snelweg aan te leggen. Deze zou bij Harmelen op de A12 aansluiten. Sommigen vrezen luchtvervuiling en groeiende verkeersdrukte in de omgeving, anderen denken dat de weg er simpelweg niet komt.
Eind 2007 maakte het provinciebestuur bekend onderzoek te doen naar een verbindingsweg tussen de A2 bij Maarssen en de A12 bij Leidsche Rijn en Harmelen. De nieuwe weg zou dwars door de nieuwbouwwijk komen. Hoewel bewoners en het stadsbestuur van Utrecht tegen zijn, zet de provincie het onderzoek voort, besloot ze vorige week.
Ton Versteeg, wonend aan de Utrechtsestraatweg tussen Harmelen en De Meern, noemt de stortvloed aan bouwplannen bij Harmelen ‘fnuikend’ voor de inwoners. ,,We hebben behoefte aan duidelijkheid over wat hier gaat gebeuren, maar er komt steeds weer wat nieuws.’’
Eigenaar De Rooij van het gelijknamige lasbedrijf denkt bovendien dat een nieuwe weg nauwelijks effect heeft op de doorstroming van het verkeer in de regio Utrecht. Hij heeft vanuit zijn huis zicht op de Veldhuizerweg, waar de verbindingsweg op uit zou komen. ,,Het verkeer loopt later toch weer bij Woerden of Bilthoven vast. En wij krijgen alleen maar meer verkeer en vuile lucht.’’
Buurman Wim Bruijnesse zegt niet wakker te liggen van de studie. ,,Als dat plan over tig jaar concreet is, zien we wel weer.’’ Ook voorzitter Ed Janson van het dorpsplatform windt zich er niet over op. ,,Er ligt al een weg door Leidsche Rijn, we zullen er weinig mee te maken krijgen.’’
Politiek Woerden lijkt zich tegen het idee af te zetten. Progressief Woerden vreest dat de leefbaarheid van Harmelen achteruit gaat. Raadslid Hendrie Van Assem (Inwonersbelangen) vraagt zich af of de provincie zichzelf niet beter kan opheffen ‘als ze steeds met dit soort plannen komt’. Hij denkt dat een nieuwe verbinding meer sluipverkeer tussen Harmelen en Woerden genereert. ,,En een nieuwe snelweg zo dichtbij geeft meer herrie en luchtvervuiling.’’
Paul Kwakkenbos van stichting de Groene Buffer zoekt contact met bewonersverenigingen uit Leidsche Rijn. ,,We zijn faliekant tegen de nieuwe weg. Bij de herindeling tussen Woerden en Harmelen was beloofd dat dit gebied groen zou blijven. Dit plan is desastreus voor de luchtkwaliteit.’’
Studie stroomweg door Leidsche Rijn
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Studie snelweg door Leidsche Rijn
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Als je consequent over snelweg blijft spreken jaag je iedereen de gordijnen in...
-
- 2x2 autosnelweg
Helaas is dat zo. Op het S-woord rust in Nederland helaas een taboe. Ik meen laatst toch gelezen hebben dat deze plannen al waren afgeschoten. Blijkbaar is er toch nog discussie over dan.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik stel voor om het voortaan alleen nog maar over prachtwegen te hebben.
uh2:

-
- 4x5 autosnelweg
Prachtwegen:
N 14
N 11
Alle 2+1 wegen
Oplossend vermogen: 0
Aantasting milieu- en leefomgeving: Maximaal
Resultaat: :kotskots:
N 14
N 11
Alle 2+1 wegen
Oplossend vermogen: 0
Aantasting milieu- en leefomgeving: Maximaal
Resultaat: :kotskots:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, het moet een verbloemend woord zijn voor snelweg, Vinny.
Net zoals een buitenlandse immigrant tegenwoordig een allochtoon heet. O sorry, neem me niet kwalijk - nieuwe Nederlander natuurlijk. Het gaat ook allemaal zo snel tegenwoordig met dat ge-verbloem. En de grootste krottenwijken van de steden zijn er sinds de benaming als prachtwijk ook opeens al veel fleuriger gaan uitzien, vind je niet ? Alles kan dit kabinet met Hirsch Ballin's en Vogelaar's woordenschat mooier maken dan het is, dus dat moet ook wel met een snelweg kunnen lukken, toch ?
Camiel's prachtwegen. Klinkt ook wel een bietske Limburchs, zeker als je de ch zacht uitspreekt...
Net zoals een buitenlandse immigrant tegenwoordig een allochtoon heet. O sorry, neem me niet kwalijk - nieuwe Nederlander natuurlijk. Het gaat ook allemaal zo snel tegenwoordig met dat ge-verbloem. En de grootste krottenwijken van de steden zijn er sinds de benaming als prachtwijk ook opeens al veel fleuriger gaan uitzien, vind je niet ? Alles kan dit kabinet met Hirsch Ballin's en Vogelaar's woordenschat mooier maken dan het is, dus dat moet ook wel met een snelweg kunnen lukken, toch ?

Camiel's prachtwegen. Klinkt ook wel een bietske Limburchs, zeker als je de ch zacht uitspreekt...

-
- 2x3 autosnelweg
Ja hoor.
Als we het in negatieve NIMBY-bewoording doen, kunnen we spreken van helwegen.
In de nabije toekomst kunnen we spreken van relweg A25:
"Bewoners Leidsche Rijn in confrontatie met ME"
Snelwegen als de A12, de A2 en de A4 zijn knelwegen.
Als we het in negatieve NIMBY-bewoording doen, kunnen we spreken van helwegen.
In de nabije toekomst kunnen we spreken van relweg A25:
"Bewoners Leidsche Rijn in confrontatie met ME"
Snelwegen als de A12, de A2 en de A4 zijn knelwegen.
-
- verkeersader
[url=http://www.ad.nl/utrecht/stad/2126626/Snelweg_door_Leidsche_Rijn_nog_steeds_in_beeld.html]AD Utrecht[/url] 11-03-2008 schreef: Snelweg door Leidsche Rijn nog steeds in beeld
UTRECHT -
Voor velen lijkt het idee van een snelweg door Leidsche Rijn afgeschoten. Toch blijft deze mogelijkheid open. De studie van het Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad (UVVB) naar deze weg loopt tot oktober.
Deze weg is onderdeel van de studie naar de hele Ring Utrecht (A2/A12/A27). Daarom heeft het volgens UVVB geen zin de studie op een onderdeel af te breken. Het Beraad gaat daarmee door tot er in oktober een startnotitie ligt. Daarin komt een aantal varianten voor verbetering van het rijkswegennet rondom Utrecht. De startnotitie is tevens onderwerp van inspraak door het publiek.
Daarna is het aan de Tweede Kamer beslissingen te nemen over de aanpassingen van de wegen rondom de stad Utrecht. Daarbij kan het gebeuren dat de Kamer een andere beslissing neemt dan de gemeente Utrecht. Dat gebeurt op basis van de voor- en nadelen. Het college van burgemeester en wethouders heeft in een brief aan het UVVB al laten weten op het standpunt te staan dat door Leidsche Rijn geen snelweg moet komen. Ook de gemeenteraad heeft een dergelijk standpunt ingenomen, al werd de brief niet ondertekend door VVD en CDA.
Zo kraait den boer z'n haantje
-
- stadsweg
Zolang Camiel de plannen rond de A27 en de spoorlijn afschiet, kan hij bij mij niets meer goed doen.Rene schreef:Camiel's prachtwegen. Klinkt ook wel een bietske Limburchs, zeker als je de ch zacht uitspreekt...
-
- 2x5 autosnelweg
Wees maar gerust: die komt er ook helemaal niet. Een 2x2 weg met waarschijnlijk nog VRI geregelde kruispunten kun je met de beste wil van de wereld geen snelweg noemenHet college van burgemeester en wethouders heeft in een brief aan het UVVB al laten weten op het standpunt te staan dat door Leidsche Rijn geen snelweg moet komen

-
- 2x3 autosnelweg

Maar ja: een 2x2 weg met verkeerslichten? Daar zullen de bewoners blij mee zijn. Gefaciliteerd sluip- en stinkverkeer krijg je dan.

-
- 2x5 autosnelweg

-
- zandpaadje
Na de regionale media is het nu ook landelijk bekend geworden welke "prachtweg" er door vleuterweide gepland wordt cq. een studie naar gemaakt wordt.
zie het AD 13-03
http://www.ad.nl/utrecht/stad/2131504/G ... eghel.html
Item in Hart van Nederland op 16-03. http://www.hartvannederland.nl/item/679 ... achtertuin
Goed in beeld gebracht zo'n animatie met voorbij racende auto's.
Ook de eerste kamervragen van Groen Links zijn al gesteld aan Camiel. zie het AD 18-03
http://www.ad.nl/utrecht/stad/2146838/K ... _Rijn.html
Voordat er concreet iets op tafel komt is het bij voorbaat al kansloos.
Wat dat betreft had de overheid er 10 jaar geleden mee moeten komen.
Toen het hele gebied nog op de tekentafel lag.
Anno 2008 nog een "prachtweg" aanleggen tussen duizenden bewoners is blijkbaar een goed idee.
Geluidsoverlast, fijnstof, stank....
Blijkbaar beter dan de A2½ welke door de weilanden en wat natuurschoon gepland was.
Het zal me zeer verbazen als deze "prachtweg" er over 20 jaar al ligt.
zie het AD 13-03
http://www.ad.nl/utrecht/stad/2131504/G ... eghel.html
Item in Hart van Nederland op 16-03. http://www.hartvannederland.nl/item/679 ... achtertuin
Goed in beeld gebracht zo'n animatie met voorbij racende auto's.
Ook de eerste kamervragen van Groen Links zijn al gesteld aan Camiel. zie het AD 18-03
http://www.ad.nl/utrecht/stad/2146838/K ... _Rijn.html
Voordat er concreet iets op tafel komt is het bij voorbaat al kansloos.
Wat dat betreft had de overheid er 10 jaar geleden mee moeten komen.
Toen het hele gebied nog op de tekentafel lag.
Anno 2008 nog een "prachtweg" aanleggen tussen duizenden bewoners is blijkbaar een goed idee.
Blijkbaar beter dan de A2½ welke door de weilanden en wat natuurschoon gepland was.
Het zal me zeer verbazen als deze "prachtweg" er over 20 jaar al ligt.
-
- Secretaris
(Deels) ondertunneld blijft er veel mogelijk! Het kost een lieve duit, maar dan heb je ook wat. Het enige nadeel is dat je een paar jaar in de rommel zit, maar dat is nu in Leidsche Rijn op veel plekken ook het geval.
*Ziet al een prachtig parkje voor zich met spelende kinderen, duiven in de bomen en fietsende moeders, en dat alles op het tunneldak van de A25...*
*Ziet al een prachtig parkje voor zich met spelende kinderen, duiven in de bomen en fietsende moeders, en dat alles op het tunneldak van de A25...*

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Als je het niet doet, dan zullen anderen in Utrecht nog veel meer geluidsoverlast, fijnstof en stank mogen verwerken. Want denk nou niet dat door het niet-aanleggen van die weg het verkeer niet zal komen. Maar ja, bij een ander voor de deur is dat uiteraard minder erg...RichardC schreef:Anno 2008 nog een "prachtweg" aanleggen tussen duizenden bewoners is blijkbaar een goed idee.
NB: een snelweg door de weilanden ten westen van Leidsche Rijn lost natuurlijk het punt van de totaal ontoereikende stedelijke weginfrastructuur in het gebied niet op, zeker niet omdat ze onmogelijk kan aansluiten op de bestaande N230.
-
- 4x5 autosnelweg
Leidsche Rijn heeft een toereikende weginfrastructuur, op de verbindingen naar Utrecht-stad na, maar dat zit hem meer in Utrecht dan in Leidsche Rijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- zandpaadje
Bij de meeste mensen loopt geen snelweg voor de deur.Rene schreef:Als je het niet doet, dan zullen anderen in Utrecht nog veel meer geluidsoverlast, fijnstof en stank mogen verwerken. Want denk nou niet dat door het niet-aanleggen van die weg het verkeer niet zal komen. Maar ja, bij een ander voor de deur is dat uiteraard minder erg...
En bij die minderheid is het ook nog eens zo dat ze er meestal zelf zijn gaan wonen en er dus voor hebben gekozen.
Het is een ander verhaal als je wordt lekker gemaakt met kreten als landelijk wonen, met veel ruimte voor groen.
De noodzaak van zo'n weg is duidelijk.
Mijn punt is gewoon dat decenia doorschuif politiek veroorzaakt heeft dat er nu zoveel weerstand zal komen, dat de weg er voorlopig niet zal komen.
-
- Secretaris
Daar heb je wel gelijk in, ja.RichardC schreef:De noodzaak van zo'n weg is duidelijk.
Mijn punt is gewoon dat decenia doorschuif politiek veroorzaakt heeft dat er nu zoveel weerstand zal komen, dat de weg er voorlopig niet zal komen.

-
- Moderator
Ik zou me daar niet zo heel druk over maken. Het is nogal een hype, en tenzij je in een street canyon of echt bovenop de snelweg (minder dan 100m) woont, is de fijnstof die je inademt niet anders dan midden in het Groene Hart, ver van alle drukte.fijnstof
-
- zandpaadje
Ik denk dat deze weg niet zo veel nut heeft, en dat er zowiezo wel grotere problemen rondom Utrecht zijn die beter en makkelijker opgelost kunnen worden.
Welk probleem lost een snelweg door Leidscherijn op? Het argument 'Amersfoort beter bereikbaar vanuit Gouda' lijkt me kul. Dat geldt alleen als ook de hele Ring-Noord een upgrade tot snelweg krijgt. Anders blijft de A12-A27-A28 altijd nog de te prefereren route.
Lokaal verkeer? Leidscherijn is groot, maar niet zo groot dat voor de verkeersafwikkeling een snelweg dwars door de wijk nodig is. Hooguit misschien een N14-achtige weg (weg door Leidschendam en Voorburg, grotendeels weggewerkt in tunnels). Overigens is over de N14 ook enkele decennia gepraat voordat deze uiteindelijk is aangelegd.
Natuurlijk kun je van alles gaan bestuderen, inclusief snelwegen door net aangelegde woonwijken. Maar ik vind het (1) een verspilling van tijd en moeite en (2) dat het afleidt van de echte problemen.
Het lijkt mij zinvoller om bestaande problemen op te gaan lossen in plaats van een discussie te starten over een zeer omstreden oplossing van een niet bestaand probleem. Ik zou voor Utrecht dan o.a. denken aan:
- snelle verbreding Oudenrijn - Gouwe (volledig 2 x 4). Kan niet moeilijk zijn, ruimtereservering is er al en zelfs asfalt ligt er al voor een deel.
- verbetering onderliggend wegennet: voor kort lokaal verkeer een alternatief bieden voor o.a. de A12
- 3e strook A28 Utrecht-Amersfoort en vice versa. Ook hier geldt dat de ruimtereservering er grotendeels al is!
Welk probleem lost een snelweg door Leidscherijn op? Het argument 'Amersfoort beter bereikbaar vanuit Gouda' lijkt me kul. Dat geldt alleen als ook de hele Ring-Noord een upgrade tot snelweg krijgt. Anders blijft de A12-A27-A28 altijd nog de te prefereren route.
Lokaal verkeer? Leidscherijn is groot, maar niet zo groot dat voor de verkeersafwikkeling een snelweg dwars door de wijk nodig is. Hooguit misschien een N14-achtige weg (weg door Leidschendam en Voorburg, grotendeels weggewerkt in tunnels). Overigens is over de N14 ook enkele decennia gepraat voordat deze uiteindelijk is aangelegd.
Natuurlijk kun je van alles gaan bestuderen, inclusief snelwegen door net aangelegde woonwijken. Maar ik vind het (1) een verspilling van tijd en moeite en (2) dat het afleidt van de echte problemen.
Het lijkt mij zinvoller om bestaande problemen op te gaan lossen in plaats van een discussie te starten over een zeer omstreden oplossing van een niet bestaand probleem. Ik zou voor Utrecht dan o.a. denken aan:
- snelle verbreding Oudenrijn - Gouwe (volledig 2 x 4). Kan niet moeilijk zijn, ruimtereservering is er al en zelfs asfalt ligt er al voor een deel.
- verbetering onderliggend wegennet: voor kort lokaal verkeer een alternatief bieden voor o.a. de A12
- 3e strook A28 Utrecht-Amersfoort en vice versa. Ook hier geldt dat de ruimtereservering er grotendeels al is!
-
- Moderator
Je praat toch over snel meer dan 200.000 verkeersbewegingen per dag.Lokaal verkeer? Leidscherijn is groot, maar niet zo groot dat voor de verkeersafwikkeling een snelweg dwars door de wijk nodig is.
-
- 2x3 autosnelweg
De N14 is natuurlijk een nogal ongelukkig voorbeeld, aangezien die weg bakken met geld heeft gekost en een naar verhouding zeer beperkt rendement heeft. Wat mij betreft is het toch de keuze tussen een gewone, goedkope 2x2-weg met gelijkvloerse kruisingen of een ondertunnelde snelweg, maar zeker niet iets er tussenin.Eric schreef:Lokaal verkeer? Leidscherijn is groot, maar niet zo groot dat voor de verkeersafwikkeling een snelweg dwars door de wijk nodig is. Hooguit misschien een N14-achtige weg (weg door Leidschendam en Voorburg, grotendeels weggewerkt in tunnels). Overigens is over de N14 ook enkele decennia gepraat voordat deze uiteindelijk is aangelegd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- zandpaadje
In heel Leidscherijn komen 30.000 woningen. Als dat echt zo veel verkeersbewegingen oplevert, dan vermoed ik dat het merendeel ritjes naar scholen en winkels zijn. Daar hoef je echt geen snelweg voor aan te leggen.Chris schreef:Je praat toch over snel meer dan 200.000 verkeersbewegingen per dag.Lokaal verkeer? Leidscherijn is groot, maar niet zo groot dat voor de verkeersafwikkeling een snelweg dwars door de wijk nodig is.
-
- Moderator
Als je veel tweeverdieners hebt, dan zijn dat al vaak 4 verkeersbewegingen per woning. Bij meer dan 15.000 voertuigen zijn enkelstrookswegen met verkeerslichten vaak al aardig overbelast, alhoewel hogere intensiteiten wel voorkomen.
-
- zandpaadje
Heb je ergens een berekening van het 'zeer beperkte rendement' van de N14? Als inwoner van Haaglanden ben ik vrij tevreden met deze weg.Ds79m schreef:De N14 is natuurlijk een nogal ongelukkig voorbeeld, aangezien die weg bakken met geld heeft gekost en een naar verhouding zeer beperkt rendement heeft. Wat mij betreft is het toch de keuze tussen een gewone, goedkope 2x2-weg met gelijkvloerse kruisingen of een ondertunnelde snelweg, maar zeker niet iets er tussenin.Eric schreef:Lokaal verkeer? Leidscherijn is groot, maar niet zo groot dat voor de verkeersafwikkeling een snelweg dwars door de wijk nodig is. Hooguit misschien een N14-achtige weg (weg door Leidschendam en Voorburg, grotendeels weggewerkt in tunnels). Overigens is over de N14 ook enkele decennia gepraat voordat deze uiteindelijk is aangelegd.
Een snelweg door LeidscheRijn heeft voor de bewoners waarschijnlijk weinig zin, het wordt nl. een weg met geen of misschien een oprit en de A12 en A2 liggen al letterlijk om de hoek. Als het gaat om doorgaand verkeer is de noodzaak twijfelachtig en is het ook onwenselijk dat je hier een net opgeleverde woonwijk mee opzadelt.
-
- Secretaris

Of moeten we maar wachten met het aanleggen van wegen tot alles is vervallen tot een achterstandswijk? Dan wonen er immers ook niet zo veel NIMBY's meer, en dat klootjesvolk dat er dan woont kan toch geen invloed uitoefenen?

-
- zandpaadje
Dat maakt mijns inziens hier wel wat uit. Leidscherijn is aan de man gebracht met de belofte van rustig suburbaan wonen. Daar past geen snelweg op zeer korte afstand van de net opgeleverde woningen bij. Als het de bedoeling was dat deze er zou komen, had dat meegenomen kunnen worden met de gebiedsontwikkeling in de jaren '90. Nu is het eigenlijk te laat en is Leidscherijn te vol gebouwd.Kaaiman schreef:Net opgeleverde woonwijk? Maakt het dan verschil of de woonwijk 80, 40 of 0 jaar oud is?
Of moeten we maar wachten met het aanleggen van wegen tot alles is vervallen tot een achterstandswijk? Dan wonen er immers ook niet zo veel NIMBY's meer, en dat klootjesvolk dat er dan woont kan toch geen invloed uitoefenen?
Verder heeft Leidscherijn niet te klagen over een gebrek aan bereikbaarheid, het is zo'n beetje de meest centrale woonwijk van Nederland, gelegen aan de belangrijkste doorgaande verkeerswegen van Nederland.
-
- Moderator
Maar voor zover ik begrepen heb, is de weg niet (primair) bedoeld voor de Leidscherijners, maar voor het doorgaande verkeer, zoals Amersfoort - Den Haag (zie openingsartikel op pagina 1). Dat biedt dan ook mogelijkheden voor een volledige overkapping c.q. ondertunneling, dus zonder aansluitingen en dus zonder toegangsmogelijkheden voor de bewoners.Eric schreef:Verder heeft Leidscherijn niet te klagen over een gebrek aan bereikbaarheid, het is zo'n beetje de meest centrale woonwijk van Nederland, gelegen aan de belangrijkste doorgaande verkeerswegen van Nederland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg
RichardC schreef:

Volgens Chris zijn er 200.000 verkeersbewegingen in Leidsche Rijn (meetpunten?)
Na het volgen van twee sluiproutes kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar niet overal. De "oostelijke" route (Oudenrijnseweg - Langerakbaan - N406 / Europaweg) is prima te doen in de ochtendspits. Hoe het op de "westelijke" route (Veldhuizerweg) gaat weet ik nog niet.
Vooral bij de kruising Europalaan / Huis te Vleutenbaan (locatie) staat het vast.
Zuidwestelijk van dit kruispunt ligt het huizenblok waar de bewoners bang zijn voor een snelweg (zie filmpje).
Er is in ieder geval sluipverkeer tussen De Meern en de richting Utrecht/A2, maar qua aantal en richting...?
-
- Moderator
geen meetpunten, maar gewoon een aantal verkeersbewegingen per woning (6 per dag, CROW kencijfers). Ik ging uit van 33.000 woningen.Volgens Chris zijn er 200.000 verkeersbewegingen in Leidsche Rijn (meetpunten?)