Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » di 07 feb 2012, 21:21

Sorry maar de Umweltzone is gewoon onderdeel van de Strassenverkehrsordnung (STVO) en dus een geldende verkeersmaatregel, geen voertuigeis en dus ook voor buitenlandse auto's geldig. Zie http://www.verkehrsportal.de/stvo/anlage_2.php
44 Zeichen 270.1
Afbeelding
StVO, Verkehrszeichen Nr. 270.1: Beginn einer Verkehrsverbotszone zur Verminderung schädlicher Luftverunreinigungen
Beginn einer Verkehrsverbotszone zur Verminderung schädlicher Luftverunreinigungen

Ge- oder Verbot
Kraftfahrzeugführer dürfen innerhalb einer so gekennzeichneten Zone bei Anordnung von Maßnahmen zur Vermeidung von schädlichen Umwelteinwirkungen durch Luftverunreinigungen auf der Grundlage des § 40 Absatz 1 des Bundes-Immissionsschutzgesetzes nicht am Verkehr teilnehmen
.

Erläuterung
Ausgenommen von dem Verbot sind Kraftfahrzeuge,
1. die nach § 1 Absatz 2 der Verordnung zur Kennzeichnung der Kraftfahrzeuge mit geringem Beitrag zur Schadstoffbelastung vom 10. Oktober 2006 (BGBl. I S. 2218), die zuletzt durch Verordnung vom 5. Dezember 2007 (BGBl. I S. 2793) geändert worden ist, ausnahmsweise im Einzelfall oder allgemein durch Zusatzzeichen oder Allgemeinverfügung zugelassen sind,
2. die nach Anhang 3 (zu § 2 Absatz 3) der Verordnung zur Kennzeichnung der Kraftfahrzeuge mit geringem Beitrag zur Schadstoffbelastung vom 10. Oktober 2006 (BGBl. I S. 2218), die zuletzt durch Verordnung vom 5. Dezember 2007 (BGBl. I S. 2793) geändert worden ist, keiner Plaketten-Kennzeichnung unterliegen.
45 Zeichen 270.2
Afbeelding
StVO, Verkehrszeichen Nr. 270.2: Ende einer Verkehrsverbotszone zur Verminderung schädlicher Luftverunreinigungen
Ende einer Verkehrsverbotszone zur Verminderung schädlicher Luftverunreinigungen
46 Erläuterung
Afbeelding
Das Zusatzzeichen zum Zeichen 270.1 "Freistellung vom Verkehrsverbot nach § 40 Absatz 1 des Bundes-Immissionsschutzgesetzes" nimmt Kraftfahrzeuge vom Verkehrsverbot aus, die mit einer auf dem Zusatzzeichen in der jeweiligen Farbe angezeigten Plakette nach § 3 Absatz 1 der Verordnung zur Kennzeichnung der Kraftfahrzeuge mit geringem Beitrag zur Schadstoffbelastung vom 10. Oktober 2006 (BGBl. I S. 2218), die zuletzt durch Verordnung vom 5. Dezember 2007 (BGBl. I S. 2793) geändert worden ist, ausgestattet sind.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » di 07 feb 2012, 21:25

OK je hebt je post nog aangevuld:
Rene schreef:Dergelijke extra eisen aan voertuigen zijn verboden voor in het buitenland toegelaten voertuigen.
Dat heeft niets te maken met winterbanden of zomerbanden, die verwisselbaar zijn. De motor van een auto is niet zomaar verwisselbaar.
Dat is een interpretatie maar nog geen jurisprudentie in tegenstelling tot verschillen in voertuigeisen die heel duidelijk wel onder het verdrag van Wenen vallen. Een in Nederland toegelaten extra dikke uitlaat mag in Duitsland niet geweigerd worden omdat het voldoet aan de Nederlandse voertuigeisen. Dat zou je dus kunnen uitbreiden tot de Umweltzone, en ik help het je hopen, maar totdat een rechter zich over deze kwestie heeft gebogen is het zo dat in principe STVO regels (zeg maar RVV 1990 in Nederland) voor iedereen op de Duitse wegen gelden. En omdat de Umweltzone daar dus in is vastgelegd (net als winterbandenplicht bij sneeuw/ijs) is dat niet vergelijkbaar met voertuigeisen.

Overigens geldt het Bundesimmissionsschutzgesetz ook gewoon voor iedereen die zich in Duitsland bevindt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » di 07 feb 2012, 21:38

Übereinkommen über den Strassenverkehr
Abgeschlossen in Wien am 8. November 1968


Kapitel I
Allgemeines
Art. 1 Begriffsbestimmungen

Im Sinne dieses Übereinkommens haben die nachstehenden Begriffe die ihnen in diesem Artikel zugeordneten Bedeutungen:
b) ein Fahrzeug gilt als «im internationalen Verkehr» im Hoheitsgebiet eines Staates, wenn
i) es einer natürlichen oder juristischen Person gehört, die ihren ordentlichen Wohnsitz ausserhalb dieses Staates hat;

Art. 2 Anhänge zu dem Übereinkommen
Die Anhänge zu diesem Übereinkommen, nämlich:
Anhang 1: Abweichungen von der Verpflichtung zur Zulassung von Kraftfahrzeugen und Anhängern zum internationalen Verkehr,

Art. 3 Verpflichtungen der Vertragsparteien
3. Vorbehaltlich der im Anhang 1 vorgesehenen Abweichungen sind die Vertragsparteien gehalten, zum internationalen Verkehr in ihrem Hoheitsgebiet die Kraftfahrzeuge und die Anhänger zuzulassen,

Kapitel III
Bedingungen für die Zulassung der Kraftfahrzeuge und Anhänger zum internationalen Verkehr
Art. 35 Zulassung
1. a) Um unter die Vergünstigungen dieses Übereinkommens zu fallen, muss im internationalen Verkehr jedes Kraftfahrzeug und jeder mit einem Kraftfahrzeug verbundene Anhänger mit Ausnahme eines leichten Anhängers von einer Vertragspartei oder einem ihrer Teilgebiete zugelassen sein

Anhang 1
Abweichungen von der Verpflichtung zur Zulassung von Kraftfahrzeugen und Anhängern zum internationalen Verkehr

>>> Niet toelaten inzake milieuclassificatie is in het verdrag niet genoemd <<<

Anhang 5
Technische Anforderungen an Kraftfahrzeuge und Anhänger
1. Jedes Fahrzeug im internationalen Verkehr muss den technischen Vorschriften genügen, die bei seiner ersten Inbetriebnahme in seinem Zulassungsland gelten.

Inkrafttreten:
Deutschland 3. August 1979
Conclusie: een Umweltplakette kan in het internationale verkeer niet vereist worden.
Ge- oder Verbot
Kraftfahrzeugführer dürfen innerhalb einer so gekennzeichneten Zone bei Anordnung von Maßnahmen zur Vermeidung von schädlichen Umwelteinwirkungen durch Luftverunreinigungen auf der Grundlage des § 40 Absatz 1 des Bundes-Immissionsschutzgesetzes nicht am Verkehr teilnehmen.
Kortom: er is geen sprake van een algemeen inrijverbod, maar regelrecht van een verbod tot verkeersdeelname op technische gronden, en dat mag volgens het verdrag niet voor voertuigen in het internationale verkeer. Die zijn op basis van hun technische toestand bij inbedrijfstelling in land van herkomst toegelaten tot het wegennet, en daarop mogen dus geen uitzonderingen worden gemaakt op basis van een milieuwet.

(Voor Duitsers met een in Duitsland gekentekende auto is de hele onzin echter wel rechtsgeldig).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » di 07 feb 2012, 21:44

Kort en bondig: De UBA is gek.

Zeker in het Ruhrgebiet is dit gewoon de grootste onzin die je kunt bedenken. Het verkeer is maar een klein deel van de totale vervuiling, kijk maar eens naar de industrie en scheepvaart. En nu ga je op een klein deel een nog veel kleiner deel verkleinen? Wat een onzin zeg...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » di 07 feb 2012, 22:30

Rene schreef:Conclusie: een Umweltplakette kan in het internationale verkeer niet vereist worden.
Dat is jouw conclusie. Ik interpreteer het dat het verdrag alleen de gevallen regelt waarbij een voertuig algeheel geweigerd kan worden in een ander land. Het verdrag regelt niet dat je je niet aan de geldende verkeersregels hoeft te houden, zoals die in Duitsland in de STVO zijn vastgelegd. Nogmaals, ik snap dat je het zo interpreteert, maar het is zeker geen geldend en ondubbelzinnig recht. Ik zou het risico niet durven nemen, zolang er geen duidelijke jurisprudentie over is. Tot die er is, is het niet juist om te stellen dat buitenlandse voertuigen zich hier niet aan hoeven te houden.
Ge- oder Verbot
Kraftfahrzeugführer dürfen innerhalb einer so gekennzeichneten Zone bei Anordnung von Maßnahmen zur Vermeidung von schädlichen Umwelteinwirkungen durch Luftverunreinigungen auf der Grundlage des § 40 Absatz 1 des Bundes-Immissionsschutzgesetzes nicht am Verkehr teilnehmen.
Kortom: er is geen sprake van een algemeen inrijverbod, maar regelrecht van een verbod tot verkeersdeelname op technische gronden, en dat mag volgens het verdrag niet voor voertuigen in het internationale verkeer. Die zijn op basis van hun technische toestand bij inbedrijfstelling in land van herkomst toegelaten tot het wegennet, en daarop mogen dus geen uitzonderingen worden gemaakt op basis van een milieuwet.
[/quote]
Dezelfde redenering zou je ook voor de winterbandenplicht kunnen laten gelden, omdat je dat ook als technische eis zou kunnen zien. Maar ook daar zou ik het risico niet durven nemen, omdat ik niet geloof dat dat juridisch houdbaar is.
(Voor Duitsers met een in Duitsland gekentekende auto is de hele onzin echter wel rechtsgeldig).
Ook voor Nederlanders of Spanjaarden met zo'n in Duitsland gekentekende auto is het in ieder geval rechtsgeldig ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » di 07 feb 2012, 22:41

jeroent schreef:Bovendien regelt het verdrag niet dat je je niet aan de geldende verkeersregels hoeft te houden, zoals die in Duitsland in de STVO zijn vastgelegd.
Dat is jouw interpretatie. Echter het is geen verkeersregel, want de StVO refereert bij de beschrijving van het bord naar een milieuwet. Het is dus wel een officieel bord, echter niet voortvloeiend uit een verkeersregel.

En ja, ik durf dat risico wel te nemen. De boete is 40 euro, en die ga ik dan aanvechten. In het Nederlands uiteraard. Punt is dat ik met mijn diesel überhaupt geen stickertje kan kopen om toegelaten te worden in die steden.
Laat ze lekker barsten met die onzin, als er een verdrag is waar je je als buitenlander op kunt beroepen.
jeroent schreef:Dezelfde redenering zou je ook voor de winterbandenplicht kunnen laten gelden, omdat je dat ook als technische eis zou kunnen zien. Maar ook daar zou ik het risico niet durven nemen, omdat ik niet geloof dat dat juridisch houdbaar is.
Onzin. Banden zijn in tegenstelling tot een motor eenvoudig aanpasbaar en zijn ook geen constructieve onderdelen die een autoleven lang meegaan. Voor banden zijn er verkeersregels gemaakt - dat stoelt niet op een vaag milieuwetje. Men mag dus eisen dat je winterbanden gemonteerd hebt in de winter. Geen verdrag zal je helpen als je verkeerde banden onder je auto hebt.
jeroent schreef:Ook voor Nederlanders met zo'n in Duitsland gekentekende auto is het in ieder geval rechtsgeldig
Alleen mogen Nederlanders niet met zo'n voertuig in Nederland rijden...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » di 07 feb 2012, 22:45

Punt is dat ik met mijn diesel überhaupt geen stickertje kan kopen om toegelaten te worden in die steden.
Een diesel van een jaar of 10 kan nog wel voor een gele sticker in aanmerking komen.
De mijne krijgt een groene, want er zit af-fabriek een roetfilter op.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » di 07 feb 2012, 22:52

Rene schreef:Conclusie: een Umweltplakette kan in het internationale verkeer niet vereist worden.
Wordt ook niet vereist. Je kan nog steeds door Duitsland (tussen landen) reizen.
Kortom: er is geen sprake van een algemeen inrijverbod, maar regelrecht van een verbod tot verkeersdeelname op technische gronden, en dat mag volgens het verdrag niet voor voertuigen in het internationale verkeer. Die zijn op basis van hun technische toestand bij inbedrijfstelling in land van herkomst toegelaten tot het wegennet, en daarop mogen dus geen uitzonderingen worden gemaakt op basis van een milieuwet.
Inrijverboden voor verschillende voertuigcategorieën (afmetingen, gewicht, voertuigsoort, brandstofsoort -ook moeilijk veranderbare zaken aan een voertuig-, etc.) zijn van alle tijden.

Het verdrag wat je aanhaalt beoogt naar mijn mening alleen dat er geen algemeen inrijverbod voor het hele land mag gelden.

Zelfde mening wordt al gedeeld door jeroent. Ik moet wel zeggen dat ik wel twijfels heb over de werking van een milieuzone, maar ik moet wel zeggen dat ik grote voorstander ben voor maatregelen om de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden te verbeteren.
- Roetuitstoot verminderen (dieselvoertuigen, kolenkachels, stookolieverwarming, e.d. )
- Openbaar vervoer die op straatniveau minimaal uitstoot.
- Verkeer weren uit winkelgebieden
- Schadelijke uitstoot door industrie zo veel mogelijk beperken c.q. filteren
- ...

Er zijn vast meer en betere maatregelen te bedenken om de kwaliteit van de directe leefomgeving te verbeteren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » di 07 feb 2012, 23:05

Tachi schreef:Wordt ook niet vereist. Je kan nog steeds door Duitsland (tussen landen) reizen.
Dat wordt niet bedoeld in het verdrag.
Tachi schreef:Inrijverboden voor verschillende voertuigcategorieën (afmetingen, gewicht, voertuigsoort, brandstofsoort -ook moeilijk veranderbare zaken aan een voertuig-, etc.) zijn van alle tijden.
Dat gaat om inrijverboden. Dat is iets anders dan een deelnameverbod aan het verkeer op basis van een milieuwet. Niet vergelijkbaar dus.
Tachi schreef:Het verdrag wat je aanhaalt beoogt naar mijn mening alleen dat er geen algemeen inrijverbod voor het hele land mag gelden.
Ik zou zeggen: lees het verdrag eens. Je kunt het integraal online opvragen bij de Zwitserse overheid.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » wo 08 feb 2012, 8:44

Rene schreef:
jeroent schreef:Bovendien regelt het verdrag niet dat je je niet aan de geldende verkeersregels hoeft te houden, zoals die in Duitsland in de STVO zijn vastgelegd.
Dat is jouw interpretatie.
Nee hoor, dat is geen interpretatie. Of zie jij wel ergens staan dat je je niet aan de verkeersregels hoeft te houden met een in het buitenland geregistreerde auto?
Echter het is geen verkeersregel, want de StVO refereert bij de beschrijving van het bord naar een milieuwet. Het is dus wel een officieel bord, echter niet voortvloeiend uit een verkeersregel.
Of het een verkeersregel is of niet, daar kun je inderdaad van mening over verschillen. Maar verkeersborden en hun geboden/verboden zijn voor mij integraal deel van de verkeersregels, want als bijlage opgenomen in de STVO. Als de STVO nou geen enkele melding had gemaakt van Umweltzone of Plakette dan was ik het met je eens geweest, maar nu het gewoon onderdeel is van de STVO zou ik er geen bezwaar aan wagen.
En ja, ik durf dat risico wel te nemen. De boete is 40 euro, en die ga ik dan aanvechten. In het Nederlands uiteraard. Punt is dat ik met mijn diesel überhaupt geen stickertje
40 Euro is het Verwarnungsgeld en in die zin geen boete, maar een transactievoorstel. Als je dat niet accepteert en je gaat in beroep dan kan de boete zomaar hoger worden. Mocht het Bundesimmissionsschutzgesetz erbij gehaald worden (wat ook voor buitenlanders op Duits grondgebied geldt) kan het nog duurder worden, denk aan milieudelict etc. Nogmaals, ik juich het zeker niet toe, maar weet wel waar je aan begint.
kan kopen om toegelaten te worden in die steden.
Waarom zou je geen sticker kunnen kopen? Voldoe je niet aan de EURO4 norm? Of zijn er geen garages van jouw automerk in Duitsland?
jeroent schreef:Ook voor Nederlanders met zo'n in Duitsland gekentekende auto is het in ieder geval rechtsgeldig
Alleen mogen Nederlanders niet met zo'n voertuig in Nederland rijden...
Er zijn legio Nederlanders die legaal met een Duits kenteken in Nederland rijden. Maar die zijn niet woonachtig in Nederland... (nationaliteit speelt geen enkele rol voor verkeersregels/belastingregels).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 08 feb 2012, 8:56

jeroent schreef:Waarom zou je geen sticker kunnen kopen? Voldoe je niet aan de EURO4 norm? Of zijn er geen garages van jouw automerk in Duitsland?
Welja. En daar leben ze auto's. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » wo 08 feb 2012, 9:31

jeroent schreef:Nee hoor, dat is geen interpretatie. Of zie jij wel ergens staan dat je je niet aan de verkeersregels hoeft te houden met een in het buitenland geregistreerde auto?
Het is jouw interpretatie dat het een verkeersregel is, en dat is dus onjuist. Een bord dat in de bijlage is opgenomen en waarbij gerefereerd wordt naar een milieuwet die Vertragswidrig is, daar hoef je je dus inderdaad als buitenlander niet aan te houden.
jeroent schreef:Maar verkeersborden en hun geboden/verboden zijn voor mij integraal deel van de verkeersregels, want als bijlage opgenomen in de STVO.
Opnieuw: dat is jouw interpretatie. Maar een verwijzing bij een verkeersbord dat daarmee een milieuwet wordt bekrachtigt, is géén verkeersregel. De verkeersregels zijn de StVO-artikelen 1-35. Zelfs in het milieuartikel 30 staat het niet genoemd. Nee, het staat alleen bij de verklaring van de borden in bijlage 2. Met verwijzing naar de milieuwet, iets dat verder nergens voorkomt in de StVO. Ergo: het is géén verkeersregel, het bord komt in de bijlage voor opdat de Duitse weggebruiker zich niet kan beroepen op het ontbreken van de kennis wat het bord betekent.
jeroent schreef:40 Euro is het Verwarnungsgeld en in die zin geen boete, maar een transactievoorstel. Als je dat niet accepteert en je gaat in beroep dan kan de boete zomaar hoger worden. Mocht het Bundesimmissionsschutzgesetz erbij gehaald worden (wat ook voor buitenlanders op Duits grondgebied geldt) kan het nog duurder worden, denk aan milieudelict etc. Nogmaals, ik juich het zeker niet toe, maar weet wel waar je aan begint.
Met de huidige onderzoeken in de hand is het niet moeilijk om aan te tonen dat er geen milieudelict is gepleegd, dus de kans op veel hogere boetes of straffen dat gaan ze dik verliezen. Plus dat je de hele handel in de Nederlandse taal kunt eisen. Nee, als ik naar Duitsland ga dan ga ik me echt niets aantrekken van die onzin, met de Weense conventie als steun in de rug. Ik ben trouwens recent al een keer in hartje Keulen geweest met mijn auto, zonder enige sticker erop.
jeroent schreef:Waarom zou je geen sticker kunnen kopen? Voldoe je niet aan de EURO4 norm?
Een relatief moderne diesel, echter uit 2004 en zonder roetfilter. Probeer daarmee bijvoorbeeld maar eens Berlijn in te komen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door mhkamp » wo 08 feb 2012, 9:59

Rene schreef:Een relatief moderne diesel, echter uit 2004 en zonder roetfilter. Probeer daarmee bijvoorbeeld maar eens Berlijn in te komen.
Kom je niet mee Berlijn in; die heeft alleen maar de groene sticker volgens mij. Als ik de ANWB mag geloven kom je met je diesel in aanmerking voor een gele sticker. Maar je hebt geer roetfilter, dan zou het zomaar rood kunnen worden?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door boe! » wo 08 feb 2012, 10:02

OK, het is dus geen verkeersbord maar een mededeling dat bepaalde objecten niet zijn toegelaten in een bepaald gebied. Is het dan vergelijkbaar met gebiedverboden die wij kennen in Nederland of bordjes die refereren aan artikel 461 aan het Wetboek van Strafrecht? Beide zijn niet gekoppeld aan de wegenverkeerswet, maar leggen wel beperkingen op in de bewegingsvrijheid en kunnen in theorie aan iedereen worden opgelegd.

René refereert overigens aan een verdrag uit 1968 en koppelt daar deze mededeling aan vast:
Niet toelaten inzake milieuclassificatie is in het verdrag niet genoemd
Is het niet logisch dat dat ontbreekt? In 1968 hield men zich nog echt niet bezig met het milieu.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Ehuls » wo 08 feb 2012, 10:49

Maar een manier om hier zekerheid over te krijgen, dus ik stel voor dat Rene net zo lang rondjes in het Ruhrgebied blijft rijden tot ie tegen een agent oploopt die hem een boete wil geven. :)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » wo 08 feb 2012, 11:19

Rene schreef:
jeroent schreef:Nee hoor, dat is geen interpretatie. Of zie jij wel ergens staan dat je je niet aan de verkeersregels hoeft te houden met een in het buitenland geregistreerde auto?
Het is jouw interpretatie dat het een verkeersregel is, en dat is dus onjuist. Een bord dat in de bijlage is opgenomen en waarbij gerefereerd wordt naar een milieuwet die Vertragswidrig is, daar hoef je je dus inderdaad als buitenlander niet aan te houden.
Dan zijn we het in ieder geval eens dat het verdrag niet zegt dat verkeersregels niet voor buitenlandse voertuigen gelden. Dacht dat je dat ook in twijfel trok in je eerdere post.
Over dat andere aspect gaan we het niet eens worden en als je dat zeker wilt weten wordt het denk ik toch een proefproces, want vooralsnog is op alle officiele pagina's te vinden dat de Duitse overheid ook voor buitenlandse voertuigen een sticker eist.

Betekent dat in jouw ogen ook dat een milieuzone in Nederland niet voor bijv. Oekraiense vrachtwagens geldt? Dat is in feite ook een verzonnen nieuw bord op basis van milieuwetgeving.
jeroent schreef:Waarom zou je geen sticker kunnen kopen? Voldoe je niet aan de EURO4 norm?
Een relatief moderne diesel, echter uit 2004 en zonder roetfilter. Probeer daarmee bijvoorbeeld maar eens Berlijn in te komen.
Je kunt zonder problemen een sticker kopen, alleen wordt dat dan een gele sticker waar je inderdaad op dit moment al een boel steden niet binnen mee mag.

Het is voor dieselauto's eigenlijk heel simpel en volgt de emissienormen:
Euro 4 en hoger: groen. Dat zijn alle nieuwe dieselautos vanaf januari 2005.
Euro 3: geel. Dat zijn alle nieuwe dieselauto's vanaf 2000.
Euro 2: rood
lager: geen sticker

Let wel, dit betekent dus dat alle dieselauto's die vanaf 2005 nieuw verkocht zijn een groene sticker krijgen, omdat de EU heeft geëist dat nieuwe auto's vanaf dat jaar aan Euro 4 en hoger (nu Euro 5) moeten voldoen. Ook een V10 TDI VW Touareg krijgt dus groen.
Het toont ook de onzinnigheid van de maatregel aan omdat het eigenlijk alleen een versnelde vernieuwing van je voertuigpark veroorzaakt. Door de EURO-normen is het voertuigpark automatisch al schoner geworden. De fractie auto's met een rode sticker was al heel klein en wordt nu vermoedleijk hooguit versneld kleiner.
Het is dus meer een stimulans voor de autoindustrie dan dat het milieu er baat bij heeft. Geen wonder dat de discussie en het verzet ook in Duitsland groot is.
Laatst gewijzigd door jeroent op wo 08 feb 2012, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door peter51 » wo 08 feb 2012, 11:53

Ook al is inmiddels gebleken dat het niet veel helpt (fijnstof gehalte stijgt in de Umwelt zones), wij hebben in Berlijn meegemaakt dat Nederlanders en anderen werden bekeurd.
Bij het uitrijden van de parkeergarage onder het Alexis gebouw aan het Alexanderplein werd gecontroleerd (stonden ze nog lekker droog). Zelf kregen we ook een opmerking, namelijk dat de ruitenwisser in ruststand op de sticker stond, dat was 'niet goed zichtbaar', als ik een Duitse was geweest had ik ook een bekeuring gehad.
Het bedrag is niet hoog je krijgt wel een punt!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 08 feb 2012, 12:49

^^ Op je Nederlandse rijbewijs?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 08 feb 2012, 13:31

Rene schreef:Ik zou zeggen: lees het verdrag eens. Je kunt het integraal online opvragen bij de Zwitserse overheid.
Nou heb ik de moeite genomen om het verdrag door te nemen en ook StVO
Verdag van Wenen schreef:Article 5. Status of signs and signals
1. Road-users shall comply with the instructions conveyed by road signs, traffic light signals and road markings even if the said instructions appear to contradict other traffic regulations.
StVO schreef:§ 41 Vorschriftzeichen
(1) Jeder Verkehrsteilnehmer hat die durch Vorschriftzeichen nach Anlage 2 angeordneten Ge- oder Verbote zu befolgen
Het verkeersbord is een verbodsbord en daarmee een verkeersregel. Aan een verkeersregel kan altijd ieder ander wet ten grondslag liggen. Dat is vrij normaal. Bij verkeersregels wordt niet geregeld wanneer een personenauto een personenauto is. Dat gebeurt in de voertuigregelementen. Zo kan dus aan een verkeersregel net zo goed een milieubeschermingsmaatregel ten grondslag liggen.

Zoals ik alles tot nu toe interpreteer pleit zelfs het Verdrag van Wenen je niet vrij.

Om alles in een breder perspectief te plaatsen. Het is een plicht om een ieder een recht te gunnen.

Het is al eerder door anderen gezegd: bezint eer ge begint. Het kan een duur grapje worden als je net een ambtenaar treft die het tot de rechter wil laat aankomen. In de meeste gevallen als je bezwaar maakt zullen de instanties niet al te veel moeite nemen om die 40 euro van je te innen. De kosten wegen niet op tegen de baten.

Misschien ben ik wat makkelijker. Ik zou het zeker balen vinden als je een bepaald gebied niet in mag rijden om welke reden dan ook. Dan laat ik de auto maar staan en neem ik een alternatief. Tot zover zijn de milieuzones alleen in grootstedelijke gebieden en zijn er genoeg alternatieven om je binnen dat gebied te verplaatsen. Openbaar vervoer, taxi, desnoods een huurauto.
Laatst gewijzigd door Tachi op wo 08 feb 2012, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » wo 08 feb 2012, 13:37

Een verkeersbord is géén verkeersregel, maar een verkeersteken. Een wezenlijk verschil.
Tachi schreef:Misschien ben ik wat makkelijker. Ik zou het zeker balen vinden als je een bepaald gebied niet in mag rijden om welke reden dan ook. Dan laat ik de auto maar staan en neem ik een alternatief. Tot zover zijn de milieuzones alleen in grootstedelijke gebieden en zijn er genoeg alternatieven om je binnen dat gebied te verplaatsen. Openbaar vervoer, taxi, desnoods een huurauto.
Dat is toegeven aan de milieumafia. Ammehoela. Die mensen hebben het er ook altijd over bepaalde verdragen als het gaat om zaken die hun (on)welgevallig zijn. Laat er nu dus ook een verdrag zijn dat regelt dat hun maffe regeltjes niet uitgevoerd kunnen worden bij bestuurders van buitenlandse voertuigen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » wo 08 feb 2012, 13:54

Rene schreef:Een verkeersbord is géén verkeersregel, maar een verkeersteken. Een wezenlijk verschil.
Inderdaad, maar daar heeft de STVO het volgende formaliteitje voor bedacht, waarmee het een duidelijke verkeersregel is om verkeerstekens op te volgen, hoe triviaal dat ook moge klinken.
StVO schreef::§ 41 Vorschriftzeichen
(1) Jeder Verkehrsteilnehmer hat die durch Vorschriftzeichen nach Anlage 2 angeordneten Ge- oder Verbote zu befolgen
En volgens mij waren we het al eens dat het verdrag van Wenen niet zegt dat een buitenlandse automobilist de plaatselijke verkeersregels (en in Duitsland dus verkeerstekens) niet hoeft te volgen.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 08 feb 2012, 14:13

Rene schreef:Een verkeersbord is géén verkeersregel, maar een verkeersteken. Een wezenlijk verschil.
Owkee... Dus ik hoef geen verkeerstekens op te volgen, ook al staat in een verkeersregel dat ik bepaalde verkeerstekens moet volgen. Dat mag je me gaan uitleggen.
Rene schreef:Dat is toegeven aan de milieumafia. Ammehoela. Die mensen hebben het er ook altijd over bepaalde verdragen als het gaat om zaken die hun (on)welgevallig zijn. Laat er nu dus ook een verdrag zijn dat regelt dat hun maffe regeltjes niet uitgevoerd kunnen worden bij bestuurders van buitenlandse voertuigen.
Nou, nou, nou. Milieumaffia. Het milieu- en gezondheidsdenken heeft er wel voor gezorgd dat leefkwaliteit sterk verbeterd is. Je kritiek is terecht als de genomen maatregelen naar jouw mening buitenproportioneel zijn. Dan adviseer ik je om een ander verdrag aan te halen bij je verdediging.
Dat verdrag heet: Universele verklaring van de rechten van de mens. Als je het daarop gooit bij de rechter, dan maak je wellicht een kans.
Hint: artikel 13.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » wo 08 feb 2012, 15:51

Nou, nou, nou. Milieumaffia. Het milieu- en gezondheidsdenken heeft er wel voor gezorgd dat leefkwaliteit sterk verbeterd is.
Die stickerplicht helpt nauwelijks aan het verbeteren van de luchtkwaliteit! Zie het artikel wat Attietattie citeerde in zijn post van 7 februari 16:52 uur.
Voor zover ik Rene's posts lees bestrijdt hij nergens het nut van het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 08 feb 2012, 16:41

Vind je het gek. Dûh. Tot 2010 mochten zo'n beetje alle klassen in de milieuzones rijden. Pas nu zijn ze echt strenger aan het worden en dat gaat een aanzienlijk deel van het dieselwagenpark treffen.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door peter51 » wo 08 feb 2012, 17:32

""""Nou, nou, nou. Milieumaffia. Het milieu- en gezondheidsdenken heeft er wel voor gezorgd dat leefkwaliteit sterk verbeterd is.""""

Dan moet je wel bij veeteelt en industrie zijn, verkeer heeft volgens de ADAC maar 5 % aandeel!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » wo 08 feb 2012, 18:37

Tachi schreef:Vind je het gek. Dûh. Tot 2010 mochten zo'n beetje alle klassen in de milieuzones rijden.
Kritisch staan tegenover een maatregel wil niet zeggen dat je dan meteen een milieuzondaar bent :hap:

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 08 feb 2012, 19:05

5% in wat? Verpletteren van grassprietjes? Dat geloof ik wel, auto's rijden niet vaak in weilanden. Gossie, ze rijden wel veel in stedelijk gebied. Even denken, waar bestond de populatie van steden ook al weer uit? Uhm, koeien, neah, uhm robots, ook niet. Jongens, help eens meedenken.

Ik neem aan dat fijnstof de grootste reden is geweest om de milieuzones in te stellen.
CBS schreef:Hoeveelheidl fijnstof in NL in 2010 en tussen haakjes in 1990 (mln kg)
wegverkeer 6,87 (15,14)
industrie 8,06 (26,17)
landbouw 6,09 (4,83)
totaal 35,79 (73,51)
Laatst gewijzigd door Tachi op wo 08 feb 2012, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door peter51 » wo 08 feb 2012, 20:38

^^
Ok het had wat duidelijker gkund:

---
Nach Ansicht des ADAC stellen Fahrverbote einen unangemessenen und unverhältnismäßig starken Eingriff in die Mobilität der Bürger dar und werden deshalb abgelehnt. Außerdem verursachen sie einen enormen Verwaltungsaufwand. Nach den Berechnungen des Clubs benötigen Millionen von Pkw eine Plakette, obwohl sie keine Russpartikel ausstoßen. Für Kontrollmaßnahmen und zur Bearbeitung von Ausnahmeanträgen wird ein erheblicher Beamtenapparat gebraucht.

Tatsache ist, dass der Pkw-Verkehr nachweislich nur zu rund fünf Prozent zur Feinstaubbelastung beiträgt. Andere Quellen außerhalb des Verkehrsbereichs wie Industrie und Kraftwerke verursachen den Großteil der Partikel und müssen vorrangig bei den Maßnahmen berücksichtigt werden. Ein im Auftrag des ADAC erstelltes Gutachten belegt, dass der Effekt von Umweltzonen und der damit einhergehenden Fahrverbote gleich Null ist. In Berlin hat sich der ADAC mit einer Musterklage gegen die dortige Umweltzone gewehrt. Diese hatte trotz eindeutiger Nachweise über die Sinnlosigkeit von Umweltzonen keinen Erfolg. Die Umweltzone in Berlin wurde dennoch für rechtmäßig erklärt.

Der ADAC ist jedoch auch der Ansicht, dass Maßnahmen gegen den Feinstaub durchaus sinnvoll sind und begrüßt daher jede verhältnismäßige Maßnahme, die dem Schutz der Gesundheit der Bevölkerung dient. Die MaADACßnahmen sollen allerdings nach dem Verursacherprinzip begrenzt werden.

So bestehen Bedenken hinsichtlich der Geeignetheit und Erforderlichkeit der bereits bestehenden Umweltzonen. Diese dürfen nicht als Plattform für weiterreichende Restriktionen des Straßenverkehrs verstanden werden.

bron ADAC
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 08 feb 2012, 22:12

waldo79 schreef:Kritisch staan tegenover een maatregel wil niet zeggen dat je dan meteen een milieuzondaar bent :hap:
Mij hoor je niet snel foei roepen :woop: Ik zeg wel dat je met valide argumenten kritisch mag zijn.
ADAC schreef:Der ADAC ist jedoch auch der Ansicht, dass Maßnahmen gegen den Feinstaub durchaus sinnvoll sind und begrüßt daher jede verhältnismäßige Maßnahme, die dem Schutz der Gesundheit der Bevölkerung dient... Nach Ansicht des ADAC stellen Fahrverbote einen unangemessenen und unverhältnismäßig starken Eingriff in die Mobilität der Bürger dar und werden deshalb abgelehnt.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Vahalis » di 04 sep 2012, 10:18

Naar aanleiding van deze discussie over de Westfallenhalle en de Umweltzone

Op de site van de Westfallenhalle staat:
Die Stadt Dortmund hat zum 01. Januar 2012 eine neue Umweltzone eingeführt. Diese umfasst weite Teile des Stadtgebietes. Für das Befahren dieser Umweltzone benötigen Sie ab dem 01.01.2012 eine Umweltplakette. Das Gelände der Westfalenhallen ist seit dem 01.01.2012 ebenfalls Bestandteil der Umweltzone.

Wann bin ich betroffen?
Alle Besucher, Aussteller und Kunden der Westfalenhallen einschließlich des Best Western Parkhotels der Westfalenhallen die mit einem Fahrzeug anreisen, müssen seit dem 01.01.2012 ebenfalls im Besitz einer Umweltplakette sein!

Zu beachten ist dieses auch für Anlieferverkehr, z.B. beim Messeaufbau.

Wichtig:
Bei einem Befahren der Umweltzone ohne Plakette oder Ausnahmegenehmigung wird ab dem 01.07.2012 ein Bußgeld fällig.
http://westfalenhallen.de/117.php

Ik gebruik deze site om een idee te krijgen van de omvang van de zones.

Plaats reactie