Moderator: Moderatoren
martwout schreef:Bedankt voor de link, maar het plaatje komt niet overeen met de situatie ter plekke. Als je vanuit Arnhem de 42 oversteekt en verderop linksaf richting Centro afslaat, zie je net verderop de weg die je verlaat pas een waarschuwing. Ik heb enkele weken geleden niets gezien wat wijst op een zone bij Centro.Chris schreef:http://oberhausen.de/downloads/111014_U ... _klein.pdf
Ik ben vanmorgen van Arnhem naar Oberhausen gereden. Er staat een bord Umweltzone Ruhrgebiet Autobahn frei op de A3 voor de afslag Dinslaken-SüdCoen Tunnel schreef:15 december was ik er, en toen stond daar waar de A516/B223 over de A42 gaat al het bord dat de grens van de Umweltzone aangaf. Die stond voorheen inderdaad later. Dat komt dus wel overeen met zoals het op het kaartje staat, vermoedelijk is het kleine stukje B223 tussen de A42 en A516 dan vrijgesteld van de verplichting van het hebben van een Umweltplakette. De Autobahnen zijn immers sowieso uitgesloten van de Umweltzones.
Volgens mij heeft René geen schijn van kans. De umweltplakette is geen eis aan de voertuigtechnische staat, zoals in het verdrag van Wenen. Hij is opgenomen in de verkeersregels (STVO) en niet in de voertuigtechnische verordeningen (FZV, vroeger StZVo). Het verschil is subtiel maar wel belangrijk. Je mag met een in Nederland goedgekeurde uitlaat gewoon in Duitsland rijden, zolang de auto in Nederland legaal op kenteken staat, ook als die uitlaat in Duitsland illegaal zou zijn. Daar gaat het verdrag over. Maar als je met een te zware auto een weg met gewichtsbeperking wilt inrijden, dan mag dat ook met een Nederlandse auto niet. Je moet je aan de verkeersregels houden. De umweltplakette is een verkeersbord waar je je aan moet houden. Duitsland eist niet dat auto's altijd en overal aan bepaalde emissieeisen moeten voldoen. Dat zou in strijd zijn met het verdrag.waldo79 schreef:Nee, het proces hoeft niet in het Nederlands gevoerd worden. Zou wat ver gaan, maar René's verhandeling over het opleggen, van aan Duitse ingezetenen gerichte regelgeving, aan buitenlandse automobilisten kan een leuke discussie opleveren
Dat is sterk overdreven, hoewel ik mijn geld ook niet op René zou zetten. Zijn eerste probleem is een boete thuiskrijgen, ook al rijdt hij ieder weekend door Duitse milieuzones. In Bremen (en vermoedelijk ook andere plaatsen) kan je als buitenlandse toerist al onder de sticker-eis uit als je een hotel binnen de milieuzone hebt. Een hotelreservering (eigen printje van een e-mail of zo) onder de voorruit is genoeg als je parkeert (voor handmatige controle). Automatische camera-controle is dus feitelijk ondoenlijk (die kan nooit hotelreserveringen lezen). Oom agent heeft wel andere prioriteiten, tenzij er een routineonderzoek is (alcohol, papieren, etc). Claimen dat je een hotel hebt (of zoekt) in de zone is vermoedelijk al genoeg.jeroent schreef:Volgens mij heeft René geen schijn van kans.
Is dat zo? Waar staat dat?Peter schreef: Een hotelreservering (eigen printje van een e-mail of zo) onder de voorruit is genoeg als je parkeert (voor handmatige controle).
Men zal mensen/auto's hebben willen uitzonderen die geen vignet hebben omdat ze niet bekend waren dat die nodig was, dus eigenlijk alleen niet-Duitse auto's. Het merendeel zal voldoen.Vahalis schreef:Wat is nu het nut als je allerlei uitzonderingen gaat invoeren? Als je economisch interessant bent stoot je blijkbaar minder vervuiling uit of is je uitstoot geen probleem.
Je ziet nu al slechts nog een klein deel gele stickers voor iets oudere diesels, en rode stickers zie je al bijna helemaal niet.jeroent schreef:De vraag is eigenlijk een beetje wanneer dat ding weer wordt afgeschaft. Doordat de groene sticker gekoppeld is aan de Euro4 norm, hebben en krijgen alle nieuwe auto's sinds 2005 een groene sticker. Je gaat dus door de automatische vervangingscyclus van auto's straks naar bijna 100% groene stickers in het autopark. Je houdt dan nog een handjevol oldtimers over en dat is het dan wel. Tenzij de stickernormen dan weer worden aangescherpt, maar dan kun je net zo goed voor snellere/strengere EURO emissienormen gaan lobbyen, want dat heeft hetzelfde effect.
Het wagenpark zou toch wel schoner worden. De Umweltplakette zal het in een aantal steden enkel ietsje versneld hebben.Peter schreef:Dat laat niet weg dat het hele Umweltzone-verhaal vermoedelijk weinig zoden aan de dijk zet. Het zou mij verbazen als de luchtkwaliteit hier (feitelijk) meer dan 10% beter op wordt (grote steden), om maar te zwijgen over de kleinere steden.
Er zijn toch nog wel milieuzones waar je verplicht bent een sticker te hebben, maar waar rood, geel en groen allemaal voldoen?Peter schreef:De kans is groot dat er een Euro-V sticker komt, blauw of zo. Het aandeel Euro-V (30-40% ??) is nog te klein om het nu al in te voeren. Maar dat zal rond 2015 anders zijn.
De rode sticker is nu al waardeloos, want geen enkele milieuzone staat nog rode stickers toe. Met name in het Ruhrgebiet zijn nog veel plaatsen die nog een gele sticker toelaten. De rest is Nur-gruen (of hebben geen milieuzone, zoals Hamburg)
Klopt, ik heb ook enkel zo'n ding uit praktische overwegingen. Voor € 13,95 bij de ANWB aangevraagd, maar dan krijg je van TÜV-Nord in Best wel een netjes gedrukt exemplaar opgestuurd, ziet er toch een heel stuk beter uit dan zo'n handgeschreven exemplaar. Ik ga wel eens naar CentrO en op weg naar Duitsland of verder wil ik mij verder ook geen zorgen maken als ik de snelweg eens verlaat.waldo79 schreef:Kijk, voor mij is het geen probleem omdat ik een sticker heb. Maar je hebt principiëlere types. Feit blijft dat het een achterlijk ding is.
Nee. De rode sticker voldoet nergens meer (kun je dus ook weglaten). De gele sticker voldoet eigenlijk hoofdzakelijk nog in het Ruhrgebiet (en omgeving), maar die gaan in juli 2014 naar groen. Dan heb je wellicht alleen nog Munster en Neu-Ulm over....Coen Tunnel schreef:Er zijn toch nog wel milieuzones waar je verplicht bent een sticker te hebben, maar waar rood, geel en groen allemaal voldoen?Peter schreef:De kans is groot dat er een Euro-V sticker komt, blauw of zo. Het aandeel Euro-V (30-40% ??) is nog te klein om het nu al in te voeren. Maar dat zal rond 2015 anders zijn.
De rode sticker is nu al waardeloos, want geen enkele milieuzone staat nog rode stickers toe. Met name in het Ruhrgebiet zijn nog veel plaatsen die nog een gele sticker toelaten. De rest is Nur-gruen (of hebben geen milieuzone, zoals Hamburg)