Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10666
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter »

SnarfFlevoland schreef: ma 24 apr 2023, 17:17 ^^
Daarmee heb je ook een punt. Persoonlijk zie ik ook liever die milieuzones sneller verdwijnen als vermeerderen. Als de Duitse afschaffing van milieuzones zich ook in de rest van Europa doorzet, dan hebben we verder ook geen (dure) Europese oplossingen meer nodig.
De groene sticker heeft inderdaad nog maar zeer beperkt nut gezien het geringe aantal auto's (die het hele jaar rijden) dat er niet aan voldoet in 2023. Er zijn natuurlijk nog steeds Duitse steden die nog schoner willen, maar daar niet in gefaciliteerd worden door de Duitse overheid met de Blauwe sticker, die al lange tijd op plantafel ligt. NL, B, F doen allemaal hun eigen dingetje met soms per plaats afwijkende eisen (jaartal, aanmelden, alleen bij Smog, etc). Niet handig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33768
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Het probleem met de blauwe sticker is dat die alleen voor dieselauto's zou gelden. Maar hoe kun je nog eenvoudig onderscheid maken als je groene stickers hebt voor benzineauto's, maar dieselauto's een blauwe sticker moeten hebben? Tenzij je alle benzineauto's ook van nieuwe stickers voorziet.

Het hele Umweltplakettesysteem gaat uit van de Euro 4-klasse, en daar werd de groene kleur aan gekoppeld waarmee je overal in mocht. Dat had nut toen het in 2008 werd ingevoerd, maar nu vijftien jaar later, enkele euroklasses en technologische ontwikkelingen verder, werkt dat niet.

Het Franse systeem biedt wat dat betreft iets meer opties, maar beide systemen zijn veel te star om eventuele toekomstige technologische ontwikkelingen van de juiste sticker te kunnen voorzien.
Egbert
expressweg
Berichten: 3358
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Egbert »

Probleem is ook dat je niet makkelijk de eisen kunt aanscherpen. Je kunt wel zeggen dat voortaan alleen auto's met (ik zeg maar wat) < 50 g CO2/km een groene sticker krijgen, maar het gros van de auto's heeft al een sticker.
Dan moet je nu een blauwe gaan verzinnen, en daarna een bruine.

Het systeem is niet echt toekomstgericht.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10666
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter »

Zoveel technologie qua fijnstof / NOx komt er niet meer als alles elektrisch wordt.
Het was inderdaad de bedoeling blauwe stickers aan nieuwe voertuigen te geven, maar de blauwe zone pas 3 jaar of zo daarna in te voeren (zonder de groene). Ik neem aan met vervanging sticker samen met een APK (of een nieuwe voorruit), mits de auto goed was daarvoor. Buitenlandse auto's moeten dan nogmaals geld en moeite uitgeven. Of het er nog van komt ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris »

Op 18 januari 1985 werd een smogalarm afgekondigd in het Ruhrgebied, wegverkeer werd verboden, scholen gesloten, het leven kwam stil te liggen.

Er werden toen fijnstof waardes van 1700 µg/m³ gemeten. Ter vergelijking: de grenswaarde is tegenwoordig 40 µg/m³ en bijna overal liggen de daadwerkelijke niveaus nog weer een stuk lager dan dat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris »

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... 15492.html

De milieuzone van Hannover komt op 22 februari ten einde. De borden worden vanaf komende week weggehaald.

De milieuzone werd in 2008 geïntroduceerd en de waardes van met name stikstofdioxide zijn dermate gedaald dat ze structureel niet meer boven de grenswaardes uitkomen.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door sven_engelen »

Apart dat een milieuzone juist weer wordt afgeschaft. Je zou onder het mom van milieu over het algemeen juist verwachten dat het zou blijven...
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4379
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door verfmeer95 »

^^ Je ziet het in Duitsland wel meer, onder andere Erfurt en Karlsruhe hebben hem al afgeschaft. Doordat er nooit een Umweltplakette voor Euro 5 of Euro 6 is gecreëerd is het effect ervan inmiddels ook marginaal geworden. Het aantal auto's dat niet aan Euro 4 voldoet is zo sterk afgenomen dat de kosten voor de automobilist en de handhaving eigenlijk niet meer opwegen tegen de milieuvoordelen.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10666
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter »

en je moet de bebording blijven vernieuwen. Er staat een hoop verschoten en gebutste zooi. er zullen wel meer steden volgen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris »

Met name in Baden-Württemberg zijn een groot deel van de milieuzones opgeheven.

In Ludwigsburg (nabij Stuttgart) wordt de milieuzone ook later dit jaar opgeheven. Die in Pforzheim zou mogelijk ook kunnen vervallen. In Freiburg komt de milieuzone dit voorjaar te vervallen.

In 2023 zijn de milieuzones in Karlsruhe, Heidelberg en Pfinztal afgeschaft, in 2024 ook in Mannheim en Mühlacker. In 2024 zijn de milieuzones ook in Reutlingen, Tübingen en Ulm opgeheven.

Het opheffen van de milieuzone in Stuttgart is vooralsnog niet aan de orde. Ze hebben daar een straat met veel verkeer en een kruispunt waar ze nog te hoog zitten.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22109
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door waldo79 »

Mooi, ik twijfel nog of ik een sticker koop voor mijn 2024 Clio.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris »

In NRW zijn ze nog wel voor een boel steden verplicht, daarbuiten alleen voor een select aantal grote steden (zoals Berlijn, Bremen, Frankfurt, Leipzig, München). Baden-Württemberg was de enige staat waar ze ook voor kleine plaatsen zijn ingevoerd, maar die zijn nu dus bijna allemaal opgeheven. Hessen heeft er daarna nog een handjevol.

Het lijkt er op dat straks in Baden-Württemberg alleen nog in Stuttgart een milieuzone van kracht is.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22109
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door waldo79 »

Voor NRW kan het nog wel uit, zo duur is die sticker niet.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6546
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De Russische invasie in Oekraïne

Bericht door SnarfFlevoland »

Een slappe €5 bij de TüV of eventueel iets meer bij iedere erkende Duitse autogarage. Er is echter amper tot geen handhaving meer op. Zeker als je in steden in parkeergarages parkeert is tegenwoordig de kans op een boete zo goed als 0.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22109
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door waldo79 »

Ik ben al in Duitsland geweest zonder sticker.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris »

https://rp.baden-wuerttemberg.de/rpf/se ... ufgehoben/

Op 2 mei wordt de milieuzone in Freiburg afgeschaft.

De NO2 grenswaarde van 40 µg/m³ werd in 2019 voor het eerst nergens nog overschreden en inmiddels liggen de waardes rond 25 µg/m³.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris »

https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html

Per 1 oktober wordt de milieuzone in Mainz opgeheven.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris »

De luchtfilters op de Neckartor in Stuttgart worden verwijderd, ze zijn niet meer nodig. Deze weg / kruispunt gold lange tijd als het grootste luchtkwaliteitsknelpunt op het hele Duitse wegennet.

In 2018 werd de NO2 waarde nog op 71 µg/m³ gemeten, ver boven de EU-grenswaarde van 40 µg/m³. Sinds 2020 wordt die grenswaarde echter niet meer overschreden. In Nederland liggen dit soort waardes al tijden veel lager omdat hier veel minder dieselauto's rijden. Bij ons zijn nauwelijks nog punten die ver boven 25 µg/m³ liggen.

Er wordt nog niet gesproken over het afschaffen van de milieuzone in Stuttgart.

Een probleem van Stuttgart is dat het snelwegennet te ver buiten de stad ligt en het expresswegennet incompleet is, waardoor er een aantal zeer drukke verkeersaders als stadswegen zijn uitgevoerd, met een hoge mate van stagnatie (=veel hogere uitstoot dan free-flow verkeer).
Jeff
expressweg
Berichten: 3527
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Jeff »

Vind dat ook niet gek: veel hoofdwegen in en rond de stad heb een irritant lage Vmax (meestal 30 km/h, ook op 2+2/3+3 wegen), waardoor het verkeer constant aan het remmen is.

Het is dat de Autobahn een minimale Vmax moet hebben, anders had ik Stuttgart er wel voor aangezien om die ook op 30km/h te zetten
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22109
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door waldo79 »

Dat laatste is geklets. Een Autobahnähnliche Straße kan ook 60 zijn.

Bovendien liggen die niet bij het centrum en is de topografie van Stuttgart ook zodanig dat vuilere lucht blijft hangen.
Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10666
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter »

Als permanente snelheid heb ik snelwegbochten wel Vmax 40 gezien, meestal knooppuntbochten. Voor vrijwel rechte stukken Vmax 70 op nepsnelwegen als de A270 boven Bremen. Ik heb nog wel een sticker omdat ik vaak in Bremen kom. Kans op boete is vermoedelijk klein, zelfs als je straatparkeert in de zone.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door sven_engelen »

Ik woon aan de grens en kom nog vrij vaak in Duitse grote steden dus vandaar dat ik sowieso een sticker heb. De A40 bij Essen is trouwens ook 60 overdag vanwege luchtverontreiniging. Het kan overigens nog erger: Een deel van de stadsring in Straelen is 2 jaar geleden verlaagd van 50 naar 20: https://www.google.nl/maps/@51.4465351, ... FQAw%3D%3D en in Duisburg geldt op een belangrijke verbindingsweg naar het centraal station zelfs Schritt tempo oftewel: 7 km/h. En het wordt er gereden ook... https://www.google.nl/maps/@51.4345975, ... FQAw%3D%3D
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22109
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door waldo79 »

Vlak voor de tunnel ten westen van het centrum van Essen staat ook een flitspaal die de 60 afdwingt.
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door sven_engelen »

^^ Die flitspaal kwam pasgeleden nog in het nieuws omdat die te pas en te onpas flitste. Het is ook een money machine wat dat betreft. De flitspaal heeft tot nu toe 2,8 miljoen euro opgeleverd.