Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » ma 01 mei 2023, 11:59

SnarfFlevoland schreef: ma 24 apr 2023, 17:17 ^^
Daarmee heb je ook een punt. Persoonlijk zie ik ook liever die milieuzones sneller verdwijnen als vermeerderen. Als de Duitse afschaffing van milieuzones zich ook in de rest van Europa doorzet, dan hebben we verder ook geen (dure) Europese oplossingen meer nodig.
De groene sticker heeft inderdaad nog maar zeer beperkt nut gezien het geringe aantal auto's (die het hele jaar rijden) dat er niet aan voldoet in 2023. Er zijn natuurlijk nog steeds Duitse steden die nog schoner willen, maar daar niet in gefaciliteerd worden door de Duitse overheid met de Blauwe sticker, die al lange tijd op plantafel ligt. NL, B, F doen allemaal hun eigen dingetje met soms per plaats afwijkende eisen (jaartal, aanmelden, alleen bij Smog, etc). Niet handig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mei 2023, 12:49

^^ Het probleem met de blauwe sticker is dat die alleen voor dieselauto's zou gelden. Maar hoe kun je nog eenvoudig onderscheid maken als je groene stickers hebt voor benzineauto's, maar dieselauto's een blauwe sticker moeten hebben? Tenzij je alle benzineauto's ook van nieuwe stickers voorziet.

Het hele Umweltplakettesysteem gaat uit van de Euro 4-klasse, en daar werd de groene kleur aan gekoppeld waarmee je overal in mocht. Dat had nut toen het in 2008 werd ingevoerd, maar nu vijftien jaar later, enkele euroklasses en technologische ontwikkelingen verder, werkt dat niet.

Het Franse systeem biedt wat dat betreft iets meer opties, maar beide systemen zijn veel te star om eventuele toekomstige technologische ontwikkelingen van de juiste sticker te kunnen voorzien.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 01 mei 2023, 12:51

Probleem is ook dat je niet makkelijk de eisen kunt aanscherpen. Je kunt wel zeggen dat voortaan alleen auto's met (ik zeg maar wat) < 50 g CO2/km een groene sticker krijgen, maar het gros van de auto's heeft al een sticker.
Dan moet je nu een blauwe gaan verzinnen, en daarna een bruine.

Het systeem is niet echt toekomstgericht.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 01 mei 2023, 14:56

Zoveel technologie qua fijnstof / NOx komt er niet meer als alles elektrisch wordt.
Het was inderdaad de bedoeling blauwe stickers aan nieuwe voertuigen te geven, maar de blauwe zone pas 3 jaar of zo daarna in te voeren (zonder de groene). Ik neem aan met vervanging sticker samen met een APK (of een nieuwe voorruit), mits de auto goed was daarvoor. Buitenlandse auto's moeten dan nogmaals geld en moeite uitgeven. Of het er nog van komt ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 nov 2023, 19:32

Op 18 januari 1985 werd een smogalarm afgekondigd in het Ruhrgebied, wegverkeer werd verboden, scholen gesloten, het leven kwam stil te liggen.

Er werden toen fijnstof waardes van 1700 µg/m³ gemeten. Ter vergelijking: de grenswaarde is tegenwoordig 40 µg/m³ en bijna overal liggen de daadwerkelijke niveaus nog weer een stuk lager dan dat.

Afbeelding