Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » ma 29 jun 2009, 15:40

In California hangt de slechtste lucht ook niet in Los Angeles of een ander groot stedelijk gebied, maar in de uitgestrekte San Joaquin Valley, een landbouwgebied. Het is dus zeker wel zo dat landbouw ook bijdraagt aan de luchtkwaliteit.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 29 jun 2009, 17:43

Dat kan ook een indirect effect zijn: Smog is iets zwaarder in soortelijke massa en heeft de neiging in valleien te blijven hangen. Nabij de kust of op heuvelhellingen aan de andere kant vind er juist veel meer luchtuitwisseling plaats. Mexico stad ligt in zo'n kom, net als de landzijde van de stad (regio) Barcelona.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 18 aug 2009, 21:28

Nog even wat vragen :

- Hebben de stickers een bepaalde geldigheidsduur (bijvoorbeeld het herindexeren van de kleuren)?
EDIT TÜV-Nord : Uw Umweltplakette blijft onbeperkt geldig - de aanschaf is éénmalig en behoeft u dus ook niet jaarlijks te vervangen. Zolang de kleur van uw Umweltplakette overeenkomt met de weergegeven kleuren op de onderborden bij de Umweltzones, dan mag u deze zones inrijden. Let u er wel op dat met de "rode" Umweltplakette u momenteel de Umweltzones in Dortmund, Hannover en München niet mag inrijden. Met ingang van 1 januari 2010 komt u de Umweltzones van Hannover en Berlijn alleen nog maar in, indien u over de groene Umweltplakette beschikt.

En : De Umweltplakette is een ronde sticker welke u aan de binnenzijde van de voorruit, aan passagierszijde, dient aan te brengen. Wij adviseren u deze aan de onderzijde van de voorruit te plaatsen. Bij het aanbrengen van de Umweltplakette moet u er op letten dat deze direct goed wordt geplaatst. De Umweltplakette kan slechts eenmaal worden aangebracht en kan niet onbeschadigd van de voorruit worden verwijderd. De "achterzijde" van deze folie en het door ons geleverde ontheffingsdocument dient u bij u kentekenbewijs te bewaren. Deze bescheiden heeft u nodig bijvoorbeeld na een ruitbreuk. Indien u genoodzaakt bent de voorruit per direct te vervangen, kunt u met de folie en het ontheffingsdocument aantonen dat u rechtmatig over een Umweltplakette beschikte.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 aug 2009, 9:56

mhkamp schreef:De Umweltplakette kan slechts eenmaal worden aangebracht en kan niet onbeschadigd van de voorruit worden verwijderd.
Ik bevestig de Plakette met plakband. Ik heb een hekel aan stickers op mijn autoruiten. Hetzelfde doe ik met het Tjechische vignet.
Donateur Vereniging Wegenforum

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 19 aug 2009, 10:43

Formeel waarschijnlijk niet toegestaan (strafbaar), maar in de praktijk vermoedelijk nauwelijks gecontroleerd. In landen waar je je kenteken kan meenemen naar een andere auto natuurlijk fraudegevoelig. Kan je toch een Trabi met groene Umweltsticker hebben .... Er staat geen kenteken op het Tjechisch vignet, of wel ? Dan kan je het vignet ook aan je buurman uitlenen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2009, 10:54

^^ In Slowakije werd daar wel degelijk op gecontroleerd, heb ik vorig jaar mogen meemaken. Ik zou het zeker niet doen! In Oostenrijk is de boete die staat op het verkeerd bevestigen van een vignet zelf het dubbele van de boete voor het niet hebben van een vignet!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 19 aug 2009, 13:50

Op de Umweltplakette staat het kenteken van het betreffende voertuig. Of het kenteken ook op het Tjechische wegenvignet komt te staan, weet ik niet. Ik vermoed van niet. Ik neem aan dat er een "toelichting" bij een of beide plaketten hoort waarin staat waar je dat ding moet bevestigen enzovoort. We zien wel.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2009, 14:05

^^ In Tsjechië moet je met pen je kenteken op het vignet schrijven!

Vorig jaar trouwens nogal moeite gehad met het aanschaffen van vignetten. We zijn toen vanuit Wenen (vliegveld) met een huurauto naar Tsjechië gereden via Slowakije. Bij het tankstation bij het vliegveld waren alleen Oostenrijkse maandvignetten te krijgen, terwijl we een 10 dagen vignet nodig hadden. Vanuit het vliegveld reed je rechtstreeks de snelweg op. Zonder vignet dus. Bij het eerste Oostenrijkse tankstation richting Slowakije konden we eindelijk een Oostenrijks vignet kopen, maar nog geen Slowaaks of Tsjechisch. Dan kon ook niet aan de grens tussen Oostenrijk en Slowakije. Daar hebben we dus wederom een stukje zonder vignet moeten rijden, tot het eerste Slowaakse tankstation. Daar konden we dan eindelijk zowel een Slowaaks als een Tsjechisch vignet kopen.
Al met al vond ik het maar een heel gedoe....

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 aug 2009, 14:20

Tsjechië verkoopt haar vignetten op de autosnelwegen D5 en D8 aan de grens, en op het eerste tankstation na de grens.
Hoe het op de andere snelwegen zit, weet ik niet.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 aug 2009, 16:38

Hajo schreef:
mhkamp schreef:De Umweltplakette kan slechts eenmaal worden aangebracht en kan niet onbeschadigd van de voorruit worden verwijderd.
Ik bevestig de Plakette met plakband. Ik heb een hekel aan stickers op mijn autoruiten. Hetzelfde doe ik met het Tjechische vignet.
Mag niet, dat wordt gezien als fraude. Hij moet echt op de autoruit zitten, zodat je 'm niet onbeschadigd er kan afhalen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2009, 16:41

^^ Ja, Hajo, dat mag niet!.... :wijsvinger:

:mrgreen:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 19 aug 2009, 16:47

Rene schreef:Tsjechië verkoopt haar vignetten op de autosnelwegen D5 en D8 aan de grens, en op het eerste tankstation na de grens.
Hoe het op de andere snelwegen zit, weet ik niet.
D11 bij een tankstation nabij Podebrady richting Praag. Wij hebben ook een heel stuk zonder vignet moeten rijden. De verkrijgbaarheid vind ik ronduit slecht.
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 aug 2009, 20:46

Met plakband gaan rommelen is vragen om problemen. Er staat duidelijk op de vignetten dat dit juist niet mag. Ook lijm mag niet, of een houdertje waar je het vignet los op/in legt. Op de ruit plakken is de enige juiste manier.

Ik heb overigens geen controle op mijn vignetten gezien in Slovenië, Zwitserland en Oostenrijk.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 19 aug 2009, 20:59

Chris schreef:Met plakband gaan rommelen is vragen om problemen. Er staat duidelijk op de vignetten dat dit juist niet mag. Ook lijm mag niet, of een houdertje waar je het vignet los op/in legt. Op de ruit plakken is de enige juiste manier.
Klopt inderdaad. Je kunt vooral in Oostenrijk hoge boetes krijgen.
Ik heb overigens geen controle op mijn vignetten gezien in Slovenië, Zwitserland en Oostenrijk.
In Oostenrijk had ik laatst een Korridorvignette. Die hoef je niet op te plakken, en bij een controle keken ze alleen of ik dat kaartje op mijn dashboard had liggen, terwijl ik met zo'n 40 km/h langsreed (het had net zo goed een kopieerkaart van de bibliotheek kunnen zijn ...).

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 19 aug 2009, 21:53

Let erop dat je het omhulsel van de sticker moet bewaren. (...) Daarnaast kan er bij controles om gevraagd worden. Neem hem dus mee op je trip.
Dat wist ik niet. Ik heb dat omhulsel niet, maar wel een formulier van de DEKRA waar mijn nummer opgedrukt staat en een stempel en een handtekening, dat zal wel genoeg zijn ...
Bij de DEKRA (denk ik wel in iedere Kreis te vinden) kost het maar 5 euro.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2009, 22:25

^^
In Slovenië wordt gecontroleerd door middel van camera's bij de oude tolstations. Bij ieder poortje staat pontificaal een camera op je voorruit gericht!!

In Slowakije ben ik een keer door de politie aan de kant gezet voor vignettecontrole en in Hongarije werken ze met mobiele camerateams die bij de opritten opgesteld zijn. Er vindt dus wel degelijk controle plaats!

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 aug 2009, 22:56

In Slowakije zijn we ook wel eens door de douane betrapt op het niet hebben van een vignet, terwijl die douanepost langs een binnenweg stond. Omdat we inderdaad over een snelweg hadden gereden hebben we betaald.

Het is nooit helemaal duidelijk geworden of de douanebeambte een zakcentje wilde bijverdienen of dat het echt gecontroleerd was.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 21 aug 2009, 17:07

Terug on-topic.

Vandaag heb ik de mijne mogen ontvangen. In week 37 ben ik van plan om naar München te gaan :D

Afbeelding
WeFo Lidnummer 0010.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 21 aug 2009, 21:07

München rond die tijd van het jaar is erg gezellig.

:biertjes:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 24 aug 2009, 16:45

Ik heb 'm ook binnen, een groene: Klasse 4. En ik heb 'm met plakband vastgeplakt, maar gezien het commentaar zal ik dat dan toch maar verwijderen en de sticker gewoon op de ruit plakken. Dat moet dan maar... :roll:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 24 aug 2009, 16:59

De sticker is toch niet overdraagbaar, dus waarom met plakband. En daarbij, als je hem toch niet meer nodig bent, vervang je toch je voorruit :mrgreen:
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 24 aug 2009, 17:13

^^ Grapjas. :lol:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 03 sep 2009, 23:08

Dat van dat omhulsel wat je bij een controle zou moeten laten zien, is wat de Duitse Umweltplakette betreft in ieder geval onzin. Bij sommige garages plakken ze hem er bij een onderhoudsbeurt bij wijze van service op, dan krijg je niet eens een omhulsel te zien.. En bij vervanging van de ruit is het voldoende als je de oude nog kunt tonen.
Ik heb voor mijn auto met nederlands kenteken gewoon bij een Duitse Ford garage mijn sticker voor 5 Euro kunnen krijgen op vertoon van de autopapieren. Er wordt voor 'buitenlandse' kentekens slechts naar bouwjaar en model gekeken om de juiste kleur te bepalen en zeker in de grensstreek kunnen ze de Nederlandse papieren probleemloos lezen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 06 sep 2009, 16:57

ik schreef:Vandaag heb ik de mijne mogen ontvangen. In week 37 ben ik van plan om naar München te gaan :D
Helaas, deze reis moet ik laten schieten. Twee weken geleden kreeg mijn auto koelwaterproblemen. Na een nieuwe thermostaat bleek dat er een zelftapper bij de thermostaat er niet meer in wil. Doordat hij ook nog eens twee keer drooggestaan heeft, ben ik ook bang dat de pomp niet goed meer werkt, aangezien de temperatuur al na een kwartier rijden begint op te lopen. Geen München, maar de garage dus. Jammer.... :(
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 10 sep 2009, 14:42

De Duitse Umweltplakette heb ik gewoon met plakband op de ruit bevestigd: geen problemen mee gehad. Het Tjechische vignet heb ik wel gewoon op de ruit geplakt: dat ding is een stuk kleiner.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 dec 2009, 13:42

http://www.umwelt-plakette.de/umweltzone%20berlin.php

Vanaf 1.1.2010 mag je alleen nog maar met een groene umweltsticker de stad Berlijn in.

Dat betekend een flink probleem voor mensen die niet in een behoorlijk nieuwe dieselauto rijden. Mijn dieselauto uit 2004 heeft bijvoorbeeld al een gele sticker. Benzinebarrels van 18 jaar oud hebben wel vaak een groene sticker.

Balkcity
polderweggetje

Bericht door Balkcity » zo 24 jan 2010, 16:05

Sinds 1-01-2010 is in Freiburg (BW) ook een umweltsticker verplicht, ook vakantiegangers die door freiburg rijden ( B31a ) om naar Kirchzarten of richting titisee - Neustadt rijden moeten zo,n sticker hebben of aanvragen. :yes:

gr Jan :)<>:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 24 jan 2010, 17:31

^^ Dat is nog eens onhandig. Er is voor zover ik weet geen route buitenom Freiburg geschikt als omweg voor die B31a, dus je bent dan altijd verplicht zo'n sticker aan te schaffen. :?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 24 jan 2010, 17:35

Voor die route heb je geen umweltplakette nodig.

Afbeelding

Balkcity
polderweggetje

Bericht door Balkcity » zo 24 jan 2010, 18:07

Ja daar heb je gelijk in, had het verkeerd gelezen, maar toch lijkt mij het handig deze wel aan te schaffen als je daar in de buurt met vakantie gaat, je zal maar even met de auto naar de stad Freiburg gaan , en dan aangehouden worden omdat je geen sticker hebt, wij maken daar veel gebruik van de trein, maar ook rijden wij zo wel eens naar de grote kaufhallen, en deze liggen wel midden in die zone.

gr Jan