Eco-driving nog niet ingeburgerd

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door R4 » do 27 dec 2007, 16:17

Het Laatste Nieuws schreef:Eco-driving nog niet ingeburgerd
Veel bestuurders zijn niet goed op de hoogte van de principes van eco-driving. Zo blijkt uit een enquete van mobiliteitsclub VAB naar aanleiding van de verkiezing van de Gezinswagen van het Jaar. Tijdig schakelen, op de motor remmen, de wagen niet stationair laten draaien, de airco niet overbodig gebruiken, ... De basisprincipes van eco-driving of ecologisch rijden zijn relatief simpel. Toch blijken die principes nog niet echt ingeburgerd. Vrouwen blijken bovendien hun auto technisch niet goed te kennen en dat is "nefast voor het verbruik", zegt VAB. De juiste versnelling gebruiken blijkt een groot probleem. Zo gebruiken 8 op de 10 mannen en 9 op de 10 vrouwen aan een snelheid van 50 km/u de verkeerde versnelling. Zij rijden in tweede of derde versnelling, terwijl de vierde versnelling het zuinigst is bij 50 km/u. Ook het schakelen kan zuiniger. Zo schakelen de helft van de vrouwen en 4 op de 10 mannen bij een te hoog toerental (2.500 toeren of meer), terwijl men bij een diesel best schakelt bij 2.000 toeren. Voorts blijkt uit de enquete dat 1 op de 6 ondervraagden (mannen en vrouwen) zijn motor stationair laat warmdraaien en dat 1 op de 3 ondervraagden nooit zijn motor afzet bij een gesloten spoorwegovergang.

Naast een enquete voerde VAB ook een eco-praktijktest uit. Daarbij werd het werkelijke verbruik van 17 wagens, waaronder een reeks eco-wagens, vergeleken met het normverbruik (het verbruik bij een test op een rollebank) en met het verbruik bij ecologisch rijgedrag. Uit de test blijkt dat het gemiddelde gezinsverbruik 34 procent(compacte gezinswagen) tot 57 procent (gewone gezinswagen) hoger ligt dan het normverbruik. Ook wie de principes van eco-driving toepast, verbruikt nog altijd 16 procent (compacte gezinswagen) tot 24 procent (gewone gezinswagen) meer dan het normverbruik. Uit de test blijkt ook dat een zuinige dieselwagen met roetfilter (+6 procent meer dan normverbruik) bij ecologisch rijgedrag beter scoort dan een hybride wagen (+31 procent tegenover normverbruik), al zou die hybride wagen wel wat beter scoren in een stedelijke omgeving. Nog opvallend is dat de gezinnen het potentieel van eco-wagens niet kunnen omzetten in lagere verbruikscijfers. Zo ligt het gezinsverbruik van een zuinige diesel met roetfilter 73 procent hoger dan het normverbruik en het gezinsverbruik van een hybride wagen 64 procent hoger dan het normverbruik. Volgens VAB is het daarom een uitdaging om gezinnen met eco-wagens "doeltreffend zuinig te leren rijden". Enerzijds moeten bestuurders de principes van eco-driving aanleren en anderzijds moeten mensen leren om hun wagen bij korte verplaatsingen (minder dan 5 km) vaker aan de kant te laten. (belga/sam)
Hier kijk je toch even van op. Anderzijds wordt er pas sinds een paar jaar op gewezen in de rijopleiding, dus vermoedelijk zal de situatie wel veranderen de komende jaren.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Rene » do 27 dec 2007, 18:08

Wat mij vooral opvalt zijn de testgegevens van de zogenaamd milieeuvriendelijke hybride auto's versus de zogenaamd vieze diesel... :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Chris » do 27 dec 2007, 18:35

Ja, een Toyota Prius haalt ongeveer 1:23 bij 100km/h op de snelweg
Een Seat Alhambra van 1700kg haalt 1:25 bij 100km/h in de 6e versnelling.

Dus die hybride auto's moeten nog fors doorontwikkeld worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Wouter N14 » do 27 dec 2007, 18:38

Dat is dan 1-0 voor wat betreft de brandstofconsumptie van de dieselauto. Vervolgens wordt het minimaal gelijkspel als we ook kijken naar fijnstofuitstoot en andere uitstoot (met name NOx waar roetfilters niet tegen helpen). ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Rene » do 27 dec 2007, 19:43

En 3-0 voor de dieselauto als het gaat om vieze stofjes die achterblijven als de wagen wordt afgevoerd.
Al die accu's in een hybride hebben namelijk ook zo hun keerzijde...

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Matt » vr 28 dec 2007, 9:49

Chris schreef:Ja, een Toyota Prius haalt ongeveer 1:23 bij 100km/h op de snelweg
Een Seat Alhambra van 1700kg haalt 1:25 bij 100km/h in de 6e versnelling.

Dus die hybride auto's moeten nog fors doorontwikkeld worden.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar.

Wat gebruikt de Seat in de stad of in de file? Haalt die dan ook de 1:23 van de Prius?

Wat betreft de accu's: dat wordt allemaal gerecycled.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door waldo79 » za 29 dec 2007, 19:55

Die hybride haalt ook geen 1:23 in de stad :x

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Matt » ma 31 dec 2007, 9:21

waldo79 schreef:Die hybride haalt ook geen 1:23 in de stad :x
O zeker wel. De hybride is in de stad zelfs iets efficienter dan op de snelweg. een collega van mij rijdt een Prius en gaf mij de volgende verbruikscijfers: snelweg 1:19 (bij 120 km/u), stad 1:23.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Rene » ma 31 dec 2007, 12:27

Matt schreef:Wat betreft de accu's: dat wordt allemaal gerecycled.
Gelukkig wel, maar het slopen blijft wel milieuvervuilender (net als de fabricage overigens). Ook maken die accu's de hybride auto nog tamelijk zwaar, wat het rendement niet ten gunste komt.
Dat laatste is volgens de voorstanders echter een overkomelijk probleem: als de afzet toeneemt zal de technologie verbeteren en zullen compactere, krachtiger en lichtere accu's. Dat hoop ik dan maar. Eerst zien, dan geloven.

Ook begrijp ik niet waarom men in hybride-land niet veel meer inzet op de diesel-hybride. Die combineert een extreem laag brandstofverbruik met lage emissies.
Dieselmotoren die een continu vermogen leveren aan een electromotor worden namelijk veel beter qua vermogen belast en leveren minder emissies dan dieselmotoren die direct voor de tractie dienen.

Een Citroen C4 Hybride-Diesel en een concept-Peugeot308 hybride diesel halen een gemiddeld verbruik van 1 : 29,4
Bij implementatie van de technologie in middenklassers zou het wel degelijk verschil maken wanneer het verbruik van die voertuigen van gemiddeld 1:11 naar zo'n 1:20 zou gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Chris » ma 31 dec 2007, 12:39

1 op 30 wordt wel interessant inderdaad. Ik zou er dan zeker over na denken er eentje aan te schaffen.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Queue » ma 31 dec 2007, 12:55

De juiste versnelling gebruiken blijkt een groot probleem. Zo gebruiken 8 op de 10 mannen en 9 op de 10 vrouwen aan een snelheid van 50 km/u de verkeerde versnelling. Zij rijden in tweede of derde versnelling, terwijl de vierde versnelling het zuinigst is bij 50 km/u. Ook het schakelen kan zuiniger. Zo schakelen de helft van de vrouwen en 4 op de 10 mannen bij een te hoog toerental (2.500 toeren of meer), terwijl men bij een diesel best schakelt bij 2.000 toeren. Voorts blijkt uit de enquete dat 1 op de 6 ondervraagden (mannen en vrouwen) zijn motor stationair laat warmdraaien en dat 1 op de 3 ondervraagden nooit zijn motor afzet bij een gesloten spoorwegovergang.
(...)
Enerzijds moeten bestuurders de principes van eco-driving aanleren en anderzijds moeten mensen leren om hun wagen bij korte verplaatsingen (minder dan 5 km) vaker aan de kant te laten.
Altijd gedacht dat de Het-Nieuwe-Rijden-campagne toch vrij duidelijk is. Maar als nu nog 80% tot 90% van de mensen een te lage versnelling gebruikt bij een constante snelheid, dan valt er duidelijk nog een hoop winst te behalen op dat gebied met een relatief kleine inspanning. Met de rijles heb ik ook 50 in de 3 geleerd, maar 50 in de 4 rijdt zoveel prettiger, stiller en rustiger, en daarbij dus ook zuiniger en milieuvriendelijker. Het enige voordeel dat ik mij kan indenken van een lagere versnelling is dat je niet meer hoeft te schakelen zodra je vlot wil gaan optrekken, maar iemand die dat voldoende reden zou vinden om brandstof te gaan verspillen die zal ook wel niet klagen over de brandstofprijzen en het milieu ook niet zo hoog in het vaandel hebben staan... of niet beter weten, als dat zo is dan wordt het tijd voor meer campagne.
Wat ik hier nog mis is het laten uitrollen. Voor mijn gevoel doet ook maar een kleine minderheid dat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Rene » ma 31 dec 2007, 12:58

Uitrollen in zijn vrij is een beetje uit de tijd geraakt. Omdat namelijk bij voet van het gas bij moderne motoren de brandstoftoevoer helemaal wordt dichtgedraaid, en bij stationair uitrollen in zijn vrij niet. Een constante snelheid aanhouden en dan op het einde over een kortere afstand gas wegnemen, terwijl de auto in de versnelling blijft, is daarmee in veel gevallen milieuvriendelijker dan over een veel grotere afstand in zijn vrij uit laten rollen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Chris » ma 31 dec 2007, 13:04

Ik probeer altijd zuinig te rijden.

50 in z'n 4 en 65 in z'n 5, mits de doorstroming dat toelaat
rustig optrekken bij een koude motor (met name als het gevroren heeft), scheelt heel veel brandstof
zoveel mogelijk buiten de spits rijden voor zover mijn werktijden (9.00 - 17.30) dat toelaat
op de snelweg niet harder dan 120/130 op de teller.
laten uitrollen, wat eerder het gas loslaten, voordat de auto echt vaart begint te minderen, ben je snel tientallen tot honderden meters verder
korte ritten vermijden (behalve voor boodschappen)
niet wegracen bij een verkeerslicht, heeft toch geen zin
binnenstedelijk iets boven de maximumsnelheid rijden (90 is zuiniger dan 70 bij mij).
niet te laat doorschakelen (normaliter 2200 toeren (benzine)).

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Queue » ma 31 dec 2007, 13:05

Ik bedoelde eigenlijk ook voet van het gas, maar in de versnelling. Dat in plaats van gas bij blijven geven en op het laatste moment remmen voor rood

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Jeroen » ma 31 dec 2007, 13:15

Ik vind dat nieuwe-rijden gedoe allemaal zo overtrokken. Alleen omdat milieu tegenwoordig zo'n hot item is geworden probeert men automobilisten hiermee een schuldgevoel aan te praten. Ik schakel door omdat het zuiniger en stiller (= relaxter) rijdt, al rijd ik in de stad zelden in de 4de versnelling. De theorie van René hierboven vind ik daarbij ook wel interessant. Als het stuk wat je in de vierde versnelling zou kunnen rijden dermate kort is, (tussen 2 VRI's bv.) gaat je winst van het lagere toerental dan niet verloren aan het stuk wat je weer minder kunt uitrollen? In de vierde versnelling moet je immers eerder naar de koppeling grijpen dan bij de derde versnelling.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door waldo79 » ma 31 dec 2007, 13:45

De 4 gebruik ik (in de privé-auto) in de stad pas als ik een langer stuk achtereen 50 kan rijden :yes:

Vanwege de ecometer in de auto's van het werk rijd je daarmee constant in een zo hoog mogelijke versnelling.
Dan mag je in versnelling 1, 2 en 3 niet meer dan 2000 tpm maken...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Jeroen » ma 31 dec 2007, 13:50

Waldo79 schreef:Dan mag je in versnelling 1, 2 en 3 niet meer dan 2000 tpm maken...
Dat lijkt me best verrot. Hoe rij je dan bijvoorbeeld bij een inhaalactie op een enkelbaans weg?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door waldo79 » ma 31 dec 2007, 13:53

Het is wel toegelaten om kortstondig die toerentallen te overschrijden; levert minpunten op. Bovendien ben je meestal degene die ingehaald wordt :lol:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door boe! » ma 31 dec 2007, 16:24

Binnen de bebouwde kom (buiten de 30 km-zones) rij ik eigenlijk altijd in de 4e versnelling. Pas als de rest zo langzaam rijdt dat het toerental richting 1250 toeren (40 km/u) gaat, schakel ik terug naar de derde versnelling. In 60 km/zones rijd ik meestal al in de vijfde versnelling.

Een zesde versnelling heeft mijn auto niet, maar ik betrap mijzelf er nog wel eens op dat ik bij 110 km/u in de 5e versnelling nog wel eens wil doorschakelen. :puh2:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Rene » ma 31 dec 2007, 20:53

Ik probeer altijd zo snel mogelijk 50 in zijn 4 te rijden, is wel zo prettig.
Bij verkeerslichten niet wegracen, maar wel behoorlijk optrekken (vooral snel reageren op groen).
Hoe meer auto's er door een groenfase kunnen, hoe minder lang de wachtrijen.

Op snelwegen als er geen file is standaard in zijn 5. Filerijden is meestal in z'n tweede of derde versnelling.
In TC-zones rij ik in z'n 4 als het verkeer boven de 80 op mijn teller zit. Als het langzamer gaat (en dat is op de A10-west nogal eens het geval) dan wordt het de derde versnelling met cruisecontrol. Als je dan de cc uitschakelt, reageert de auto tenminste meteen.
Vroeger reed ik in de huidige TC-zones vaak 110 in zijn 5. Ik weet wel wat beter is voor het milieu... :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door boe! » ma 31 dec 2007, 20:56

Rene schreef:Ik weet wel wat beter is voor het milieu... :roll:
80 in zijn 5. :shutup:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Rene » ma 31 dec 2007, 21:00

Dat is dus niet te doen. Als je dan je gas loslaat of de cc uitzet dan verminder je veel te weinig snelheid.
En ik vertik het om continu op de rem te moeten gaan staan, dat is nog veel funester.
Ik probeer namelijk om anticiperend te rijden, en dat is op TC-wegen NIET op een normale manier mogelijk.
Probleem is het veel te volle wegbeeld van de TC-wegen. En dat is weer het gevolg van de 80-maatregel met de ridicule handhaving :shutup: :shutup:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Vinny » wo 02 jan 2008, 21:17

Je kunt 30 in zijn 5 rijden. Dat bleek uit een testrondje van de NRC. Een lagere snelheid zorgde ervoor dat de motor afsloeg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Chris » wo 02 jan 2008, 21:19

Ja klopt wel, maar ik vraag me af of het goed is voor de motor om dan nog gas te geven. Als ik vanaf 120 of 80 in de 5e laat rollen trap ik de koppeling meestal pas tussen de 40 en 30 in. Maar als ik verder wil rijden moet ik toch terugschakelen naar de 3.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door boe! » wo 02 jan 2008, 21:21

Chris schreef:Ja klopt wel, maar ik vraag me af of het goed is voor de motor om dan nog gas te geven.
Als de motor niet bokt, is het goed. Gaat die wel bokken dan zit je in een te hoge versnelling.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Juerd » do 03 jan 2008, 21:32

De langere stukken 50 rijd ik doorgaans in de 5e versnelling. De extra kracht van m'n LPG-installatie is net genoeg om dat soepel te laten gaan, op benzine redt mijn wagen het niet.

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door A35-racer » ma 11 feb 2008, 21:54

Ik probeer ook altijd zo zuining mogelijk te rijden, maar al die pleurisrotonde's en stoplichten helpen er niet echt bij! Wat willen ze nu dan? Minder doden of minder milieuvervuiling? Make up your friggin' minds...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eco-driving nog niet ingeburgerd

Bericht door Juerd » di 12 feb 2008, 1:20

Moeten we per sé kiezen? Wat een vervelend scenario schept dat, one way or the other.

In het algemeen heb ik liever rotondes dan VRIs. Ik heb 'n idee voor 'n hybride variant dat ik nog moet uitwerken - to be continued (ooit)

Plaats reactie