[D][B213][B402] Meppen - Cloppenburg 2x2 (E233)

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: A34 (Grens - Cloppenburg)

Bericht door Vinny » za 27 sep 2008, 9:17

Radfahren is niet zo'n wijd verspreide hobby bij onze oosterburen
Tja, ik heb ooit gefietst over de B 56, toen nog met twee rijstroken en mehrzweckstreifen (redressserstroken) en een Vmax van 100 km/h. Zonder enige fietsvoorziening :shock: Dat was niet bijster fijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 sep 2008, 10:57

Fietsers worden volgens mij zowieso niet geacht om over zulke wegen te fietsen, maar eerder over landstraßen of kreisstraßen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 27 sep 2008, 11:32

Dan moeten ze eens fietsbewegwijzering gaan uitvinden :idea:
Was best lastig om de weg naar Jülich te vinden. De kaart die ik bij me had was niet bijster gedetailleerd. Zo'n Duitse VVV kaart, veel slechter dan de ANWB 1:100.000 atlas. Daarnaast stonden er K en L wegen in, en werd mij pijnlijk duidelijk dat die wegnummers niet terug te vinden zijn op de bewegwijzering... :?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 28 sep 2008, 10:56

Vinny jouw fietservaringen in Duitsland zijn toch zeker wel een aantal jaren oud. De B56 is over het grootste gedeelte (zeker de Ausbaugedeeltes) verboden voor fietsers en de afgelopen 2 jaar is in ieder geval in NRW een volledig netwerk van fietsbewegwijzering uitgerold, die fietsers (inderdaad) over secundaire wegen (vaak verboden voor auto's) leidt.
Ik heb de link hier al eens gepost, maar goed bij deze nog een keertje: http://www.radverkehrsnetz.nrw.de/

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 sep 2008, 11:34

Nee, klopt. In 1997 ben ik naar Jülich gefietst (vanuit Geleen). Twee jaar geleden heb ik alleen rondom de voormalige 'Neutrale weg' gefietst. Aan niets is meer te zien dat dat ooit een Nederlandse weg geweest was...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 28 sep 2008, 12:40

Niet helemaal waar.. de fietspaden aan beide kanten van de weg duiden daarop. In Duitsland zie je dat hoogst zelden. Als er fietspaden zijn, zijn dat vrijwel altijd tweerichtingsfietspaden.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 29 sep 2008, 11:38

Chris schreef:Fietsers worden volgens mij zowieso niet geacht om over zulke wegen te fietsen, maar eerder over landstraßen of kreisstraßen.
Zolang er geen borden staan die aangeven dat het een Autobahn of Kraftfahrstraße is, óf dat de weg verboden is voor fietsers mag je er gewoon fietsen.

Gisteren nog meegemaakt in Gronau (Westf.), op een gegeven moment wilde ik de straat richting Glanerbrug opdraaien met de fiets, maar de fietsstrook had meer weg van een Pannenstreife dan van een fietsstrook. Toen daar nog om de 500 meter bordjes Dienstwegebijkwamen begon ik toch even te twijfelen, gelukkig verscheen er een fietsje op de betreffende strook voor de eerstvolgende kruising.
Vinny schreef:Daarnaast stonden er K en L wegen in, en werd mij pijnlijk duidelijk dat die wegnummers niet terug te vinden zijn op de bewegwijzering... :?
Ze zijn inderdaad niet terug te vinden op de bewegwijzering, maar staan langs de weg duidelijk aangegeven (als je ze tenminste weet te staan natuurlijk). Ze staan o.a. op de hectometerpaaltjes (die in Duitsland sowieso haaks op de weg staan, dus altijd leesbaar zijn), als ik me niet vergis in de rechter benedenhoek. Vervelend is echter dat de manier van aangeven weer per Bundesland verschilt, NRW doet het weer iets anders dan NDS, in NRW staan ze bijvoorbeeld ook op reflectorpaaltjes.

Op de bewegwijzering aangeven gaat een beetje moeilijk, L-nummers werken niet zo als de wegnummering van onze provinciale wegen. Als voorbeeld, bij ons heb je bijvoorbeeld de N824 (Goor-Neede), dat nummer is een nummer die thuishoort bij de reeks die in Gelderland loopt. Het gedeelte in Overijssel is echter ook als N824 genummerd. Dat systeem kent men in Duitsland niet. Als voorbeeld de weg Gildehaus - Gronau (Westf.). In NDS is dat de L42, maar dat nummer loopt niet door tot Gronau, vanaf de Landesgrenze tot Rhede is die weg de L572. Kortom, vermelden op de wegwijzers wordt een oerwoed van routebevestigingsbordjes langs de grenzen van de verschillende Bundesländer. Bij K-nummers werkt dat in theorie nog erger door (in de praktijk zal dat probleem niet zo snel spelen, aangezien K-straßen een lengte hebben die vergelijkbaar is met Nederlandse provinciale wegen met een nummer boven de 400, en dus nauwelijks een Kreisgrens oversteken.)
*11-08-2017 L.M.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 29 sep 2008, 12:41

jeroent schreef:In Duitsland zie je dat hoogst zelden. Als er fietspaden zijn, zijn dat vrijwel altijd tweerichtingsfietspaden.
In Nederland wordt er ook steeds vaker overgegaan op 2-richtingsfietspaden. Met name langs gemeentelijke en provinciale wegen met weinig / geen woningen en niet al te veel schoolfietsverkeer. Eén fietspad is (bijna) de helft goedkoper dan 2 paden in het onderhoud. De Duitse fietspaden zijn wel vaak smaller dan hun NLse equivalent, waardoor bij tegenliggers er altijd iemand het gras in moet.

Met name in de vlakke en stadse buitengebieden komen er steeds meer fietspaden in Duitsland. Goede zaak. Fietswegwijzers zijn er wel, maar hoofdzakelijk op toeristische routes. Lange afstanden fietsen zonder goede (fiets)kaart is in de meeste gebieden niet aan te raden, daar je nog wel eens op een drukke 100 km/h weg kan belanden zonder fietspad of op een geslotenverklaring zonder duidelijk aangegeven alternatief.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 29 sep 2008, 14:11

De enigste fietswegwijzers die consequent de weg wijzen in Duitsland zijn van de ANWB (zoals deze: foto). Ten noorden van Nordhorn is men wel met fietsbewegwijzering begonnen. Die komen nog tot ongeveer de lijn Lattrop-Oud Ootmarsum-Mander in Nederland voor (foto). De afstanden die daarop vermeld worden verschillen nogal van de waarden die de ANWB voor dezelfde plaatsen aangeeft (en dat is niet het verschil komgrens tot het 'centrum' van de plaats, want bijvoorbeeld Nutter heeft niet eens een kom.
Peter schreef:De Duitse fietspaden zijn wel vaak smaller dan hun NLse equivalent, waardoor bij tegenliggers er altijd iemand het gras in moet.
In mij beleving valt dat nog reuze mee, zelfs op NL'se fietspaden die naast een zandweg liggen kan ik nog makkelijk passeren. Oké het vergt een beetje inschikkelijkheid van jezelf en de tegenligger, maar grasduiken heb ik nog nooit hoeven doen (ook niet in Duitsland).
*11-08-2017 L.M.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 29 sep 2008, 18:15

Ook in Drenthe zijn veel fietspaden langs zandpaden (meestal schelpenpad) te smal om te passeren. Vaak is het slecht onderhoud, waardoor zand of gras oprukt tot het paadje nog maar 30 cm breed is..... Behoorlijk irritant op een mooie vakantiedag met om de 2 minuten een tegenligger, net als overhangende brandnetels en bramen. Op schoolroutes zal een overheid (na klachten) sneller vegen of herstraten, maar niet langs de gemiddelde Bundesstrasse ver buiten het dorp.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 sep 2008, 21:28

Vinny schreef:Nee, klopt. In 1997 ben ik naar Jülich gefietst (vanuit Geleen). Twee jaar geleden heb ik alleen rondom de voormalige 'Neutrale weg' gefietst. Aan niets is meer te zien dat dat ooit een Nederlandse weg geweest was...
Het wegdek en de markering. Of is dat inmiddels ook al helemaal veranderd? Ik ben er ook ongeveer twee jaar geleden geweest (op 4 oktober 2006) en toen zag alles er, behalve bij de rotondes, nog Nederlands uit: http://grensovergangen.nl/koningsbosch.html

In 2001 ben ik er ook geweest. Toen waren de rotondes er nog niet en was het best bijzonder om daar overheen te fietsen. Het was een zeven kilometer lange weg zonder ook maar één gelijkvloerse kruising, een mogelijkheid om op het Duitse wegennet te komen was er niet.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » ma 29 sep 2008, 21:30

Sorry hoor, maar dat stond gewoon in het Dagblad van het Noorden. 2012 zou het klaar zijn, maar zoals je weet is dat altijd een aantal jaar later, de A31 was ook later klaar dan gepland omdat een boer uit Schüttorf een rechtzaak aan ging spanenn voor zijn grond, heeft ook een jaar of 2 geduurt.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 29 sep 2008, 21:33

^^Oorspronkelijk zou de A31 pas in 2013 (?) compleet voor het verkeer worden vrijgegeven.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » ma 29 sep 2008, 21:36

Oow?? :? zoals ik begrepen heb niet. nou misschien ligt volgende week de BAB34 er ook wel ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 sep 2008, 21:37

maar dat stond gewoon in het Dagblad van het Noorden.
Die staan ook bekend om hun betrouwbare verslaggeving... (niet dus)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 sep 2008, 23:37

waldo79 schreef:^^Oorspronkelijk zou de A31 pas in 2013 (?) compleet voor het verkeer worden vrijgegeven.
Klopt. Maar met dank aan geld van de provincies Groningen en Drenthe is dat flink sneller gegaan. Alleen bij Schüttorf heeft het ietsje langer geduurd.

Voor een Autobahn 34 bestaan echter geen concrete plannen. En het DvhN is nou niet één van de betrouwbaarste kranten.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 02 okt 2008, 22:54

N342 schreef:De enigste fietswegwijzers die consequent de weg wijzen in Duitsland zijn van de ANWB (zoals deze: foto). Ten noorden van Nordhorn is men wel met fietsbewegwijzering begonnen.
da's Niedersachsen. In NRW is de fietsbewegwijzering volledig uitgerold en ook consequent, hoewel de borden vaak wel kleiner zijn uitgevoerd dan het Nederlandse equivalent.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » ma 06 okt 2008, 18:02

Da's niet waar, hier vlak over de grens in de buurt van Emlichheim en de hele zooi staan fietswegwijzers genoeg, ze zijn groen met wit, ook zijn het goeie wegwijzers.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 06 okt 2008, 19:21

Emlichheim (Emmelkamp) = graafschap Benthem = noordelijk van Nordhorn = onderdeel van Niedersachsen.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » ma 06 okt 2008, 21:36

Ja so what? die wegwijzers staan er wel, ik kan het nie helpen hoa.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 06 okt 2008, 21:47

^^
Joh, leer eens lezen of ga lekker in de zandbak spelen :evil:

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » di 07 okt 2008, 16:40

Jonge doe ff normaal ... ik heb die dingen toch zelf gezien of niet dan, denk na. Ik kan die dingen bijna vanaf mijn slaapkamerraam zien jonge, zo dicht zitten wij tegen dat land aan en ik ben er wel vaker geweest, ik weet dat heus wel hoa.

En dat is Niedersachsen en geen NRW. Ook niet alleen in grafschapft Bentheim, maar ook Haselünne en omgeving, en bij Vlagtwedde de grens over.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 07 okt 2008, 17:01

^^ Ik wil me er niet mee bemoeien, maar ik zou maar even rustig doen als ik jou was. :wijsvinger:
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 09 okt 2008, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 07 okt 2008, 18:54

^^
Sluit me bij Snelwegenkenner aan :mrgreen:
Effe dimmen dus!

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 07 okt 2008, 19:50

koenie schreef:Jonge doe ff normaal ... ik heb die dingen toch zelf gezien of niet dan, denk na. Ik kan die dingen bijna vanaf mijn slaapkamerraam zien jonge, zo dicht zitten wij tegen dat land aan en ik ben er wel vaker geweest, ik weet dat heus wel hoa.
Nogmaals, je kunt dus blijkbaar niet LEZEN WAT ER GESCHREVEN STAAT. Want dàt is waar Seat Ibiza op doelde.
Enfin, ik heb het voorlopig even helemaal gehad met de manier waarop jij forumt. :ongeduldig:
Ban voor 7 dagen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 21 nov 2008, 13:57

Zo, nu zelf weer eens een rondje Duitsland in de natte sneeuw. Vanaf Ter Apel over de B408 over de BAB31 en B402 naar Emmen.

Op de B402 stond ik even raar te kijken toen ik tussen de uitritten Hebelermeer en Schöninghsdorf een trekker tegenkwam, en dat was niet voor het bermgras maaien.

Wie weet of je daar met een landbouwvoertuig over een autobaanachtige weg mag rijden, omdat het verschil tussen 45km/h en 120km/h aardig groot is?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 nov 2008, 16:55

Mag gewoon. Volgens mij heeft de weg daar officieel geen autowegstatus. In Nederland komt dat bijvoorbeeld voor op de Waalbrug in Nijmegen, waar ook trekkers mogen rijden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 21 nov 2008, 17:04

Coen Tunnel schreef:Mag gewoon. Volgens mij heeft de weg daar officieel geen autowegstatus. In Nederland komt dat bijvoorbeeld voor op de Waalbrug in Nijmegen, waar ook trekkers mogen rijden.
Daar mag je 70 en geen 120...
Overigens moet je daar meteen na de brug van de weg af met de trekker, en over het OWN verder rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 nov 2008, 17:09

Maar dan nog is het een vergelijkbare sitautie. De Waalbrug is ook geen weg waar je een trekker verwacht, toch gebeurt het wel eens (foto).

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 21 nov 2008, 20:29

Sinds enkele jaren is het zelfs toegestaan om met de tractor over de snelweg te rijden. Op snelwegen geldt geen minimumsnelheid meer.
Gelukkig zijn de meeste bestuurders van tractoren zo verstandig om via een andere route te rijden....