De beste route door de Alpen naar Italië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

JeroenF1
autoweg

De beste route door de Alpen naar Italië

Bericht door JeroenF1 » vr 04 jan 2008, 20:12

Ik heb een vraag. Van de zomer ga ik naar het Italiaanse San Vincenzo op vakantie, nabij het eiland Elba. Wat is de beste route om heen en terug te rijden, qua lengte, drukte, faciliteiten langs de weg (overnachtingen, tankstations, parkeerplaatsen)?

Zelf had ik drie mogelijkheden bedacht:

1) Over de BAB3 tot Nürnberg, München, Brenner, Verona, Brescia, Parma, Pisa (of Verona, Bologna, Firenze, Pisa).
2) Over de BAB3 tot Frankfurt, BAB5, Basel, Luzern, St. Gottard, Milaan, Parma, Pisa.
3) Door België, Luxemburg en over Dijon door de Mont-Blanc-Tunnel, Genova, Pisa. Deze route is erg moeilijk vanwege de weinige snelwegen rond Genève.

Graag uw reacties. 8-)

Chris
Moderator

Re: De beste route door de Alpen naar Italië

Bericht door Chris » vr 04 jan 2008, 20:16

Als je op een zwarte zaterdag gaat dan kan je gegarandeerd uren in de file staan, bij welke overgang dan ook. Die Gotthardtunnel kan echt een pain-in-the-ass zijn, en dat kan omzeild worden door via de San Bernardino-tunnel te gaan. Die is veel rustiger, bij de Gotthard moet je in de zomer vaak 2,5 uur wachten.
Verder is de Italiaanse A1 tussen Milaan en Bologna 2x4 rijstroken, dus daar moet de congestie meevallen.

De route via de Brenner ken ik niet, maar is wel een stuk langer. Via Frankrijk is niet echt handig.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » vr 04 jan 2008, 20:18

Ja, we willen ook voor het weekend van ons vakantiebegin door de Alpen heen zijn, dat scheelt een hoop gedoe. De San Benardino ken ik verder niet, en ervaring hebben we alleen over de Brenner (maar dan naar het noorden en niet naar bestemming). ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 04 jan 2008, 20:20

Het enige wat ik erover kan vertellen, is dat wanneer je op een Zwarte Zaterdag vertrekt, de wachttijden bij de Mont-Blanctunnel ook wel tot een uur of 2 kunnen oplopen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 04 jan 2008, 21:25

De route via de St. Gotthardtunnel is erg gevoelig voor files. Als alternatief kan je dan over de pas gaan. Die is zeer goed uitgebouwd en het uitzicht is ook geweldig.

AfbeeldingAfbeelding

De route via de Brenner vanaf München gaat logischerwijs via de A8/A93 en de Oostenrijkse A12 en A13. Dat is een zeer filegevoelig traject kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Een andere route is via de A95 en B2 en de Oostenrijkse B177, A12 en A13. Tussen net na Eschenlohe en Zirl rij je dan over een 1+1 weg (m.u.v. het gedeelte bij de Farchanttunnel). Op dit traject wel even rekening houden met de 16% afdaling tussen Leithen en Zirl.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor de Grote St. Bernardtunnel en dan via de A5 (vanaf Aosta) naar het zuiden gaan.
De autogordel: een band voor het leven.

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 05 jan 2008, 1:36

Of je kiest in Duitsland voor de A7, gevolgd door de A96 naar de Oostenrijkse grens bij Bregenz. In Oostenrijk volg je dan de A14, S16 en A12 naar Innsbruck, om daar dan de A13 richting Brenner te nemen. Die route is ongeveer even lang als die langs München, maar wel rustiger. Je moet wel tol betalen op de S16.

Indien je wat meer tijd hebt, kan je de A12 in Landeck verlaten en via de Reschenpass Italië binnenrijden om dan via Merano en Bolzano naar de snelweg te rijden. Heel mooie route!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 jan 2008, 9:43

De Sint Bernhardtunnel lijkt me inderdaad wel een alternatief om niet over het hoofd te zien. De meest directe route loopt absoluut via Gotthard - Milaan - Bologna, maar die is op drukke dagen zeker niet de snelste. Naar Basel zou ik overigens rijden via Brussel - Luxembourg - Metz - Strasbourg. Alleen als je continu 150+ rijdt, is de route via Frankfurt sneller. De in Frankrijk te betalen tol is lager dan het voordeel dat de meeste Nederlanders in Luxemburg kunnen halen (tanken, sigaretten, alcohol).

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 05 jan 2008, 11:36

Die passen enzo lijken me inderdaad geweldig, zeker met de ervaring van de Gerlospaß en de Timmelsjochpaß. Maar dan ben ik iets heel belangrijks vergeten te vermelden: Er hangt nog wel een caravan achter de auto. Echt weer iets voor mij om dat te vergeten. :? Dus 150+ halen we niet eens.

Het is wel duidelijk dat er erg veel mogelijkheden zijn, ook die ik nog niet kende. De St. Bernard lijkt me ook een optie, maar als ik kijk naar het Zwitserse wegennet is dat nogal een kronkelend geheel. Is de route Chur - Bellinzona (A13) een beetje te berijden?

Om bij de St. Bernard (Aosta) of de St. Gotthard te komen is dus via België, Luxemburg en Frankrijk een optie, om dan via een heel klein stukje Duitsland Zwitserland binnen te rijden. Is Metz-Nancy niet ook een heel drukke weg?

Vanaf Innsbruck kom je bij Verona erg ongelukkig uit, omdat de meeste wegen noordwest-zuidoost lopen, en dus moeten we omrijden (mijn vader houdt niet van stukken binnendoor rijden).

En Italië zelf: Bij Milaan zijn er ook twee mogelijkheden:
1) Milaan, A1, A15, A12.
2) Milaan, A7, A12.
Welke optie is hier de beste?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 jan 2008, 12:12

Jeroenisonderweg schreef:Is Metz-Nancy niet ook een heel drukke weg?
Het stuk tussen de Luxemburgse grens en Nancy is vrij druk, maar je slaat al voor Metz af de A4 op. Dus je krijgt maar een vrij kort stuk mee van die drukte. Meer in het algemeen denk ik dat er weinig verschil in drukte is als je de routes via Duitsland en Luxemburg naast elkaar legt. In Duitsland heb je net zozeer drukke gebieden.

Bedenk me ineens nog een alternatief dat zeker met een caravan wel eens praktisch zou kunnen zijn, namelijk de Autoverlad van Brig naar Iselle (of eventueel Kandersteg - Iselle). Auto op de trein, onder de Simplon door en dan via Domodóssola en de A26 naar de kust. En de wachttijden voor de treinverbinding onder de Simplon zijn volgens mij korter dan die voor de autotunnel onder de Gotthard of de moeite van een klim met caravan naar de Sint Bernardtunnel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 jan 2008, 12:47

Ik zou die Sint Bernhard tunnel vergeten, je moet daar een heel eind over bergwegen rijden om er te komen. Met een caravan niet handig kan ik uit ervaring zeggen.
Is de route Chur - Bellinzona (A13) een beetje te berijden?
Dit is een goede route voor een auto met caravan. De route 13 is goed uitgebouwd, het meeste is snelweg, en er zijn ook nog wel wat langere delen met één rijstrook, maar wel ongelijkvloerse kruisingen. Ook zijn er 2+1 gedeeltes. Ook is deze route niet echt steil. De hele route is snelweg of autoweg, en niet zomaar één of andere hoofdweg. De tunnel gaat onder de pas door, dus de echte stijgingen laat je boven je liggen.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 05 jan 2008, 13:20

Oké. En deze route is beter dan door de Gotthard? Dan zou de route er zo uit zien:

A4 -> A12 -> BAB3 -> BAB7 -> BAB96 -> A14. Om bij de A13 (CH) te komen moet ik aan de andere kant van de Rijn komen. Die 'oversteek' kan, gezien de hoofdwegen, denk ik het beste door Liechtenstein.

Karlsruhe -> Stuttgart -> A81 is denk ik geen goede optie vanwege het lange stuk binnendoor bij de Bodensee.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 jan 2008, 13:22

Nadeel is dan dat je 2 (4 eigenlijk) tolvignetten nodig hebt. Dan kan je beter via Schaffhausen rijden, en dan via St Gallen of Uster naar de A13 rijden. Je zou ook gewoon via Basel kunnen rijden, en dan Zürich volgen, en dan langs de noordkant van Zürich rijden en dan de A53 nemen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 05 jan 2008, 13:31

Jeroenisonderweg schreef:Die 'oversteek' kan, gezien de hoofdwegen, denk ik het beste door Liechtenstein.
Ja klopt. De route loopt door Feldkirch en grensovergang Schaanwald. Afgelopen zomer heb ik een stukje video opgenomen in Feldkirch en heb die nog even voor je geupload mocht je interesse hebben.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/100/ ... dkirch.WMV

Waar ik net nog aan zit te denken is, dat je ook via Bern, Spiez, Kandersteg en dan met de autotrein naar Iselle in Italië kan gaan. Dat is ook voor auto's met caravan goed te doen. Na Iselle kom je dan op de SS33 terecht.

Hier een foto van zo'n autotrein die ik gemaakt heb in Goppenstein. Hoog en breed genoeg voor caravans.

Afbeelding

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 05 jan 2008, 13:37

@ Chris: Mjah, dat is waar. Een beetje duur. :)
@ Frits: Zo'n trein is wel een leuk idee, maar ik denk niet dat we dat doen. Mijn ouders houden niet zo van routes waarbij je ook de trein e.d. nodig hebt.

Een overzicht van de route nadat ik de vraag stelde:

In Nederland / België vond ik weer twee mogelijkheden:
1) Rijswijk -> A13 -> Ring Rotterdam (A20, A16) -> Antwerpen -> Brussel (Bruxelles) -> Namur -> Luxembourg.
2) Rijswijk -> A12 -> A2 -> Ring Eindhoven -> Maastricht -> Liège (Luik) -> Luxembourg.

En verder:
In Frankrijk de E25 volgen -> Basel -> A3 via Zürich (of zoals Chris zegt ook via de A53) -> A13 -> A2 -> A9 (I).

En in Italië ook de twee mogelijkheden:
1) A9 -> A7 -> A12.
2) A9 -> A1 -> A15 -> A12.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » za 05 jan 2008, 13:42

Ik ben in 2006 ook in San-Vincenzo geweest, onze camping was in Cécina, ong. 20km ervoor.

Wij zijn zo gereden:
A37 Meppen/Bremen
D
A31 Oberhausen
A3 Köln/Frankfurt
A5 Karlsruhe/Basel
CH
A2 Luzern/Gotthard/Milaan
I
A9 Milaan
A7 Genova
A12 Livorno/Firenze
SS1 Grosseto Rome.

Wij hebben ong. een half uurtje gestaan bij de St. Gotthard en op de terugweg konden wij in 1 keer doorrijden. Bij Milaan is het ook erg druk en moet je op de snelweg blijven, als je in de stad komt kom je er niet meer uit. Ik raad ook de A7 va Genova aan, dit is een goede snelweg, je kan er doorrijden, rustig, hetzelfde geldt voor de A12. Ik raad de A1/A15 af, de A1 is erg druk met veel files en op de A15 kun je soms niet harder dan 50, vanwege veel scherpe bochten en klimmen. Je zit daar namelijk midden in de Apenijnen (Hier zijn wij de heenweg overgekomen).
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 jan 2008, 15:12

Jeroenisonderweg schreef:@ Frits: Zo'n trein is wel een leuk idee, maar ik denk niet dat we dat doen. Mijn ouders houden niet zo van routes waarbij je ook de trein e.d. nodig hebt.
Ik snap dat wel, maar op de top van vakantiedrukte heb je de keuze tussen wachten bij de Gotthard, even later weer bij Chiasso en vaak ook nog eens bij de tolpoorten vóór en achter Milaan, en wachten op de trein bij Kandersteg en vanaf daar eigenlijk prima kunnen doorrijden. Ik zou het wel weten.
In Nederland / België vond ik weer twee mogelijkheden:
1) Rijswijk -> A13 -> Ring Rotterdam (A20, A16) -> Antwerpen -> Brussel (Bruxelles) -> Namur -> Luxembourg.
2) Rijswijk -> A12 -> A2 -> Ring Eindhoven -> Maastricht -> Liège (Luik) -> Luxembourg.
Via Brussel is korter. De afgelopen jaren had je enorme wegwerkzaamheden aan zowel de E25 als de E411, maar die zijn bij mijn weten beide afgerond. Dus dat maakt geen verschil.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 05 jan 2008, 15:29

Dan is de route nu wel compleet! :D Dank jullie allen voor jullie tips, adviesen en dergelijke! ;)

Overzicht voorlopige route:

NL
Rijswijk - A4 - A13 - A20 - A16 - B

B / L / F
NL - E19 (Antwerpen, Brussel) - E411 - E25 - Lux: A6 - A3 - F
L - E25 volgen - CH
F - A3 - Zürich - (A53?) - Chur - San Benardino - Bellinzona - Lugano - I
CH - Milaan - A7 - A12 - Pisa. 8-)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 05 jan 2008, 17:37

De Italiaanse A12 is zeker de moeite waard om er over te rijden. Wij zaten bij La Spezia in de buurt. We zijn toen via A2-A67-Venlo BAB 61-A6-A5 CH: A2 Gorthardtunnel. Daar konden beide keren in een keer doorrijden. Italie naar Milaan en dan via Genua naar La Spezia. De omgeving is wel mooi in de buurt van Pisa. We hebben toen ook gekeken naar de toren van Pisa. :)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2008, 11:12

Pino schreef:Bedenk me ineens nog een alternatief dat zeker met een caravan wel eens praktisch zou kunnen zijn, namelijk de Autoverlad van Brig naar Iselle (of eventueel Kandersteg - Iselle). Auto op de trein, onder de Simplon door en dan via Domodóssola en de A26 naar de kust. En de wachttijden voor de treinverbinding onder de Simplon zijn volgens mij korter dan die voor de autotunnel onder de Gotthard of de moeite van een klim met caravan naar de Sint Bernardtunnel.
De Simplon is niet zo'n lastige pas, niet zo steil en weinig scherpe bochten. Als je de Autoverlad niet wilt, kun je vanaf Basel ook via Bern, Montreux, Brig en de Simplonpas naar Italië.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 10 jan 2008, 1:05

R4 schreef:Of je kiest in Duitsland voor de A7, gevolgd door de A96 naar de Oostenrijkse grens bij Bregenz. In Oostenrijk volg je dan de A14, S16 en A12 naar Innsbruck, om daar dan de A13 richting Brenner te nemen. Die route is ongeveer even lang als die langs München, maar wel rustiger. Je moet wel tol betalen op de S16.

Indien je wat meer tijd hebt, kan je de A12 in Landeck verlaten en via de Reschenpass Italië binnenrijden om dan via Merano en Bolzano naar de snelweg te rijden. Heel mooie route!
Kan je dan niet beter de A7 volgen tot Füssen, de Fernpass over en bij Imst de A12 op en dan over Innsbruck en de brenner?

edit:
Paar jaar geleden zijn wij zo naar Italië gereden (toen reed ik dus niet zelf, was geen 18) en ik herriner me dat we op de Radio hoorde dat het bij München vast stond, en dat de A7 in het zuiden toch wel erg rustig was.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 10 jan 2008, 13:19

Met een caravan is de route over de Fernpas en de Zirler Berg lastig.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 10 jan 2008, 18:27

De route over de Simplon in Zwitserland is prima te doen. Aan de Italiaanse kant op de SS33 hoeft het verkeer sinds vorig jaar niet meer door Varzo. De weg in het smalle dal is daar boven de rivier aangelegd. Wel is het wegdek op de SS33 op sommige plaatsen slecht. Vooral de viaducten verkeren in een zeer slechte staat.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » do 10 jan 2008, 22:57

Ik heb er wat foto's van:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(merk op dat Simplon in the Italiaans Sempione is)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 jan 2008, 8:17

Die zijn ook wel erg bang om een buitenlands doel aan te geven zeg... :roll:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 11 jan 2008, 10:42

De pashoogte van de Simplon ligt in Zwitserland ... 8-)

Verder wel met je eens hoor, Italianen blinken er niet in uit om doelen over de grens aan te geven. Brennero op de A22 (al zul je Innsbruck nog wel vinden op een paar afstandsborden), XXMiglia, Traforo del Frejus of Traforo Monte Bianco op weg naar Frankrijk, Chiasso op weg naar Zwitserland (strikt genomen een buitenlands doel natuurlijk, en dan staat daar geloof ik in kleine letters ook nog Gottardo bij) en naar Slovenië is het geloof ik niet veel beter. In het voordeel van de Italianen moet je dan weer wel zeggen dat de namen van de bewuste passen dan wel tunnels onder passen -zoals de Simplon, de Brenner, de Montblanc en de Fréjus- op zich prima control cities zijn die het verloop van de route vaak beter aangeven dan een of ander achtergelegen plaatsje. Maar in het algemeen lijken de Italianen inderdaad bang om ook maar iets achter de confine dello stato aan te geven. Alsof ze de kennis niet hebben van wat daarachter ligt.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 11 jan 2008, 20:13

De Italianen zijn zowiezo erg karig met het aangeven van bestemmingen. In omgekeerde richting op de SS33 lijken alle wegen naar Milano te leiden. (De afstandsborden geven overigens wel veel meer plaatsen aan; te veel soms).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 jan 2008, 10:11

Het Italiaanse systeem gaat er vanuit dat iedere route in principe maar één control city heeft. Eventuele additionele doelen worden kort voor een splitsing nog wel eens aangegeven op aparte panelen, maar die additionele doelen staan er puur ter info. Ze worden niet continu gehouden, dus je kunt er niet je route op bepalen. Ikzelf vind die keuze voor één control city per route erg overzichtelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 jan 2008, 13:09

Ik spreek je nog wel als je over de Ringweg van Napels (de Tangeziale) rijdt :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Upsilon
polderweggetje

Bericht door Upsilon » za 12 jan 2008, 15:14

Here are some pictures of the bypass of Varzo before it opens : (Pictures taken in April 2006)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The SS33 is a superstrada 2x1 (like the semi-motorways in Switzerland) between Varzo and Domodossola and an a superstrada 2x2 (expressway) between Domodossola and Ornavasso.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » wo 06 feb 2008, 16:21

Dan had ik toch nog een vraag over het stuk tussen Brussel en Luxemburg: Volgens mijn ouders heb je daar veel te maken met vals plat, waardoor er vele ongelukken met caravans gebeuren. Wij hebben dan een caravan achter een auto met een niet supersterke motor (Renault 1.6 16V o.i.d.). Is het dan haalbaar om dat stuk te rijden of niet? Mijn ouders rijden dan liever over de Duitse A3..